Tsjechië en Slowakije revisited #3: Nitra - Nederland [73]
Tsjechië en Slowakije revisited #3: Nitra - Nederland [73]
Het vorige verslag eindigde op het station van Nitra, in dit deel reis ik vanuit Nitra via Chemnitz weer terug naar Nederland.
Nitra is met ruim 78.000 inwoners de vijfde stad van Slowakije. Aan het station is dit echter niet te merken: het station is niet zo groot, heeft geen bovenleiding en is nog klassiek beveiligd.
Station Nitra
Stationshal Nitra
Aangezien het de vijfde stad van Slowakije is, ben ik ervan uitgegaan dat er wel kluisjes of bagageopslag aanwezig zouden zijn op het station. Maar helaas, dit blijkt na rondkijken op het station en navragen bij het loket niet zo te zijn. Ik word doorgestuurd naar het busstation, maar daar kan ik geen bagageopslag vinden (daar navragen helpt ook niet). Dus weer teruggelopen naar het station, waar voor mij wordt nagevraagd waar de bagageopslag is. Uiteindelijk word ik doorverwezen naar de plek op het busstation waar ik moet zijn, het blijkt daar bij de toiletten van het busstation te zijn. Er zijn geen pictogrammen te vinden die duiden op een bagageopslag, ook geen Engelstalige tekst .
Vanuit het busstation is het een paar minuten lopen naar het centrum. Mijn eerste indruk is dat het aardig verouderd is allemaal, al vind ik dat ook wel wat hebben.
Heineken is ook aanwezig in Nitra
Plein nabij het centrum
Hetzelfde plein, links is een klok te zien die ooit de tijd op verschillende plekken in de wereld aangaf. Ook groeien er tegenwoordig bomen in een voormalige fontein(?)
De Štefánikova trieda is de belangrijkste winkelstraat van Nitra. Aan het einde daarvan heb je een mooi zicht op het Nitriansky hrad, het oude kasteel van Nitra.
Štefánikova trieda
Svätoplukovom námestí met uitzicht op Nitriansky hrad
Het postkantoor bij het Svätoplukovom námestí heeft een typische Oostblokstijl
Het hoogtepunt van Nitra is het Nitriansky hrad dat op de heuvel ligt, dus dat wordt de volgende bestemming. Het ligt op loopafstand van het centrum.
Onderweg oude bebouwing
Pribinovom námestí
Zicht op de kathedraal Bazilika svätého Emeráma op het terrein van de Nitriansky hrad, rechts is de pestzuil te zien.
Om het kasteelterrein te bezoeken, moet je € 0,30 betalen. Dit valt me behoorlijk mee, en het uitzicht is niet verkeerd:
Uitzicht, met in de verte de Zabor
Terrein van de Nitriansky hrad
Uitzicht op Nitra I
Uitzicht op Nitra II
Uitzicht op Nitra III
Als ik ben uitgekeken, loop ik weer terug naar het station. Daarbij kom ik weer langs het mooie plein Pribinovom námestí.
Pribinovom námestí
Onderweg naar het station loop ik langs meerdere fonteinen die leeg staan. Zoals eerder vermeld maakt de stad soms een verouderde indruk, dit draagt er niet aan bij. Zonde, want het heeft een mooi centrum en een prachtig kasteel.
Een van de lege fonteinen
Het stationsgebouw van Nitra
Omdat ik mijn aansluiting op de nachttrein in Žilina niet wil missen, vertrek ik redelijk op tijd uit Nitra. Ik reis eerst naar Lužianky, waar ik overstap op de trein naar Leopoldov. Aldaar is het plan om over te stappen op de trein naar Žilina.
Os 5138 naar Zbehy, welke stopt in Lužianky
Tijdens de kaartcontrole wijst de conducteur mij erop dat in Lužianky het achterste treinstel wordt afgekoppeld en na een stop van bijna 40 minuten doorgaat naar Leopoldov. Het voorste treinstel gaat door naar Zbehy.
Omdat ik weinig zin heb om in Lužianky lang te wachten in de trein, besluit ik om even een stukje het dorp in te lopen. Het heeft ongeveer 2.850 inwoners en maakt ook niet echt een grote indruk.
Straat in Lužianky
Aan de rand van Lužianky
Het stationsgebouw van Lužianky
Het stationsgebouw zelf is gesloten, wel is er nog stationspersoneel aanwezig.
Als ik het station weer inloop, komt er net een trein binnen
Ook hier weer veel planten op het perron
Os 5116 naar Leopoldov
De reis naar Leopoldov verloopt zonder problemen. De perrons in Leopoldov lijken gerenoveerd te zijn, maar het stationsgebouw is nog behoorlijk authentiek . Helaas is de overstap in Leopoldov wel vrij lang, namelijk ruim 80 minuten. Dit geeft mij wel de mogelijkheid om Leopoldov eens wat beter te bekijken, al is het geen groot dorp met ca. 4.100 inwoners.
Trein na aankomst in Leopoldov
Wachtruimte station Leopoldov
Stationshal Leopoldov I
Stationshal Leopoldov II
Straatje nabij het station in Leopoldov
Na een stuk gelopen te hebben door Leopoldov en iets te eten gehaald te hebben in een klein winkeltje, ga ik weer naar het station. Leopoldov heeft een behoorlijk druk station, waar geregeld iets te zien is.
Deze Intercity heeft een tijdje op het station gestaan, terwijl er iemand langs de trein liep. Het leek alsof er een probleem mee was, na een tijdje vertrok de trein weer.
Trein R 726 heeft een locwissel in Leopoldov. De dieselloc gaat er hier af
En een e-loc komt er vervolgens weer voor
Ook deze goederentrein kwam langs
De tijd op het station gaat snel om. Rychlík 1615 naar Žilina rijdt met een restauratierijtuig, en aangezien het etenstijd is neem ik daar plaats. Ook nu weer prima prijzen: voor een salade, hoofdgerecht, nagerecht en een biertje betaal ik slechts € 12,20. De kwaliteit is uitstekend . En wederom hangt er een 1e klasrijtuig voor het restauratierijtuig, waardoor ik onderweg WiFi heb.
De maaltijd
Nagerecht
Restauratierijtuig
Ook in Žilina heb ik weer een ruime overstap van ca. 50 minuten. Omdat ik hier vorig jaar ook ben geweest, ben ik nog vrij bekend in het centrum. De overstaptijd gebruik ik om een ontbijt in te slaan voor de ochtend. Omdat het winkelcentrum om 21.00 uur sluit, ben ik weer redelijk op tijd terug op het station.
Mijn nachttrein rijdt in 2 delen naar Cheb: een deel gaat via Ústí nad Labem naar Cheb en de ander via Plzeň. Voor € 32,27 heb ik online een treinkaartje gekocht met daarbij een reservering voor de slaapwagen die via Plzeň naar Cheb rijdt, naar mijn mening een prima prijs.
Treinaanwijzer die de trein naar Cheb aankondigt.
De nachttrein naar Cheb, mijn rijtuig bevindt zich helemaal vooraan
De trein staat al ruim voor vertrek klaar in Žilina. De rijtuigbegeleidster staat niet buiten, dus ik loop direct door naar mijn coupé (de rijtuigbegeleidster is druk aan het bellen in de dienstcoupé, dus ik loop daar voorbij). Nadat ik mijn spullen gedropt heb, stap ik nog even naar buiten omdat de trein nog niet vertrekt en er meerdere passagiers buiten staan. Ik ben echter vergeten mijn treinkaartje mee naar buiten te nemen...
Als ik daarna het rijtuig weer in wil, houdt de intussen uitgestapte rijtuigbegeleidster me tegen. Ze gelooft niet dat ik een kaartje voor het slaaprijtuig heb en verwijst me door naar de andere rijtuigen. Uiteindelijk dring ik aan en kom dan gelukkig toch weer het rijtuig in, later komt ze nog langs om haar excuses aan te bieden en zegt ze dat ze haar rijtuig wilde beschermen.
Hoewel ik een T3 heb geboekt (een slaapwagencoupé waar je met in totaal 3 personen in kan komen te zitten), reis ik met slechts 1 andere man samen. Hij komt uit de omgeving van Kosice en spreekt goed Duits, zodat een gesprek mogelijk is. Hij is samen met een aantal vrouwen (die in een andere coupé zitten) op weg naar Duitsland, waar ze een tijd gaan werken.
Het stopcontact in de coupé werkt jammer genoeg niet, ik had gehoopt tijdens de reis het een en ander op te kunnen laden. Na een tijdje gepraat te hebben met mijn coupégenoot, gaan we slapen. De coupé is behoorlijk heet, dus ik probeer het raam te klemmen zodat er toch frisse koude lucht naar binnen komt. Maar helaas, het raam gaat tijdens het rijden na elke poging weer langzaam dicht. Uiteindelijk lukt het me om een dik stuk papier tussen de ramen te klemmen, al zou 's morgens blijken dat die constructie het ook niet de hele nacht heeft uitgehouden .
Het middenbed ligt goed en ik slaap uiteindelijk prima, van de lange stop (volgens dienstregeling 2 uur 20 min.) in Praha hl.n. merk ik weinig. Mijn coupégenoot schijnt 's nachts nog gerookt te hebben daar, maar daar heb ik niks van meegekregen. 's Morgens ontbijt ik met de broodjes die ik de avond ervoor in Žilina heb gekocht. Een bakje koffie is inbegrepen bij het treinkaartje .
Station Planá u Mar.Lázní in de ochtend
Gangpad slaapwagen
Station Mariánské Lázně
De coupé
De trein vlak voor station Cheb, in Praha hl.n. is mijn slaapwagen gekoppeld aan een aantal zitwagens
In Cheb haal ik een kaartje voor mijn volgende reis: Dresden Hbf via Chemnitz Hbf. Deze hele reis kan worden afgelegd met een goedkope regionale dagkaart van 250 Tsjechische kronen.
Stationshal Cheb
Loketten Cheb
Vervolgens loop ik weer terug naar het perron, om de volgende trein te pakken. Deze gaat naar Plauen (Vogtland) oberer Bahnhof, alwaar ik kan overstappen op de trein naar Dresden.
De locomotief van de genomen nachttrein wordt hier afgekoppeld, de slaapwagen waarin ik heb gereisd hangt helemaal vooraan.
Links de Regio-Shuttle van de Vogtlandbahn naar Plauen, rechts een RegioShark (PESA Link II) van de České dráhy
Hoewel de trein wordt gereden door de Duitse Vogtlandbahn, krijg ik in Tsjechië controle van iemand van de České dráhy. Het traject naar Plauen bevat nog veel oude stations, heerlijk nostalgisch . De Regio-Shuttle zit ook niet verkeerd en blijkt een stopcontact te hebben bij de 4-zitters, zodat ik alsnog het een en ander kan opladen. De trein komt op tijd in Plauen aan.
Trein na aankomst in Plauen
Het stationsgebouw van Plauen is gebouwd in de jaren '70, ten tijde van de DDR. Dit is ook wel te zien aan de architectuur:
Stationshal van Plauen (Vogtland) oberer Bahnhof
Stationstunnel
Mijn volgende trein, de RE naar Chemnitz Hbf, wordt gereden door een BR 612. Dit is een dieseltreinstel dat beschikt over kantelbaktechniek, zodat bochten sneller kunnen worden genomen. Hoewel het stuk Plauen - Chemnitz sinds december 2012 geëlektrificeerd is, worden de RE's Nürnberg - Dresden nog steeds met diesel gereden omdat niet het gehele traject bovenleiding heeft. De reis naar Chemnitz gaat door een mooi heuvellandschap, ook de kantelbaktechniek werkt .
Chemnitz Hbf is een aardig groot station, maar ook hier kost het me veel moeite om een kluisje te vinden. De meeste kluisjes zijn bezet en meerdere vrije kluisjes blijken defect te zijn.
Chemnitz Hbf I
Chemnitz Hbf II
Helaas is het niet al te best weer in Chemnitz, af en toe regent het. Chemnitz staat vooral bekend om de buste van Karl Marx, in de DDR-tijd heeft de stad ook de naam Karl-Marx-Stadt gehad. Bij het verlaten van het station valt me op dat er buiten een aardige politiemacht op de been is, de reden is mij onduidelijk.
Das Chemnitzer Opernhaus
Buste Karl Marx
Chemnitzer Marktplatz
Omdat het zondag is, zijn er vrijwel geen winkels geopend en is het vrij stil in de stad. De binnenstad heb ik op den duur wel gezien en het Industriemuseum Chemnitz lijkt me wel interessant, dus ik ga daarheen. Daar aangekomen wacht me een teleurstelling, vanwege renovatie is het museum voorlopig gesloten. Wel is er een tijdelijke tentoonstelling over spuitbussen, deze is ook best leuk om te zien. Al is het natuurlijk niet waarvoor ik gekomen ben.
Bij terugkomst op het station is er nog steeds veel politie aanwezig, nu ook op de perrons. Er wordt ook toegangscontrole uitgevoerd door de politie. Tijdens het wachten zie ik op andere perrons veel voetbalsupporters voorbij komen, dit verklaart waarschijnlijk de grote politiemacht.
Stationsgebouw Chemnitz Hbf
Veel politie aanwezig op de perrons, foto gemaakt met een mobieltje omdat uitgebreid gaan fotograferen me niet echt handig leek
De trein naar Dresden Hbf wordt wederom gereden door een BR 612 en is behoorlijk druk. Jammer genoeg heb ik geen zitplaats bij het raam en kan daardoor niet gemakkelijk naar buiten kijken, maar ook dit traject is weer erg mooi. In Dresden heb ik tijd ingepland om bij de Mac te eten en nog wat laatste inkopen te doen, om vervolgens de nachttrein naar Nederland te pakken. Vanwege werkzaamheden vertrekt de CNL eerder dan normaal uit Dresden Hbf, wat ook het startpunt is voor vandaag. Normaal gesproken vertrekt deze CNL uit Praha.
Treinaanwijzer die de CNL aankondigt
De CNL te Dresden Hbf
Volgens de conducteur zit mijn hele coupé vol, maar tot Berlin Hbf heb ik de hele coupé voor mezelf . Ik hang een tijdje uit het raam, het valt me op dat de trein gedeeltelijk over enkelspoor rijdt. Helaas hebben de CNL-couchettes geen stopcontacten in de coupé, gelukkig is er op de gang wel een te vinden. De toiletten van het rijtuig werken deze keer wel, in tegenstelling tot de heenreis.
Na aankomst op Berlin Ostbahnhof ga ik mijn bed in, de trein staat hier lang stil om te combineren met het gedeelte uit Warszawa. Bij Berlin Hbf word ik even wakker, omdat de 5 coupégenoten binnenkomen. Gelukkig slaap ik snel weer verder. Later blijkt dat deze medepassagiers hun bagage voor mijn schoenen en slippers hebben gezet. Niet erg fijn, in de ochtend kost het aardig wat tijd en moeite om deze terug te vinden.
Berlin Ostbahnhof I
Berlin Ostbahnhof II
Mijn coupé
Ergens in het Ruhrgebied word ik (na toch wel goed geslapen te hebben) wakker, waarna ik niet meer in slaap kan komen. Ik besluit om in Emmerich even de benen te gaan strekken op het perron. Daar blijkt dat er geen locomotief voor onze trein beschikbaar is, helaas is het tegenwoordig niet meer mogelijk om simpelweg een 1700 naar Emmerich te sturen omdat de ATB tussen Zevenaar en Emmerich uitgeschakeld is.
Koersbordje rijtuig
Trein na afkoppelen Duitse loc in Emmerich
Onder de perronoverkapping van Emmerich
Er moet dus gewacht worden op een BR 189, intussen begin ik wel zin te krijgen in koffie en ontbijt. Mijn plan was om thuis te gaan ontbijten omdat de trein vrij vroeg aankomt, maar dit gaat dus niet door. Volgens het aanwezige personeel op het perron zou er waarschijnlijk geen bakker in (de buurt van) station Emmerich zitten, al zou ik wel genoeg tijd hebben om even te gaan kijken. Ik loop daarom even het station van Emmerich in, er is inderdaad geen ontbijt in of nabij het station te krijgen. Daarna probeer ik koffie te krijgen op een van de Poolse slaapwagens, maar dit blijkt ook niet mogelijk te zijn omdat er geen hoogspanning is op de trein.
Intussen is het zonnig geworden op station Emmerich. Rechts de Poolse slaapwagen.
Oud paaltje dat gebruikt wordt (werd?) voor de remproef
Er is nog genoeg tijd om nogmaals het station in te lopen, bij een winkeltje op het station haal ik een kop cappuccino en op een van de rijtuigen koop ik een (eigenlijk veels te dure) brioche. Uiteindelijk komt de locomotief even na half 10 aan op station Emmerich.
Eindelijk
De CNL bereikt uiteindelijk met ca. 80 minuten vertraging station Arnhem, waar ik overstap op de trein naar Ede-Wageningen. Daar moet ik ongeveer 25 minuten wachten op bus 88 naar Wageningen, het vertragingsvirus zette zich nog even door . Uiteindelijk ben ik even na kwart over elf weer thuis, na een geslaagde reis! In de middag stuur ik gelijk een verzoek tot 'Geld terug bij vertraging' naar NS International, ik heb uiteindelijk 25% van het treinkaartje voor de CNL teruggekregen .
De gebruikte kaartjes in het laatste deel:
Treinkaartje Nitra - Žilina
Treinkaartje nachttrein Žilina-Cheb, kaartje voor de reis Cheb - Chemnitz - Dresden en kaartje voor de tram in Chemnitz
Treinkaartje voor de nachttrein Dresden - Arnhem en treinkaartje Arnhem - Ede-Wageningen. Op het treinkaartje Arnhem - Ede-Wageningen wordt vreemdgenoeg de Railpluskorting ook vermeld, terwijl voor dit deel alleen de Voordeelurenkorting van toepassing is.
Nitra is met ruim 78.000 inwoners de vijfde stad van Slowakije. Aan het station is dit echter niet te merken: het station is niet zo groot, heeft geen bovenleiding en is nog klassiek beveiligd.
Station Nitra
Stationshal Nitra
Aangezien het de vijfde stad van Slowakije is, ben ik ervan uitgegaan dat er wel kluisjes of bagageopslag aanwezig zouden zijn op het station. Maar helaas, dit blijkt na rondkijken op het station en navragen bij het loket niet zo te zijn. Ik word doorgestuurd naar het busstation, maar daar kan ik geen bagageopslag vinden (daar navragen helpt ook niet). Dus weer teruggelopen naar het station, waar voor mij wordt nagevraagd waar de bagageopslag is. Uiteindelijk word ik doorverwezen naar de plek op het busstation waar ik moet zijn, het blijkt daar bij de toiletten van het busstation te zijn. Er zijn geen pictogrammen te vinden die duiden op een bagageopslag, ook geen Engelstalige tekst .
Vanuit het busstation is het een paar minuten lopen naar het centrum. Mijn eerste indruk is dat het aardig verouderd is allemaal, al vind ik dat ook wel wat hebben.
Heineken is ook aanwezig in Nitra
Plein nabij het centrum
Hetzelfde plein, links is een klok te zien die ooit de tijd op verschillende plekken in de wereld aangaf. Ook groeien er tegenwoordig bomen in een voormalige fontein(?)
De Štefánikova trieda is de belangrijkste winkelstraat van Nitra. Aan het einde daarvan heb je een mooi zicht op het Nitriansky hrad, het oude kasteel van Nitra.
Štefánikova trieda
Svätoplukovom námestí met uitzicht op Nitriansky hrad
Het postkantoor bij het Svätoplukovom námestí heeft een typische Oostblokstijl
Het hoogtepunt van Nitra is het Nitriansky hrad dat op de heuvel ligt, dus dat wordt de volgende bestemming. Het ligt op loopafstand van het centrum.
Onderweg oude bebouwing
Pribinovom námestí
Zicht op de kathedraal Bazilika svätého Emeráma op het terrein van de Nitriansky hrad, rechts is de pestzuil te zien.
Om het kasteelterrein te bezoeken, moet je € 0,30 betalen. Dit valt me behoorlijk mee, en het uitzicht is niet verkeerd:
Uitzicht, met in de verte de Zabor
Terrein van de Nitriansky hrad
Uitzicht op Nitra I
Uitzicht op Nitra II
Uitzicht op Nitra III
Als ik ben uitgekeken, loop ik weer terug naar het station. Daarbij kom ik weer langs het mooie plein Pribinovom námestí.
Pribinovom námestí
Onderweg naar het station loop ik langs meerdere fonteinen die leeg staan. Zoals eerder vermeld maakt de stad soms een verouderde indruk, dit draagt er niet aan bij. Zonde, want het heeft een mooi centrum en een prachtig kasteel.
Een van de lege fonteinen
Het stationsgebouw van Nitra
Omdat ik mijn aansluiting op de nachttrein in Žilina niet wil missen, vertrek ik redelijk op tijd uit Nitra. Ik reis eerst naar Lužianky, waar ik overstap op de trein naar Leopoldov. Aldaar is het plan om over te stappen op de trein naar Žilina.
Os 5138 naar Zbehy, welke stopt in Lužianky
Tijdens de kaartcontrole wijst de conducteur mij erop dat in Lužianky het achterste treinstel wordt afgekoppeld en na een stop van bijna 40 minuten doorgaat naar Leopoldov. Het voorste treinstel gaat door naar Zbehy.
Omdat ik weinig zin heb om in Lužianky lang te wachten in de trein, besluit ik om even een stukje het dorp in te lopen. Het heeft ongeveer 2.850 inwoners en maakt ook niet echt een grote indruk.
Straat in Lužianky
Aan de rand van Lužianky
Het stationsgebouw van Lužianky
Het stationsgebouw zelf is gesloten, wel is er nog stationspersoneel aanwezig.
Als ik het station weer inloop, komt er net een trein binnen
Ook hier weer veel planten op het perron
Os 5116 naar Leopoldov
De reis naar Leopoldov verloopt zonder problemen. De perrons in Leopoldov lijken gerenoveerd te zijn, maar het stationsgebouw is nog behoorlijk authentiek . Helaas is de overstap in Leopoldov wel vrij lang, namelijk ruim 80 minuten. Dit geeft mij wel de mogelijkheid om Leopoldov eens wat beter te bekijken, al is het geen groot dorp met ca. 4.100 inwoners.
Trein na aankomst in Leopoldov
Wachtruimte station Leopoldov
Stationshal Leopoldov I
Stationshal Leopoldov II
Straatje nabij het station in Leopoldov
Na een stuk gelopen te hebben door Leopoldov en iets te eten gehaald te hebben in een klein winkeltje, ga ik weer naar het station. Leopoldov heeft een behoorlijk druk station, waar geregeld iets te zien is.
Deze Intercity heeft een tijdje op het station gestaan, terwijl er iemand langs de trein liep. Het leek alsof er een probleem mee was, na een tijdje vertrok de trein weer.
Trein R 726 heeft een locwissel in Leopoldov. De dieselloc gaat er hier af
En een e-loc komt er vervolgens weer voor
Ook deze goederentrein kwam langs
De tijd op het station gaat snel om. Rychlík 1615 naar Žilina rijdt met een restauratierijtuig, en aangezien het etenstijd is neem ik daar plaats. Ook nu weer prima prijzen: voor een salade, hoofdgerecht, nagerecht en een biertje betaal ik slechts € 12,20. De kwaliteit is uitstekend . En wederom hangt er een 1e klasrijtuig voor het restauratierijtuig, waardoor ik onderweg WiFi heb.
De maaltijd
Nagerecht
Restauratierijtuig
Ook in Žilina heb ik weer een ruime overstap van ca. 50 minuten. Omdat ik hier vorig jaar ook ben geweest, ben ik nog vrij bekend in het centrum. De overstaptijd gebruik ik om een ontbijt in te slaan voor de ochtend. Omdat het winkelcentrum om 21.00 uur sluit, ben ik weer redelijk op tijd terug op het station.
Mijn nachttrein rijdt in 2 delen naar Cheb: een deel gaat via Ústí nad Labem naar Cheb en de ander via Plzeň. Voor € 32,27 heb ik online een treinkaartje gekocht met daarbij een reservering voor de slaapwagen die via Plzeň naar Cheb rijdt, naar mijn mening een prima prijs.
Treinaanwijzer die de trein naar Cheb aankondigt.
De nachttrein naar Cheb, mijn rijtuig bevindt zich helemaal vooraan
De trein staat al ruim voor vertrek klaar in Žilina. De rijtuigbegeleidster staat niet buiten, dus ik loop direct door naar mijn coupé (de rijtuigbegeleidster is druk aan het bellen in de dienstcoupé, dus ik loop daar voorbij). Nadat ik mijn spullen gedropt heb, stap ik nog even naar buiten omdat de trein nog niet vertrekt en er meerdere passagiers buiten staan. Ik ben echter vergeten mijn treinkaartje mee naar buiten te nemen...
Als ik daarna het rijtuig weer in wil, houdt de intussen uitgestapte rijtuigbegeleidster me tegen. Ze gelooft niet dat ik een kaartje voor het slaaprijtuig heb en verwijst me door naar de andere rijtuigen. Uiteindelijk dring ik aan en kom dan gelukkig toch weer het rijtuig in, later komt ze nog langs om haar excuses aan te bieden en zegt ze dat ze haar rijtuig wilde beschermen.
Hoewel ik een T3 heb geboekt (een slaapwagencoupé waar je met in totaal 3 personen in kan komen te zitten), reis ik met slechts 1 andere man samen. Hij komt uit de omgeving van Kosice en spreekt goed Duits, zodat een gesprek mogelijk is. Hij is samen met een aantal vrouwen (die in een andere coupé zitten) op weg naar Duitsland, waar ze een tijd gaan werken.
Het stopcontact in de coupé werkt jammer genoeg niet, ik had gehoopt tijdens de reis het een en ander op te kunnen laden. Na een tijdje gepraat te hebben met mijn coupégenoot, gaan we slapen. De coupé is behoorlijk heet, dus ik probeer het raam te klemmen zodat er toch frisse koude lucht naar binnen komt. Maar helaas, het raam gaat tijdens het rijden na elke poging weer langzaam dicht. Uiteindelijk lukt het me om een dik stuk papier tussen de ramen te klemmen, al zou 's morgens blijken dat die constructie het ook niet de hele nacht heeft uitgehouden .
Het middenbed ligt goed en ik slaap uiteindelijk prima, van de lange stop (volgens dienstregeling 2 uur 20 min.) in Praha hl.n. merk ik weinig. Mijn coupégenoot schijnt 's nachts nog gerookt te hebben daar, maar daar heb ik niks van meegekregen. 's Morgens ontbijt ik met de broodjes die ik de avond ervoor in Žilina heb gekocht. Een bakje koffie is inbegrepen bij het treinkaartje .
Station Planá u Mar.Lázní in de ochtend
Gangpad slaapwagen
Station Mariánské Lázně
De coupé
De trein vlak voor station Cheb, in Praha hl.n. is mijn slaapwagen gekoppeld aan een aantal zitwagens
In Cheb haal ik een kaartje voor mijn volgende reis: Dresden Hbf via Chemnitz Hbf. Deze hele reis kan worden afgelegd met een goedkope regionale dagkaart van 250 Tsjechische kronen.
Stationshal Cheb
Loketten Cheb
Vervolgens loop ik weer terug naar het perron, om de volgende trein te pakken. Deze gaat naar Plauen (Vogtland) oberer Bahnhof, alwaar ik kan overstappen op de trein naar Dresden.
De locomotief van de genomen nachttrein wordt hier afgekoppeld, de slaapwagen waarin ik heb gereisd hangt helemaal vooraan.
Links de Regio-Shuttle van de Vogtlandbahn naar Plauen, rechts een RegioShark (PESA Link II) van de České dráhy
Hoewel de trein wordt gereden door de Duitse Vogtlandbahn, krijg ik in Tsjechië controle van iemand van de České dráhy. Het traject naar Plauen bevat nog veel oude stations, heerlijk nostalgisch . De Regio-Shuttle zit ook niet verkeerd en blijkt een stopcontact te hebben bij de 4-zitters, zodat ik alsnog het een en ander kan opladen. De trein komt op tijd in Plauen aan.
Trein na aankomst in Plauen
Het stationsgebouw van Plauen is gebouwd in de jaren '70, ten tijde van de DDR. Dit is ook wel te zien aan de architectuur:
Stationshal van Plauen (Vogtland) oberer Bahnhof
Stationstunnel
Mijn volgende trein, de RE naar Chemnitz Hbf, wordt gereden door een BR 612. Dit is een dieseltreinstel dat beschikt over kantelbaktechniek, zodat bochten sneller kunnen worden genomen. Hoewel het stuk Plauen - Chemnitz sinds december 2012 geëlektrificeerd is, worden de RE's Nürnberg - Dresden nog steeds met diesel gereden omdat niet het gehele traject bovenleiding heeft. De reis naar Chemnitz gaat door een mooi heuvellandschap, ook de kantelbaktechniek werkt .
Chemnitz Hbf is een aardig groot station, maar ook hier kost het me veel moeite om een kluisje te vinden. De meeste kluisjes zijn bezet en meerdere vrije kluisjes blijken defect te zijn.
Chemnitz Hbf I
Chemnitz Hbf II
Helaas is het niet al te best weer in Chemnitz, af en toe regent het. Chemnitz staat vooral bekend om de buste van Karl Marx, in de DDR-tijd heeft de stad ook de naam Karl-Marx-Stadt gehad. Bij het verlaten van het station valt me op dat er buiten een aardige politiemacht op de been is, de reden is mij onduidelijk.
Das Chemnitzer Opernhaus
Buste Karl Marx
Chemnitzer Marktplatz
Omdat het zondag is, zijn er vrijwel geen winkels geopend en is het vrij stil in de stad. De binnenstad heb ik op den duur wel gezien en het Industriemuseum Chemnitz lijkt me wel interessant, dus ik ga daarheen. Daar aangekomen wacht me een teleurstelling, vanwege renovatie is het museum voorlopig gesloten. Wel is er een tijdelijke tentoonstelling over spuitbussen, deze is ook best leuk om te zien. Al is het natuurlijk niet waarvoor ik gekomen ben.
Bij terugkomst op het station is er nog steeds veel politie aanwezig, nu ook op de perrons. Er wordt ook toegangscontrole uitgevoerd door de politie. Tijdens het wachten zie ik op andere perrons veel voetbalsupporters voorbij komen, dit verklaart waarschijnlijk de grote politiemacht.
Stationsgebouw Chemnitz Hbf
Veel politie aanwezig op de perrons, foto gemaakt met een mobieltje omdat uitgebreid gaan fotograferen me niet echt handig leek
De trein naar Dresden Hbf wordt wederom gereden door een BR 612 en is behoorlijk druk. Jammer genoeg heb ik geen zitplaats bij het raam en kan daardoor niet gemakkelijk naar buiten kijken, maar ook dit traject is weer erg mooi. In Dresden heb ik tijd ingepland om bij de Mac te eten en nog wat laatste inkopen te doen, om vervolgens de nachttrein naar Nederland te pakken. Vanwege werkzaamheden vertrekt de CNL eerder dan normaal uit Dresden Hbf, wat ook het startpunt is voor vandaag. Normaal gesproken vertrekt deze CNL uit Praha.
Treinaanwijzer die de CNL aankondigt
De CNL te Dresden Hbf
Volgens de conducteur zit mijn hele coupé vol, maar tot Berlin Hbf heb ik de hele coupé voor mezelf . Ik hang een tijdje uit het raam, het valt me op dat de trein gedeeltelijk over enkelspoor rijdt. Helaas hebben de CNL-couchettes geen stopcontacten in de coupé, gelukkig is er op de gang wel een te vinden. De toiletten van het rijtuig werken deze keer wel, in tegenstelling tot de heenreis.
Na aankomst op Berlin Ostbahnhof ga ik mijn bed in, de trein staat hier lang stil om te combineren met het gedeelte uit Warszawa. Bij Berlin Hbf word ik even wakker, omdat de 5 coupégenoten binnenkomen. Gelukkig slaap ik snel weer verder. Later blijkt dat deze medepassagiers hun bagage voor mijn schoenen en slippers hebben gezet. Niet erg fijn, in de ochtend kost het aardig wat tijd en moeite om deze terug te vinden.
Berlin Ostbahnhof I
Berlin Ostbahnhof II
Mijn coupé
Ergens in het Ruhrgebied word ik (na toch wel goed geslapen te hebben) wakker, waarna ik niet meer in slaap kan komen. Ik besluit om in Emmerich even de benen te gaan strekken op het perron. Daar blijkt dat er geen locomotief voor onze trein beschikbaar is, helaas is het tegenwoordig niet meer mogelijk om simpelweg een 1700 naar Emmerich te sturen omdat de ATB tussen Zevenaar en Emmerich uitgeschakeld is.
Koersbordje rijtuig
Trein na afkoppelen Duitse loc in Emmerich
Onder de perronoverkapping van Emmerich
Er moet dus gewacht worden op een BR 189, intussen begin ik wel zin te krijgen in koffie en ontbijt. Mijn plan was om thuis te gaan ontbijten omdat de trein vrij vroeg aankomt, maar dit gaat dus niet door. Volgens het aanwezige personeel op het perron zou er waarschijnlijk geen bakker in (de buurt van) station Emmerich zitten, al zou ik wel genoeg tijd hebben om even te gaan kijken. Ik loop daarom even het station van Emmerich in, er is inderdaad geen ontbijt in of nabij het station te krijgen. Daarna probeer ik koffie te krijgen op een van de Poolse slaapwagens, maar dit blijkt ook niet mogelijk te zijn omdat er geen hoogspanning is op de trein.
Intussen is het zonnig geworden op station Emmerich. Rechts de Poolse slaapwagen.
Oud paaltje dat gebruikt wordt (werd?) voor de remproef
Er is nog genoeg tijd om nogmaals het station in te lopen, bij een winkeltje op het station haal ik een kop cappuccino en op een van de rijtuigen koop ik een (eigenlijk veels te dure) brioche. Uiteindelijk komt de locomotief even na half 10 aan op station Emmerich.
Eindelijk
De CNL bereikt uiteindelijk met ca. 80 minuten vertraging station Arnhem, waar ik overstap op de trein naar Ede-Wageningen. Daar moet ik ongeveer 25 minuten wachten op bus 88 naar Wageningen, het vertragingsvirus zette zich nog even door . Uiteindelijk ben ik even na kwart over elf weer thuis, na een geslaagde reis! In de middag stuur ik gelijk een verzoek tot 'Geld terug bij vertraging' naar NS International, ik heb uiteindelijk 25% van het treinkaartje voor de CNL teruggekregen .
De gebruikte kaartjes in het laatste deel:
Treinkaartje Nitra - Žilina
Treinkaartje nachttrein Žilina-Cheb, kaartje voor de reis Cheb - Chemnitz - Dresden en kaartje voor de tram in Chemnitz
Treinkaartje voor de nachttrein Dresden - Arnhem en treinkaartje Arnhem - Ede-Wageningen. Op het treinkaartje Arnhem - Ede-Wageningen wordt vreemdgenoeg de Railpluskorting ook vermeld, terwijl voor dit deel alleen de Voordeelurenkorting van toepassing is.
Re: Tsjechië en Slowakije revisited #3: Nitra - Nederland [7
Leuk verslag weer! :Y
Re: Tsjechië en Slowakije revisited #3: Nitra - Nederland [7
Lekker verslag, fraaie plaatjes. :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: Tsjechië en Slowakije revisited #3: Nitra - Nederland [7
Leuk reisverslag inderdaad
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Re: Tsjechië en Slowakije revisited #3: Nitra - Nederland [7
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Tsjechië en Slowakije revisited #3: Nitra - Nederland [7
nice! Inspiratie voor de volgende zomervakantie :o
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Tsjechië en Slowakije revisited #3: Nitra - Nederland [7
Leuk! Wel lullig dat je over de laatste 20 km dus het langst hebt gedaan...
Re: Tsjechië en Slowakije revisited #3: Nitra - Nederland [7
Waarschijnlijk rijdt hij net als de EC Praag-Berlijn via Falkenberg (Elster) en Jüterbog. Daar zit een flink eind enkelspoor in (met op sommige stukken Vmax 30 :') )Cookie schreef: Ik hang een tijdje uit het raam, het valt me op dat de trein gedeeltelijk over enkelspoor rijdt.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8664
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Tsjechië en Slowakije revisited #3: Nitra - Nederland [7
Mooi verslag, net als de vorige trouwens, die ik wel heb gezien maar niet op gereageerd heb
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024
Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024
Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: Tsjechië en Slowakije revisited #3: Nitra - Nederland [7
Prachtig verslag wederom! :D
Een paar opmerkingen:
- Verwarming in Centraal/Oost-Europese treinen kan wel eens een probleem zijn inderdaad. Mijn extreemste ervaring wat dat betreft: twee jaar geleden in een stokoude nachttrein van L'viv naar Kiev. De verwarming is kolengestookt en totaal niet te regelen; de ramen kunnen niet open. Gevolg: het is binnen bijna 30 graden, buiten is het -15...... Voor de nachtrust is het niet zo best als je ligt te zweten....
- Prachtig station in Plauen! :D Hopelijk blijft dat nog even zo!
- Wat een groot station in Chemnitz! En dat voor een stad zonder Fernverkehr...
- Dat gedoe met die lok in Emmerich klinkt me ook nog wel enigszins bekend. In 2008 nam ik de CNL van Wien naar Amsterdam (das war einmal....), op de terugweg was er ook geen lok in Emmerich. Destijds bleef het beperkt tot +50, jij had minder geluk. Wel fijn dat je zonder problemen 25% van je geld hebt teruggekregen :)
Een paar opmerkingen:
- Verwarming in Centraal/Oost-Europese treinen kan wel eens een probleem zijn inderdaad. Mijn extreemste ervaring wat dat betreft: twee jaar geleden in een stokoude nachttrein van L'viv naar Kiev. De verwarming is kolengestookt en totaal niet te regelen; de ramen kunnen niet open. Gevolg: het is binnen bijna 30 graden, buiten is het -15...... Voor de nachtrust is het niet zo best als je ligt te zweten....
- Prachtig station in Plauen! :D Hopelijk blijft dat nog even zo!
- Wat een groot station in Chemnitz! En dat voor een stad zonder Fernverkehr...
- Dat gedoe met die lok in Emmerich klinkt me ook nog wel enigszins bekend. In 2008 nam ik de CNL van Wien naar Amsterdam (das war einmal....), op de terugweg was er ook geen lok in Emmerich. Destijds bleef het beperkt tot +50, jij had minder geluk. Wel fijn dat je zonder problemen 25% van je geld hebt teruggekregen :)
Mijn Flickr account.
Re: Tsjechië en Slowakije revisited #3: Nitra - Nederland [7
Mooi verslag weer. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten