Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door zone5324bericht... »

Busstation Delft krijgt de volgende perronindeling:

D (= aan zijde oude stationsgebouw): uitstaphalte
E: 40, 55 & 174
F: 51 & 69
G: 32, 37 (beide richtingen) & 38
H: 60, 61, 62 & 64
I: 60, 61 & 64

Met ma-vr overdag (rond 12 uur*) bussen op de volgende tijden:

E: .03, .13, .25, .33, .43 & .55
F: .01, .13, .31 & .43
G: .03, .12, .19, .29, .33, .42, .49 & .59
H: .00, .01, .16, .30, .31 & .46
I: .01, .02, .16, .31, .32 & .46

* tijden verschuiven op sommige lijnen met enkele minuten eerder en later op de dag en in de spits.

Heb net pas het kaartje van de perronindeling goed bekeken.
er zijn nog 2 andere bufferplekken gepland aan de zijkant, dus in totaal 6 bufferplekken.
dan zijn er dus wel genoeg.
dennistd
Berichten: 5540
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door dennistd »

zone5324bericht... schreef:wat echter het grootste probleem zal zijn, is het geringe aantal bufferplekken.
Dat probleem is er wel meer op nieuwe busstations: Oldenzaal heeft bijvoorbeeld helemaal geen bufferplekken. Een bus moet daar maar op een halte neergezet worden, waarbij andere bussen eventueel maar van een andere halte moeten vertrekken.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3265
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door marvinkok »

En Hengelo is net zo'n drama buffertechnisch.

Overigens scheen bij het eerste ontwerp van het nieuwe busstation van Delft men de bufferplaatsen überhaupt vergeten te zijn :')
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door zone5324bericht... »

dat klopt, die bufferplekken zijn er later bij gemaakt, want ze waren die inderdaad vergeten...
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door zone5324bericht... »

Voor de geïnteresseerden een versnelde versie van een mat-rit van Zoetermeer naar Naaldwijk:
http://youtu.be/RLflJq4H7zQ

En weer een rit lijn 32 van Naaldwijk naar Delft, maar dan zonder, dat het tijdens de rit donker wordt:
http://youtu.be/K7Z12IZdzx0
idem 10x versneld: http://youtu.be/VPGp8uO73_k

Mij is verteld, dat morgen hopelijk een rit lijn 130 (51 vanaf 15-2) van Delft naar Den Haag met geluid en een rit lijn 45 van Leiden naar Den Haag via de Breestraat worden opgenomen...
Even hopen op mooi weer...
verfmeer
Berichten: 783
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door verfmeer »

zone5324bericht... schreef:Busstation Delft krijgt de volgende perronindeling:

D (= aan zijde oude stationsgebouw): uitstaphalte
E: 40, 55 & 174
F: 51 & 69
G: 32, 37 (beide richtingen) & 38
H: 60, 61, 62 & 64
I: 60, 61 & 64

Met ma-vr overdag (rond 12 uur*) bussen op de volgende tijden:

E: .03, .13, .25, .33, .43 & .55
F: .01, .13, .31 & .43
G: .03, .12, .19, .29, .33, .42, .49 & .59
H: .00, .01, .16, .30, .31 & .46
I: .01, .02, .16, .31, .32 & .46

* tijden verschuiven op sommige lijnen met enkele minuten eerder en later op de dag en in de spits.

Heb net pas het kaartje van de perronindeling goed bekeken.
er zijn nog 2 andere bufferplekken gepland aan de zijkant, dus in totaal 6 bufferplekken.
dan zijn er dus wel genoeg.
Dat wordt op G wel een probleem, als er ook nog spitsbussen bij moeten komen. Dan heb je soms maar een paar minuten tussen sommige bussen. Ik hoop dat het perron dan groot genoeg is voor alle passagiers, dat is nu bij de TU-bussen al een probleem, met nog minder perrons wordt dat nog erger.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door zone5324bericht... »

Een paar ritten waren al te vinden, maar dan zonder geluid en een paar nieuwe ritten zijn erbij gekomen.

Lijn 43 van Den Haag naar Leiden*: https://www.youtube.com/watch?v=0D7i9IMbzmE
Idem 10x versneld*: https://www.youtube.com/watch?v=15VZ2xKVHjU

* Deze rit was al eerder geplaatst (ook met geluid), maar deze versie is van eerder op de dag, dus de hele rit met voldoende daglicht.

Lijn 45 van Leiden naar Den Haag: https://www.youtube.com/watch?v=zoNEqPSFXpA
Idem 10x versneld: https://www.youtube.com/watch?v=WpV9wqCyE9k

Lijn 46 van Den Haag naar Voorschoten**: https://www.youtube.com/watch?v=SP6rJNl59jY
Idem 10x versneld**: https://www.youtube.com/watch?v=2YWG5_MOXsY

** Nu met geluid.

Lijn 121 van Delft naar Zoetermeer: https://www.youtube.com/watch?v=SP16iD-wnSQ
Idem 10x versneld: https://www.youtube.com/watch?v=DwhE44zKH4U

Lijn 130 van Delft naar Den Haag***: https://www.youtube.com/watch?v=eyyhd1FwPv0
Idem 10x versneld***: https://www.youtube.com/watch?v=K_QtVv1rrFo

*** Nu met geluid.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door zone5324bericht... »

Vannacht heeft de laatste rit van lijn 121 van Delft naar Zoetermeer niet met de daarvoor bedoelde bus en met flinke vertraging gereden.
De eigenlijk bedoelde bus was leeg uit Zoetermeer gekomen om die laatste rit (vertrek 0.35) te gaan rijden.
De chauffeur had nog een paar minuten voordat hij weer moest vertrekken.
Had de motor uitgedaan en die wilde bij vertrek van de buffer naar de halte niet meer aan.

Dankzij collega's die in overleg na hun eigen laatste rit nog teruggekomen zijn naar het station konden de 2 passagiers met ongeveer 20 minuten vertraging toch nog richting Pijnacker.

De technische dienst is tegen 1.15 bij de bus gekomen.
Bleek de startmotor defekt geraakt te zijn, waardoor de dus op normale manier echt niet meer wilde starten.
Met ongeveer een uur vertraging kon de chauffeur alsnog wegrijden, waarbij natuurlijk meteen leeg weer naar Zoetermeer gereden werd.
dylanwild94
Berichten: 6187
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door dylanwild94 »

Dat is geen nieuws hoor. het gebeurd dagelijks dat er hij Veolia Haaglanden bussen kapot gaan op de dienst.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door zone5324bericht... »

naar verhouding valt het best wel mee, maar het is normaal niet de laatste bus en dan dat er nog een andere bus voorhanden is om de reizigers te vervoeren...

maar op zich is zoiets wel toepasselijk bij de titel van dit onderwerp.
les7
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 28 jun 2009, 13:12
Locatie: Vlaardingen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door les7 »

dylanwild94
Berichten: 6187
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door dylanwild94 »

Het schijnt dat de chauffeur goed gehandeld heeft. :X
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door WSM »

Ken de situatie verder niet, dus zal niet oordelen over het al dan niet gelijk hebben van enige partij.
Wel lijkt mij de actie van de chauffeur die op deze manier gaat rijden niet geheel veilig, terwijl in het OV veiligheid voor alles gaat. Is er al aangifte gedaan van poging tot mishandeling?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Michael »

De chauffeur heeft op zich niet verkeerd gehandeld. Zodra de bus vertrokken is van de halte mag er niet meer ingestapt worden. En waarschijnlijk is die man te laat geweest dus was het gewoon zijn eigen schuld.
datm
Berichten: 609
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 13:46

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door datm »

Tijd is tijd inderdaad. Maar als ik nog een passagier zie rennen dan stop ik even om die gene erin te laten. Zeker in deze koude en regenachtige tijden. Het is een kleine moeite en een groot gebaar.
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Michael »

Het ligt natuurlijk ook een beetje aan de situatie. Als ik chauffeur zou zijn en je ziet duidelijk dat een reiziger nog moeite doet om de bus te halen door naar de bus te rennen dan zou ik nog wel stoppen mits de situatie het toelaat. Maar als er geen moeite gedaan wordt en dat zie ik hier in Breda vaak genoeg gebeuren dan zou ik dus echt niet meer stoppen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Suus »

In sommige concessies worden vervoerders erop afgerekend dat ze exact op tijd van de beginhalte vertrekken. Een late reiziger kan ervoor zorgen dat de vervoerder een boete moet betalen...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Mr-W »

dylanwild94 schreef:Het schijnt dat de chauffeur goed gehandeld heeft. :X
OV-bedrijven kennende handelt het personeel altijd goed en is de reiziger die t heeft gedaan.
Een niet nader te noemen vervoersbedrijf geeft zelfs bijna de garantie op verbale agressie met ongestempelde kaartjes al dan niet van het moederbedrijf :X
WSM schreef:Is er al aangifte gedaan van poging tot mishandeling?

In deze situatie was het beter geweest om de reiziger mee te nemen of door de politie te laten verwijderen in de plaats van in zijn rug te beuken met een bus van 10 ton met het mogelijke risico op (zwaar)letsel. Dus denk dat een aangifte wel tot vervolging kan leiden,zeker nu er bewijsmateriaal is op Dumpert.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door WSM »

Michael schreef:En waarschijnlijk is die man te laat geweest dus was het gewoon zijn eigen schuld.
Dat weet je niet. Hij kan ook uit een bus komen die vertraagd aangekomen is en nog graag zijn aansluiting willen halen.
Oh nee, als je bus vertraging heeft is dat natuurlijk ook je eigen schuld.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Michael »

Dat zou inderdaad ook kunnen. Maar dan had hij aan de chauffeur van de vertraagde bus kunnen vragen of de aansluitende bus even wilt wachten. Bij Veolia is dat heel makkelijk te regelen aangezien het niet via de verkeersleiding hoeft te gaan.
datm
Berichten: 609
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 13:46

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door datm »

Klopt daar is "kort verkeer" voor in het leven geroepen. Juist voor dit soort situaties is dit erg handig om te communiceren met chauffeurs in de omgeving. Als ik een vertraging heb van enkele minuten bijvoorbeeld door een file dan kan ik dit gemakkelijk doorgeven aan de chauffeur van de bus waar de passagier op wilt overstappen. Enkele maanden geleden waren ze bij ons aan de weg aan het werken tussen Oostburg en Terneuzen waardoor wij altijd ongeveer 5 minuten te laat aankwamen op het busstation in Terneuzen. Op dit busstation willen heel veel passagiers overstappen. Als ik overstappers had dan gaf ik dit op tijd door en iedereen bleef dan even een paar minuten wachten op mij. Zeker in het weekend is dit voor de passagiers erg fijn want dan rijden de meeste bussen een uursdienst.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door zone5324bericht... »

tuurlijk zou je voor rennende passagiers kunnen stoppen, maar in deze situatie zou ik dat ook niet doen.
afhankelijk van hoe laat het is, rijdt lijn 32 om het kwartier.
in Delft komen altijd wel mensen naar de bussen gelopen, want er komen tig treinen per uur op het station aan.
eenmaal weggereden bij de halte zou eigenlijk in de spits niemand meer moeten stoppen, want dat geeft volgens mij een duidelijk beeld naar de reizigers toe.
uit eigen ervaring kan ik melden, dat vragen om een overstap in Haaglanden helemaal niet ingeburgerd is. veel te vaak gaan ze er maar vanuit, dat de overstap wel gehaald wordt en vinden ze het vreemd, dat bij vertraging van de eigen bus, de andere bus weg is.
ik zou niet doorgereden zijn, met deze gek voor me, maar ik zou nu ook zeker de deur niet meer open gedaan hebben.

mijn ervaring is trouwens, dat de meeste bedrijven eerder de reiziger in het gelijk stellen, om de tevredenheidscijfer maar hoog te houden.
hoewel het in Haaglanden wel afhankelijk is van de vestigingsmanager of de klacht van de klant terecht gevonden wordt. de chauffeur krijgt dus ook eerst de kans uitleg te geven, voordat de klant een reactie krijgt.
dylanwild94
Berichten: 6187
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door dylanwild94 »

We weten allemaal niet wat er vooraf is gegaan dus of de deur wel of niet open had gemoeten kan niemand 100% duidelijkheid over geven.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door htm_tram »

Daarom verbaasd het mij dat jij op de Facebook groep ov autisten loopt de schreeuwen dat de chauffeur maar de deur had open moeten doen...
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door WSM »

Is dat geen reden voor verwijdering van de groep OV autisten? :wink:
Overigens, hoe zit in het niet zo heel hypothetische geval dat ik van een RET-, HTM- of Arriva-bus op een Veolia-bus wil overstappen? Kort verkeer werkt toch niet tussen verschillende vervoerders?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 72 gasten