Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
marcel.nl
Berichten: 639
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door marcel.nl »

Kan iemand mij uitleggen waarom de 119 de 119 is en de 110 de 110. Alle andere lijnen vanuit Winschoot zijn zonder honderdtal. Ook die verder weg rijden (dus niet alleen die binnen Oldambt/Bellingwolde)
Zou voor de eenheid toch gewoon een 1tje vanaf gehaald worden?
De 140 kan ik trouwens ook niet plaatsen gezien de andere lijnnummers, maar hij draait ongeacht het nummer wel goed :mrgreen:
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

Alle snelle lijnen worden onder een 100 gereden.

Ooit schijnt er een dorpenroute geweest te zijn die lijn 19 droeg en door alle dorpen van lijnen 643 en 43 ging. De huidige route was daar de sneldienst van, dus 119. Lijn 10 idem voor de dorpen tussen Assen en Bareveld. De oude lijn 10 ging door de dorpen en de nieuwe 110 rijdt langs de dorpen. Lijn 140 had ook een variant die door de dorpen ging genummerd 40.
Vroeger waren er ook nog lijnen 45, 42 en 142 die reden rond Loppersum. Alleen lijn 45 rijdt nu nog.

Vorig jaar was dit ook bij lijn 65 en 165 tussen Zoutkamp en Groningen (weliswaar niet zo sterk als de 140 kent). Lijn 165 reed langs de dorpen, waar lijn 65 erdoor ging.

Je ziet het nog bij lijn 78/178. Lijn 178 rijdt sneller naar Groningen dan de 78, doordat ie niet door Harkstede en Engelbert gaat.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door groningen »

Lijn 110 rijdt niet door Rolde; hij gaat bij afrit en rotonde direct weer de N33 op. Gevolg is dat je 1 kilometer moet lopen om het centrum te halen. Door het centrum van Rolde rijdt lijn 53 van Assen via Rolde naar Gieten.
TheRoy-t
Berichten: 162
Lid geworden op: vr 09 aug 2013, 23:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door TheRoy-t »

Vroeger had je lijn 10 van Assen naar Winschoten die door alle dorpen reed, die lijn reed sowieso als sinds 1964 nagegoeg dezelfde route. In 2010 of 2011 is lijn 303 van Veendam naar Assen via de N33 ingevoerd, lijn 10 is toen ingekort tot Winschoten - Bareveld en lijn 53 ging binnendoor rijden tussen Gieten en Assen. Op 9 december 2012 is lijn 303 opgeheven en lijn 10 doorgetrokken naar Assen via de route van 303. Omdat deze lijn een snelle route had tussen Bareveld en Assen is de hele lijn omgenummerd naar 110.

Vroeger had je lijn 19 van Winschoten naar Delfzijl. Die lijn is ooit een ingekort tot Nieuwolda - Winschoten. Tegelijkertijd ging lijn 119 een snelle route rijden van Delfzijl naar Winschoten. Lijn 19 is later verander in lijn 643 en 48.

Lijn 40 en 140 is hetzelfde verhaal, het begon met 40 en over een jaar of twee heb je alleen nog maar 140. Van 1998 tot 2014 had je inderdaad ook lijn 165 naast lijn 65.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door groningen »

Vergeet ook niet 163; waarschijnlijk hetzelfde als 165, maar de 163 rijdt door naar Lauwersoog en soms naar Holwerd.
TheRoy-t
Berichten: 162
Lid geworden op: vr 09 aug 2013, 23:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door TheRoy-t »

Lijn 163 was ooit Marnedienst lijn 10 en later GADO lijn 40 en reed van Groningen Naar Zoutkamp en sloot aan op de boot naar Schiermonnikoog. Toen de boot naar Schier naar de haven van Lauwersoog verhuisde werd het lijn 63. Lijn 63 reed nog door alle dorpen en is later vervangen door sneldienst 163. De verlenging naar Holwerd bestaat pas sinds 2012. Je had vroeger trouwens wel lijn 134 van Groningen naar Holwerd, maar die lijn is jaren gelden al opgeheven.
rener
Berichten: 220
Lid geworden op: do 25 apr 2013, 09:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door rener »

en lijn 34 naar holwerd was weer een variant op 134. (die 34 was al eerder weg dan 134)
marcel.nl
Berichten: 639
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door marcel.nl »

Okay, duidelijk. Maar door de grote versobering van de lijnen, maar ook de lijnnummerwisseling van 217 naar 17 hadden ze wat mij betreft de 119 dan ook wel 19 mogen noemen. Er zijn nu van die losse nummertjes die rondtuffen.
Maar dank voor de historische achtergrond
TheRoy-t
Berichten: 162
Lid geworden op: vr 09 aug 2013, 23:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door TheRoy-t »

De reden waarom dat niet gebeurt is, is omdat lijn 110 en 119 nog altijd het karakter van een sneldienst hebben door hun 'snelle' route en beperkt aantal haltes. 217 was omgenummerd omdat het een servicelijn werd (servicelijnen hebben een 200 nummer), toen men dat concept weer heeft later vallen is dit ongedaan gemaakt.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Bjarte »

Ondertussen bij een abri op Centraal Station:

Afbeelding

Selfies van forumleden graag hier delen! :lol:
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door isadora »

Bjarte schreef:Ondertussen bij een abri op Centraal Station:

Selfies van forumleden graag hier delen! :lol:
Geef mij die retourtjes dan maar, want CS bestaat niet. (A) :X
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Bjarte »

Ach, momenteel verwerkt HS 35.000 reizigers per dag. De verwachting is dat dit aantal in 2030 is gestegen naar 45.000. Vanaf 40.000 reizigers noemt de NS een station 'centraal', dus ik probeer alvast te wennen aan de naam! :P
Qbuzzie
Berichten: 73
Lid geworden op: ma 13 okt 2014, 13:22
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Qbuzzie »

Ik heb inderdaad gezien dat ze dat bushokje gingen aankleden met die doeken (?) leuke actie trouwens!
De wielen van de bus gaan rond en rond...
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Bjarte schreef:Ach, momenteel verwerkt HS 35.000 reizigers per dag. De verwachting is dat dit aantal in 2030 is gestegen naar 45.000. Vanaf 40.000 reizigers noemt de NS een station 'centraal', dus ik probeer alvast te wennen aan de naam! :P
Dan mogen ze dat wel eens gaan toevoegen aan stations als Arnhem en Eindhoven.
marcel.nl
Berichten: 639
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door marcel.nl »

Op de lijnen rond Winschoten (toenmalige servicebussen) rijdt de laatste twee dagen een oude servicebus van Hoogezand of Veendam rond, getooid in geel met oranje en lichtgroene vlekken.
TheRoy-t
Berichten: 162
Lid geworden op: vr 09 aug 2013, 23:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door TheRoy-t »

Dat zal dan De Groot wel zijn, dat busje is immers van hun en ze hebben die niet meer nodig in HS. Op welke lijnen heb je hem gezien?
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

Vanmorgen toen ik de 3168 naar binnen bracht, een vreemdeling op het terrein :)

Afbeelding
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door ov'tje »

Een volle 3074 reed rond 10.50 uur als lijn 15 richting de eindhaltes op Zernike.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door SuperGhost »

Pim-AllianceB95 schreef:
Bjarte schreef:Ach, momenteel verwerkt HS 35.000 reizigers per dag. De verwachting is dat dit aantal in 2030 is gestegen naar 45.000. Vanaf 40.000 reizigers noemt de NS een station 'centraal', dus ik probeer alvast te wennen aan de naam! :P
Dan mogen ze dat wel eens gaan toevoegen aan stations als Arnhem en Eindhoven.
Volgens mij is NS allang van die eis afgestapt en geeft het in principe dat achtervoegsel niet meer weg, volgens mij maakt NS alleen nog een uitzondering voor HST-stations (dus waar de Thalys, ICE en ICD stoppen).

Voor wat ik begreep zou Arnhem na de verbouwing dat achtervoegsel krijgen en Arnhem Centraal gaan heten en wellicht ook Breda (maar die weet ik niet zeker). Dat zou wel in die richtlijn passen, want zowel Arnhem (ICE) als Breda (ICD) hebben een HST. Schiphol is dan nog het enige HST-station zonder dat achtervoegsel, maar het lijkt me niet dat daar dat achtervoegsel ook logisch zou zijn (er is maar één station bij/in Schiphol)
marcel.nl
Berichten: 639
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door marcel.nl »

TheRoy-t schreef:Dat zal dan De Groot wel zijn, dat busje is immers van hun en ze hebben die niet meer nodig in HS. Op welke lijnen heb je hem gezien?
Ja dat kon ik weer niet zien, ik reed zelf auto. Er stond geen leesbaar lijnnummer voorop :|
Martijn25
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 27 dec 2013, 20:21
Locatie: Sappemeer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Martijn25 »

JeroenSpock schreef:Vanmorgen toen ik de 3168 naar binnen bracht, een vreemdeling op het terrein :)

Afbeelding
Om 16.55 zag ik deze rijden op de Zuidelijke ringweg richting Julianaplein.
Soortvanhenk
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Soortvanhenk »

Vanmiddag een gewone streekcitaro op lijn 5 en de 3024 op lijn 304.
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

Huh, die 3024 was vanmorgen in elkaar gereden en vanmiddag alweer op dienst?
In elkaar gereden is wel een groot woord, maar bij de voordeur had hij een auto te pakken.
TheRoy-t
Berichten: 162
Lid geworden op: vr 09 aug 2013, 23:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door TheRoy-t »

Die streekcitaro op 5 hoort zo, die rijden op in de dienstregeling opgenomen versterkingsritten.
Soortvanhenk
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Soortvanhenk »

@Jeroen Dan zou het ook de 3023 geweest kunnen zijn.
@TheRoy-T Deze reed door naar Annen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten