Voormalige materieelinzet in infobox LijnInfo?

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Plaats reactie
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Voormalige materieelinzet in infobox LijnInfo?

Bericht door wouter15 »

Ik heb even een vraagje: In de infobox LijnInfo worden (indien van toepassing) de voormalige vervoerders op de betreffende lijn neergezet met de jaartallen erachter. Maar wat doen we met al het voormalig materieel wat op een lijn heeft gereden? Moeten daar ook jaartallen achter gezet worden? Anders lijkt het namelijk alsof de betreffende lijn in het laaste dienstregelingjaar met alle vermelde soorten materieel heeft gereden wat vaak niet zo is.

Wat is jullie mening/idee hierover? Ik zou zelf alleen het materieel van het laaste dienstregelingjaar laten staan omdat ik het zelf niet zo interessant vind wat er jaren eerder aan materieel op de betreffende lijn heeft gereden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Voormalige materieelinzet in infobox LijnInfo?

Bericht door Daniel »

Ik denk dat wat we hier doen afhangt van wat het uiteindelijke besluit over wel of niet splitsen van pagina´s.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Voormalige materieelinzet in infobox LijnInfo?

Bericht door Zugführer »

Is daar nog geen definitief besluit over? Dan heb ik gisteren te voorbarig [wiki]Lijn 120 Amsterdam Station Bijlmer ArenA - Utrecht Centraal Station (2006-2008)[/wiki] aangemaakt. Ik snapte er zelf even helemaal niets meer van toen ik zag dat de huidige lijn drie voorgangers had, waaronder de lijn 120 van voor 2006, de lijn 120 die in 2008/2009 reed en de lijn 20 die daar toen als extra aanvullende lijn ging rijden. De tijdelijke lijn 120 die tot Maarssen reed had zowel als voorganger als opvolger dezelfde lijn 120. Nu kun je op elke pagina mooi terug of vooruit in de tijd met de opvolger/voorganger linkjes en is het volgens mij veel duidelijker.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Voormalige materieelinzet in infobox LijnInfo?

Bericht door Daniel »

Dat lijkt mij inderdaad ook de beste optie, alles waarin je netjes door de jaren heen kunt bladeren.
Wat besluiten betreft: er loopt momenteel zoveel tegelijk dat ik af en toe zelf ook de draad een beetje kwijt ben hoor.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Voormalige materieelinzet in infobox LijnInfo?

Bericht door Meltrain »

Ik vind de Wikibeheerders ook wel erg stil momenteel (met name fogeltje). :?

@Zugführer: dat lijkt mij een goede oplossing. :pos: Al eerder is besloten om voor lijnen die al bestonden, maar opgeheven werden en weer terugkwamen, toch een aparte pagina te maken. Dus lijn 120 had voor de periode 2006 - 2008 inderdaad een nieuwe pagina nodig.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Voormalige materieelinzet in infobox LijnInfo?

Bericht door Hainje »

Ja fogeltje werkt volgens mij, dus dan heb je niet hele dagen tijd om achter de pc te zitten.
🍉
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Voormalige materieelinzet in infobox LijnInfo?

Bericht door Frank »

Er loopt momenteel van alles. De discussie over de toekomst van de buslijnpagina's (en met name het splitsen bij een concessiewisseling) loopt hier: viewtopic.php?f=29&t=11329&start=125 , hoewel de discussie rondom buitenlandse buslijnen daar op een gegeven moment een beetje de overhand heeft gekregen. Eerlijk gezegd probeer ik me momenteel een beetje te focussen op die discussie (en de implementatie daarvan).

Als een buslijn verdwijnt en later weer in dezelfde vorm terugkeert is het inderdaad de bedoeling dat een nieuwe pagina aangemaakt wordt, daar is wel echt een besluit over genomen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Voormalige materieelinzet in infobox LijnInfo?

Bericht door fogeltje »

Wat mij betreft kun je oud materieel even tussen haakjes zeten of cursief maken tot we een definitief besluit over spitsen hebben genomen. Volstrekt verwijderen heeft met oogpunt historische informatie niet mijn voorkeur.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Voormalige materieelinzet in infobox LijnInfo?

Bericht door regenmaker »

fogeltje schreef:Wat mij betreft kun je oud materieel even tussen haakjes zeten of cursief maken tot we een definitief besluit over spitsen hebben genomen. Volstrekt verwijderen heeft met oogpunt historische informatie niet mijn voorkeur.
Ik doe altijd gewoon van: weghalen van oud materieel + oude vervoerder als het een huidige lijn betreft. Als de lijn op voormalig gezet wordt, graven in de geschiedenis en materieel er weer bijzetten met daarachter tussen haakjes de vervoerder.
Voorbeeld: Lijn 1 Apeldoorn, Matenveld - Gelre Ziekenhuis Lukas
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Voormalige materieelinzet in infobox LijnInfo?

Bericht door huibe »

En daarbij de kans op verlies van gegevens. Daarom dus splitsen/aanmaken van een nieuwe pagina bij een nieuwe concessie/vervoerder.

Maar goed dat is een discussie waar we nog een antwoord op moeten krijgen.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Voormalige materieelinzet in infobox LijnInfo?

Bericht door regenmaker »

huibe schreef:En daarbij de kans op verlies van gegevens. Daarom dus splitsen/aanmaken van een nieuwe pagina bij een nieuwe concessie/vervoerder.
Mee oneens, met het aanmaken van nieuwe pagina's. Krijg je te veel zooi, als (2012-2013) vervolgens concessie wisseling (2014-2015) route verandert (2015-2016). Terwijl dat makkelijk met 2 pagina's kan. Mijn slabloon laat in Zeeland zien hoe het ook kan. Ik vind West-Brabant echt een zooitje, je moet doorklikken naar de andere pagina om de geschiedenis te krijgen. :N Terwijl de route niet of amper is gewijzigd.

Desnoods prop je de oude info in een nieuw sjabloon, maar ik ben fel tegen nieuwe pagina's bij een concessiewisseling. :wink:

:idea:
Misschien een verborgen parameter die zichtbaar wordt wanneer de lijn op voormalig gezet wordt? Zodat de info niet verloren gaat, maar er geen extra pagina's hoeven te komen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Voormalige materieelinzet in infobox LijnInfo?

Bericht door Daniel »

Maareh regenmaker, waarom zou je materieel uit het verleden alleen op de pagina zetten als de lijn voormalig wordt? Dan is er effectief dus meer informatie direct op de pagina te zien bij een lijn die iedere paar jaar significant van route gewijzigd is (en daardoor een nieuwe pagina heeft gekregen) als bij een lijn die al jaren hetzelfde rijdt.
Terwijl juist bij een lijn die al jaren dezelfde route rijdt de kans veel groter is dat er in al die jaren weleens ander materieel op is gaan rijden. Met materieel is dat dan nog wel redelijk op te lossen, maar als er ook nog significante wijzigingen in de frequenties gaan plaatsvinden is dat lastiger goed te verwerken. Vooral ook omdat je als je langer met een pagina doet vanuit oude concessies gaat linken naar een pagina in een nieuwe concessie. Het is dan dus heel goed opletten of je de geschiedenis goed genoeg beschreven hebt, waarbij het risico op verlies van informatie toch wel groot is.

Jouw sjabloon in Zeeland snap ik overigens niet helemaal van wat daar nu de bedoeling van is, maargoed.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Voormalige materieelinzet in infobox LijnInfo?

Bericht door regenmaker »

Daniel schreef:Het is dan dus heel goed opletten of je de geschiedenis goed genoeg beschreven hebt, waarbij het risico op verlies van informatie toch wel groot is.
Dan is het een kwestie van goed beschrijven, dat heb je zelf in de hand. En je kan altijd nog terug in de geschiedenis kijken, zolang de geschiedenis van de pagina in takt blijft. Behoud je alle info.
Daniel schreef:Jouw sjabloon in Zeeland snap ik overigens niet helemaal van wat daar nu de bedoeling van is, maargoed.
Dan kan je makkelijk zien uit welke voormalige concessie de lijn komt. Ik ben met je eens dat het nog een aantal verbeterpunten heeft, maar daar zal ik nog wel even een keer naar kijken. Heeft op dit moment niet echt prioriteit voor mij.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Voormalige materieelinzet in infobox LijnInfo?

Bericht door Daniel »

regenmaker schreef:
Daniel schreef:Het is dan dus heel goed opletten of je de geschiedenis goed genoeg beschreven hebt, waarbij het risico op verlies van informatie toch wel groot is.
Dan is het een kwestie van goed beschrijven, dat heb je zelf in de hand. En je kan altijd nog terug in de geschiedenis kijken, zolang de geschiedenis van de pagina in takt blijft. Behoud je alle info.
Nou is het niet alleen een gevalletje informatie behouden, want dat gebeurd altijd wel in de geschiedenis zoals je al schrijft (daarvoor maakt het eigenlijk niet uit of je wel of niet een nieuwe pagina maakt).

Waar je echter voor moet uitkijken is dat de informatie ook begrijpelijk blijft (ook voor bezoekers die geen expert op OV-gebied zijn). Maar dat hangt weer heel sterk van de aard van de wijziging af en vraagt zodoende eerder om maatwerk dan om één oplossing die je overal toepast.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Voormalige materieelinzet in infobox LijnInfo?

Bericht door regenmaker »

Ja, en dat kan je mooi in de geschiedenis verwerken (zoals nu al gebeurd). Maar het gaat mij om het idee dat er geen nieuwe pagina aan gemaakt hoeft te worden bij een concessiewisseling. Zorgt dat je voor de geschiedenis door moet klikken. En je kan de oude concessie en vervoerder gewoon op de huidige pagina erbij zetten (in de geschiedenis).

Of je wel of niet een nieuwe pagina aanmaakt, ligt natuurlijk aan de aard van de verandering die de buslijn ondergaat. Maar ik zie niet in waarom je dan in één keer voor alles een nieuwe pagina moet aanmaken, terwijl de route en frequentie amper of niet wijzigen. Alleen de vervoerder wijzigt meestal, maar dat vind ik geen reden voor een nieuwe pagina.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Voormalige materieelinzet in infobox LijnInfo?

Bericht door Daniel »

De voornaamste reden zou zijn dat je op de pagina van de oude concessie daadwerkelijk doorklikt naar de laatste versie van de lijn in die concessie i.p.v. de huidige versie.
Maar dat is dus zoals gezegd maatwerk: als de vervoerder het enige is dat wijzigt is de meerwaarde van een nieuwe pagina immers nihil, maar als er ook iets aan de route wijzigt is het al een ander verhaal.

Wat de geschiedenis betreft (en dat geldt ook voor de materieelinzet wat hier het eigenlijke onderwerp was, die past op zich ook wel onder de geschiedenis) lijkt het mij sowieso wenselijk om deze steeds mee te nemen als er eventueel een nieuwe pagina gemaakt wordt. Dan kan je zowel doorbladeren met de voorgangers en opvolgers, maar ook de geschiedenis van een lijn volgen op de recentste pagina.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Voormalige materieelinzet in infobox LijnInfo?

Bericht door regenmaker »

Daniel schreef:Maar dat is dus zoals gezegd maatwerk: als de vervoerder het enige is dat wijzigt is de meerwaarde van een nieuwe pagina immers nihil, maar als er ook iets aan de route wijzigt is het al een ander verhaal.
Compleet mee eens. Ligt aan de situatie en hoeveel er wijzigt.
Wat de geschiedenis betreft (en dat geldt ook voor de materieelinzet wat hier het eigenlijke onderwerp was, die past op zich ook wel onder de geschiedenis) lijkt het mij sowieso wenselijk om deze steeds mee te nemen als er eventueel een nieuwe pagina gemaakt wordt. Dan kan je zowel doorbladeren met de voorgangers en opvolgers, maar ook de geschiedenis van een lijn volgen op de recentste pagina.
Ja, prima idee. Dat wordt op de meeste pagina's al gedaan (behalve materieel eigenlijk). Maar het valt echt op dat het per concessie verschilt, hoe het er met de geschiedenis aan toe is. Bijvoorbeeld Arnhem - Nijmegen heeft super uitgebreide geschiedenis. Maar de concessie Zeeland, heeft eigenlijk amper wat in zijn geschiedenis staan (over het algemeen).
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Voormalige materieelinzet in infobox LijnInfo?

Bericht door Daniel »

Het ligt er vooral aan of de pagina door een gebruiker is aangemaakt die zelf uit het gebied komt en er de ontwikkelingen heeft meegemaakt, vaak is dan de geschiedenis al een stuk uitgebreider. En volgens mij hebben we geen Zeeuwse bewerkers op de wiki :wink:

Kan ook van plaats tot plaats verschillen: als ik naar m'n eigen pagina's kijk hebben de Dordtse stadslijnen een geschiedenis van 1957 tot nu, terwijl er bij de streeklijnen in datzelfde DAV-gebied maar heel weinig geschiedenis staat.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Voormalige materieelinzet in infobox LijnInfo?

Bericht door regenmaker »

Daniel schreef:Het ligt er vooral aan of de pagina door een gebruiker is aangemaakt die zelf uit het gebied komt en er de ontwikkelingen heeft meegemaakt, vaak is dan de geschiedenis al een stuk uitgebreider. En volgens mij hebben we geen Zeeuwse bewerkers op de wiki :wink:

Kan ook van plaats tot plaats verschillen: als ik naar m'n eigen pagina's kijk hebben de Dordtse stadslijnen een geschiedenis van 1957 tot nu, terwijl er bij de streeklijnen in datzelfde DAV-gebied maar heel weinig geschiedenis staat.
Klopt, je ziet ook dat het DAV-gebied en Utrecht vooral worden door jou verzorgt. Arnhem - Nijmegen door Frank en Fogeltje doet meer West-Brabant met hier en daar wat specifieke lijnen. :P Iedereen heeft zijn favoriete streek/concessie wel, maar dat is ook meer dan logisch. Als je er vandaan komt dan heb je ook meer met die streek. Maar ik raak wel een beetje offtopic. :Y
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten