Concessie Limburg (2017-2031)
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Niet geheel verrassend, het artikel van de Volkskrant bevatte iig één waarheid, Veolia heeft een bod gedaan waarvan ze wisten dat het niets werd: https://twitter.com/OV_Magazine/status/ ... 2902921217
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
http://limburg.nl/Actueel/Nieuws_en_per ... vervoerderLimburg kiest Abellio als nieuwe openbaar vervoerder
Abellio gaat vanaf december 2016 tot en met 2031 het openbaar vervoer in Limburg verzorgen. De nieuwe vervoerder wordt verantwoordelijk voor alle regionale bus- en spoorverbindingen, zo heeft de Provincie Limburg besloten na een openbare aanbesteding. Met deze concessie is een subsidiebedrag gemoeid van jaarlijks 55,5 miljoen euro.
Behalve alle busvervoer gaat het in Limburg ook om de treinverbindingen tussen Roermond en Maastricht/Randwyck, Sittard en Heerlen, de zogeheten Heuvellandlijn tussen Maastricht en Heerlen/Kerkrade en de Maaslijn (Roermond en Nijmegen). Ook het grensoverschrijdende treintraject naar Aken is in de gunning opgenomen.
Meer en beter vervoer
Van de drie inschrijvingen heeft Abellio de beste aanbieding gedaan en scoorde meer punten dan Arriva. Veolia, momenteel actief in Limburg, diende een niet-geldige aanbieding in en werd uitgesloten in de verdere procedure. De nieuwe vervoerder scoorde op diverse fronten aanmerkelijk hoger dan de concurrent. Volgens verantwoordelijk gedeputeerde Patrick van der Broeck is de reiziger de échte grote winnaar. “Abellio stelt de reiziger centraal en maakt het openbaar vervoer gemakkelijker.” Bijvoorbeeld door een helder lijnennet, goede reisinformatie van deur-tot-deur en eenvoudige betaling in het OV (ook als je geen chipkaart hebt). Daarnaast biedt Abellio fors meer ritten aan, zowel op het spoor als met de bussen. Ook wordt gezorgd voor betere aansluitingen tussen bussen en treinen. In de dunbevolkte gebieden staat maatwerk voorop.
Meer comfort
Voor het openbaar vervoer in Limburg heeft het bedrijf ambitieuze plannen met de nadruk op comfort en gemak voor de reiziger. Meteen bij de start in december 2016 zet de nieuwe vervoerder nieuw materieel in. In 2020, als de elektrificatie van de Maaslijn gereed is, worden de tijdelijke dieseltreinen op de Maaslijn vervangen door nieuwe elektrische treinen.
Verder kan de reiziger rekenen op meer comfort; Abellio biedt iedere reiziger, zowel in trein als bus het niveau van ‘eerste klasse’ vervoer aan. Naast de OV-chipkaart wordt een app ontwikkeld waarmee kan worden betaald. Ook kunnen reizigers hun bankpas gebruiken.
Op het gebied van duurzaamheid vervangt de nieuwe vervoerder vanaf 2024 alle bussen door zero-emissie bussen.
Subsidie
De Provincie Limburg betaalt Abellio elk jaar € 55,5 miljoen subsidie voor het uitvoeren van het openbaar vervoer. De regionale Duitse openbaar vervoers autoriteit Nahverkehr Rheinland verstrekt daarnaast een jaarlijkse bijdrage van ongeveer € 1,9 miljoen voor de exploitatie van de treinverbinding van de Duitse grens naar Aken. Abellio vestigt zich met een kantoor in Limburg.
De Provincie Limburg is tevreden met de uitkomst van de aanbesteding. “Abellio kiest heel duidelijk voor de reiziger”, aldus gedeputeerde openbaar vervoerszaken Patrick van der Broeck. “Er gaan meer bussen en treinen rijden en het comfort gaat omhoog. En dat geldt voor heel Limburg, ook voor het traject Maastricht-Roermond en Sittard-Heerlen dat voor het eerst in de procedure is meegenomen.”
Van der Broeck verheugt zich op de samenwerking met de nieuwe vervoerder en andere OV-partners, zoals gemeenten, Reizigersoverleg Limburg, Vereniging Kleine Kernen Limburg en de onderwijsorganisaties. “We gaan meteen beginnen met de voorbereidingen en gaan er samen voor zorgen dat de start van de nieuwe concessie in december 2016 comfortabel loopt voor alle reiziger. Ik wil dat de verbeteringen in het openbaar vervoer meteen zichtbaar en toepasbaar zijn én dat de reiziger geen hinder ervaart van de overgang naar een nieuwe vervoerder.”
Abellio
Abellio rijdt in Groot-Brittannië treinen op een groot aantal trajecten en bussen in de regio Londen. Ook in Duitsland exploiteert Abellio verschillende treinverbindingen. Binnen Nederland rijdt Abellio via dochterbedrijf Qbuzz de bussen in Utrecht, Groningen, Drenthe en een deel van Friesland. De vervoerder heeft recentelijk de treinconcessie Gouda – Alphen aan de Rijn gewonnen. Abellio is een dochteronderneming van NS.
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Zonde om dan een bod uit te brengen. :S
Maar mooi dat Abellio heeft gewonnen. :D
Wat bedoelde je met 'eerste helft' ?
Maar mooi dat Abellio heeft gewonnen. :D
Wat bedoelde je met 'eerste helft' ?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Van de 1000 te behalen punten, behaalde Abellio er 732 en Arriva er 574. Redelijk verschil lijkt me. En Veolia.... jammer dat je op zo'n manier moet verdwijnen...
Gaat Qbuzz trouwens het busvervoer verzorgen en Abellio het trein gedeelte? Staan meerdere berichten op Twitter hierover
Gaat Qbuzz trouwens het busvervoer verzorgen en Abellio het trein gedeelte? Staan meerdere berichten op Twitter hierover
Laatst gewijzigd door flipje op di 10 feb 2015, 15:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Misschien dat de tweede helft de juridische strijd betreft die een zekere partij wil voeren.Meltrain schreef:Zonde om dan een bod uit te brengen. :S
Maar mooi dat Abellio heeft gewonnen. :D
Wat bedoelde je met 'eerste helft' ?
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
De merknaam wordt ''DOOR!''
Van OV-Magazine:
Van OV-Magazine:
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
VDL gaat alle bussen leveren voor Limburg.
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Weer zo'n zinloze naam... naast de fantasienamen van vervoerders (Syntus, Abellio, Arriva) krijgen we nu dus ook 'productnamen' (kots) als Breng en Door!
-
- Berichten: 1029
- Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Ja, Qbuzz gaat bussen, Abellio gaat treinen :Dflipje schreef:Gaat Qbuzz trouwens het busvervoer verzorgen en Abellio het trein gedeelte? Staan meerdere berichten op Twitter hierover
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
- hele dag kwartiersdienst op Maaslijn
- meer verbindingen met Duitsland
- vanaf 2024 alles elektrisch
- tussentijds in- en uitchecken is niet meer nodig. Met een app kun je betalen
- Nachtritten naar Roermond, Sittard en Maastricht
- Merknaam: Door
Credits: Peterselieman @ Fok!
- meer verbindingen met Duitsland
- vanaf 2024 alles elektrisch
- tussentijds in- en uitchecken is niet meer nodig. Met een app kun je betalen
- Nachtritten naar Roermond, Sittard en Maastricht
- Merknaam: Door
Credits: Peterselieman @ Fok!
Laatst gewijzigd door Thom91 op di 10 feb 2015, 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Komt wel goed schatje.
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Die merknaam Door wordt volgens mij nog een hele leuke rel. In Zeeland gaan Connexxion namelijk zeer waarschijnlijk over twee weken al rondrijden met merknaam "doorZeeland" en er staan al haltebordjes met die merknaam langs de weg[1]. Connexxion heeft ook de merknaam "doorZeeland" al geregistreerd op 14-feb-2014. De merknaam "Door Limburg" is pas geregistreerd op 03 oktober[3]
[1] viewtopic.php?f=36&t=9545&start=1050#p369344
[2] https://register.boip.int/bmbonline/det ... ID=3261337
[3] https://register.boip.int/bmbonline/det ... ID=3359328
[1] viewtopic.php?f=36&t=9545&start=1050#p369344
[2] https://register.boip.int/bmbonline/det ... ID=3261337
[3] https://register.boip.int/bmbonline/det ... ID=3359328
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Oh, meer verbindingen met Duitsland is wel een goede ontwikkeling, Limburg is toch best gericht op Duitsland heb ik de indruk.
🍉
- AppleMoose
- Berichten: 6035
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Zo'n merknaam is weer zo'n overbodig duur speeltje van provincie- en vervoersbobo's. De gemiddelde reiziger zal het echt een worst wezen welke naam er op een bus staat.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Maar wat ik niet snap is dat Abbelio die dochter van NS is gaat rijden in Limburg terwijl Qbuzz dat ook kon doen. Omdat ze allebei van de NS zijn. Of gaat Qbuzz de bussen rijden en Abbelio de trams/stoptreinen.
Leuk feitje. Die huisstijl van de bussen heeft erg veel weg van de huisstijl van Qlink in Groningen en Drenthe. Ook tevens van Qbuzz.
Leuk feitje. Die huisstijl van de bussen heeft erg veel weg van de huisstijl van Qlink in Groningen en Drenthe. Ook tevens van Qbuzz.
De wielen van de bus gaan rond en rond...
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Jeetje, nu gaan we Manu weer zien in de rechtbank, dat had ik echt noooooooiiit verwacht
-
- Berichten: 1029
- Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Een rechtzaak heeft weinig zin als Veolia niet voldeed aan de gunningscriteria. :?
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Iemand trouwens opgevallen dat de website http://www.linealimburg.nl nog online is, en nog altijd de volgende tekst toont:
Linea Limburg naar jouw bestemming
Wij zullen met veel plezier en toewijding het Openbaar Vervoer in Limburg 2016 – 2031 verzorgen. Wij hopen dan ook van harte ook dit keer dat vertrouwen van u te krijgen.
Namens alle collega’s van Veolia Transport hartelijk dank.
-
- Berichten: 4391
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
En hoe lang gaan alle rechtzaken nu kosten?
Daarnaast is Qbuzz een onderdeel van Abellio, echter is dat pas zo sinds Qbuzz door NS is gekocht.
Daarnaast is Qbuzz een onderdeel van Abellio, echter is dat pas zo sinds Qbuzz door NS is gekocht.
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Dus dat betekend dat Qbuzz hoogstwaarschijnlijk het busvervoer in Limburg gaat uitvoeren? :)CamilleKreemers schreef:Daarnaast is Qbuzz een onderdeel van Abellio, echter is dat pas zo sinds Qbuzz door NS is gekocht.
De wielen van de bus gaan rond en rond...
-
- Berichten: 4391
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
een partij maar?SLToilet schreef:Misschien dat de tweede helft de juridische strijd betreft die een zekere partij wil voeren.Meltrain schreef:Zonde om dan een bod uit te brengen. :S
Maar mooi dat Abellio heeft gewonnen. :D
Wat bedoelde je met 'eerste helft' ?
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Ze gaan het uitvoeren als "Door!" en niet als Qbuzz/Abellio. Maar ongetwijfeld zal er een hoop expertise voor bussen worden gebruikt vanuit Qbuzz.
Ja de eerste helft is de gunning, en dan krijgen we ongetwijfeld nog een hele hoop rechtszaken :'). Eigenlijk is de gunning al de tweede helft omdat Veolia al is wezen procederen.
Ja de eerste helft is de gunning, en dan krijgen we ongetwijfeld nog een hele hoop rechtszaken :'). Eigenlijk is de gunning al de tweede helft omdat Veolia al is wezen procederen.
Laatst gewijzigd door Somoht op di 10 feb 2015, 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Maar dan is het toch zo dat Qbuzz rijdt in opdracht van Abellio? Abellio heeft namelijk de concessie gewonnen en niet Qbuzz.Qbuzzie schreef:Dus dat betekend dat Qbuzz hoogstwaarschijnlijk het busvervoer in Limburg gaat uitvoeren? :)CamilleKreemers schreef:Daarnaast is Qbuzz een onderdeel van Abellio, echter is dat pas zo sinds Qbuzz door NS is gekocht.
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Lijn 83 (Venlo-Gennep-Nijmegen) wordt trouwens vanaf 2016 uitgevoerd Door Breng
Vraagje: keren de busdiensten naar Heinsberg (D) en Maaseik weer terug?
Vraagje: keren de busdiensten naar Heinsberg (D) en Maaseik weer terug?
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Ik begin spontaan bewondering te krijgen voor het 'driebussensysteem' in Dordrecht.Ronaldussen schreef:Zo'n merknaam is weer zo'n overbodig duur speeltje van provincie- en vervoersbobo's. De gemiddelde reiziger zal het echt een worst wezen welke naam er op een bus staat.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 114 gasten