Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden
Zowel Arriva als Veolia hebben kort verkeer. Een chauffeur van Veolia moet zijn "bakkie" op een ander kanaal zetten en dan kan hij met een chauffeur van Arriva communiceren. En zo geldt dat ook voor de andere vervoerders die kort verkeer hebben.
-
- Berichten: 883
- Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden
dat is dus niet altijd mogelijk, want niet overal hebben ze een bakje met meerdere kanalen of op dat bakje de frequenties van andere bedrijven ingesteld.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden
Als wij de lijn 19 van Hulst naar Breda rijden dan schakelen wij in Breda over naar het kanaal van Arriva en in Hulst naar het kanaal van Connexxion waarop de bussen van Veolia in Zeeland ook meeluisteren. Voor de rest is er op onze communicatie apparatuur ook een kanaal gereserveerd voor Syntus en nog 4 landelijke res kanalen. Buiten de bebouwde kom kunnen wij chauffeurs ontvangen tot ongeveer 15 km afstand. Binnen de bebouwde kom komt het signaal ongeveer 5 km ver.
-
- Berichten: 883
- Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden
Qbuzz bussen in Rotterdam hadden een bakje waarmee ze alleen elkaar konden horen.
Arriva kon wel naar het kanaal van Qbuzz schakelen, maar andersom dus niet.
en Connexxion bussen met alleen infox kunnen ook niet communiceren met andere bedrijven zonder tussenkomst van CVl.
Arriva kon wel naar het kanaal van Qbuzz schakelen, maar andersom dus niet.
en Connexxion bussen met alleen infox kunnen ook niet communiceren met andere bedrijven zonder tussenkomst van CVl.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden
In België gebruiken ze op de bussen van De Lijn apparatuur van Motorola waarbij de frequenties waarop de bussen uitzenden aangepast kunnen worden door de busmaatschappij. Bussen van De Lijn in Brugge kunnen ook communiceren met de Nederlandse bussen van Connexxion en Veolia. Maar ook de bussen uit Turnhout kunnen communiceren met bussen van Arriva in Tilburg.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden
WSM schreef:Is er al aangifte gedaan van poging tot mishandeling?
Jemig overdrijven is ook een kunst zeg. Als die bus elk kwartier rijdt, dan had meneer gewoon de volgende bus moeten pakken.Mr-W schreef:In deze situatie was het beter geweest om de reiziger mee te nemen of door de politie te laten verwijderen in de plaats van in zijn rug te beuken met een bus van 10 ton met het mogelijke risico op (zwaar)letsel. Dus denk dat een aangifte wel tot vervolging kan leiden,zeker nu er bewijsmateriaal is op Dumpert.
Veolia zal vast wel excuses aanbieden aan de reiziger, maar het lijkt mij sterk dat hier verder nog een serieuze zaak van gemaakt gaat worden. Als dat gedaan word, dan zou het hek van de dam zijn.
🍉
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden
Waarom? Iemand rijdt met een bus moedwillig op een voetganger in. Dat is een ernstig feit.
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden
Elke keer een paar centimeter opschuiven word ook wel gedaan om de reiziger alsnog met zachte hand weg te sturen. Zolang dat rustig gedaan wordt (zoals in het filmpje) zullen er echt geen gewonden vallen. Meestal werkt dat, alleen deze meneer is wat standvastiger en laat zich pas wegjagen als er een paar brede collega's zich er eens even mee komen bemoeien.
Mishandeling is hier echt een zwaar veel te zware term voor zoiets duf als dit.
Mishandeling is hier echt een zwaar veel te zware term voor zoiets duf als dit.
🍉
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden
Oh dus dit is gewoon common practice in het OV? Dat maakt het nog ernstiger! Ik dacht dat veiligheid voor alles ging?
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden
Ik doe 't dagelijks ja.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden
Common practice? Gelukkig niet. Ik maak het nooit mee dat een reiziger voor de bus gaat liggen als een kind van vijf dat van mama geen Kindersurprise krijgt.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden
Ik zou als chauffeur echt niet proberen om hem aan de kant te krijgen door hem weg te duwen met de bus zoals in dit geval... Je zult maar van de rem afschieten of wat dan ook, en dan ligt hij eronder :X
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden
Als die persoon ging liggen, dan was het sowieso een ander verhaal. Maar wat mij het meeste stoort is dat er hier met termen als mishandeling word gestrooid terwijl men geen idee heeft wat dat juridisch precies inhoud. Dat soort praat post je maar op NuJij.nl ofzo.
🍉
-
- Berichten: 883
- Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden
Er is een verbeterde versie van een rit van lijn 121 van Delft naar Zoetermeer op youtube gezet.
Heb begrepen, dat van Zoetermeer naar Delft wel opgenomen was, maar dat de zon teveel in de lens scheen, zodat die opnames niet gebruikt konden worden...
gewone versie: http://youtu.be/abjH5oCVg7E
versnelde versie: http://youtu.be/sAX_2k9QirQ
Heb begrepen, dat van Zoetermeer naar Delft wel opgenomen was, maar dat de zon teveel in de lens scheen, zodat die opnames niet gebruikt konden worden...
gewone versie: http://youtu.be/abjH5oCVg7E
versnelde versie: http://youtu.be/sAX_2k9QirQ
-
- Berichten: 1200
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden
Gister probeerde ik tram 6 te nemen vanaf het Centraal station richting Mariahoeve. De DRIP telde af vanaf 6 minuten tot 0, en toen verdween de complete tram van het bord. :? Even later kwam er opnieuw 6 minuten wachttijd op het bord te staan, waarna er opnieuw werd afgeteld. Dit keer kwam er wel een tram.
Blijkbaar was er dus een tram uitgevallen. Mijn vraag; waarom staat die rit dan nog op het bord? En waarom staat die DRIP er überhaupt als je er blijkbaar niet vanuit kan gaan dat de tram die er op staat ook daadwerkelijk komt? Het zou toch actuele informatie moeten zijn?
Blijkbaar was er dus een tram uitgevallen. Mijn vraag; waarom staat die rit dan nog op het bord? En waarom staat die DRIP er überhaupt als je er blijkbaar niet vanuit kan gaan dat de tram die er op staat ook daadwerkelijk komt? Het zou toch actuele informatie moeten zijn?
-
- Berichten: 883
- Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden
heb er toevallig kortgeleden met de opdrachtgever contact over gehad.
standaard staat de dienstregeling in het systeem, dat deze borden voed.
dus als er om de 6 minuten een tram zou moeten komen, wordt dat gewoon getoond en wordt er afgeteld tot de geplande vertrektijd.
als de vervoerder inderdaad de werkelijke rijtijden aan dit systeem doorgeeft, dan wordt er dus rekening gehouden met vertragingen of te vroeg rijden.
als de vervoerder deze gegevens dus niet verstrekt, geven de borden de normale geplande tijden weer en wordt er dus niets getoond, dat als afwijking op het normale plaats heeft gevonden.
dat is net zoiets als het tonen van 0 minuten als de bus al lang voorbij is, of verkeerde tijden (wat in Zoetermeer wel heel vaak voorkomt)...
de opdrachtgever (in Haaglanden sinds dit jaar de Metropoolregio Rotterdam Den Haag) is degene die verantwoordelijk is voor de borden, maar ze is afhankelijk van de vervoerders voor het krijgen van de juiste gegevens.
standaard staat de dienstregeling in het systeem, dat deze borden voed.
dus als er om de 6 minuten een tram zou moeten komen, wordt dat gewoon getoond en wordt er afgeteld tot de geplande vertrektijd.
als de vervoerder inderdaad de werkelijke rijtijden aan dit systeem doorgeeft, dan wordt er dus rekening gehouden met vertragingen of te vroeg rijden.
als de vervoerder deze gegevens dus niet verstrekt, geven de borden de normale geplande tijden weer en wordt er dus niets getoond, dat als afwijking op het normale plaats heeft gevonden.
dat is net zoiets als het tonen van 0 minuten als de bus al lang voorbij is, of verkeerde tijden (wat in Zoetermeer wel heel vaak voorkomt)...
de opdrachtgever (in Haaglanden sinds dit jaar de Metropoolregio Rotterdam Den Haag) is degene die verantwoordelijk is voor de borden, maar ze is afhankelijk van de vervoerders voor het krijgen van de juiste gegevens.
-
- Berichten: 1200
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden
Dank voor je uitleg. Dit is totaal niet de manier hoe je met die borden moet omgaan. Je kan er als reiziger nooit vanuit gaan dat de borden daadwerkelijk kloppen, iets wat juist erg belangrijk is bij actuele reisinformatie. En dan gaat het me niet om een minuutje vertraging, maar of een tram komt opdagen of niet.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden
Bij digitale info borden mag je toch verwachten dat die de juiste tijden geven. Maar helaas niet overal.
Afgelopen vrijdagavond ook bij de Grote Markt. Wilde met de tram naar CS; als je het station inloopt staat er een scherm met over hoeveel minuten de trams komen. Dan verwacht je ook dat die info juist is; want daarop baseer jij je of je rustig naar het perron kan gaan of even een sprintje moet trekken.
Info scherm op perron gaf ook volledig verkeerde info. Trams waren dan allang weer vertrokken. :neg:
Afgelopen vrijdagavond ook bij de Grote Markt. Wilde met de tram naar CS; als je het station inloopt staat er een scherm met over hoeveel minuten de trams komen. Dan verwacht je ook dat die info juist is; want daarop baseer jij je of je rustig naar het perron kan gaan of even een sprintje moet trekken.
Info scherm op perron gaf ook volledig verkeerde info. Trams waren dan allang weer vertrokken. :neg:
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden
Grote kans dan dat de backend van de vervoerder geen informatie doorgaf.
Overigens is er in de Mijksenaar-standaard wel een onderscheid tussen actuele en geplande informatie: wanneer er geen actuele informatie bekend is moet er ipv aftellen een aantal streepjes getoond worden (----) en wordt de eindbestemming afgewisseld met 'verwacht 12:34', om je er zo attent op te maken dat de informatie niet actueel is. Blijkbaar voldoen de DRIPs in Den Haag dus niet aan deze standaard?
Overigens is er in de Mijksenaar-standaard wel een onderscheid tussen actuele en geplande informatie: wanneer er geen actuele informatie bekend is moet er ipv aftellen een aantal streepjes getoond worden (----) en wordt de eindbestemming afgewisseld met 'verwacht 12:34', om je er zo attent op te maken dat de informatie niet actueel is. Blijkbaar voldoen de DRIPs in Den Haag dus niet aan deze standaard?
- Daantje
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 6470
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden
Ik heb dat ook wel eens gehad met tram 19 naar Delft in de Sijtwendetunnel. Die bleef aftellen en als ie op nul stond, begon ie weer opnieuw met aftellen en uiteindelijk kwam er gewoon helemaal geen tram. Super frustrerend en onduidelijk -O-Reiziger Delft schreef:Gister probeerde ik tram 6 te nemen vanaf het Centraal station richting Mariahoeve. De DRIP telde af vanaf 6 minuten tot 0, en toen verdween de complete tram van het bord. :? Even later kwam er opnieuw 6 minuten wachttijd op het bord te staan, waarna er opnieuw werd afgeteld. Dit keer kwam er wel een tram.
Blijkbaar was er dus een tram uitgevallen. Mijn vraag; waarom staat die rit dan nog op het bord? En waarom staat die DRIP er überhaupt als je er blijkbaar niet vanuit kan gaan dat de tram die er op staat ook daadwerkelijk komt? Het zou toch actuele informatie moeten zijn?
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden
Ik weet niet of het nu beter is, maar paar jaar geleden was het op CS vaak ook zo (tram 2/6 richting Leidschendam nam ik toen nog wel eens). Toont denk ik ook wel aan waarom je op DRIPs onderscheid wilt maken tussen gepland en actueel, als je het te vaak mis ziet gaan vertrouw je het voor geen meter meer.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden
Als je met de bus door Den haag rijdt krijg je vooral 's avonds veel commentaar van de reizigers dat ze bang waren dat de bus niet meer kwam, omdat de bus spontaan niet meer op het kastje stond aangegeven. of je nou een minuut te vroeg rijd of dat je een minuut te laat rijdt. Heb het over die kleine kastjes op de haltepaal.
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden
Vandaag heb ik ze op een aantal plekken niet eens meer live gezien.htm_tram schreef:Als je met de bus door Den haag rijdt krijg je vooral 's avonds veel commentaar van de reizigers dat ze bang waren dat de bus niet meer kwam, omdat de bus spontaan niet meer op het kastje stond aangegeven. of je nou een minuut te vroeg rijd of dat je een minuut te laat rijdt. Heb het over die kleine kastjes op de haltepaal.
Overigens bedoel je met 's avonds rond 23:00? Of 18:00-23:00? Er is echt een serieus probleem met die dag nacht overgang bij de leverancier, wat allang bekend is maar nog niemand heeft opgelost. Zit niet bij de DRIS leverancier of GOVI, maar de schakel er tussen.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden
Bij lijn 19 in Leidschenveen weer de ervaring dat de info wel klopt. Een niet rijdende tram stond niet op de DRIS. Je zag een gat van 30 min.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden
@Skinkie krijg de vraag meestal tussen 20.00 en einde dienst.
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 99 gasten