Dienstregeling hoeft niet altijd klokvast

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Dienstregeling hoeft niet altijd klokvast

Bericht door Mr-W »

Hoe meer actuele reisinformatie reizigers raadplegen, hoe minder hun behoefte aan een klokvaste dienstregeling.

Dat staat in de afstudeerscriptie Reizen met de tijd mee van Eelco Bos, student HBO mobiliteit/verkeerskunde aan de NHTV in Breda. Hij deed zijn onderzoek voor bureau Goudappel Coffeng bij de RET.

Aanleiding was de ongelijkmatige interval van buslijn 48 (Rotterdam Centraal–Feijenoord). Om een dure chauffeursdienst uit te sparen, rijdt de RET daar na 20.32 uur om de 20 tot 22 minuten. Een nadeel van zo’n wisselende interval is dat de vertrektijden elk uur een paar minuten verschuiven en reizigers die niet-klokvaste tijden minder gemakkelijk onthouden.
OVmagazine
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Dienstregeling hoeft niet altijd klokvast

Bericht door Roeland »

Ja, maar als je de bus op een trein wilt laten aansluiten (en bij meer dan de helft van de buslijnen is dat toch wel de bedoeling) zul je toch klokvast moeten rijden.
Ik zie het nut hiervan niet in, behalve voor op-zichzelf-gerichte OV-systemen, die lak hebben aan aansluitingen op andere vervoerders.
De RET is hierin trouwens een traditioneel schoolvoorbeeld van klantonvriendelijkheid, die jarenlang op station Alexander met 20 'diensten reden. Terwijl Alexander (t/m 2006) decennia lang een ultiem voorbeeld was van "op .15/.45 de IC naar Utrecht nemen".
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Dienstregeling hoeft niet altijd klokvast

Bericht door zone5324bericht... »

sowieso doe je er beter aan om per reis een advies te bekijken, zodat je niet voor verrassingen komt te staan.
en verschuivingen van enkele minuten gebeurt nu ook vaak al met spits en dal.
dus mensen zijn of al gewend aan wisselende vertrektijden of zullen er nu al niet op letten en doen dat straks dan ook niet.

wat het echter wel lastig maakt (vooral als er 's avonds minder aanbod is), dat overstapmogelijkheden dan ook flink beperkt kunnen gaan worden.
en als een reis dan voor het gemak van de vervoerder niet meer aantrekkelijk is voor de reiziger, zal deze eerder voor een alternatief gaan kiezen en heb je straks 's avonds nog minder vraag naar ov, waar de vervoerders dan weer graag op in zullen gaan spelen om nog minder aan te gaan bieden.
dat moet vooral in bebouwde/stedelijke gebieden zeker voorkomen worden.
want als je de mensen dasr 's avonds weer massaal in de auto of zo krijgt, gaan ze dat overdag misschien ook vaker doen.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Dienstregeling hoeft niet altijd klokvast

Bericht door zone5324bericht... »

de RET had haar dienstregeling op Alexander al die tijd afgestemd, dat 's avonds 1x per uur een aansluiting met de IC zou bestaan met metro's van/naar Zevenkamp/Nesselande en het centrum.
dus het andere half uur geen aansluiting.
nu ze 's avonds om het kwartier rijden, is die aansluiting wel elk half uur, maar dan alleen met lijn B.

en onderzoek bij de RET doen is leuk, maar zeker geen representatief bedrijf voor de rest van het land.
en een voorbeeld van een lijn, die inmiddels niet meer bestaat is ook grappig te noemen.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Dienstregeling hoeft niet altijd klokvast

Bericht door Zugführer »

Mr-W schreef:Hoe meer actuele reisinformatie reizigers raadplegen, hoe minder hun behoefte aan een klokvaste dienstregeling.
Wat een verrassende conclusie :')
Dat je daar op kan afstuderen :p
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling hoeft niet altijd klokvast

Bericht door Klaasje »

Arriva rijdt op de Noordelijke lijnen nu ook al niet klokvast in de ochtendspits. Alle treinen lopen daar een paar minuten voor op patroon. Het voordeel is dat alle vertragingen in een klap weg zijn als de spits voorbij is. Consequentie is wel dat als je 's ochtends van Zwolle naar Roodeschool wilt je pech hebt want de aansluiting bestaat dan niet. Maarja, wie doet dat nou?
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Dienstregeling hoeft niet altijd klokvast

Bericht door zone5324bericht... »

als ze dan 's morgens rijden volgens dienstregeling is dat voor de spits toch klokvast.
er is volgens mij op ma-vr bijna geen enkele streek- of stadsdienstregeling die de hele dag dezelfde vertrektijden kent.
er zit bijna altijd wel wat verschil in tussen spits en dal.
is dat dan misschien niet bij de vertrektijd vanaf het beginpunt, dat is dat vaak tussendoor wel zo.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Dienstregeling hoeft niet altijd klokvast

Bericht door Freek »

Arriva Achterhoek rijdt ook in de ochtendspits niet volgens patroon, dat is ingevoerd nadat de consumentenorganisaties dit geadviseerd hadden. Reizigers vragen er soms dus bewust om.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Dienstregeling hoeft niet altijd klokvast

Bericht door MdJ »

Volgens mij gaat het artikel daar niet om... Het gaat erom dat de interval over een langere periode dan 1x niet klokvast zijn.
Voorbeelden die jullie aanhalen hebben slechts 1 sprong om van het ochtendpatroon naar het middagpatroon te komen, maar in beide patronen is de dienstregeling "klokvast" Zowel om 7:10 als 8:10 als 9:10 als 10:10 als 11:10, en dan om 12:20, 13:20 etc.

In Rotterdam doet men dus een interval van 22 minuten, bijvoorbeeld:
20:00 -20:22 -20:44 -21:06 -21:28 -21:50 -22:12 - 22:34
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Dienstregeling hoeft niet altijd klokvast

Bericht door SLToilet »

Als ik zo kijk op
http://www.ns.nl/reizigers/reisinformat ... -2015.html
Vind ik het nog wel meevallen met die niet-klokvastheid van de dienstregeling in de Achterhoek. Er zijn mooiere voorbeelden van een niet-klokvaste dienstregeling:

- Bij Couvin (ten zuiden van Charleroi) was het vóór de dienstregeling van 2015 behoorlijk onregelmatig, ik weet niet hoe dat nu is.
- Veel niet-westerse landen gebruiken ook onregelmatige dienstregelingen bij lijnen met een redelijk hoge frequentie. Een goed voorbeeld is de KRL Jabodetabek (Jakarta) die diensten biedt van ongeveer 1-2x/uur (en steeds vaker 3-4x), maar waar echt geen touw aan vast te knopen is.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Dienstregeling hoeft niet altijd klokvast

Bericht door Berk-24 »

Dat is ook klokvast, alleen met een afwijkende frequentie van 2,72x/uur en dus een interval van 22 minuten. Niet-klokvast is bijvoorbeeld 13:58, 14:22, 14:46, 15:06, 15:31, 16:03, oftewel wanneer er geen touw aan vast te knopen is.

Anyway, wat ik het meest belangrijke aan een dienstregeling is, zijn aansluitingen op andere OV-diensten richting een regionaal (Groningen, Zwolle, Enschede, Arnhem/Nijmegen, Eindhoven, Maastricht, Rotterdam) of nationaal (Amsterdam, Utrecht) knooppunt. Vooral bij streekdiensten is dat belangrijk. Dit gebeurt nu meestal wel, maar lang niet altijd (ik ga nu niet met voorbeelden komen). Hierbij zijn klokvaste en symmetrische diensten een belangrijk uitgangspunt, waar alleen van afgeweken vanwege een belangrijke reden die ook verdedigd kan worden (bus/trein uitsparen valt hier niet altijd onder). Liever 1x/uur een bus die wel aansluit dan 2x/uur een bus die niet aansluit.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Dienstregeling hoeft niet altijd klokvast

Bericht door SLToilet »

Berk-24 schreef: Anyway, wat ik het meest belangrijke aan een dienstregeling is, zijn aansluitingen op andere OV-diensten richting een regionaal (Groningen, Zwolle, Enschede, Arnhem/Nijmegen, Eindhoven, Maastricht, Rotterdam) of nationaal (Amsterdam, Utrecht) knooppunt. Vooral bij streekdiensten is dat belangrijk. Dit gebeurt nu meestal wel, maar lang niet altijd (ik ga nu niet met voorbeelden komen). Hierbij zijn klokvaste en symmetrische diensten een belangrijk uitgangspunt, waar alleen van afgeweken vanwege een belangrijke reden die ook verdedigd kan worden (bus/trein uitsparen valt hier niet altijd onder). Liever 1x/uur een bus die wel aansluit dan 2x/uur een bus die niet aansluit.
Dat is ook de reden waarom de Brabantliner in de avondspits in een heel ander patroon 2x per uur rijdt dan in de ochtendspits: het biedt dan ongeveer dezelfde aansluiting andersom. En het belangrijkste: het spaart materieel en personeel uit.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Dienstregeling hoeft niet altijd klokvast

Bericht door Berk-24 »

Dat mogen ze bij meer diensten doen:
-Sneldienst Apeldoorn-Zwolle, zou men 's ochtends beter om .10/.40 vertrekken/aankomen en 's avonds om .20/.50 vertrekken/aankomen in plaats van de huidige .00/.30 in Zwolle, om zo een snelle aansluiting richting Groningen (en Leeuwarden), wat mij de enigste relevante aansluitingen zijn (in Apeldoorn zijn er geen relevante aansluitingen).
-Stadsdienst Enschede bij een lage frequentie, 's ochtends om .10/.40 vertrekken/aankomen en 's avonds om .20/.50 vertrekken aankomen, zodat men in de belangrijkste richting altijd overstap biedt.

Tien minuten wachten is bij beide ook een optie, maar dat willen vervoerders uit kostenoverweging niet.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Dienstregeling hoeft niet altijd klokvast

Bericht door zone5324bericht... »

van de dienstregelingen van de RET weet ik sowieso, dat ze niet altijd klokvast zijn.
ook al gaat hrt dan vaak maar om een minuut of zo verschil, zit er in de dienstregeling van menig lijn ook in het patroon tussen de ochtend- en middagspits bij meerdere ritten een ander interval dan normaal is.

ook NS kan of kon er wat van met de onderhoudspaden, waardoor op sommige dagen treinen wel of niet rijden/reden en/of met andere tijden.

vaak maar met een klein verschil met de andere dagen, maar het zorgt/zorgde er wel voor, dat je gewoon voor elke dag een ander reisadvies kan/kon krijgen...

maar zoals anderen ook al zeggen, mensen hebben liever goede aansluitingen, zodat hun reis (ongeacht het tijdstip van reizen) snel verloopt, dan dat ze perse weten, dat bij hen de bus/tram/metro/trein elke x minuten hoort te vertrekken.

je moet trouwens eens weten hoeveel reizigers (vooral de niet-forenzen) maar gewoon naar de halte komen en dan pas tot de ontdekking komen, wanneer de volgende bus/tram/metro/trein komt.
of te wel er zijn er nog heel wat die hun reis helemaal niet plannen en die dan ook helemaal niets weten van de frequentie.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Dienstregeling hoeft niet altijd klokvast

Bericht door Zugführer »

Hoeveel dan? Ik kan me dat niet zo goed voorstellen eigenlijk. Dat je zonder plannen naar de halte gaat als je weet dat er een frequente bus rijdt geloof ik wel, maar volgens jou zijn er ook mensen die zonder iets op te zoeken naar een halte gaan zonder te weten dat daar maar 1 of 2 keer per uur een bus komt?
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Dienstregeling hoeft niet altijd klokvast

Bericht door AppleMoose »

Die mensen zullen er vast zijn, maar niet in grote getale.

Dat een reiziger minder behoefte heeft aan klokvaste tijden bij een hoge frequentie (interval van 20 min. of minder) kan ik me prima voorstellen, mits je niet afhankelijk bent van een aansluiting die een lagere frequentie heeft). Hooguit 20 min. wachten is prima te overzien. 30 minuten of meer is gewoon ronduit vervelend.

Breng is overigens al een tijdje aan het experimenteren met iets minder klokvaste tijden.
De buslijn die ik moet nemen als ik van m'n werk naar station wil, verandert doordeweeks 5 keer van tijd en twee keer van frequentie, op zaterdag 4 keer van tijd ( en 2 keer van frequentie) en op zondag 1 keer (en 1 keer van frequentie)
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling hoeft niet altijd klokvast

Bericht door Vinny »

Een niet klokvaste dienstregeling is helemaal niet nieuw. Juist een rationalisatie met vaste knooppunten en ovestaptijden is een tamelijk recent fenomeen in bussenland. Volgens mij zijn reizigers daar over het algemeen (smartphone of niet) meer over te spreken.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Dienstregeling hoeft niet altijd klokvast

Bericht door zone5324bericht... »

daar waar regelmatig een rit aangeboden wordt, gaan genoeg mensen naar een halte, zonder te weten hoe lang ze echt moeten wachten, omdat ze er vanuit gaan, dat ze toch niet lang moeten wachten.

ik geef toe, dat het voornamelijk in stedelijke gebieden is.

maar hoeveel mensen ik dagelijks naar de halte zie rennen als de bus op tijd bij die halte aankomt en er niet perse binnen 10 minuten weer een bus komt, zijn er echt wel meer dan een paar.
een deel is gewoon te laat de deur uit gegaan, maar ik weet zeker, dat de helft gewoon niet wist hoe laat die bus eigenlijk bij die halte zou vertrekken.


zelfs als dat bij elke chauffeur van mijn standplaats slechts 2 of 3 per dienst zijn, zijn dat er per dag al gemiddeld 100.
dat is dan op het totaal aantal reizigers niet veel, maar de forenzen moet je eigenlijk al niet mee tellen, want die weten vaak ook alleen maar de tijden van ritten in hun dagelijkse patroon (lees: de bus die ze eigenlijk altijd nemen + 1 ervoor en 1 erna).
tijden van buiten de spits weten ze vaak niet.

uit eigen ervaring weet ik ook, dat veel reizigers van Arriva DAV weten, dat ze overdag 4x per uur kunnen reizen tussen Zuidplein/Kralingse Zoom en Ridderkerk en verder, maar weten velen niet, dat over het algemeen de vertrektijden niet gelijk over het uur verdeeld zijn.
vooral met aansluitend ov, dat wel met gelijke intervallen gepland is, zorgt dit regelmatig voor slechte aansluitingen of het net missen van de bus (met in de daluren soms tot bijna een uur wachten).
m
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Dienstregeling hoeft niet altijd klokvast

Bericht door deadlock »

zone5324bericht... schreef:daar waar regelmatig een rit aangeboden wordt, gaan genoeg mensen naar een halte, zonder te weten hoe lang ze echt moeten wachten, omdat ze er vanuit gaan, dat ze toch niet lang moeten wachten.
Hoe kom je daarbij?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Dienstregeling hoeft niet altijd klokvast

Bericht door Ardan »

Als jij in *Olle met de bus gaat, ga je op bepaalde tijdstippen van huis omdat je weet hoe laat de bus gaat. Op de bonnefooi naar de halte heeft voor jou geen zin. Voor mij ook niet.

Als ik in Amsterdam van mijn verblijfsadres op dat moment (huis, kroeg, plein, whatever) naar een tramhalte/metrostation ga, doe ik dat gewoon op 'een' moment en er komt vanzelf wel wat voorbij. Kijken hoe laat je ding gaat en hoe laat je dan van je adres moet vertrekken is nergens voor nodig.
Ik doe ook maar wat
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Dienstregeling hoeft niet altijd klokvast

Bericht door deadlock »

Ardan schreef:Als jij in *Olle met de bus gaat, ga je op bepaalde tijdstippen van huis omdat je weet hoe laat de bus gaat. Op de bonnefooi naar de halte heeft voor jou geen zin. Voor mij ook niet.
Dat is alleen maar omdat ik er niet op ingesteld ben en de tijden na 18:40 en in het weekend zijn al zo anders dat ik het sowieso altijd moet opzoeken.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Dienstregeling hoeft niet altijd klokvast

Bericht door zone5324bericht... »

je moet er eigenlijk vanuit gaan, dat iedereen die op dit forum komt niet als de gemiddelde reiziger betiteld kan worden.
we denken allemaal anders en meestal wat meer door.

maar ik denk, dat als ik zondagavond op de halte Leidschenveen Centrum aan de mensen die daar stonden zou gevraagd hebben hoe laat de bus eigenlijk zou vertrekken, de meesten waarschijnlijk over 4 minuten gezegd hadden (en de volgende over 34 en die daarna over 64 minuten), omdat de DRIS dat aangeeft, ook als dat bord verkeerde informatie gaf.
ze wisten waarschijnlijk bijna geen van allen de echte vertrektijd.

vooral winkelend publiek is daar ook goed in.
gaan gewoon naar de stad en als ze klaar zijn weer naar de halte.
nerken dan vanzelf wel wanneer de volgende rit aangeboden wordt en merken dan ook vanzelf wel of de aansluiting past of dat ze misschien wel een half uur of meer moeten wachten.

en hoewel dat in de stedelijke gebieden wat meer voor zal komen, dan in de buiten gebieden met lagere frequenties, komt dat bij uurdiensten ook nog genoeg voor (weet het uit eigen ervaring).
en vooral met de middelen die tegenwoordig aangeboden worden om van te voren een reisadvies te verkrijgen, vraag je je soms toch af waarom mensen dat niet doen (vooral die op het platteland niet).

maar ja iedereen is anders.
Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 376
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Dienstregeling hoeft niet altijd klokvast

Bericht door Bartjk »

het moet wel een beetje klokvast zijn, maar wat ik wel vind kunnen is een frequentie van 3x/u oftewel: elke 20 minuten. Want nu is het vaak of 2x per uur of 4x per uur. Omdat 4x per uur eigenlijk iets overkill is wordt er dan voor 2x per uur gekozen. Maar ik denk dat 3x per uur dan juist een oplossing is. En in het ergste geval moet een passagier dan 19 minuten op een trein wachten, terwijl bij 2x per uur (bij een slechte aansluiting) dit 10 minuten langer kan zijn. Voor aansluitingen is het dan wat minden omdat bus 1 wel aansluit maar bus 2 en 3 minder goed, maar ik denk dat over het geheel er een beter aanbod in ov is met zo'n frequentie. Zeker op minder drukke stadsbusdiensten in de spits.
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Dienstregeling hoeft niet altijd klokvast

Bericht door Berk-24 »

Ligt helemaal aan wat voor soort lijn het is. Een lijn met veel overstappers op andere lijnen en treindiensten, denk aan streeklijnen in Friesland, Groningen, Achterhoek, etc. zijn 20-minutendiensten zeer onwenselijk, terwijl bijvoorbeeld stadsdiensten daar wel een handige uitkomst kan zijn, aangezien er weinig wordt overgestapt of binnen hetzelfde netwerk.

Je ziet dat ook bij de Valleilijn, een 10-minutendienst is onwenselijk vanwege de grote hoeveelheid overstappers in Ede op de trein die ieder kwartier rijdt.
donny2290
Berichten: 161
Lid geworden op: wo 12 mar 2014, 17:59
Locatie: Rotterdam

Re: Dienstregeling hoeft niet altijd klokvast

Bericht door donny2290 »

De RET rijdt tegenwoordig zowat elke avond met een 20 minuten interval op de A/B/C lijnen, dit i.v.m. werkzaamheden, die oneindig lijken te duren. Komende vanuit Utrecht naar Ommoord levert dit geen enkele goeie overstap op, zeer vervelend.

Grappig is ook dat de RET verwijst naar een overstap tussen de lijnen 2 en 25, overdag is dit prima te doen. In de avonduren dan weer totaal niet, lijn 2 en 25 hebben dan verschillende intervallen (lijn 2 om de 20 en 25 om de 15 minuten).
Ov liefhebber, reizen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten