BVG unveils new-generation Berlin U-Bahn train

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

BVG unveils new-generation Berlin U-Bahn train

Bericht door Thom91 »

BVG unveils new-generation Berlin U-Bahn train

BERLIN Transport (BVG) unveiled the first of two prototype new-generation trains for the city's narrow profile U-Bahn lines at Olympia-Stadion station on February 3.

The four-car type 1K train was assembled at Stadler Pankow's plant in nearby Velten, Brandenburg, and delivered by road to BVG's Machandelweg depot at the end of January.

The second pre-series train will be delivered within the next four weeks and the two prototypes will undergo three months of trials before entering passenger service in May. The trains will be evaluated in regular operation over a year and are expected to cover around 120,000km during this phase.

If trials are successful, BVG will exercise an option with Stadler Pankow for 34 production trains, which are expected to enter service from 2017 onwards.

The type 1Ks are intended to replace the A3L71 fleet, which dates back to 1972-73. Each 51.6m-long set will accommodate 330 passengers and seat 80, with full-width gangways and level boarding to aid accessibility.

The vehicles will be unusual in that they will feature a slightly curved bodyshell. This so-called "ballooning" will allow interior space to be optimised within the constraints of the narrow-profile tunnels. This provides a maximum width of 2.4m, 10cm wider than BVG's existing narrow-profile vehicles.

Bron en meer

Het Berlijnse transportbedrijf BVG heeft twee prototypes van de nieuwe metro getoond die de oude metrostoestellen uit de 70'er jaren moet gaan vervangen. Gebouwd bij Stadler Pankow en daarna naar Olympia getransporteerd over de weg naar Berlijn.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: BVG unveils new-generation Berlin U-Bahn train

Bericht door Ardan »

Ziet er goed uit, heeft ook wel veel weg van de Hk vind ik.
Het is trouwens Ik, letter I, niet cijfer 1 ;)
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: BVG unveils new-generation Berlin U-Bahn train

Bericht door Ardan »

Hiero trouwens nog een stukje op de BVG-site, met foto van de zijkant. Dat lijkt minder op de Hk :P
Ik doe ook maar wat
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: BVG unveils new-generation Berlin U-Bahn train

Bericht door Thom91 »

Ardan schreef: Het is trouwens Ik, letter I, niet cijfer 1 ;)
Wattes?
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: BVG unveils new-generation Berlin U-Bahn train

Bericht door Ardan »

Type-aanduiding.
Ik doe ook maar wat
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: BVG unveils new-generation Berlin U-Bahn train

Bericht door Gekko123 »

En dan gaat het hier om prototypes voor de kleinprofil-lijnen (U1 t/m U4). Eventuele stellen voor de overige lijnen zullen dan aannemelijk breder en hoger worden.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: BVG unveils new-generation Berlin U-Bahn train

Bericht door Thom91 »

Ardan schreef:Type-aanduiding.
Je denkt dat ik dat getypt heb? :P
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: BVG unveils new-generation Berlin U-Bahn train

Bericht door Ardan »

Gekko123 schreef:En dan gaat het hier om prototypes voor de kleinprofil-lijnen (U1 t/m U4). Eventuele stellen voor de overige lijnen zullen dan aannemelijk breder en hoger worden.
Is er al iets bekend of er ook nieuwe grootprofielmetro's gaan komen? Volgens mij zijn de meeste treinen type F die er nu zijn nog niet eens zo heel erg oud.
Thom91 schreef:Je denkt dat ik getypt heb? :P
Nee, soort! Type! Baureihe! Naam-van-het-beestje! :D
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 613
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: BVG unveils new-generation Berlin U-Bahn train

Bericht door Visgraatmodel »

Mooie metro, lekker futuristisch! Had zo bij de NS gekund gezien de huisstijl :').
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: BVG unveils new-generation Berlin U-Bahn train

Bericht door Ardan »

Het is een goede traditie om Berlijnse metroseries naast hun bouwserieletter ook een naam te geven die met die letter begint, zoals Dora voor metrotype D of Gisela voor type G.
Ik lees net dat er een verkiezing is geweest voor de bijnaam van dit type Ik, en op één van de laatste drie overgebleven namen kan nu gestemd worden via Facebook. Het wordt Icke, Inka of Isolde. Een link staat op deze pagina op de website van BVG.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: BVG unveils new-generation Berlin U-Bahn train

Bericht door Ardan »

Aanvullend: Hier de drie namen, klik op 'like' bij de foto met je favoriete naam erop :)
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: BVG unveils new-generation Berlin U-Bahn train

Bericht door Ardan »

Gisteren is op station Warschauer Straße de 'Icke' gedoopt en er is voor het eerst met passagiers gereden. De twee nu aanwezige stellen 1025 en 1026 zullen nog een tijdlang testritten maken, naar ik nu denk dus mét passagiers. Ik ga over tien dagen die kant op dus ik ga er natuurlijk even achteraan :)
Ik doe ook maar wat
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten