Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)
Re: Concessie Zuid-Holland Noord
Een streeklijn voldoet niet aan de concessie-eisen ten aanzien van HOV...
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
-
- Berichten: 6187
- Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
- Locatie: Rotterdam
Re: Concessie Zuid-Holland Noord
Een Citea of Volvo op een HOV-lijn ook niet.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Re: Concessie Zuid-Holland Noord
In deze links:
http://www.hollandrijnland.net/vergader ... 3-2014.pdf
http://www.hollandrijnland.net/vergader ... ergang.pdf
staat informatie over de ontwikkelingen in reizigersaantallen op een aantal corridors in deze concessie.
Verbazend is de enorme daling op Leiden - Leiderdorp.
Mogelijke oorzaken kunnen volgens mij zijn:
- de invoering van het hoge Q-liner tarief en het overslaan van haltes op de stadslijn tussen Leiden en Leiderdorp
- dat lijn 1-2 vanuit Leiderdorp geen kwartiersdienst naar Leiden Centrum meer rijdt, maar twee verschillende routes in Leiden Centrum
Wie trouwens geïnteresseerd is in de drg-wensen van de gemeenten rond Leiden, kan hier terecht:
http://www.hollandrijnland.net/vergader ... 202015.pdf
http://www.hollandrijnland.net/vergader ... 202015.pdf
http://www.hollandrijnland.net/vergader ... 3-2014.pdf
http://www.hollandrijnland.net/vergader ... ergang.pdf
staat informatie over de ontwikkelingen in reizigersaantallen op een aantal corridors in deze concessie.
Verbazend is de enorme daling op Leiden - Leiderdorp.
Mogelijke oorzaken kunnen volgens mij zijn:
- de invoering van het hoge Q-liner tarief en het overslaan van haltes op de stadslijn tussen Leiden en Leiderdorp
- dat lijn 1-2 vanuit Leiderdorp geen kwartiersdienst naar Leiden Centrum meer rijdt, maar twee verschillende routes in Leiden Centrum
Wie trouwens geïnteresseerd is in de drg-wensen van de gemeenten rond Leiden, kan hier terecht:
http://www.hollandrijnland.net/vergader ... 202015.pdf
http://www.hollandrijnland.net/vergader ... 202015.pdf
Re: Concessie Zuid-Holland Noord
Regelmatig, weet niet precies welke tijd, in ieder geval savonds .maar rijd er een Volvo als 169. Daar hoor je dan weer niemand over
Re: Concessie Zuid-Holland Noord
Er staan wel een flinke boel interresante info in die links zeg! :DRoeland schreef:[Flinke lijst met links]
- De nieuwe snelheidsbeperking in de Breestraat zorgt ervoor dat de rijtijden onhaalbaar zijn geworden. Samen met de gemeente is Arriva nu opzoek naar manieren om de extra reistijd in de Breestraat (1 minuut) elders de compenseren.
- Voor de dienstregeling 2016 zal lijn 184 geëvalueerd worden, waarbij de gemeente Nieuwkoop meer avondritten wil. Ikzelf vrees echter dat er wat gesnoeid gaat worden in de ritten... :X
- Overwogen wordt om lijn 383 in te korten tot de route Krimpen a/d IJssel - Den Haag, en het stuk tussen Krimpen en Nieuwekerk te schrappen
- Er wordt nagedacht over een nieuwe opzet van het lijnennet in het zuiden van de Krimpenerwaard
- Alphen wil nog meer nachtbussen, om de voormalige losse gemeentes Rijnwoude en Boskoop te bedienen
- Verder zit Arriva duidelijk met de gemeentes Leiden en Gouda in de maag, omdat zij momenteel nogal busonvriendelijk zijn (proberen de bus uit het centrum te weren, verplaatsing busstation naar 'verkeerde' kant van het station). Alleen al in de Breestraat wil Leiden 35 à 40 procent minder bussen.
Re: Concessie Zuid-Holland Noord
Waar Haaglanden en Utrecht lekker buslijnen zonder wijzigingen aan het vernummeren zijn heeft Arriva zo iets van "ga toch een eind weg met je hernummeringen" en dus blijft de 169 de 169 en niet een 18x
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Concessie Zuid-Holland Noord
Heerlijk :D
Toegegeven, de grootste wijziging die ik in mijn 15 jaar in de Rijnstreek meegemaakt heb op lijn 169 is het schrappen van één halte aan een lusje bij het Rijnland Ziekenhuis, dus het is wel eerlijk van Arriva om te zeggen dat lijn 169 een begrip is. Nou maar hopen dat bij de volgende versmurfing van de bus Alphen - Schiphol naar R-net het lijnnummer 370 behouden blijft, dat is namelijk écht een begrip in Alphen... :Y
Toegegeven, de grootste wijziging die ik in mijn 15 jaar in de Rijnstreek meegemaakt heb op lijn 169 is het schrappen van één halte aan een lusje bij het Rijnland Ziekenhuis, dus het is wel eerlijk van Arriva om te zeggen dat lijn 169 een begrip is. Nou maar hopen dat bij de volgende versmurfing van de bus Alphen - Schiphol naar R-net het lijnnummer 370 behouden blijft, dat is namelijk écht een begrip in Alphen... :Y
Re: Concessie Zuid-Holland Noord
Er blijkt trouwens nog meer interessant leesvoer te staan op die site, waaronder het vervoerplan 2015 en kaarten met aantallen instappers per halte:
http://www.hollandrijnland.net/vergader ... va%202.pdf
http://www.hollandrijnland.net/vergader ... Arriva.pdf
http://www.hollandrijnland.net/vergader ... meente.pdf
http://www.hollandrijnland.net/vergader ... plaats.pdf
http://www.hollandrijnland.net/vergader ... aarten.pdf
http://www.hollandrijnland.net/vergader ... va%202.pdf
http://www.hollandrijnland.net/vergader ... Arriva.pdf
http://www.hollandrijnland.net/vergader ... meente.pdf
http://www.hollandrijnland.net/vergader ... plaats.pdf
http://www.hollandrijnland.net/vergader ... aarten.pdf
Re: Concessie Zuid-Holland Noord
Ook hiervoor weer dank, staan wat gouden dingetjes tussen! *O*
- Voor Alphen en Gouda werkt men intern aan een idee voor een nieuwe opzet van de stadsbus, zoals wel heel erg pijnlijk duidelijk wordt in het stuk over Gouda is de fiets soms twee keer sneller. Voor Gouda staat er nog niets concreets, voor Alphen wordt voorgesteld het stadsnet te vervangen door een lijn Herenhof - Ridderhof (zonder lus door de wijk maar via avondroute lijn 2) - dorp - station, welke dan 4x per uur zou gaan rijden. De delen die de stadsbus verliezen worden dan opgevangen met extra lussen voor de streekbussen.
- Er zijn plannen om lijn 147 te verlengen naar de metro in Amstelveen (halte Westwijk).
- Na de opening van de nieuwe stations tussen Leiden en Alphen in 2018 wil Arriva lijn 186/187 schrappen tussen Leiden ZO en Waddinxveen en koppelen aan de bus naar Rotterdam. Lijn 169 blijft dan over als bus tussen Hazerswoude, Zoeterwoude en Leiden, voor Boskoop resteert dan alleen nog de trein. Het eindpunt voor wat nu lijn 186/187 is in Leiden ZO moet nog worden vastgesteld.
- Met de start van de kwartiersdienst Alphen - Gouda gaat Arriva het gebruik van de Qliners 380/381/382 evalueren, mocht dit niet goed uitpakken dan worden deze lijnen geschrapt.
- Qliner 386 zal waarschijnlijk worden geüpgrade naar een 10 minuten-dienst in de spits, lijn 385 wordt dan opgeheven en tussen Leiden en de A44 vervangen worden door een stadsdienst
- Arriva vraagt zich openlijk af of de bezetting van lijn 365 in Leiderdorp een 10-minutendienst toelaat, en klaagt daarmee over de upgrade van deze verbinding tot R-net...
- Arriva wil lijn 361 schrappen boven Sassenheim, en het deel noordelijk van Sassenheim vervangen door lijn 50 en een naar Lisse verlengde lijn 310 (Zuidtangent).
- De plannen van de provincie om een 5 minuten-dienst in te voeren tussen Katwijk-Zuid en Leiden worden openlijk in twijfel getrokken, Arriva ziet liever een 10 minuten-dienst Katwijk - Leiden en een 10 minuten-dienst Noordwijk - Rijnsburg - Leiden.
- Verder wordt er aardig wat DRU's gereserveerd voor een uitbreiding van de Keukenhof-dienst, de doelstelling is 6x per uur doordeweeks vanaf Leiden en 8x per uur vanaf Schiphol, en in het weekend dezelfde frequentie als nu het geval is maar met vraagafhankelijke interval (met behulp van het personeel dat er nu al is neem ik aan).
- Voor Alphen en Gouda werkt men intern aan een idee voor een nieuwe opzet van de stadsbus, zoals wel heel erg pijnlijk duidelijk wordt in het stuk over Gouda is de fiets soms twee keer sneller. Voor Gouda staat er nog niets concreets, voor Alphen wordt voorgesteld het stadsnet te vervangen door een lijn Herenhof - Ridderhof (zonder lus door de wijk maar via avondroute lijn 2) - dorp - station, welke dan 4x per uur zou gaan rijden. De delen die de stadsbus verliezen worden dan opgevangen met extra lussen voor de streekbussen.
- Er zijn plannen om lijn 147 te verlengen naar de metro in Amstelveen (halte Westwijk).
- Na de opening van de nieuwe stations tussen Leiden en Alphen in 2018 wil Arriva lijn 186/187 schrappen tussen Leiden ZO en Waddinxveen en koppelen aan de bus naar Rotterdam. Lijn 169 blijft dan over als bus tussen Hazerswoude, Zoeterwoude en Leiden, voor Boskoop resteert dan alleen nog de trein. Het eindpunt voor wat nu lijn 186/187 is in Leiden ZO moet nog worden vastgesteld.
- Met de start van de kwartiersdienst Alphen - Gouda gaat Arriva het gebruik van de Qliners 380/381/382 evalueren, mocht dit niet goed uitpakken dan worden deze lijnen geschrapt.
- Qliner 386 zal waarschijnlijk worden geüpgrade naar een 10 minuten-dienst in de spits, lijn 385 wordt dan opgeheven en tussen Leiden en de A44 vervangen worden door een stadsdienst
- Arriva vraagt zich openlijk af of de bezetting van lijn 365 in Leiderdorp een 10-minutendienst toelaat, en klaagt daarmee over de upgrade van deze verbinding tot R-net...
- Arriva wil lijn 361 schrappen boven Sassenheim, en het deel noordelijk van Sassenheim vervangen door lijn 50 en een naar Lisse verlengde lijn 310 (Zuidtangent).
- De plannen van de provincie om een 5 minuten-dienst in te voeren tussen Katwijk-Zuid en Leiden worden openlijk in twijfel getrokken, Arriva ziet liever een 10 minuten-dienst Katwijk - Leiden en een 10 minuten-dienst Noordwijk - Rijnsburg - Leiden.
- Verder wordt er aardig wat DRU's gereserveerd voor een uitbreiding van de Keukenhof-dienst, de doelstelling is 6x per uur doordeweeks vanaf Leiden en 8x per uur vanaf Schiphol, en in het weekend dezelfde frequentie als nu het geval is maar met vraagafhankelijke interval (met behulp van het personeel dat er nu al is neem ik aan).
Laatst gewijzigd door Z2N op ma 02 feb 2015, 20:29, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Concessie Zuid-Holland Noord
Mag Arriva de centjes die dat oplevert zelf houden of moet men dat aan de provincie afstaan?Z2N schreef:- Verder wordt er aardig wat DRU's gereserveerd voor een uitbreiding van de Keukenhof-dienst, de doelstelling is 6x per uur doordeweeks vanaf Leiden en 8x per uur vanaf Schiphol, en in het weekend dezelfde frequentie maar met vraagafhankelijke interval (met behulp van het personeel dat er nu al is neem ik aan).
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Re: Concessie Zuid-Holland Noord
Arriva wordt voor zover ik weet per DRU betaald, de toename in de ritten levert dus meer inkomsten op, maar de rest van de extra kosten voor de extra ritten moeten van extra reizigers komen. Dat de ritten op de Keukenhof-lijnen zo goed draaien is echter iets dat ook voor Arriva relatief onverwacht is gekomen (groei van 50% op één Keukenhof-seizoen met 0 extra ritten tov 2013), dus het is nodig om de dienst uit te breiden.
Re: Concessie Zuid-Holland Noord
En Arriva is inkomstenverantwoordelijk in Zuid-Holland, dus al het geld wat extra binnenkomt mag Arriva zelf houden. Ze zullen in Friesland wel in hun handjes geknepen hebben met die flinke Keukenhofomzet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Concessie Zuid-Holland Noord
Ik snap hem. :Y
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Re: Concessie Zuid-Holland Noord
Je weet best dat de Randstad tegenwoordig het wingewest is van het noorden?Bee schreef:En Arriva is inkomstenverantwoordelijk in Zuid-Holland, dus al het geld wat extra binnenkomt mag Arriva zelf houden. Ze zullen in Friesland wel in hun handjes geknepen hebben met die flinke Keukenhofomzet.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Concessie Zuid-Holland Noord
En dat met dank aan al die dubbel betalende Japanners die tegen streekkaartje van 6,50 reizen. 30 man in de bus en hop, 195 euro verdiend voor een rit van een half uur. Kassa! *O*
Re: Concessie Zuid-Holland Noord
Prima toch? Het is toch niet zo dat Japanners minvermogenden zijn die in de watten gelegd moeten worden met bergen subsidie. (A)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Concessie Zuid-Holland Noord
Erg interessant leesvoer, bedankt!
Verder valt mij in het bestand met reizigers per halte nogal op dat de belbus 510 (Leiden - Oegstgeest Poelgeest) een wel erg minimale bezetting heeft: 13 reizigers, dus nét iets meer dan 1 per maand. En ik kan het niet laten: bijzonder dat o.a. bij de halte Roelofarendsveen, Arendshorst wel 1 reiziger in een heel jaar geteld is :')
Kleine toevoeging: wanneer in 2016 Alphen-Gouda R-net wordt, wil Arriva de 186/187 al koppelen aan de 175 in Waddinxveen, waardoor er tussen december 2016 - december 2018 een doorgaande verbinding Oegstgeest - Leiden - Zoeterwoude - Hazerswoude - Waddinxveen - Zevenhuizen - Nesselande - Rotterdam Alexander ontstaat (toch wel handig op een dag als vandaag als het halve treinverkeer platligt :Y)Z2N schreef:- Na de opening van de nieuwe stations tussen Leiden en Alphen in 2018 wil Arriva lijn 186/187 schrappen tussen Leiden ZO en Waddinxveen en koppelen aan de bus naar Rotterdam.
Verder valt mij in het bestand met reizigers per halte nogal op dat de belbus 510 (Leiden - Oegstgeest Poelgeest) een wel erg minimale bezetting heeft: 13 reizigers, dus nét iets meer dan 1 per maand. En ik kan het niet laten: bijzonder dat o.a. bij de halte Roelofarendsveen, Arendshorst wel 1 reiziger in een heel jaar geteld is :')
-
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40
Re: Concessie Zuid-Holland Noord
Hoe zit het in 2016 dan met de verbinding 186/187 tussen Waddinxveen en Gouda?Thom69 schreef:Erg interessant leesvoer, bedankt!
Kleine toevoeging: wanneer in 2016 Alphen-Gouda R-net wordt, wil Arriva de 186/187 al koppelen aan de 175 in Waddinxveen, waardoor er tussen december 2016 - december 2018 een doorgaande verbinding Oegstgeest - Leiden - Zoeterwoude - Hazerswoude - Waddinxveen - Zevenhuizen - Nesselande - Rotterdam Alexander ontstaat (toch wel handig op een dag als vandaag als het halve treinverkeer platligt :Y) :')
Re: Concessie Zuid-Holland Noord
Die is er dan niet meer. De 186/187 geeft dan in Waddinxveen aansluiting op de trein naar Gouda.
Voor mijn 'stamlijntje' 182/183 stond nog iets over streven naar duidelijkheid en eenheid etcetera. Daar zal wel een enkele lijn op gaan rijden met hogere frequentie.
Voor mijn 'stamlijntje' 182/183 stond nog iets over streven naar duidelijkheid en eenheid etcetera. Daar zal wel een enkele lijn op gaan rijden met hogere frequentie.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Re: Concessie Zuid-Holland Noord
HWGO Amba 8381 vandaag in Leiden gezien, is volgens ovradar actief op lijn 269.
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Re: Concessie Zuid-Holland Noord
Da's opvallend, sindsdat Arriva hier goed ingenesteld is zijn de enige vreemde bussen die we hier gezien hebben de Keukenhof-extra's! :o
Re: Concessie Zuid-Holland Noord
misschien alvast voor de komende Keukenhof-periode? (Keukenhof is geopend van 20 maart t/m 17 mei 2015)
Re: Concessie Zuid-Holland Noord
Dan zijn ze wel héél erg vroeg, het lijkt me eerder een bussentekort-kwestie (er is de laatste dienstregelingswijziging eigenlijk alleen maar een toename van het aantal benodigde bussen geweest in de spitsuren, met de nieuwe lijnen 176 en 269 en de frequentieverhoging op lijn 197 is er meer materieel nodig, als er dan teveel kapot is moet je gaan improviseren).
Re: Concessie Zuid-Holland Noord
De 176 is een taxibusje, dus daar zijn alvast geen Arrivabussen voor benodigd.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Re: Concessie Zuid-Holland Noord
Ik vroeg me al af wat voor materieel daarop zat, kom gelukkig niet zovaak in Zoeterwoude-Dorp...
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 89 gasten