Maak je eigen lijnennet

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door SLToilet »

Hainje schreef:
SLToilet schreef:En dan een idealistische lijnennetkaart:

http://app.transitmix.net/map/53275
Afbeelding
Op zich zitten hier best aardige ideeën tussen, maar toch wil ik je eerst vragen om te kijken naar diverse rijrichtingen op de routes. Je stuurt sommige lijnen in twee richtingen door een straat die toch echt éénrichtingsverkeer hebben en niet zonder grootschalige aanpassingen geïmplementeerd kunnen worden. Ik noem een Cityring bijvoorbeeld (Stadhuisplein, Heuvelring) en een Tilburgseweg in Goirle.

Verder laat je een groot stuk van Goirle onbediend terwijl je de bus wel over de Hoge Wal stuurt en zelfs over het Voldijkje laat rijden. Als er één straat in Goirle ab-so-luut niet geschikt is voor een bus, dan is het die straat wel.

Wat betreft de stations in Berkel-Enschot en Udenhout, dit staat voor zover ik heb kunnen zien in geen enkel Provinciale Staten-verkiezingsprogramma voor de aankomende verkiezingen. Dus als je het enigszins realistisch wilt houden, vergeet die stations dan.

Maar vooral, als je ergens een route inlegt, kijk van tevoren in Google Streetview of het wel kan. Maak dan altijd de afweging of twee bussen zonder al te veel moeite elkaar kunnen passeren op dat stuk. Om het wat makkelijker te maken zet ik hieronder wat afmetingen neer die je kunnen helpen om een juiste inschatting te maken.
Bij Goirle bijvoorbeeld kon ik niet kiezen voor bussen in één enkele richting. Het idee was om daar juist twee lijnen te hebben in één richting in plaats van andersom, waarbij de noordelijke buurten (die onzichtbaar zijn) de meest directe verbinding naar de stad hebben en de zuidelijke (die wél op de kaart staan) de meest directe verbinding uit de stad. Ik zal nog wel laten zien hoe ik dat bedoeld had. In één richting past het Voldijkje overigens prima. Meer maak ik me in Tilburg zorgen over mijn idee door de Sint-Josephstraat (burgerprotesten enzo) en een bredere Rauwbrakentunnel (€). Over de Cityring gesproken: ook in dit geval had ik graag de éénrichtingsoptie gezien in transitmix.

Met de boeken van het CROW ben ik bekend (ook in mijn portemonnee trouwens :-D) , hoewel ik het ASVV niet in mijn bezit heb.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door SLToilet »

SuperGhost schreef:Wellicht dat die lijn niet ingetekend is, omdat het een SRE-lijn is (weet ik opdrecht niet), maar het lijkt me nogal een belangrijke lijn om de bediening van Oost-Brabant aan te geven.
Klopt. Vooralsnog heb ik alleen het huidige concessiegebied ingevuld met dit fictieve lijnennet. Dus voorbij Gemert is het nog leeg.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Hainje »

SLToilet schreef:Bij Goirle bijvoorbeeld kon ik niet kiezen voor bussen in één enkele richting. Het idee was om daar juist twee lijnen te hebben in één richting in plaats van andersom, waarbij de noordelijke buurten (die onzichtbaar zijn) de meest directe verbinding naar de stad hebben en de zuidelijke (die wél op de kaart staan) de meest directe verbinding uit de stad. Ik zal nog wel laten zien hoe ik dat bedoeld had. In één richting past het Voldijkje overigens prima. Meer maak ik me in Tilburg zorgen over mijn idee door de Sint-Josephstraat (burgerprotesten enzo) en een bredere Rauwbrakentunnel (€). Over de Cityring gesproken: ook in dit geval had ik graag de éénrichtingsoptie gezien in transitmix.

Met de boeken van het CROW ben ik bekend (ook in mijn portemonnee trouwens :-D) , hoewel ik het ASVV niet in mijn bezit heb.
Ik wacht af wat je met Goirle van plan bent dan.

Voldijkje wil ik je toch echt afraden, dat is een woonstraat. Ik kan je op een briefje geven dat je hier gezeik mee krijgt van ouders die bang zijn voor de veiligheid van hun kinderen. Aangezien de hoeveelheid auto's die door deze straat rijden ook heel minimaal is, kan ik ze in dit geval geen ongelijk geven.

Wat betreft de Sint Josephstraat zelf denk ik dat je niet zoveel tegenstand hoeft te verwachten van omwonenden, er zal gewoon geen hond inzitten aangezien het centrum op loopafstand is en het station op fietsafstand. Plus dat er relatief weinig studenten wonen.

Als je tegenstand krijgt, dan is dat vooral van de buschauffeurs die er niet zo op zullen zitten te wachten om door de drempelrijke Professor Dondersstraat te rijden. Deze groep chauffeurs is bijvoorbeeld ook de reden dat er geen bus meer door de Achthoevenstraat in Udenhout rijdt. De drempels voldeden niet aan de ASVV ontwerpeisen destijds (hoe het nu zit weet ik niet) en onder druk van de chauffeurs heeft Veolia i.s.m. de Provincie besloten de busdienst in dat deel van het dorp te staken. Als je het mij vraagt hebben de chauffeurs overigens gewoon gelijk, de effecten van honderden drempels per dag op een rug moet je niet onderschatten.

De Rauwbrakentunnel is een fietstunnel en de aansluitende infrastructuur leent zich er niet voor om daar een busroute van te maken. Zeker omdat de fietstunnel er inmiddels ligt zal het de komende tien jaar sowieso onbespreekbaar zijn om daar nog een tunnel voor bussen neer te leggen, of je moet toevallig nog ergens een geldboom hebben staan om dit te financieren. In dat geval zullen er plots een stuk meer mogelijkheden zijn. Tot die tijd zou ik zeggen, laat dat idee varen.

Wat betreft het tweerichtingsverkeer verwerken in Transitmix, dat lijkt mij vrij makkelijk op te lossen. Je tekent gewoon een A en een B-richting voor elke lijn in.

En idd, het CROW weet de prijzen wel te vragen. Maar ja, op zich ook wel logisch als je bedenkt hoeveel uren werk is gaan zitten in het maken van die documenten.
🍉
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door SuperGhost »

waldo79 schreef:Ik heb de indruk dat je de reizigersstroom Veghel - Nijmegen overschat. Wellicht dat fogeltje daar meer duidelijkheid over kan verschaffen.
Ik wacht de reactie van fogeltje af, maar ik kan me haast niet voorstellen dat er meer mensen uit Veghel in Oss willen zijn dan in Nijmegen. Bovendien behoud Veghel nog altijd een bus naar Oss in mijn idee.

Ik schat zelf in dat mensen uit Veghel nu massaal richting Oss gaan, omdat de verbinding naar Nijmegen slecht is (20 minuten overstap in Uden), waardoor ze via Oss moeten voor de snelste verbinding naar Nijmegen. Een rechtstreekse snelbus Veghel-Nijmegen zal ongeveer even snel zijn als nu via Oss en daar op de IC stappen (afhankelijk waar in Nijmegen je moet zijn kan die bus zelfs sneller zijn). Lijn 99 is al een vrij drukke lijn, dus past in principe prima samen met de lijn Uden-Eindhoven.

Maar dat is momenteel mijn inschatting. Ben benieuwd naar de visie van fogeltje.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door SLToilet »

Hainje schreef:Ik wacht af wat je met Goirle van plan bent dan.
Bij nader inzien had ik overigens alleen het oostelijke deel uitgevoerd met eenrichtingslijnen. Aan de westzijde was de dubbele lijn 8 voldoende omdat lijn 132 aan de noordzijde voldoende aanvult. De noordelijke tak heeft de meest directe verbinding naar de stad en de zuidelijke tak de meest directe verbinding uit de stad. Zoals je ziet zijn de routes toch nog een beetje een benadering. Omdat Goirle voor de stadslijnen de rand is, kan hier prima geslingerd worden door de buurt. Op deze manier heeft zowat elke woning in Goirle een bushalte binnen 400 meter. De oversteek van de Rillaersebaan van Den Brem naar de Van Somerenstraat kan het best met aparte busstroken worden uitgevoerd net ten zuiden van de Rillaersebaan, een extra kruising iets verder naar het zuiden en het belasten van het Keuterstraatje lijkt mij niet wenselijk.

Toch blijf ik van mening dat het Voldijkje net zo goed bestand is tegen vier bussen per uur als de Lemmerstraat in Tilburg nu met twaalf :X .

Afbeelding
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Daelea »

Even tussendoor: hoe heb je de kaart zelf hierboven zo gekregen of waar heb je die gevonden? Ik ben nog altijd op zoek naar een duidelijke basiskaart om een lijnennet op te tekenen, deze lijkt erg duidelijk :-)
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door SLToilet »

Thom69 schreef:Even tussendoor: hoe heb je de kaart zelf hierboven zo gekregen of waar heb je die gevonden? Ik ben nog altijd op zoek naar een duidelijke basiskaart om een lijnennet op te tekenen, deze lijkt erg duidelijk :-)
Dat is best wel een interessante:

Stap 1: neem de basis van Opentopo.nl
Stap 2: sla de achtergrond op als png (of jpg als het een grote kaart betreft)
Stap 3: importeer deze achtergrond in Inkscape
Stap 4: noem deze laag achtergrond, werk voor de rest met lagen die erbovenop liggen
Stap 5: teken een willekeurige lijn op de kaart, klik deze aan en klik dan op via de rechtermuisknop op "vulling en lijn"
Stap 6: een menu wordt zichtbaar. Ga dan weer naar de achtergrond en stel de ondoorzichtigheid in op ongeveer 60-70%
Stap 7: mocht je het leuk vinden, dan kan je nog de kleuren wat veranderen, ik heb bijvoorbeeld wat sepia gebruikt
Stap 8: een beetje uitvinden hoe je je kaart wil hebben: door bijvoorbeeld lijnen te tekenen "uit de losse hand" (F6) en dan over het scherm te 'tekenen'. Zelf heb ik dan een afvlakking ingesteld van '75', zodat de grilligheid eruit gaat. Rondjes teken ik met een wit vlak en zwarte rand. Het raster (bij "beeld") is ook belangrijk zodat alle verhoudingen kloppen. Er zijn talloze manieren om een heel duidelijke kaart te maken :Y .
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Zugführer »

Mooi gemaakt! Dat Opentopo kende ik helemaal niet, hoewel dat gezien mijn achtergrond eigenlijk wel had gemoeten :p
Ik zou voor lijn 8 wel een ander kleurtjes gekozen hebben, die valt een beetje weg tegen de achtergrond.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Hainje »

Inderdaad mooi gemaakt, maar verder totaal niet realistisch. Ik zal je kort uitleggen waarom niet.

Afbeelding

De omcirkelde delen rondom de Molenstraat (onderaan, rechts) plus het stuk tussen de haltes Holleven en van Hogendorpplein zijn éénrichtingsstraat, bij de overige cirkels stuur je bussen over fietspaden die ammenooitniet aangepast zullen worden voor een busdienst of het straatprofiel is gewoon te krap om er een busbaan bij te leggen. Dromen is leuk, maar als je serieuze voorstellen wilt maken in de toekomst, dan raad ik je aan om je eerst te verdiepen in de lokale infrastructuur. Ik wil je best wat feedback geven op ideeën in de regio Tilburg, maar hier ga ik verder geen tijd aan verspillen.
🍉
QReiziger
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 02 feb 2015, 21:17

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door QReiziger »

Mijn fictieve V1 map :)

http://app.transitmix.net/map/53871

Ik weet, zullen kapot veel fouten in zitten, settings blijf ik voor alsnog af.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door SuperGhost »

Waarom zou je een Qliner willen die letterlijk een spoorlijn gaat volgen? De reizigers kunnen daarop nu al prima met de intercity.
QReiziger
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 02 feb 2015, 21:17

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door QReiziger »

SuperGhost schreef:Waarom zou je een Qliner willen die letterlijk een spoorlijn gaat volgen? De reizigers kunnen daarop nu al prima met de intercity.
Oh zit er 1 naast? Hahaha, concurrentie met NS? :P Geen idee, nieuwe route voor Qliner haha
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door SuperGhost »

Ja, je Qliner Leeuwarden-Drachten-Groningen-Zwolle volgt gewoon de spoorlijn Groningen-Zwolle. Daarnaast is het natuurlijk ook wat vreemd, want ook Leeuwarden-Groningen kan al prima per sneltrein.

De omgeving heeft denk ik meer aan de huidige Qliner Heerenveen-Drachten-Groningen. Daarnaast zou wel een snelbus Leeuwarden-Drachten kunnen natuurlijk, maar Heerenveen-Groningen is logischer voor een Qliner dan Leeuwarden-Groningen.
QReiziger
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 02 feb 2015, 21:17

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door QReiziger »

Hoop wel dat je weet datdit fictief is, en nooit ook maar enkele bedoeling heeft richting bedrijven ter uitvoering. Ik wil best eens een serieuze net maken, alleen heb op het moment geen PC om te werken

Sneldienst Drachten bestaat al; Qliner 320, Lijn 14
320: 33 mins
14: 44 mins

-----

Eens staan te knutselen: http://app.transitmix.net/map/53903
Moet vanavond maar ff verder gaan. :)
Nattekat
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 07 jan 2015, 16:05

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Nattekat »

Daar waar het stadsvervoer in Leiden meer neer komt op verpauperde streeklijnen, en het reizen van het zuiden naar het noorden zo goed als onmogelijk is ten oosten van de Breestraat, heeft dit WIP projectje een beter Leids stadsnet!

Begonnen met Leiderdorp als uitgangspunt;
bus 56 neemt een omweggetje van 5 minuutjes om reizigers in de Leyhof op te vangen en het NO van Leiderdorp te verbinden met de rest van Leiderdorp en het zuiden van Leiden. Voor doorgaande reizigers is er een directe overstap op 365 richting Leiden op de Vronkenlaan, en is er een directe overstap op 1 richting het ziekenhuis. Met deze nieuwe route is het achterland in het groene Hart nu ook verbonden met het centrum van Leiden, voor de reizigers naar het station is er natuurlijk nog bus 365 voor een snelle verbinding, welke nu 3x per uur naar Schiphol rijdt.

Lijn 2 rijdt nu direct richting de Oranjewijk, nu een flink deel van het traject is overgenomen door 56, en biedt ook een directe aansluiting op 1 bij de Leiderdorpsebrug zodat het centrum en het ziekenhuis nog bereikbaar zijn vanaf de oranjewijk.

Het enige wat nu nog ontbreekt is een bus die de Merenwijk met Lammenschans verbindt via de Zijlsingel, zit te denken om van lijn 3 een ringlijn te maken, waarmee het grote delen van Leiden met de scholen aan de Burggravenlaan en Sumatrastraat verbindt.

http://app.transitmix.net/map/54019
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Z2N »

Op zich zie ik een directe lijn van Leimuiden naar de Breestraat wel zitten, maar ikzelf zou in de spitsuren wel een aparte lijn bieden die de toeristische route overslaat en direct vanuit Oud Ade via de Willem de Zwijgerlaan naar het CS rijdt, scheelt toch wat in reistijd, en zorgt zo ook voor een oplossing voor de capaciteitsproblemen die van tijd tot tijd optreden in de spits op lijn 56.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Obus »

*kick voor Tilburg*

Linkje naar Transitmix

(niet letten op de eenrichtingsverkeersstraten, Transitmix denkt maar in één richting)

Afbeelding

Vijf stadslijnen

1 Middeldijkdreef - Reeshof - Witbrant - Universiteit - Station Tilburg - Broekhoven - Elisabeth ZKH
2 Middeldijkdreef - Reeshof Noord - Vossenberg - Het Zand - Station Tilburg - Jeruzalem
3 Station Reeshof - Huibeven - Wandelbos - Station Universiteit - Bredaseweg - Station Tilburg - Oud-Noord - Quirijnstok - Heikant
4 Heikant - Stokhasselt - Oud-Noord - Station Tilburg - Oud-Zuid - Stadion - Goirle West - Goirle Centrum
5 Goirle Centrum - Goirle Oost - Stappegoor - Oud-Zuid - Station Tilburg - Bredaseweg - Zorgvlied - De Blaak

Frequenties

In de spits 4x/u, in het dal 2x/u. In de spits slechts 35 bussen nodig.

Voordelen

-Reeshof gaat van twee naar drie buslijnen. Betere aansluiting op Station Reeshof, dat in toekomst 4 sprinters per uur in beide richtingen krijgt.
-Lage exploitatiekosten (volgens Transitmix $14 miljoen per jaar) terwijl bijna alle stadsdelen door twee buslijnen bediend worden.
-Snellere busdiensten doordat bussen over de hoofdwegen geleid worden in plaats van door de wijken.
De mortuis nil nisi bene
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door SLToilet »

Obus schreef:*kick voor Tilburg*

Vijf stadslijnen

1 Middeldijkdreef - Reeshof - Witbrant - Universiteit - Station Tilburg - Broekhoven - Elisabeth ZKH
2 Middeldijkdreef - Reeshof Noord - Vossenberg - Het Zand - Station Tilburg - Jeruzalem
3 Station Reeshof - Huibeven - Wandelbos - Station Universiteit - Bredaseweg - Station Tilburg - Oud-Noord - Quirijnstok - Heikant
4 Heikant - Stokhasselt - Oud-Noord - Station Tilburg - Oud-Zuid - Stadion - Goirle West - Goirle Centrum
5 Goirle Centrum - Goirle Oost - Stappegoor - Oud-Zuid - Station Tilburg - Bredaseweg - Zorgvlied - De Blaak

Frequenties

In de spits 4x/u, in het dal 2x/u. In de spits slechts 35 bussen nodig.

Voordelen

-Reeshof gaat van twee naar drie buslijnen. Betere aansluiting op Station Reeshof, dat in toekomst 4 sprinters per uur in beide richtingen krijgt.
-Lage exploitatiekosten (volgens Transitmix $14 miljoen per jaar) terwijl bijna alle stadsdelen door twee buslijnen bediend worden.
-Snellere busdiensten doordat bussen over de hoofdwegen geleid worden in plaats van door de wijken.
Dit lijnennet zie ik op zich wel zitten: er zijn wel buurten waar de dekking nogal laag is, maar vanuit mijn eigen adres is het niet meer zo vervelend om naar het centrum te reizen omdat lijn 2 veel sneller wordt, ook al reist die langs de bouwmarkten. De bussen komen zo echter wel mooi in de buurt van de industrieterreinen (locaties met veel werkgelegenheid en overstap richting Dongen). Lijn 1 gaat vanuit het oogpunt van de Reeshof nog steeds naar de onderwijsinstellingen langs de Prof. Cobbenhagenlaan. En ik ben ook een voorstander van meer sprinters, eindelijk snel in Eindhoven vanuit Tbr *O* . Het lijnennet in zijn geheel is inderdaad heel goedkoop te exploiteren en lekker snel, in de buitenwijken zit de snelheid algauw gemiddeld op 25, Maar...

- Verbindingen: Ik mis wel een handige verbinding naar de Uni vanuit Gesworen Hoek. En ben je vlakbij het Tweestedenziekenhuis om naar Noord te kunnen gaan vanuit de Reeshof, moet je alsnog omreizen via Centraal. En er zijn meer van zulke plekken op de kaart waar mensen toch liever rechtstreeks naar enkele belangrijke bestemmingen zullen gaan (in het echt bijvoorbeeld reizen er leerlingen en studenten vanaf Stappegoor op lijn 1 naar het Elisabethziekenhuis om daar over te stappen op lijn 142 of 143).
- Wagnerplein komt er bekaaid vanaf. -o-
- Frequentie in daluren is wel heel erg laag en zeker ook op de routes naar de onderwijsinstellingen. Op sommige lijnen en lijndelen is 6-4-2 (of 4-4-2 of zelfs 8-4-2) meer gewenst.
- Geheel klinkervrij is de route ook nog niet in Dalem (de planners hebben de Reeshof lekker busonvriendelijk gemaakt, want ze zijn soms wel sneller dankzij bussluizen maar hij rijdt ook over ETW's waar klinkers op liggen, wat mij betreft een planologische blunder die de blaren in de Citea's pijn laat doen).

En nu ik erachter ben gekomen dat de stadsbussen al om 20/21u de stal in gaan... :N (ik hoop dat dat louter de standaardinstellingen waren)
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Obus »

Afbeelding

Ik deel je mening grotendeels; het was ook een wel erg goedkoop net - nu kost het $26 mln per jaar, bijna een verdubbeling.

Aanpassingen:

-Nieuwe Ringlijn 6 voor tangentieel niet-centrum gericht verkeer. De lijn volgt grotendeels de ring, maar maakt een ommetje voor Tilburg Universiteit, het Twee Steden ziekenhuis, de wijk Groenewoud (die eerst busloos was) en het Elisabeth ziekenhuis. De Ringlijn sluit op alle andere vijf de lijnen aan. Bijvoorbeeld Universiteit - Gesworen Hoek betekent nu één overstap te Twee Steden ziekenhuis in plaats van in het centrum.

-Een aantal kleine aanpassingen: lijn 2 rijdt ipv door het Zand nu over de Ringbaan West en aanpassingen aan lijnen 3 en 4 in Oud-Noord en Heikant, deze lijnen rijden nu door naar het Wagnerplein.

-Frequentieverhogingen. In het lage dal ('s ochtends 4 tot 6 uur en late avond van 8 tot 2 uur) iedere 30 minuten, in het dal iedere 20 minuten en in de spits iedere 12 minuten.

-En aan de klinkers in de Reeshof kan ik niets doen...
De mortuis nil nisi bene
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door SLToilet »

Wauw, dit netwerk is nog veel beter en dat voor de nog steeds goedkope prijs van 26 miljoen. :-)
Ik zou het zo implementeren als ik de provincie was.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Nattekat
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 07 jan 2015, 16:05

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Nattekat »

En weer een update voor mijn eigen stadsdienst Leiden :)
Stadslijnen doen nu de Breestraat niet meer aan, zodat de streeklijnen daar nog steeds mogen komen. Tevens gaan er nu zo veel mogelijk lijnen over de singels, zodat er om het centrum een prima dekking is alle richtingen op.

De streeklijnen heb ik er nog even uitgelaten, aangezien deze enkel de stadsdienst wat minder maken. Maar de streeklijnen gaan er uiteindelijk ook bijkomen, net als de juiste frequenties.

Afbeelding
http://app.transitmix.net/map/53997

Lijn 1 rijdt nu naar de Leyhof, zodat 56 de wat snellere route over de Engelendaal kan nemen.

Lijn 2 rijdt de HoLa route, om daar lijn 6 over te nemen en om de Breestraat vrij te maken.

Lijn 3 is de grootste bende van het setje, waar het op neer komt is dat het alle losse wijken van Leiden met elkaar verbindt, zonder lussen.

Lijn 4 rijdt ook de HoLa route, en doet nu ook Lammenschans aan.

Lijn 5 neemt nu een straat dichter langs de wijk maar verder niks bijzonders veranderd

Lijn 6 neemt nu de iets kortere route richting Centraal, en gaat over de singels om het verkeer op de Langegracht te vermijden. Tevens rijdt deze nu door tot Oegstgeest om daar 186 en 187 over te nemen. (Over het eindpunt twijfel ik nog of het wel een goed idee is zo)
Laatst gewijzigd door Nattekat op zo 01 mar 2015, 19:24, 1 keer totaal gewijzigd.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door DrechtBlub »

*schijnbaar* ideaal netwerk voor Dordrecht. (sommige bussen hebben snellere gemiddelde snelheid om het eindronje wat het programma heen/terug te compenseren.)

http://app.transitmix.net/map/54246

Het kost 42, IPV 32 bussen, maar is wel 5 Mil. per jaar goedkoper in kosten. (het laatste wat ik heb gehoord over de kosten dordrecht staf was 38 mil, correct me if iam wrong) Mede vanwege lage frequenties waarneer hoger niet nodig is, en efficienter koppelen van lijndelen (lijndeel: wijk-station/centrum).
Wat vinden jullie?
Ik blub in het Drecht.
W0rteltje
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 12 jun 2013, 07:09
Locatie: Dordrecht

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door W0rteltje »

- over lijn 2 gaan waarschijnlijk heel veel Dubbeldammers zeuren, want dit is al eerder gebeurt. Toen de 2 nog zo reed en lijn 1 net opgeheven werd, werden alle Dubbeldamse bejaarden boos omdat ze geen bus naar het ziekenhuis hadden. daarom werd lijn 2 toen verlegd.
- ik snap niet waarom lijn 5 niet doorrijd naar Stadspolder, die haltes worden veel gebruikt.
- vreemd dat er geen bus is naar Industriegebied West en Amstelwijck. zeker Industriegebied West wordt erg veel bereden.

ik heb zelf ook een kaart gemaakt van DAV-gebied en West-West-Brabant
(lijnen naar Rotterdam en Utrecht zijn nog niet gemaakt)(ik heb de buitenlandsebussen (400+), belbussen (500+), buurtbussen (700+) en het nachtlijnennet (800+) nog niet af in Brabant)
hier is een link: https://www.google.com/maps/d/edit?mid= ... F1r0yWRQ_Y
bon jour
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door DrechtBlub »

Dat komt omdat een of andere troll lijnen heeft weggehaald.. er was weldegelijk een lijn 1 op de kaart, en een lijn 8.
Lijn 1 ging van oudlandshoek, door stadspolders, dubbeldam (over de damstraat), via dordwijck, sterrenburg, crabbehof, Wielwijk (ten noorden van het winkelcentrum) naar amstelwijck door naar het europaplein. Lijn 8 gaat praktisch gezien oude lijn 17 (tot 2005). Ook lijn 9 is weggehaald door iemand.. (praktisch gezien gelijk aan de huidige lijn 9)
Het is jammer dat je de kaart niet kan vergrendelen.. Had er veel tijd aan besteed..
En het netwerk is ineens goedkoper, al kan ik geen frequentie veranderingen aantreffen. Jammer dat een stelletje sukkels iedere keer iedereens mappen aan het verpesten is.

http://app.transitmix.net/map/54246

Hij is weer correct tot dat de volgende idioot weer langs komt...
Ik blub in het Drecht.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door DrechtBlub »

W0rteltje schreef:- over lijn 2 gaan waarschijnlijk heel veel Dubbeldammers zeuren, want dit is al eerder gebeurt. Toen de 2 nog zo reed en lijn 1 net opgeheven werd, werden alle Dubbeldamse bejaarden boos omdat ze geen bus naar het ziekenhuis hadden. daarom werd lijn 2 toen verlegd.
- ik snap niet waarom lijn 5 niet doorrijd naar Stadspolder, die haltes worden veel gebruikt.
- vreemd dat er geen bus is naar Industriegebied West en Amstelwijck. zeker Industriegebied West wordt erg veel bereden.

ik heb zelf ook een kaart gemaakt van DAV-gebied en West-West-Brabant
(lijnen naar Rotterdam en Utrecht zijn nog niet gemaakt)(ik heb de buitenlandsebussen (400+), belbussen (500+), buurtbussen (700+) en het nachtlijnennet (800+) nog niet af in Brabant)
hier is een link: https://www.google.com/maps/d/edit?mid= ... F1r0yWRQ_Y
Dit plan is compleet onmogelijk, en er rijden heel veel bussen door compleet niemandsland. Jahoor ik zal buslijnen in dordt even over een klein houten bruggetje waar nauwelijks 2 voetgangers over kunnen en geen ruimte is om uit te breiden laten rijden. Veel van je routes gaan door niemandsland, en op sommige plekken zijn niet eens wegen.

en jahoor, stadsdienst Dongen... Natuurlijk.. een dorpje met alleen vervoer naar buiten de stad heeft ook echt een stadsbus nodig...
Ik blub in het Drecht.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten