Stadsbussen

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Plaats reactie
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Stadsbussen

Bericht door wouter15 »

Ik ben op de wiki de parameter "stad=" aan het invullen en daarbij kwam ik lijnen tegen waar ik mijn twijfels heb of het wel een stadsbus is. Ik kom namelijk lijnen tegen die niet in dezelfde plaats rijden. Bijv. lijn 24 in Utrecht, die rijdt door Utrecht en de De Meern maar word wel bestempeld als stadsbus. Maar wanneer is een lijn nu een stadsbus? Ik vind zelf dat een lijn alleen een stadsbus is als hij door één plaats rijdt (en dus niet door meerdere)
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Stadsbussen

Bericht door Thom91 »

Beschouwd de vervoerder het als een stadsbus, dan ja. Anders nee..
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Stadsbussen

Bericht door Hainje »

In principe is een stadsbus een lijnbus die van A naar B in één gemeente rijdt. In die zin is lijn 2 in Tilburg een stadsbus en lijn 11 tussen Tilburg en Goirle niet. Hoewel deze lijn door de stadsdienst word uitgevoerd, heb ik de lijn (en lijn 41, de voorganger van lijn 11) ook vaak aangegeven zien staan op lijnennetkaarten van streekdiensten.

Echter als je bijvoorbeeld kijkt naar lijn 402 in Eindhoven, dat is volgens bovenstaande definitie eigenlijk een streekbus. Alleen zijn Eindhoven en Veldhoven dusdanig met elkaar vergroeid dat het eigenlijk gezien kan worden als één stad. Dus die definitie gaat eigenlijk al mank.

Wellicht is het een idee om te kijken naar de gemiddelde snelheid van een lijn. Zo rijdt een stadsbus over de gehele route met een gemiddelde snelheid van 17-22 km/h, terwijl een beetje streeklijn al snel de 32 km/h aantikt. Waar de snelheidsgrens ligt tussen stadsbus en streekbus is denk ik vooral een kwestie van een aantal bestekteksten met elkaar te vergelijken. Welke grens hanteert verlener A en welke verlener B en C. Aan de hand van wat daar uitkomt kun je een grens hanteren en daar de database verder op indelen.
🍉
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Stadsbussen

Bericht door wouter15 »

Maar een stadsbus heet toch niet voor niets een stadsbus? Dat is in mijn ogen dus een bus die door 1 stad heet rijdt en niet door verschillende plaatsen binnen 1 gemeente.
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Stadsbussen

Bericht door huibf »

Definitie van stadsbus is wat de vervoeder er van maakt.
In SRE zijn de Eindhovense Stadslijnen.
1 t/m 19, 55, 103 en 104,109, en 115. De 400 series zijn veredelde stadslijnen
6,7,8,9,10,11,15,16,17,18 en 19 rijden in de aangrenzende dorpen veelal direct aaneengesloten.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Stadsbussen

Bericht door regenmaker »

Ik vind ook dat de vervoerder bepaalt. De lijnen tussen Middelburg en Vlissingen noemt Connexxion ook stadsdienst en dat vind ik het ook wel. De lijnen zijn gericht op specifieke wijken binnen die steden.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Stadsbussen

Bericht door Daniel »

Gewoon niet te strikt zijn bij agglomeraties (zoals Utrecht e.o.). Da's gewoon allemaal stadsdienst en De Meern is notabene gemeente Utrecht.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Stadsbussen

Bericht door regenmaker »

Daniel schreef:Gewoon niet te strikt zijn bij agglomeraties (zoals Utrecht e.o.). Da's gewoon allemaal stadsdienst en De Meern is notabene gemeente Utrecht.
Ik zag een stadsdienst Vleuten voorbijkomen?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Stadsbussen

Bericht door dennistd »

In Enschede is lijn 6 naar Boekelo ook onderdeel van de stadsdienst. Lijn 9 naar Hengelo staat wel in het stadsdienst-boekje, maar het is eigenlijk een korte streekdienst als je het zo bekijkt. Lijn 8 is een stadsgrensoverschrijdende stadsdienst, maar ook weer een soort van streekdienst met functie binnen de steden. Moeilijk dit.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Stadsbussen

Bericht door Daniel »

@Regenmaker: dat kan, er is een slingerlijntje dat Vleuten niet uit komt :wink:

Ik heb zelf lijn 11/12 in DAV ook als stadsdienst Zwijndrecht ingevoerd, dat is immers de voornaamste functie van die lijnen (die daarnaast nog even de brug oversteken naar station Dordrecht).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Stadsbussen

Bericht door regenmaker »

dennistd schreef:In Enschede is lijn 6 naar Boekelo ook onderdeel van de stadsdienst. Lijn 9 naar Hengelo staat wel in het stadsdienst-boekje, maar het is eigenlijk een korte streekdienst als je het zo bekijkt. Lijn 8 is een stadsgrensoverschrijdende stadsdienst, maar ook weer een soort van streekdienst met functie binnen de steden. Moeilijk dit.
Ik heb lijn 6 wel onder stadsdienst geschoven en lijn 8 en 9 niet zoals op de concessiepagina staat. :wink:
Lijnen 8 en 9 kan je niet in een hokje plaatsen even belangrijk voor Enschede als Hengelo.
Daniel schreef:@Regenmaker: dat kan, er is een slingerlijntje dat Vleuten niet uit komt :wink:
Ik wil er wel even op wijzen, als je een nieuwe plaats of stadsdienst categorie genereert met die sjablonen, maak dan meteen die categorie aan. Anders krijg je zoveel werk. :wink:

Ik ben alle categorieën naar het volgende aan het omzetten:

Categorie plaats voorbeeld:

Code: Selecteer alles

'''Wolvega''' is een plaats in de Nederlandse Provincie Friesland.

[[Categorie:Nederlandse plaats|Wolvega]]
[[Categorie:Provincie Friesland|Wolvega]]
Categorie stadsdienst voorbeeld:

Code: Selecteer alles

[[categorie:Plaats Alkmaar]]
[[categorie:Stadsdienst|Alkmaar]]
Categorie stadsdienst voormalige lijnen voorbeeld:

Code: Selecteer alles

[[Categorie:Stadsdienst Alkmaar]]
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten