De lange weg naar Perzië (8): Iran, Nesf-e-Jahan - slot[116]
Re: De lange weg naar Perzië (8): Iran, Nesf-e-Jahan - slot[
Voor dit verslag heb ik maar een woord: schitterend !
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Re: De lange weg naar Perzië (8): Iran, Nesf-e-Jahan - slot[
Wederom een erg mooi verslag! :pos:
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8688
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: De lange weg naar Perzië (8): Iran, Nesf-e-Jahan - slot[
Weer een geweldig verslag, net als de vorige delen! (y)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: De lange weg naar Perzië (8): Iran, Nesf-e-Jahan - slot[
Thanks!
Ik heb zonet de derde aflevering van "Onze man in Teheran" gekeken, waarin het onder andere over de waterloze rivier in Esfahan gaat. In die aflevering werd genoemd dat het water na drie weken alweer verdwenen is :') Dat ik de rivier heb mogen aanschouwen mét water is dus ook wel vies veel mazzel geweest eigenlijk.....
Ik heb zonet de derde aflevering van "Onze man in Teheran" gekeken, waarin het onder andere over de waterloze rivier in Esfahan gaat. In die aflevering werd genoemd dat het water na drie weken alweer verdwenen is :') Dat ik de rivier heb mogen aanschouwen mét water is dus ook wel vies veel mazzel geweest eigenlijk.....
Mijn Flickr account.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: De lange weg naar Perzië (8): Iran, Nesf-e-Jahan - slot[
De combinatie van je reisverslagen en die serie is overigens geniaal - het is alsof je het script hebt gelezen :)
- Visgraatmodel
- Berichten: 614
- Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09
Re: De lange weg naar Perzië (8): Iran, Nesf-e-Jahan - slot[
In 1 woord: Respect. Dat je deze reis geen heimwee hebt gekregen... Wauw! Ik heb een paar vraagjes, gewoon voor de leuk :).
1. Wat zou jij verbeteren aan de infrastructuur in Iran?
2. Werd je vaak aangekeken als toerist?
3. Zijn er nog dingen waar je nu anders tegen opkijkt na deze reis ?
1. Wat zou jij verbeteren aan de infrastructuur in Iran?
2. Werd je vaak aangekeken als toerist?
3. Zijn er nog dingen waar je nu anders tegen opkijkt na deze reis ?
Re: De lange weg naar Perzië (8): Iran, Nesf-e-Jahan - slot[
Zal zo snel mogelijk die vier afleveringen "Onze man in Teheran" bekijken.
Zat het zelf wel steeds te promoten, maar iemand anders in hert gezin is al jarenlang verknocht aan BZV. ;)
Zat het zelf wel steeds te promoten, maar iemand anders in hert gezin is al jarenlang verknocht aan BZV. ;)
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: De lange weg naar Perzië (8): Iran, Nesf-e-Jahan - slot[
Ik hoorde pas van Isadora over die serie, maar deze serie was inderdaad wel een leuke intro achteraf gezien. Twee dagen na dit deel kwam de eerste aflevering, ik heb het niet zo uitgemikt maar het kwam prima uit :)
1. Er is genoeg te verbeteren, maar ze zijn wel op de goede weg. De wegen zijn vaak best prima, maar het verkeer is vooral binnen de steden rampzalig. Voor de grote steden is het van vitaal belang dat er zo snel mogelijk een goed en uitgebreid metronetwerk komt. Binnen Tehran heeft het al veel geholpen, maar ze zijn er nog lang lang lang niet. Overstappen op ongelode benzine zou ook geen slechte zijn voor de luchtkwaliteit, maar dat wordt verhinderd door de sancties..... Qua spoorwegnet zit het wel prima, daar wordt flink in geïnvesteerd. Gezien de lage brandstofprijzen is er niet veel druk om spoorlijnen te elektrificeren, maar in de toekomst zou het wel goed zijn. Verder zijn ze wel op de goede weg, iets meer investeren in lokale treinen (Tehran-Qazvin en Tehran-Qom) zou ook nog wel goed zijn.
2. Ja, maar ik val ook op als westerling (blond, blauwe ogen, ruim 1,90 lang). Domagoj (de Kroaat) noemde in de metro in Tehran wel een keer: "hey Timon, have you noticed that everyone is staring at you, not at me?", wat wel bleek te kloppen Wat betreft vrouwelijke aandacht zit je dan ook niet slecht trouwens Mensen knopen in ieder geval wel snel een gesprekje met je aan of willen met je op de foto, maar dat is in meer landen wel zo. De hartelijkheid en gastvrijheid van Iraniërs zijn in ieder geval al genoeg redenen om het land te bezoeken.
3. Ik wist wel dat Iran niet zo zou zijn als dat je hier op televisie ziet, maar je kan je er toch niet echt een goed beeld van vormen totdat je er bent. Vooral de manier waarop zo'n geïsoleerd land functioneert vond ik heel fascinerend. Ik denk dat Thomas Erdbrink heel goed een beeld heeft kunnen weergeven van de soms extreem vage regels en manieren. De manier waarop het land in de serie naar voren komt vond ik wel wat negatiever dan dat ik het beleefd heb, maar ik ben er natuurlijk maar twee weken geweest als toerist, Erdbrink woont en werkt er al tien jaar ;) Over dit soort vage regeltjes en gebruiken heb ik wel aardig wat geleerd. Dit soort dingen kom je ook veel tegen in ex-Sovjet-Unie landen, al is het daar niet zoveel extreem als in Iran. Ook heb ik wel veel over de islam geleerd, met name over hoe de verhoudingen binnen de verschillende stromingen liggen. Je kan die info ook wel op internet vinden, maar dit was toch wat leuker
Thanks! :)Visgraatmodel schreef:In 1 woord: Respect. Dat je deze reis geen heimwee hebt gekregen... Wauw! Ik heb een paar vraagjes, gewoon voor de leuk :).
1. Wat zou jij verbeteren aan de infrastructuur in Iran?
2. Werd je vaak aangekeken als toerist?
3. Zijn er nog dingen waar je nu anders tegen opkijkt na deze reis ?
1. Er is genoeg te verbeteren, maar ze zijn wel op de goede weg. De wegen zijn vaak best prima, maar het verkeer is vooral binnen de steden rampzalig. Voor de grote steden is het van vitaal belang dat er zo snel mogelijk een goed en uitgebreid metronetwerk komt. Binnen Tehran heeft het al veel geholpen, maar ze zijn er nog lang lang lang niet. Overstappen op ongelode benzine zou ook geen slechte zijn voor de luchtkwaliteit, maar dat wordt verhinderd door de sancties..... Qua spoorwegnet zit het wel prima, daar wordt flink in geïnvesteerd. Gezien de lage brandstofprijzen is er niet veel druk om spoorlijnen te elektrificeren, maar in de toekomst zou het wel goed zijn. Verder zijn ze wel op de goede weg, iets meer investeren in lokale treinen (Tehran-Qazvin en Tehran-Qom) zou ook nog wel goed zijn.
2. Ja, maar ik val ook op als westerling (blond, blauwe ogen, ruim 1,90 lang). Domagoj (de Kroaat) noemde in de metro in Tehran wel een keer: "hey Timon, have you noticed that everyone is staring at you, not at me?", wat wel bleek te kloppen Wat betreft vrouwelijke aandacht zit je dan ook niet slecht trouwens Mensen knopen in ieder geval wel snel een gesprekje met je aan of willen met je op de foto, maar dat is in meer landen wel zo. De hartelijkheid en gastvrijheid van Iraniërs zijn in ieder geval al genoeg redenen om het land te bezoeken.
3. Ik wist wel dat Iran niet zo zou zijn als dat je hier op televisie ziet, maar je kan je er toch niet echt een goed beeld van vormen totdat je er bent. Vooral de manier waarop zo'n geïsoleerd land functioneert vond ik heel fascinerend. Ik denk dat Thomas Erdbrink heel goed een beeld heeft kunnen weergeven van de soms extreem vage regels en manieren. De manier waarop het land in de serie naar voren komt vond ik wel wat negatiever dan dat ik het beleefd heb, maar ik ben er natuurlijk maar twee weken geweest als toerist, Erdbrink woont en werkt er al tien jaar ;) Over dit soort vage regeltjes en gebruiken heb ik wel aardig wat geleerd. Dit soort dingen kom je ook veel tegen in ex-Sovjet-Unie landen, al is het daar niet zoveel extreem als in Iran. Ook heb ik wel veel over de islam geleerd, met name over hoe de verhoudingen binnen de verschillende stromingen liggen. Je kan die info ook wel op internet vinden, maar dit was toch wat leuker
Mijn Flickr account.
Re: De lange weg naar Perzië (8): Iran, Nesf-e-Jahan - slot[
WAUW! Super bedankt voor de mooi geschreven verslagen! En 1500 euro is veel geld, maar als je bedenkt dat dat inclusief alles maar 33 euro/dag is...
What's next? Enschede-Amsterdam via Palermo, Bodø, Tomsk, en als we het dan toch over het eind van Europa hebben: Stavoren?
What's next? Enschede-Amsterdam via Palermo, Bodø, Tomsk, en als we het dan toch over het eind van Europa hebben: Stavoren?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 90 gasten