Maak je eigen lijnennet

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
chemie
Berichten: 672
Lid geworden op: do 01 mei 2014, 12:01

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door chemie »

Ziet er fancy uit wilburg!
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door DrechtBlub »

Dankjewel chemie :mrgreen:
Ik blub in het Drecht.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Yanaike »

Mee eens, leuke map! :D Kloppen de frequenties en zo ook? In dat geval heb ik nog wel mijn twijfels over bus 38 omdat die nog al veel bussen nodig heeft terwijl je je kunt afvragen hoe druk die bezet is (t.o.v. de andere bussen) vanwege het niet aandoen van het station.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door DrechtBlub »

Haha i zie t probleem al, ben "servicebus" 38 vergeten tijden te geven. De bedoeling was een bus ieder uur, ik zal t nu ffe invoeren.

Hij gaat buiten de spits ieder uur, in de spit ieder half uur. Dit is een vervanging van oude lijn 1 maar dan wat geavanceerder om meer plekken te verbinden.
Wat hierbij het meeste opvalt zijn de stop bij insula college koningstraat, Stevensweg, Sterrenlanden, Dordwijk (die zat er al in maar is nu logischer aangezien 2 al directe verbinding doet vanaf dubbeldam), en betere verbinding wc. wielwijk. Hierbij gaat de bus nu ook weer door naar oudelandshoek voor een goede verbinding tussen oudelandsoek en koningstraat.
Nu moeten mensen nog als ze van wijk naar wijk willen via station en zijn RUIM 40 minuten tot soms wel 70 minuten onderweg. Lijn 38 maakt de verbinding veel makkelijker en sneller. Verder zorgt bus 6 voor ontstressen van het drukste stukje tussen ziekenhuis en dubbeldam.

De bedoeling van deze map was een rendable 3 bussen systeem.
Spoiler: show
Lijn 1: Citybus (8-10m busjes)
Lijn 2-9: Stadsbus (standaard 12 M bus, op 5 doordeweeks gelede)
Lijn 30-39: Servicebus (variabel maar meestal 10m busjes)
Ik blub in het Drecht.
jamy015
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 29 aug 2010, 19:16
Locatie: Dt

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door jamy015 »

Half-offtopic: Als je dit leuk vindt kan ik zeker de game Cities in Motion 2 aanraden. Heb hem zelf ook, is altijd leuk tijdverdrijf.

En ja, ik heb net ook een half uur vergooid op die site :mrgreen: Ik heb niet iets heel indrukwekkends gemaakt ofzo, dus heb hem verder niet opgeslagen.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Nitein-Repart »

Ik heb mijn lijnennet inmiddels hersteld en hier is deze met 30 lijnen
http://app.transitmix.net/map/46967

Inmiddels nog 2 lijnen bijgekomen
http://app.transitmix.net/map/46968
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Nitein-Repart »

http://app.transitmix.net/map/46986
Nog een paar lijntjes erbij.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Nitein-Repart »

http://app.transitmix.net/map/47056
45 lijnen en meer dan 3300 kilometer
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Yanaike »

Hoe moet ik jouw map zien? Is één lijn ook echt één lijn? Of is het een combinatie van meerdere aan elkaar gekoppelde lijnen?
W0rteltje
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 12 jun 2013, 07:09
Locatie: Dordrecht

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door W0rteltje »

hier is een lijnennetkaart waar ik al een tijd mee bezig ben. hij is ver van af en ingericht naar een (zeer onwaarschijnlijke) toekomst, met meer wijken in Dordrecht en Gorkum (Gorinchem). en waar Indordt (Independent Dordridge) bestaat.
vele lijnen zult u denken onlogisch, maar misschien zijn er een paar waarvan u denkt. nou misschien wel een goed idee.
ik hoop dat hij een beetje mooi is.
https://www.google.com/maps/d/edit?mid= ... F1r0yWRQ_Y
bon jour
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Jef400 »

Kan dit topic naar ideeën over ov?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Wubbo »

Done. Mag ook gewoon door het topic te melden hoor, dat voorkomt posts zoals deze :)
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13113
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Z2N »

*Kick*

Ben vandaag even bezig geweest met een nieuw lijnennet voor mijn eigen streek. Hierin worden de Qliners naar Den Haag opgeheven, krijgt lijn 370 een hogere frequentie, wordt er verder aardig wat gehusseld met het lijnennet binnen Alphen, zodat enkele streeklijnen meer stoppen bij de locaties van de middelbare scholen in Alphen. Ook krijgt Kerk en Zanen een nieuwe stadsdienst, welke zijn eindpunt heeft bij het Archeon. De link is gespoilerd, om zo te proberen om de link 'schoon' te houden.

De oplettende kijker ziet dat lijn 147 gebruikt maakt van een onbestaande brug, in theorie kan de brug even verderop gebruikt worden, maar de gemeente heeft al jaren plannen voor een brug op deze locatie, dus wou ik deze in het plan verwerken.
Spoiler: show
http://app.transitmix.net/map/53238
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door SLToilet »

Met een beetje gepuzzel heb ik nu ook een klein lijnennetje gemaakt voor de bussen naar Hilvarenbeek en verder:
http://app.transitmix.net/map/53280

Aanvankelijk had ik het huidige lijnennet ingevoerd welke $3,5 miljoen kostte. Daarna heb ik de lijnen 142 en 143 onder handen genomen: beiden heb ik ze een dienst tot 22:00 gegeven en op weekenddagen van 8/9 tot 18:00, een keer per twee uur. De overige tijden tot 12 uur 's-avonds heb ik opgevuld met 1x/uur '142A' (alleen tot Hilvarenbeek die dan ook in de daluren rijdt omdat 2x/uur naar Best en Reusel heel erg duur is). Kosten: $4,0 miljoen. Het oude netwerk uit het Veolia/BBA-tijdperk kostte iets van $4,5 miljoen.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Raymond »

Er lijkt iets niet goed gegaan te zijn met je frequenties, je hoogste frequentie zit nu in de dalperiode (20 minuten).
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door SLToilet »

Je hebt gelijk. Ik pas hem meteen weer aan.

Nu blijkt hij ineens goedkoper te zijn, rondom de $3,5 miljoen. Hij zegt trouwens dat er tien bussen zullen moeten rijden in de piekuren, maar gezien dat lijn 142A, zoals ik hem voor het gemak noem op heel andere tijden rijdt dan de spitsuren, zouden dat er acht moeten zijn.

Ik heb nu ook een lijnennetkaart van Tilburg gemaakt! :Y

http://app.transitmix.net/map/53276

Afbeelding

De frequenties zijn redelijk in orde. Soms heb ik de lussen wel aangepast zodat de kosten en het aantal bussen meer overeenkomt met de werkelijkheid. Van het netwerk van Hilvarenbeek had ik eerder de gemiddelde snelheid berekend en de afstanden. Bij Tilburg heb ik dat niet en dus heb ik gewoon standaard 20km/u genomen. Het aantal bussen komt daarbij uit op vijftig. De kosten bedragen 26 miljoen per jaar en /2 is het netwerk 100 kilometer lang.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door SLToilet »

En dan een idealistische lijnennetkaart:

http://app.transitmix.net/map/53275
Afbeelding

Ook hier heb ik enkelvoudige routes nog steeds samengevoegd. Bedenk wel dat de lijnen 8 en 11 in Goirle ieder twee eenrichtingsroutes hebben. Lijn 9 is in Udenhout verlengd en eigenlijk ging lijn 6 in Noord ook een enkelvoudige lus rijden. En ik heb stiekem de snelheid van enkele lijnen verhoogd naar 22km/u.

- Lijn 1 is de meest gewijzigde lijn, die voortaan een tangentiële lijn is. Daarmee kan buiten het centrum om gereisd worden en zijn beide ziekenhuizen en alle belangrijke onderwijsinstellingen, op Avans na, hiermee verbonden, evenals een nieuw station Berkel-Enschot bij de Rauwbraken (hierover kan best nog discussie zijn). Om op lijn 9 aan te sluiten rijdt de lijn nog door naar het dorp Enschot. Frequentie: in de spits lager dan de huidige lijn 1.
- Lijn 2 heb ik in Reeshof-West omgegooid: ik vond de dekking in de wijk bizar laag voor een moderne vinexwijk, evenals dat busbanen hier ontbreken. Daarom is in deze kaart lijn 2 versneld vanaf de Reuverlaan en gaat dan meteen naar het station, net als vroegâh ook nog gebeurde. Daardoor ontstaat er een leeg gebied in Dalem-Zuid die door lijn 3/4 wordt opgevuld. Frequentie in spits lager (4x/uur).
- Lijn 3 rijdt zoals vanouds weer naar de Reeshof maar rijdt wél door naar Koolhoven om dan in Lijn 4 over te gaan. Frequentie: 4x in spits, 2x op alle andere tijdstippen. Rijdt ook oude route naar Elisabethziekenhuis maar gaat vanwege het afstemmen op lijn 142 en 143 flink in frequentie omlaag en rijdt op sommige tijdstippen zelfs niet.
- Lijn 4 rijdt door naar Koolhoven via Dalem-Zuid. Frequentie gaat flink omlaag naar 4x in de spits en 2x anders.
- Lijn 5 blijft zoveel mogelijk ongewijzigd, waar bij Lijn 6 ook minimale wijzigingen zijn aan de uiteinden om de dekking in buurten te verbeteren. Lijn 7 is geheel ongewijzigd.
- Lijn 8 rijdt via Katsbogten door naar Goirle en neemt daar het westelijke deel van Lijn 11 over tot aan het centrum.
- Lijn 9 rijdt een andere, grotere lus door Udenhout naar het nieuwe station (die lus is ooit weleens wegbezuinigd).
- Lijn 10 is nieuw en is een spitsverlenging op lijn 2 naar de Universiteit via Amarant waar eerst lijn 4 reed.
- Lijn 11 rijdt twee verschillende routes in het oosten van Goirle.

En dan moeten er nog spitsbussen worden toegevoegd aan lijn 11 naar het Stappegoor (doe maar iets van 12/uur) en aan lijn 327 naar Reitse Hoevenstraat.
Kosten: 32 miljoen, 6 miljoen hoger dan sinds Arriva gearriveerd is, maar waarschijnlijk is het verschil kleiner omdat er nu toch alweer spitsbussen worden ingezet. Behalve dat zijn er vier extra bussen nodig en is het netwerk 35*2km langer.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13113
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Z2N »

22 km/h lijkt me alleen te hoog, er zijn plaatsen waar men zelfs met een vrijliggende busbaan de 22 km/h niet haalt.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door SLToilet »

Heb het gedaan om wat bussen uit te sparen ;-)

22 is misschien wat hoog, maar over het algemeen kan er in Tilburg best goed doorgereden worden op goed uitgebouwde GOW's (op de echte lijn 2 in de Reeshof na), ondanks dat er geen busbanen zijn. Voor de fictieve lijn 1 geldt dat helemaal omdat de bus niet in het centrum komt. Het centrum van Tilburg heeft overigens best ruime, snel berijdbare infrastructuur door de sloopwoede uit de jaren '60 en een 1*2-strooks centrumring die in de volksmond ook wel een racebaan wordt genoemd.

Wel kan ik me vinden in het argument dat busbanen niet automatisch leiden tot hoge snelheden: in Almere moet er ook veel moeite worden gedaan om de gemiddelde snelheid boven de 20 te hebben. Alleen de vertragingen zijn minder omdat de bus niet vastzit in het verkeer, wat in de grote steden flink wat oplevert.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door nvdw »

Z2N, even als reactie op je Alphen-kaart.

Worden die Qliners naar Den Haag zo weinig gebruikt dat je ze geheel kunt schrappen? Je compenseert weliswaar het wegvallen van de verbinding met Zoetermeer met extra ritten voor de 165 in de spits, maar dan heb je geen HOV-bus meer en een extra overstap in Zoetermeer, en doe je de wijken niet meer aan waar die 380 en 381 juist langskomen.

Ook de 183 is geschrapt en vervangen door een 283 die in plaats van Alphen naar Ter Aar en Nieuwveen doorrijdt, en dat blijkbaar maar één keer in de ochtend en één keer in de middag. Wat wint Ter Aar met een extra spitsbus naar Leiden, terwijl Woubrugge juist zijn directe verbinding met Alphen verliest? Heeft Nieuwveen dan niet meer aan een betere verbinding met Alphen met overstap op de trein, bijvoorbeeld door de 147 een directe route via de N207 en de Conradweg naar het station te geven? Als de rijtijd het toelaat en de behoefte bestaat kun je er altijd nog een lusroute via de Aarhof aan vastknopen.

Verder zie ik dat je Kerk en Zanen nu een verbinding met het centrum hebt gegeven (was ook een wens van de gemeente aan Arriva), maar ik vroeg me nog wel even af hoe je de verbinding met het station dan voor je ziet (er is namelijk wel een lusje naar het station opgenomen).
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13113
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Z2N »

Ik zie al jaren het gebruik van de Qliners teruglopen, en een betere verbinding met de 165 en de hoogfrequente Randstadrail zou naar mijn gevoel een beter alternatief zijn. (naast dat voor Den Haag de trein vanuit Alphen eigenlijk altijd sneller is). De dienstregelinguren die voor de 380/381 verbruikt worden kunnen beter gebruikt worden op lijn 370, waar het gebruik op 2 jaar met 7% gestegen is (en ook echt nog steeds stijgt). Hazerswoude Rijndijk en -Dorp houden de verbinding met Zoetermeer, en krijgen zelfs een frequentieverhoging.

De 183 heb ik geschapt omdat deze relatief weinig gebruikt wordt tussen Woubrugge en Alphen (Woubrugse scholieren fietsen veelal naar Alphen omdat de 183 beroerd aansluit op de schooltijden, en de andere kant op wordt de 183 ook pas in Woubrugge echt druk), en die dienstregelinguren kun je beter gebruiken voor een snellere verbinding vanuit Nieuwveen/Ter Aar/Woubrugge naar de Universiteit en het Bio Science Park, daar de route over Woubrugge sneller is dan via Alphen en de trein (deze bus 283 rijdt overigens 2x per spits in de spitsrichting, maar het systeem snapt dat niet helemaal).

Lijn 1/2 biedt vanuit het Archeon een verbinding met het station, maar stopt dan aan de Kerk en Zanen-zijde van het station (omrijden via het busstation duurt langer dan het lopen door de tunnel), bovendien wordt er op de andere lijnen aansluiting geboden bij Centrum Hooge Zijde. Aan het einde van de ronde, vanuit de Herenhof en de ambachtenbuurt wordt er wel gestopt bij het busstation voor de chauffeurswissel. Voor de duidelijkheid zou ik het stuk Archeon - Dorp - Ridderhof - Herenhof lijnnummer 1 geven, en het stuk Herenhof - Ambachtenbuurt - Station (busstation) het lijnnummer 2 (maar deze wel aan elkaar koppelen). Het voordeel van deze route is dat Kerk en Zanen een verbinding krijgt met het dorp, nu moet je verplicht overstappen (of fietsen natuurlijk), plus natuurlijk dat het Archeon voor de eerste keer in tig jaar weer een bushalte krijgt.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door SLToilet »

http://app.transitmix.net/map/53280

Eigen fantasiebeeld Concessiegebied Oost-Brabant is "af". Hierin laat ik wat van mijn Ideeën erover zien:

- Ik ga uit van het openen van verschillende nieuwe stations, het heropenen van de spoorlijn Boxtel-Uden en een station in Vught voor zowel de richting Tilburg als Eindhoven waarbij er in het zuiden van Vught nog een opent en de het station daartussen sluit.
- Het lijnennet is niet echt uitgebreid maar des te meer uitgedund tot een acceptabel niveau. Dorpen ten oosten van Oss kunnen niet meer rechtstreeks naar Den Bosch (maar voortaan vaker naar Oss), lijn 90 is helemaal verdwenen maar met de bestaande buslijnen komen bredere venstertijden en wordt er lokaal weer in het weekend gereden. Feest dus voor grotere plaatsen als Schaijk en Berghem. Richting Veghel wordt lijn 306 geschrapt en lijn 156 en 159 samengevoegd. Ook lijn 161 moet eraan geloven, een station Geffen-Nuland dient als vervanging.
- Ook in Den Bosch is het lijnennet drastisch versimpeld maar daar staat ook tegenover dat de toevallige reiziger ook weer ná 21:30 de bus kan pakken.
- Lijnen naar Eindhoven zijn in deze hypothetische kaart ingekort tot WC Woensel, waar ik ooit nog droom dat een snelle tramverbinding naar Eindhoven CS komt :') .
- Lussen in de kaart zijn niet altijd volledig als ze in één richting worden bereden.
- Tilburg kent juist een uitbreiding van het lijnennet, omdat er juist relatief weinig lijnen en haltes zijn. Met een tangentiële verbinding is het mogelijk buiten het centrum om te reizen. Alleen lijn 140 wordt ingekort tot Berkel-Enschot en gekoppeld aan fantasie-lijn T-1 bij het fantasie-station.
- In Oss is de stadsdienst weer terug te vinden: ditmaal slechts één lijn die langs alle westelijke wijken komt en ook langs station Oss West.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door SuperGhost »

De snelbus Eindhoven-Uden zou ik liever doorgetrokken zien naar Nijmegen i.p.v. Oss. Ik denk dat dat meer aantrekkelijk is voor de reizigers dan een verbinding naar Oss. Voor Uden maakt dat weinig verschil (zowel naar Nijmegen als naar Oss blijft rechtstreeks), maar voor Veghel maakt dat wel een verschil, en ik denk dat die plaats veel meer op een verbinding naar Nijmegen zit te wachten dan een naar Oss (zeker aangezien Veghel ook al een iets langzamere bus naar Oss heeft).
Die langzamere bus op Eindhoven-Uden kan dan aan de snelbus Uden-Oss vastgemaakt worden om tijd te winnen. De stopbus Oss-Uden kan dan eindigen in Uden en kan het nummer 99 overnemen van de huidige bus Nijmegen-Uden.
Korte samenvatting hoe het dan wordt:
- lijn 99: Uden - Nistelrode - Heesch - Oss (1x p/u, spits 2x p/u)
- lijn 157: Eindhoven - Son en Breugel - Sint-Oedenrode - Veghel - Uden - Oss (2x p/u, spits 4x p/u tussen Uden en Oss)
- lijn 305: Eindhoven - Veghel - Uden - Zeeland - Grave - Alverna - Nijmegen (2x p/u, spits 4x p/u)

Kan lijn 159 verder niet rechtstreeks van Schijndel naar Sint-Oedenrode (route huidige lijn 156)? Die bus neemt nu op dat stuk een 3x zo lange route om een klein wijkje te bedienen. Dan zie ik liever lijn 157 via dat wijkje rijden of nog beter: een buurtbusje.

Verder mis ik een buslijn Gemert - Helmond. Als je in Gemert woont moet je in dit plan helemaal omreizen via Veghel en bovendien is het ook nog eens een zeer infrequente buslijn (1x p/u, niet 's avonds). Wellicht dat die lijn niet ingetekend is, omdat het een SRE-lijn is (weet ik opdrecht niet), maar het lijkt me nogal een belangrijke lijn om de bediening van Oost-Brabant aan te geven.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door waldo79 »

Ik heb de indruk dat je de reizigersstroom Veghel - Nijmegen overschat. Wellicht dat fogeltje daar meer duidelijkheid over kan verschaffen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Hainje »

SLToilet schreef:En dan een idealistische lijnennetkaart:

http://app.transitmix.net/map/53275
Afbeelding
Op zich zitten hier best aardige ideeën tussen, maar toch wil ik je eerst vragen om te kijken naar diverse rijrichtingen op de routes. Je stuurt sommige lijnen in twee richtingen door een straat die toch echt éénrichtingsverkeer hebben en niet zonder grootschalige aanpassingen geïmplementeerd kunnen worden. Ik noem een Cityring bijvoorbeeld (Stadhuisplein, Heuvelring) en een Tilburgseweg in Goirle.

Verder laat je een groot stuk van Goirle onbediend terwijl je de bus wel over de Hoge Wal stuurt en zelfs over het Voldijkje laat rijden. Als er één straat in Goirle ab-so-luut niet geschikt is voor een bus, dan is het die straat wel.

Wat betreft de stations in Berkel-Enschot en Udenhout, dit staat voor zover ik heb kunnen zien in geen enkel Provinciale Staten-verkiezingsprogramma voor de aankomende verkiezingen. Dus als je het enigszins realistisch wilt houden, vergeet die stations dan.

Maar vooral, als je ergens een route inlegt, kijk van tevoren in Google Streetview of het wel kan. Maak dan altijd de afweging of twee bussen zonder al te veel moeite elkaar kunnen passeren op dat stuk. Om het wat makkelijker te maken zet ik hieronder wat afmetingen neer die je kunnen helpen om een juiste inschatting te maken.

Afmetingen klinker: 10 bij 20 cm
Lengte stoeprand: 1 meter
Afmeting stoeptegel: 30x30cm
Breedte van een bus: 2,55 meter

Er zijn er nog wel wat meer, maar die weet ik zo niet uit mijn hoofd. Mocht je nog wat spaargeld hebben en je verder willen verdiepen in de inrichting van de openbare ruimte, dan raad ik je het CROW aan. Deze instantie houdt zich bezig met richtlijnen waaraan gehouden moet worden bij het inrichten van het publieke domein. Als je veel geld hebt dan kun je ook heel veel kopen, maar de basis is het ASVV. Deze bijbel kost € 170,--. Het is veel geld, maar je kunt er zoveel basisinformatie uithalen dat dit het geld zeker waard is. De editie 2012 is de meest recente, doorgaans komt er 1x in de 8 jaar een nieuwe editie uit, dus je kunt met deze bundel nog wel even vooruit.
🍉
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten