Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Hainje »

Bee schreef:en in België is er zelfs helemaal geen eenheid.
Zelfs niet met halteborden. Afbeelding
🍉
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Ronald »

Ik vind het best allemaal. Het enige "officiële" is volgens mij het zwarte-busje-in-wit-vlak-op-blauwe-achtergrond dat de status van verkeersbord heeft. Geel valt juist goed op, omdat er verder nauwelijks verkeersborden zijn die geel zijn. Maar goed, we doen het ermee :-)
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door ICE11 »

Bee schreef:Halteborden zijn in het buitenland ook niet allemaal uniform, in Duitsland is er een logo (met twee varianten
Hier in Duitsland verschilt het haltebord van regio naar regio. Soms zijn de borden in het hele gebied van een Verkehrsverbund uniform (b.v. in het VRR of in het VGM), soms verschillen ze bij elke vervoerder (b.v. in Aken andere borden dan in Düren, in Heinsberg weer andere borden, maar het is alles een Verkehrsverbund).....
Het enigste wat een bushalte in Duitsland moet hebben zijn de door het verkeerswet bepaalde logo (groene "H" in groene cirkel op gele achtergrond) en een affiche met de dienstregeling.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door huibf »

Het enige wat wettelijk verplicht is.
Een zwart busje, van opzij, op een wit vlak. Op een blauwe achtergrond.
De Limburgse borden voldoen daar inmiddels aan omdat het busje aan de bovenzijde is overgestickerd.

Mijn inziens zijn de gele borden het best zichtbaar.
De blauwe van Brabant vallen teveel samen met de normale bebording en valt dus niet meer op.

Valt me op dat de Zeelandse niet gedrukt zijn, maar gestickerd ?

De borden op de Veluwe en de Texelse zijn daarmee wettelijk gezien geen bushalte.
De plaats mag dan ook gebruikt worden als parkeerplaats en heeft een wegrijdende bus uit de plaats dus geen voorrang binnen de bebouwde kom.
Dat is eerder dus zo voor de rechter geweest nav de borden in Limburg.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Michael »

flipje schreef:
datm schreef:Vrijdag zijn de 5729 - 5731 vanuit Ijsselmond naar Oostburg gekomen. Volgende week volgen nog 6 diesel bussen.
Nog 6 bussen? Er staan er naar mijn weten nog 4 (5732 t/m 5734, 5736) in Nieuwegein met bestemming Zeeland.
+

Ik heb ergens gelezen dat er een aantal Provincie Utrecht Ambassadors naar Zeeland gaan.
flipje
Berichten: 1248
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door flipje »

Michael schreef: +
Ik heb ergens gelezen dat er een aantal Provincie Utrecht Ambassadors naar Zeeland gaan.
Duidelijk :pos:

huibf schreef:Het enige wat wettelijk verplicht is.
Een zwart busje, van opzij, op een wit vlak. Op een blauwe achtergrond.
De Limburgse borden voldoen daar inmiddels aan omdat het busje aan de bovenzijde is overgestickerd.

Mijn inziens zijn de gele borden het best zichtbaar.
De blauwe van Brabant vallen teveel samen met de normale bebording en valt dus niet meer op.

Valt me op dat de Zeelandse niet gedrukt zijn, maar gestickerd ?

De borden op de Veluwe en de Texelse zijn daarmee wettelijk gezien geen bushalte.
De plaats mag dan ook gebruikt worden als parkeerplaats en heeft een wegrijdende bus uit de plaats dus geen voorrang binnen de bebouwde kom.
Dat is eerder dus zo voor de rechter geweest nav de borden in Limburg.
Tegenwoordig is er ook een witte rand om het blauwe kader verplicht (link = Borden L3a - L3b en L3c)
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Milco »

Wat ik begreep via Facebook is dat er Ambassadors van Provoncie Utrecht bus (41xx/42xx) naar Zeeland komen in ruil voor 87xx/88xx MAN-bussen die naar Uithoorn komen. Heeft geloof ik te maken met het feit dat er in Zeeland euro 5 geëist wordt wat ik begreep.

Ik ben benieuwd hoe die Ambaatjes er in de nieuwe witte kleur uit gaan zien. :)

Is het trouwens bekend wat men gaat doen met het Veolia-materieel? (Volvo 8700's en VDL Berkhof Ambassadors)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Michael »

Een deel van de Veolia Ambassadors gaat als het goed is naar Limburg. De Volvo's gaan uit dienst.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door huibf »

flipje schreef:Tegenwoordig is er ook een witte rand om het blauwe kader verplicht.(link = Borden L3a - L3b en L3c)
De vorm van het L3 bord mag afwijken. Mits ze dus zwart busje op wit op blauwe achtergrond hebben.
Die witte rand is niet per definitie nodig. De huidige normale borden (lees verkeersborden) hebben dat ook bijlange na niet en zijn wel rechtsgeldig. Er is geen bepaling opgenomen wanneer de verkeersborden zonder witte rand ongeldig zijn.
flipje
Berichten: 1248
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door flipje »

Die witte rand is wel degelijk verplicht, alleen geldt deze regel alleen bij nieuwe borden. Zou anders wel een heel kostbaar geintje worden..
PatrickM
Berichten: 1977
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door PatrickM »

Daniel schreef:
KM46 schreef:Niet geheel Zuid-Holland heeft de kleur groen hoor. Het is alleen de concessie Zuid-Holland Noord hoor :wink: .
DAV heeft ook groene borden, maar die zijn wat donkerder groen (Arriva-groen om precies te zijn).
HWGO heeft ook groene borden, volgens mij dezelfde als in DAV.
custermans
Berichten: 102
Lid geworden op: do 13 mar 2014, 22:35

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door custermans »

Milco schreef:Wat ik begreep via Facebook is dat er Ambassadors van Provoncie Utrecht bus (41xx/42xx) naar Zeeland komen in ruil voor 87xx/88xx MAN-bussen die naar Uithoorn komen. Heeft geloof ik te maken met het feit dat er in Zeeland euro 5 geëist wordt wat ik begreep.

Ik ben benieuwd hoe die Ambaatjes er in de nieuwe witte kleur uit gaan zien. :)

Is het trouwens bekend wat men gaat doen met het Veolia-materieel? (Volvo 8700's en VDL Berkhof Ambassadors)
Die amba's zijn er maar heel tijdelijk. Tot uiterlijk 1 juli, dan moeten alle Iveco's( euro6) concessieklaar en op dienst zijn. Die amba's gaan echt niet bespoten worden.
custermans
Berichten: 102
Lid geworden op: do 13 mar 2014, 22:35

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door custermans »

BusFreakRotterdam schreef:
custermans schreef:
BusFreakRotterdam schreef:Zijn de witte haltepalen ook 1 van de eisen die gesteld zijn in de concessie? Mooie slogan ook "Door Zeeland" als er bijna geen bussen meer door Zeeland rijden vanaf 1 maart! :)
Overdreven, dienstregeling van het kernnet gezien? Op die lijnen wordt het aanbod fors uitgebreid.


En ja alle halteborden worden wit, de nieuwe huisstijl, het heeft wel wat vind ik,
Overdreven? 1 voorbeeld naar het ziekenhuis in Goes rijden dalijk vanaf 1 maart alleen nog buurtbussen tussen 9 en 17 uur en 1 spitslijn lijn 225 alleen tussen 6-9 uur en tussen 15-19 uur doordeweeks en in het weekend helemaal geen bussen meer. Deze lijnen sluiten totaal niet aan op de bezoekuren. Fijn als je familie in het ziekenhuis ligt en je afhankelijk bent van het OV, Hierbij nog even een link naar een actiepagina op Facebook waar het klachten regent. https://www.facebook.com/zegneetegenzee ... ng?fref=ts

Verder is er in 1 Nederland een groot oerwoud ontstaan aan verschillende haltepalen en allerlei vormen, maten en kleuren. Dat maakt het er voor de reiziger niet makkelijker op. Nogmaals wat was en is er mis met de gele haltepaal?
Je chargeert. Natuurlijk is dit schandelijk maar jouw stelling dat er bijna geen bus meer rijdt naar 1 maart is belachelijk. Zondags en 's avonds meer bussen op de dikke lijnen, wat natuurlijk onzinnig is, maar ja Bestek hè.
BusFreakRotterdam
Berichten: 952
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door BusFreakRotterdam »

custermans schreef:
BusFreakRotterdam schreef:
custermans schreef:
BusFreakRotterdam schreef:Zijn de witte haltepalen ook 1 van de eisen die gesteld zijn in de concessie? Mooie slogan ook "Door Zeeland" als er bijna geen bussen meer door Zeeland rijden vanaf 1 maart! :)
Overdreven, dienstregeling van het kernnet gezien? Op die lijnen wordt het aanbod fors uitgebreid.


En ja alle halteborden worden wit, de nieuwe huisstijl, het heeft wel wat vind ik,
Overdreven? 1 voorbeeld naar het ziekenhuis in Goes rijden dalijk vanaf 1 maart alleen nog buurtbussen tussen 9 en 17 uur en 1 spitslijn lijn 225 alleen tussen 6-9 uur en tussen 15-19 uur doordeweeks en in het weekend helemaal geen bussen meer. Deze lijnen sluiten totaal niet aan op de bezoekuren. Fijn als je familie in het ziekenhuis ligt en je afhankelijk bent van het OV, Hierbij nog even een link naar een actiepagina op Facebook waar het klachten regent. https://www.facebook.com/zegneetegenzee ... ng?fref=ts

Verder is er in 1 Nederland een groot oerwoud ontstaan aan verschillende haltepalen en allerlei vormen, maten en kleuren. Dat maakt het er voor de reiziger niet makkelijker op. Nogmaals wat was en is er mis met de gele haltepaal?
Je chargeert. Natuurlijk is dit schandelijk maar jouw stelling dat er bijna geen bus meer rijdt naar 1 maart is belachelijk. Zondags en 's avonds meer bussen op de dikke lijnen, wat natuurlijk onzinnig is, maar ja Bestek hè.
Ik chargeer niks, ik benoem gewoon de keiharde feiten die men voorgeschoteld krijgt per 1 Maart a.s.. Renesse is dalijk alleen nog verbonden met 1 arriva lijn 104 die op en neer pendelt tussen Hellevoetsluis en Renesse en 2 scholierenlijnen die alleen doordeweeks rijden op de schooltijden.... verder is het te gek voor woorden als je een ziekenhuis hebt met bezoektijden van 18:30 - 20:00 uur dat de laatste bus daar om 18:29 uur vertrekt. Kortom je komt nog wel aan maar je komt nooit meer weg van het ziekenhuis met regulier OV. Verder grote kaalslag in Zeeuw Vlaanderen en rijden op Noord- en Zuid Beveland alleen nog maar buurtbussen van 9 tot 18 uur op weekdagen. In het weekend is er geen bus meer op Noord-en Zuid Beveland. Alleen Tholen komt er goed vanaf met verbeteringen. Middelburg verliest de servicebus 69 waar 2500 reizigers per maand gebruik van maken, hoezo niet rendabel als je alleen tussen 10 en 18 rijdt?

Kortom de mobiliteit van de OV gebruiker wordt drastisch ingekrompen en de ouderen die dit land hebben opgebouwd en gemaakt tot wat het nu is komen, mits ze geen familie hebben die ze willen taxieen, bijvoorbeeld naar het ziekenhuis is Goes in een sociaal isolement.

Is dat wat de provincie Zeeland voor ogen heeft qua leefbaarheid? Het is dus aan de kiezer om die partijen die dit hebben geaccepteerd in de provinciale staten keihard af te straffen!
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door waldo79 »

De gemiddelde kiezer wordt niet warm of koud van Statenverkiezingen. Hopelijk kaart een partij het aan.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Renesse wordt toch gewoon 7 dagen per week aangedaan door lijn 133?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Meltrain »

@BusFreakRotterdam: Feit is gewoon dat in Zeeland weinig mensen gebruik maken van het OV. Je kunt wel 7 dagen per week van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat een bus laten rijden, maar als er niemand in zit, is dat zonde van het geld.
Op plekken waar geen OV meer komt, kan men gebruik maken van de haltetaxi (waar helaas geen abonnementen geldig zijn :( ).
Dan twee dingen die gewoon onwaar zijn:
1) In Renesse komt ook nog 7 dagen per week van vroeg tot laat minstens elk uur lijn 133 tussen Middelburg en Oude-Tonge.
2) Noord-Beveland blijft zijn huidige verbindingen met lijn 31 behouden (behalve de aansluiting op lijn 133), alleen niet meer op zondag. Van maandag t/m zaterdag blijft er overdag minstens eens per uur een bus rijden.

Wat betreft Zuid-Beveland ben ik het deels met je eens: ik had in elk geval lijn 25 laten rijden, of desnoods lijn 225 verlengd naar Hoedekenskerke. Vanuit Hoedekenskerke en omgeving is het straks onmogelijk om voor 8:30 in Goes te zijn. :(
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Voor de haltetaxi in Zeeland moet straks ook een stukje gelo

Bericht door Mr-W »

MIDDELBURG - De haltetaxi die vanaf 1 maart in Zeeland gaat rijden op trajecten waar de bus verdwijnt, doet niet onbeperkt iedere halte aan.


Die aanvankelijke optie zou neerkomen op een opstaptarief van 4 euro naast de kilometerprijs van 40 cent. En dat is te duur, vinden Gedeputeerde Staten.

Gekozen is daarom voor een beperkt aantal verbindingen, waardoor bestaande haltes vervallen. Welke dat zijn, wordt volgende week duidelijk. Gedeputeerde George van Heukelom kon dinsdag bij de bekendmaking van de spelregels die de provincie met Connexxion heeft afgesproken, nog niet zeggen hoe ver dorpbewoners straks moeten lopen naar de eerstvolgende halte voor deze belbus. "Ik vind zelf 800 meter lopen wel gezond. Maar daar zijn we nog over bezig." Binnen die opzet gaat een opstaptarief gelden van 88 cent en een kilometerprijs van 14 cent, vergelijkbaar met het reguliere openbaar vervoer.
PZC.nl

Heb inmiddels zo'n pasje aangevraagd voor die paar ritjes per jaar, opvallend vind ik dat je het rekeningnummer niet meteen bij aanvraag kunt invullen om op rekening te reizen. Reis liever op rekening omdat ik het vervelend vind om contant geld bij te hebben.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door sirvinniei »

"ik vind zelf 800 meter lopen wel gezond'
Zouden mensen in een rolstoel dat ook vinden :lol:
Ik heb geen onderschrift
Plan-V444
Berichten: 140
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 20:19
Locatie: Brandevoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Plan-V444 »

Heb zelf ook zo'n pasje aangevraagd. Alleen toch jammer dat je nu verder moet lopen. Dit is gewoon niet goed voor de ouderen die 's avonds nog ergens heenwillen. Middelburg is hierin een goed voorbeeld. Bejaardenhuizen verder dan 1 kilometer van het centrum die 's avonds geen bus hebben zijn afhankelijk van deze haltetaxi.
BusFreakRotterdam
Berichten: 952
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door BusFreakRotterdam »

Pim-AllianceB95 schreef:Renesse wordt toch gewoon 7 dagen per week aangedaan door lijn 133?
Klopt Pim, die had ik over het hoofd gezien, gaat er in het weekend wel op achteruit maar goed beter een bus dan geen bus! :D
BusFreakRotterdam
Berichten: 952
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door BusFreakRotterdam »

Meltrain schreef:@BusFreakRotterdam: Feit is gewoon dat in Zeeland weinig mensen gebruik maken van het OV. Je kunt wel 7 dagen per week van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat een bus laten rijden, maar als er niemand in zit, is dat zonde van het geld.
Op plekken waar geen OV meer komt, kan men gebruik maken van de haltetaxi (waar helaas geen abonnementen geldig zijn :( ).
Dan twee dingen die gewoon onwaar zijn:
1) In Renesse komt ook nog 7 dagen per week van vroeg tot laat minstens elk uur lijn 133 tussen Middelburg en Oude-Tonge.
2) Noord-Beveland blijft zijn huidige verbindingen met lijn 31 behouden (behalve de aansluiting op lijn 133), alleen niet meer op zondag. Van maandag t/m zaterdag blijft er overdag minstens eens per uur een bus rijden.

Wat betreft Zuid-Beveland ben ik het deels met je eens: ik had in elk geval lijn 25 laten rijden, of desnoods lijn 225 verlengd naar Hoedekenskerke. Vanuit Hoedekenskerke en omgeving is het straks onmogelijk om voor 8:30 in Goes te zijn. :(
Ik ben ook geen voorstander van lege bussen, maar het moet niet tenkoste gaan van de leefbaarheid van regio's of in dit geval een hele provincie. Je had er ook voor kunnen kiezen om eens in de 2 uur te rijden met bijvoorbeeld Midibussen of Fryskers?

Inderdaad Renesse behoudt een vaste verbindingen met Middelburg door lijn 133, die in het weekend wel verder uitgekleed wordt maar goed die verbinding is in ieder geval behouden. Die had ik over het hoofd gezien. Noord Beveland behoudt inderdaad lijn 31 maar had die dienstregeling dan zo gemaakt dat er een aansluiting/overstap was gerealiseerd met lijn 133. En ook hier geldt weer op zondag misschien een 2-uurs dienst met een klein busje?

Op Zuid-Beveland komt men van de koude kermis thuis als de buurtbus dalijk uitpuilen van de mensen. Verder gewoon lijn 25 laten rijden misschien in een lagere frequentie in de daluren en in de spits aanvullen met lijn 225?
Heel vreemd dat er in het weekend totaal geen busvervoer meer is naar het ziekenhuis. Nog vreemder is het dat de gemeente Goes nu moord en brand schreeuwt maar toen de plannen werden voorgelegd ze hier mee akkoord zijn gegaan.

Verder is het ook een schande dat lijn 69 Servicebus Middelburg verdwijnt, waar tussen 10-18 uur per week 2500 reizigers gebruik van maakte, dus hoezo is deze lijn niet rendabel? 120.000 reizigers per jaar vind ik een heel goed aantal voor een stadslijn met beperkte dienst.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Mr-W »

BusFreakRotterdam schreef:
Pim-AllianceB95 schreef:Renesse wordt toch gewoon 7 dagen per week aangedaan door lijn 133?
Klopt Pim, die had ik over het hoofd gezien, gaat er in het weekend wel op achteruit maar goed beter een bus dan geen bus! :D
Volgens mij gaat de frequentie op lijn 133 in het weekend zelfs omhoog. De 2 uursdienst tussen Renesse en Middelburg op zondag is verhoogd naar een uursdienst :D
BusFreakRotterdam schreef:Noord Beveland behoudt inderdaad lijn 31 maar had die dienstregeling dan zo gemaakt dat er een aansluiting/overstap was gerealiseerd met lijn 133. En ook hier geldt weer op zondag misschien een 2-uurs dienst met een klein busje?
Overstap tussen lijn 31/133 is nu al niet optimaal te noemen. Verder kan het stuk Kamperland Dorp-Kamperland Tunnel N57 misschien per haltetaxi worden gedaan.

Het schrappen van 2 uursdiensten kan ik mee leven. Een 2 uursdienst levert nauwelijks reizigers op omdat het te weinig flexibiliteit bied en als er zoals bij de Thoolse Ringlijn Lijn 107/108 en lijn 133 voldoende reizigers in zitten kan er beter in een uursdienst worden gereden.
Hopelijk verdwijnen in 2016 de laatste 2 uursdienst uit Zuid-Nederland met de nieuwe SRE concessie en de Limburg concessie.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Ronald »

Mr-W schreef: Volgens mij gaat de frequentie op lijn 133 in het weekend zelfs omhoog. De 2 uursdienst tussen Renesse en Middelburg op zondag is verhoogd naar een uursdienst :D
De verbinding (Rotterdam)-Oude Tonge-Zierkzee-Renesse gaat daarentegen op zaterdag terug naar een uursdienst.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten