Concessie Limburg (2017-2031)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door SLToilet »

Somoht schreef:Ze gaan het uitvoeren als "Door!" en niet als Qbuzz/Abellio. Maar ongetwijfeld zal er een hoop expertise voor bussen worden gebruikt vanuit Qbuzz.
Op dezelfde manier als bij Breng of U-OV dan eigenlijk, waarbij de naam van de vervoerder ondergeschikt is aan de merknaam? (en dat in tegenstelling tot kreten als "Twents, service van Syntus" en de Provincie Noord-Brabant met rode kleuren waar Arriva overduidelijk aanwezig is)
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Somoht »

Meer als Breng / U-OV idd, als je de plaatjes in de presentatie moet geloven.
Maar ik betwijfel dus of het "Door" wel kan omdat CXX de merknaam "doorZeeland" gaat gebruiken...
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door cassie127 »

Thom91 schreef:- hele dag kwartiersdienst op Maaslijn
- meer verbindingen met Duitsland
- vanaf 2024 alles elektrisch
- tussentijds in- en uitchecken is niet meer nodig. Met een app kun je betalen
- Nachtritten naar Roermond, Sittard en Maastricht
- Merknaam: Door
En de ov chipkaart? krijgen ze een apart systeem of gaan ze over op het NS systeem (dat je dus niet hoeft uit te checken als je verder gaat met IC)?
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door SLToilet »

Ik lees verder iets in het artikel van OV Magazine dat Arriva naar hun idee een 'gezond bod' had gedaan. Ik heb het idee dat ze daarmee de 'goedkoopste' bedoelen (met nog meer bezuinigingen wellicht) en dat Abellio dan meer kwaliteit (comfort, behoud bepaalde lijnen, aanvullende lijnen o.i.d) wil bieden?
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door cassie127 »

Zag op de site van abellio zag ik onder contact het adres van Qbuzz staan
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door huibf »

timtrein schreef:Weer zo'n zinloze naam... naast de fantasienamen van vervoerders (Syntus, Abellio, Arriva) krijgen we nu dus ook 'productnamen' (kots) als Breng en Door!

Breng is een heel sterke naam. Met dit woord kan je heel veel goede slogans maken. Door is leuk verzonnen.
Enfin dat is mijn mening. Linea was daarintegen niet echt pakkend.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Somoht »

Abellio hoofdkantoor komt overigens in Maastricht. Ik denk dat je Qbuzz->Abellio moet zien als Hermes->Connexxion in deze..

Oh en over die merknaam controverse die ik opworp, OVmagazine heeft gevraagd bij Abellio:
De merknaam Door staat op gespannen voet met de nieuwe merknaam voor het ov in Zeeland, DoorZeeland. Volgens Annemarie Zuidberg, directeur van Abellio Nederland, is de merknaam gedeponeerd. “We kwamen er pas in een later stadium achter dat Connexxion ook onder die naam ging rijden”.
Puntje is dus wel dat DoorZeeland eerder is gedeponeerd dan Door! (Limburg). Denk dat ze een nieuw naam moeten gaan verzinnen.
Laatst gewijzigd door Somoht op di 10 feb 2015, 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door huibf »

Somoht schreef:Meer als Breng / U-OV idd, als je de plaatjes in de presentatie moet geloven.
Maar ik betwijfel dus of het "Door" wel kan omdat CXX de merknaam "doorZeeland" gaat gebruiken...
Dan maak je er DoorLimburg van...
flipje
Berichten: 1249
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door flipje »

Somoht schreef: Maar ik betwijfel dus of het "Door" wel kan omdat CXX de merknaam "doorZeeland" gaat gebruiken...
Het gaat een probleem worden, op de zijkant van de bus staat als internetsite 'doorlimburg.nl'.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Somoht »

Mwah DoorZeeland en DoorLimburg lijken dermate op elkaar en opereren in dezelfde branche. Ik denk dat Connexxion er wel een zaak van gaat maken.
Andere vraag is of je het als Abellio wel wilt, veel mensen zullen denken dat DoorZeeland en DoorLimburg hetzelfde bedrijf zijn, negatieve publiciteit rond DoorZeeland straat uit op Door(Limburg). En andersom ook.

Abellio heeft dus in okt2014 geregistreerd
Door!
https://register.boip.int/bmbonline/det ... ID=3359330
en
Door Limburg
https://register.boip.int/bmbonline/det ... ID=3359328

Then again, ik heb geen enkele juridische opleiding, ben alleen goed in het zoeken van databases :P
Laatst gewijzigd door Somoht op di 10 feb 2015, 17:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door AppleMoose »

huibf schreef:Breng is een heel sterke naam. Met dit woord kan je heel veel goede slogans maken.
Sterk of niet, de meeste mensen boeit het geen moer of het Breng, Connexxion of wat dan ook heet, alle leuke slogans ten spijt. Men wil gewoon dat er voldoende aanbod is, de bussen/treinen op tijd rijden, voldoende comfort en genoeg zitplaats voor niet al te veel geld.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Thom91 »

Grappig wat iedereen roept, onderzoek wijst op het tegenovergestelde.
Komt wel goed schatje.
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door huibf »

Met goede slogans en dus een merknaam blijven klanten hangen. Onderzoeken wijzen dat uit. Vaak is het onbewust.
Reklame werkt ook zo. Simpel zat.
timtrein
Berichten: 276
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 23:33

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door timtrein »

Materieel Maaslijn wordt het bestaande materieel, aangevuld met Linten tot aan de electrificatie. Die Linten zijn al in eigendom van het NS-concern dus dat kan goedkoop natuurlijk. Daarmee zal Abellio dus wellicht vanaf aanvang al kwartiersdienst rijden, wat bonuspunten oplevert. Ook met meer reservetreinen waren bijvoorbeeld bonuspunten te verdienen. Op die manier kunnen ze her en der wat extra puntjes sprokkelen ten opzichte van Arriva, dat vermoedelijk een iets hogere winstmarge nodig heeft.
Het elektrische materieel wordt door Stadler geleverd. Er komen (in elk geval) 8 tricourante stellen, volgens het bestek althans. De bestaande elektrische GTW's moeten ook overgenomen worden. Koppelbaarheid tussen Flirt en GTW is natuurlijk eenvoudig te realiseren.
Laatst gewijzigd door timtrein op di 10 feb 2015, 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door robert55 »

Vraag is of dan of dit goede merknamen zijn en of een merknaam echt veel bijdraagt als de leverancier een monopolie heeft. In de OV sector is Thalys denk ik de sterkste.
Ik denk niet dat ze veel problemen kunnen krijgen met 'door': een los vierletter woord dat tot de woordenschat van een 7-jarige hoortkan je nauwelijks als woordmerk rgeistreren, zelfs niet met het !
Als onderdeel van een beeldmerk sta je sterker.

Bij de halte Is de bus al door? Ja, die is door!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Suus »

Zal ik alvast Gaan deponeren voor als Door niet mag ;-)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door AppleMoose »

huibf schreef:Met goede slogans en dus een merknaam blijven klanten hangen. Onderzoeken wijzen dat uit. Vaak is het onbewust.
Reklame werkt ook zo. Simpel zat.
Je kunt nog zo'n pakkende naam met leuke slogans hebben, als je vervolgens een wanproduct levert lopen je klanten alsnog weg. Een goed bekkende naam heeft pas echt zin als er meerdere aanbieders zijn die hetzelfde product leveren waar de klanten tussen kunnen kiezen. Bij het OV heeft de reiziger geen keus. En als de reiziger al een keus heeft is dat vaak slechts tussen eigen vervoer of het OV. In het OV is het dus belangrijker dat je voldoende kwaliteit levert dan dat je een pakkende naam hebt.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door JWM »

Ronaldussen schreef: En als de reiziger al een keus heeft is dat vaak slechts tussen eigen vervoer of het OV.
Kijk eens hoeveel geld de gemiddelde autoproducent uitgeeft aan marketing om maar zoveel mogelijk 'belveingswaarde' te creëren.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Ennes »

JWM schreef:
Ronaldussen schreef: En als de reiziger al een keus heeft is dat vaak slechts tussen eigen vervoer of het OV.
Kijk eens hoeveel geld de gemiddelde autoproducent uitgeeft aan marketing om maar zoveel mogelijk 'belveingswaarde' te creëren.
Maar bij auto´s is er voldoende keus tussen verschillende merken, bij het OV is dat niet.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Daniel »

Somoht schreef:Abellio hoofdkantoor komt overigens in Maastricht. Ik denk dat je Qbuzz->Abellio moet zien als Hermes->Connexxion in deze..
Mwoh, gezien de directeur van Abellio Nederland dus al een bekende naam vanuit Qbuzz is... Het lijkt er eerder op dat Abellio Nederland in busconcessies tot op heden onder de naam Qbuzz opereerde. Eerder een dochter van het internationale Abellio dan de Nederlandse tak daarmee.
Puntje is dus wel dat DoorZeeland eerder is gedeponeerd dan Door! (Limburg). Denk dat ze een nieuw naam moeten gaan verzinnen.
De merknaam "DoorZeeland' is dan wel door Connexxion gedeponeerd, maar is die niet uiteindelijk afkomstig van de provincie? 't zal daar wel van afhangen of het een groot probleem gaat worden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Somoht »

Naast DoorZeeland is ook DoorZeeland Connexxion gedeponeerd. Heb sterk het idee dat het een Connexxion dingetje is, merknaam is nooit genoemd in de aanbestedingsprocedure.
Maar idd heel veel zal afhangen of uberhaupt iemand de merknaam DoorZeeland gaat verdedigen.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door JWM »

Maar bij auto´s is er voldoende keus tussen verschillende merken, bij het OV is dat niet.
Maar je kan als vervoerder hiermee wel proberen mensen je bussen in te krijgen door een consistent product neer te zetten waar mensen zich mee willen associëren. Uiteraard moet de basis dan wel op orde zijn.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door AppleMoose »

De basis, de kwaliteit die je biedt lokt mensen de bus in (of zorgt dat ze de bus mijden), niet de naam.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Ennes »

JWM schreef:
Maar bij auto´s is er voldoende keus tussen verschillende merken, bij het OV is dat niet.
Maar je kan als vervoerder hiermee wel proberen mensen je bussen in te krijgen door een consistent product neer te zetten waar mensen zich mee willen associëren. Uiteraard moet de basis dan wel op orde zijn.
Het gaat de reiziger om het product, niet om de naam (wat bij veel autobezitters ook status is) Dus of je nou Breng, Door, Kom of Ga heet, als je product goed is dan heb je reizigers.

Je kan nog zo´n flitsende naam hebben, als je alleen maar komt waar je niet wil zijn op een onmogelijk tijdstip, dan krijg je echt geen klant omdat die naam zo lekker geil klinkt.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door JWM »

Voor het imago kan het in iedergeval geen kwaad.

Overigens, waar maak je je eigenlijk zo druk om. Zoveel kost het ontwikkelen van een huisstijl niet en dat aanbrengen op voertuigen is ook zo gepiept als het allemaal nieuw is.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten