Nieuwe dienstregeling DAV

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Nieuwe dienstregeling DAV

Bericht door hidihi »

Ik proef bij sommige het idee dat de Arriva misschien een betere dienstregeling kan maken voor het DAV gebied.

Als ik de provincie was geweest dan had ik aan de ARRIVA gevraagd of ze meer aan scholierenvervoer hadden kunnen doen. BV sneldienst Kr Zoom Sliedrecht en sneldienst Dordrecht Zoetermeer via Kr Zoom.

In de positie van de Arriva zou ik proberen doelgroepen te benaderen die buiten de SOV en de 65+ dordrecht vallen waardoor je als bedrijf kunt proberen extra abonnementen en losse reizen te verkopen. ik zie vijf groepen waaraan de Arriva dat zou kunnen doen.

Scholieren tussen 13-18 jaar
Senioren buiten Dordrecht
Winkelend publiek
Forenzen
Toeristen

Dit betekend dat ik als vervoersbedrijf busritten beter af zou stemmen op het voortgezet onderwijs (VMBO, MVO HAVO en VWO) om te proberen scholieren over te halen om de fiets te laten staan en een abonnement aan te schaffen. ik zal de frequentie van lijn 16,21,75,77,87,91 zo proberen aan te passen dat dit beter past aan lestijden.

Senioren hebben tegenwoordig veel keus in de Drechtsteden. OV, Drechthopper,valies en de meer mobiele personen eigen vervoer. Arriva zou eens aan een campagne moeten denken om te laten zien dat OV voordelen heeft ten opzichte van vraagafhankelijk taxivervoer.

Parkeren in het centrum van Dordrecht en Rotterdam kan erg duur zijn. Misschien kan de Arriva het reizen in het weekeind voor grotere groepen aantrekkelijker maken waardoor het qua prijs kan concurreren met een dure parkeer garage.

Er is in de regio veel werkgelegenheid o.a. Moerdijk en de Rotterdamse haven. Er rijden nu totaal geen bussen naar deze gebieden . Hoewel je veel mensen niet uit de auto kunt krijgen zou je best een graantje mee kunnen pikken door Q liners naar deze gebieden in te zetten. Ook kun je meer forenzen trekken tussen de Drechtsteden en Rotterdam door betere frequenties en abonnementen die meer flexibiliteit bieden. Je kunt betere frequenties maken door te bezuinigen op het aantal ritten in de avond.

Toerisme is ook een mogelijkheid om meer betaalde reizigers mee te pakken. Door bijvoorbeeld enkele ritten van lijn 4,18 en 19 te verlengen naar Willemsdorp. Daar is een groot vakantiedorp en voor toeristen die totaal onbekend is met de regio kan de bus met eventuele extra's een uitkomst zijn.

ik heb wat ideeën naar voren gebracht maar welke veranderingen zou de Arriva volgens jullie door moeten voeren?
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Nieuwe dienstregeling DAV

Bericht door zone5324bericht... »

in je verhaal vergeet je wel even de concessiegrenzen.
een vervoerder kan niet zo maar vervoer in een andere concessie aanbieden (zelfs niet als die andere concessie van dezelfde vervoerder is).

het DAV-gebied is in het westen volledig gericht op Dordrecht of Rotterdam.
er zijn geen grote scholencomplexen in Papendrecht of Sliedrecht.
alle buslijnen zorgen overdag al voor 4 bussen per uur en in de spits met de spitslijnen nog eens 4 bussen per uur in de spitsrichting erbij.

wat betreft scholiern, gaan ze vanuit het DAV-gebied richting Dordrecht wel voornamelijk richting Leerpark, maar richting Rotterdam zowel naar Zuid als naar Kralingen en verder.
Scholierenlijnen zijn vanwege de diverse punten in Rotterdam waar de scholieren moeten zijn, niet handig uit te voeren (los van het feit, dat veel bestemmingen buiten de concessie vallen en mogen ze dus daarop geen lijndienst uitvoeren).

ook miet je bedenken, dat de MML-lijn de hoofdinkomsten verzorgd en dat men dus zo veel mogelijk mensen in die treinen wil krijgen en daarbij zo min mogelijk in parallel lopende buslijnen.

de frenquenties op de hoofdassen zijn met de huidige dienstregeling overal al 4x per richtig, meer is in dit gebied echt niet nodig.

tarieven kan Arriva wel voorstellen, maar de opdrachtgever bepaald.
in het begin waren er wel heel wat goedkopere kaartjes, maar dat heeft vaak niet tot meer reizigers in de daluren geleid.

het blijft ook een gebied met forenzen en leerlingen die in de ruime spits voor het meeste aanbod zorgen, daar buiten is en blijft het buiten de stad Dordrecht sowieso al rustiger.
meer gericht vervoer kost meer geld en dat kan Arriva zich nu niet veroorloven.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Nieuwe dienstregeling DAV

Bericht door nvdw »

In aanvulling op zone5324.

Het lijnennet zoals het er nu ligt is in de kern oké. In 'mijn' zijde van DAV, de regio Gorinchem, valt me op dat de kernlijnen van dat gebied (85, 387) in toenemende mate worden gebruikt door winkelend publiek. Dat betekent dat de bezetting in het weekend ook behoorlijk is, en het gaat hier dan voornamelijk om volwassen reizigers die niet met allerlei door de staat of provincie opgelegde kortingen reizen, zoals scholieren doen. Dat de winkels in Rotterdam en Utrecht zondags open zijn helpt daar wel bij.

Ik ben benieuwd of er voor de lijnen 14 en 15 (Dordrecht-Papendrecht) ook een integratie met de stadsdienst van Dordrecht mogelijk is zoals nu met lijn 2 en 11/12 is gedaan. Als je op die manier een overstaploze verbinding naar het centrum kan maken, maakt dat die lijnen wellicht aantrekkelijker voor de doelgroep. Het zijn lijnen die het door hun ontsluitende karakter en de opzet van de dienstregeling (twee tegengestelde ringlijnen met dus op bepaalde haltes een zeer scheve halfuursdienst) toch niet van hun snelheid moeten hebben.

Het pijnpunt in de concessie is dat er door het eisenprogramma ook allerlei lijntjes in stand moeten worden gehouden waarmee je maar weinig reizigers een plezier doet. Reizigers in de Graafstroom hebben veel meer plezier van de 388 waarvoor ze verder naar een halte moeten fietsen dan van een lijn 75 die weliswaar dichter bij huis stopt, maar ook minder vaak rijdt, veel last heeft van oponthoud en een lange reistijd kent. Voor de verbinding Bleskensgraaf-Sliedrecht gaat dat wat minder op, maar dan zou ik voorstellen om lijn 13 vanuit Sliedrecht door te trekken. Lijnen als de 77 zijn helemaal opgegeten door de Merwede-Lingelijn. Die rijdt ook alleen nog maar omdat het station Boven-Hardinxveld volgens de eisen te ver van de dorpskern ligt om als ontsluiting te gelden, ook al weten de bewoners het station zeer goed te vinden.

In het algemeen vind ik dat de regio DAV toch behoorlijk bediend is. De vakantiedienstregeling is in vergelijking met andere gebieden heel beperkt, en de spreiding over de dag vaak heel groot. In veel kernen, vaak dorpen, kun je na middernacht nog thuiskomen. Wel vind ik dat met name de middagspits wel wat ruimer mag. Als ik in Rotterdam of Utrecht zou werken en pas om half zes het kantoor kan verlaten, kom ik op veel lijnen al in een behoorlijk beperktere frequentie terecht, met een beetje pech zelfs in een uurdienst.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Nieuwe dienstregeling DAV

Bericht door DrechtBlub »

Das grappig want ik was zelf al bezig met het ontwerpen van een nieuw ideen geval voor DAV, aangezien, ik net oud genoeg ben om aan de consessie mee te bieden wanneer deze afloopt, ik misschien wel een bedrijf opstart en meebied. (heb al VEEL VEEL VEEL research gedaan.) consessie eissen kunnen lastig zijn en ik zal kijken of ik ergens een papier met de huidige consessie eissen kan vinden , zodat ik aan die hand kan starten met ontwerpen.
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe dienstregeling DAV

Bericht door Daniel »

Allereerst, eens met nvdw dat de bediening met de streeklijnen van het DAV gebied best goed is. Zeker nu de 388 ook op zaterdag rijdt, iets wat op zich wel aansluit op de gegroeide vraag vanuit de Vijfheerenlanden naar Utrecht in het weekend (zie ook het bieden van meer verbindingen vanuit Gorinchem op zaterdag)
nvdw schreef:Ik ben benieuwd of er voor de lijnen 14 en 15 (Dordrecht-Papendrecht) ook een integratie met de stadsdienst van Dordrecht mogelijk is zoals nu met lijn 2 en 11/12 is gedaan. Als je op die manier een overstaploze verbinding naar het centrum kan maken, maakt dat die lijnen wellicht aantrekkelijker voor de doelgroep.
Ik denk dat je hier nog beter zou kunnen kiezen voor het één halte doortrekken van de 14/15 (zoals in 2003 ook al een tijdje met de toenmalige 162/163 gedaan is). Integreren in de stadsdienst zou in theorie wel kunnen, maar de vraag is welke lijn je daarvoor dan opknipt omdat je net van de verkeerde kant komt om direct als stadslijn door te rijden.

Wat een mogelijkheid zou kunnen zijn: laat de halfuursdienst van 14/15 doorgaan als lijn 4 (Staart West pakken ze immers toch al mee). Lijn 4 kan dan de verdichting tot een kwartiersdienst verzorgen.
Nou betwijfel ik alleen of je voor Staart Oost kunt volstaan met een halfuursdienst, daar zou je dan de verdichting zoals die er in de ochtendspits al is met lijn 8 door moeten trekken naar de daluren. Echter houdt je dan nogsteeds de situatie dat je twee bussen achter elkaar hebt rijden op de Staart West, wat dat betreft is Staart Oost eigenlijk een verrekte onhandig gelegen wijk als je iets aan integratie ten westen van de N3 wilt doen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Nieuwe dienstregeling DAV

Bericht door deadlock »

Waar staat DAV eigenlijk voor?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe dienstregeling DAV

Bericht door Daniel »

Drechtsteden/Alblasserwaard/Vijfheerenlanden, oftewel de drie gebieden waar die concessie uit bestaat.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Nieuwe dienstregeling DAV

Bericht door hidihi »

Terugkomend op ideeën die andere gepost hebben.

Wat betreft staart oost ik heb meerdere keren in die bus gezeten ook tijdens de spits. Er zijn eigenlijk te weinig reizigers naar de Staart en vooral naar Staart oost. De oost kant is eigenlijk relatief klein hoewel het omreizen is heb je dat gedeelte snel gedaan. Als je kijkt naar de minderen bezetting op de 13/14/15 dan kun je denk ik deze drie lijnen beter het gedeelte tussen de CS en Staart van lijn 4 laten overnemen en een belbus tussen Grevelingeweg en bezoekerscentrum Hollandse biesbos laten rijden.

Het is jammer dat verschillende concessie gebieden niet gecombineerd mogen worden dan zou je wel echte besparingen halen.


Terug komend op een van de eerste reacties. Sliedrecht heeft wel een school in voorgezet onderwijs (een VMBO school) met het slecht presteren van lijn 77 is het misschien slim om de frequentie af te stemmen op de schooltijden om zo te proberen extra scholieren te trekken(het voordeel deze groep heeft nog geen SOV kaart). Eigenlijk geldt het zelfde voor lijn 21 deze komt langs het Develstijn college. Een school voor Voortgezet onderwijs in Zwijndrecht en door de frequentie aan te passen kan je deze groep beter bedienen.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Nieuwe dienstregeling DAV

Bericht door nvdw »

Als scholieren met de fiets naar school kunnen komen, dan zou ik ze lekker op de fiets laten zitten. Wat win je ermee als je ze in de bus stopt?

Vervoer van en naar scholen wordt pas zinvol als de afstand te groot wordt om te fietsen. Dat speelt voornamelijk bij schooltypen die vrij dun gezaaid zijn: scholen met een zeer specifieke christelijke grondslag, of vwo's en dan vooral gymnasia, die heb je niet overal. Vmbo's zijn er veel meer: ik kan me niet voorstellen dat er dagelijks drommen kinderen uit Dordrecht of Gorinchem naar die school in Sliedrecht afreizen.

Bovendien is alleen scholierenvervoer ook geen basis voor je ov. De kracht van de beter presterende lijnen in DAV is dat ze meer dan alleen scholieren vervoeren. Daardoor is de drukte veel beter over de dag verdeeld, is de kostendekkingsgraad hoger en heb je niet extreem veel vraaguitval in de vakantie.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Nieuwe dienstregeling DAV

Bericht door Stefan »

Ik heb overigens, in de tijd dat de 11 en 12 er nog reden, maar 1x een in- en uitstapper gehad bij 't Develstein College, dus het zal allemaal wel los lopen met die scholieren. :lol:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Nieuwe dienstregeling DAV

Bericht door zone5324bericht... »

toen ik er tussen 2007 en 2010 regelmatig kwam, was het aantal in- en uitstappers ook beperkt.
velen gaan toch gewoon met de fiets naar die school.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Nieuwe dienstregeling DAV

Bericht door DrechtBlub »

hidihi schreef:Terugkomend op ideeën die andere gepost hebben.

Wat betreft staart oost ik heb meerdere keren in die bus gezeten ook tijdens de spits. Er zijn eigenlijk te weinig reizigers naar de Staart en vooral naar Staart oost. De oost kant is eigenlijk relatief klein hoewel het omreizen is heb je dat gedeelte snel gedaan. Als je kijkt naar de minderen bezetting op de 13/14/15 dan kun je denk ik deze drie lijnen beter het gedeelte tussen de CS en Staart van lijn 4 laten overnemen en een belbus tussen Grevelingeweg en bezoekerscentrum Hollandse biesbos laten rijden.

Het is jammer dat verschillende concessie gebieden niet gecombineerd mogen worden dan zou je wel echte besparingen halen.


Terug komend op een van de eerste reacties. Sliedrecht heeft wel een school in voorgezet onderwijs (een VMBO school) met het slecht presteren van lijn 77 is het misschien slim om de frequentie af te stemmen op de schooltijden om zo te proberen extra scholieren te trekken(het voordeel deze groep heeft nog geen SOV kaart). Eigenlijk geldt het zelfde voor lijn 21 deze komt langs het Develstijn college. Een school voor Voortgezet onderwijs in Zwijndrecht en door de frequentie aan te passen kan je deze groep beter bedienen.
Vergeet met scholen ook niet speciaal onderwijs, daar zijn er geloof ik ook een paar van daar, maar ik ben niet helemaal zeker.
Ik blub in het Drecht.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Nieuwe dienstregeling DAV

Bericht door zone5324bericht... »

leerlingen van speciaal onderwijs hebben (of hadden) vaak taxivervoer, die leerlingen gingen dus toch al meestal niet met een gewone bus mee.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Nieuwe dienstregeling DAV

Bericht door DrechtBlub »

Das hier in de regio met middelbaar speciaal onderwijs niet zo goed geregeld. (ken wat kinderen)
Ik blub in het Drecht.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Nieuwe dienstregeling DAV

Bericht door zone5324bericht... »

als dat al niet goed geregeld is, dan zal de provincie er zeker geen geld in steken om dat met gewoin ov op te gaan vangen en Arriva zal het zeker niet uit zichzelf doen, want dat soort ritten leveren gewoon te weinig op...
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Nieuwe dienstregeling DAV

Bericht door Jef400 »

Waarom zitten die speciale scholen dan niet in de omgeving van normaal OV? Als dat het geval is zullen er wel leerlingen zijn die het normale OV pakken.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Nieuwe dienstregeling DAV

Bericht door SuperGhost »

Ik denk dat je eerst moet afvragen of leerlingen die op een speciaal onderwijsschool (SO-school) zitten wel met het normale OV mee kunnen. Dit zijn namelijk leerlingen met een dermate grote leer- of gedragsstoornissen/problemen, dat die niet in het normale onderwijs terecht kunnen (bij lange na niet alle leerlingen met een zorgvraag gaan naar een SO-school). Je moet je dan ook afvragen of leerlingen die in het normale onderwijs niet meekomen wel in het normale OV mee kunnen. De chauffeurs van het schoolvervoer voor die SO-scholen moeten kennis hebben over de gedragsproblemen en hoe ermee om te gaan. Het lijkt me niet dat de gemiddelde OV-chauffeur dat heeft.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Nieuwe dienstregeling DAV

Bericht door DrechtBlub »

Ik weet alleen van kennisen dat er op schooltijden bij herstart aan de circel wel vraag is naar bussen. (waarschijnlijk 10-20 leerlingen) aangezien dat ruim 20 minuten lopen is vanaf het station. Speciaal onderwijs hoeft niet te betekenen voor kinderen met stoornissen, je hebt ook nog scholen voor hoogbegaafden, herstart programmas, zoals aan de circel voor kinderen met traumas en vergelijkbare. Vooral deze laatste twee hebben vaak een redelijk grote aanloop voor OV, omdat de 1e, en vaak ook de 2e (geen garantie), geen geld voor een busje om kinderen thuis te brengen krijgt, en de meesten in dit geval verder weg wonen, is OV vaak de enige optie, en de 2 ritten van 13 die mooi aansloten, zijn weggehaald omdat de aansluiten met stormrand in die 2 ritten mist :roll: Arriva dit helpt niet, lijntje 613 graag dan? :3

Dat soort kleine maar lokaal belangrijke "foutjes" maken het DAV slecht OV bereikbaar. En dat is waarom DAV hoognodig een nieuwe en betere dienstregeling nodig heeft. Ik ben inmiddels, zoals gezegd, begonnen aan nieuwe diesntregeling, heb nu drechtstedenbussen (stadsbus en 11-21) af. Binnenkort komt het 1e kaartje denk ik.
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe dienstregeling DAV

Bericht door Daniel »

Ik denk eerder dat die ritten van lijn 13 naar Sliedrecht, Cirkel eruit gehaald zijn bij gebrek aan reizigers. En 'tis nou ook niet zo dat die omgeving daarmee nu onbereikbaar is geworden ofzo: met een overstap bij het Winklerplein kan je er altijd nog met lijn 75 in de buurt komen.
Ze hebben er gewoon geluk gehad met de gigantische overbediening die er was, want lijn 13 is pas naar de Cirkel door gaan rijden toen lijn 77 (die z'n eindpunt bij De Lockhorst had) werd ingekort tot het Winklerplein.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Nieuwe dienstregeling DAV

Bericht door DrechtBlub »

je vegreet wel dat station - circel (je kan ook uitgaan van intratuin), die locatie, zon 15-20 minuten lopen is.

Lijn 13 heeft in ieder geval sinds 2007 ritten naar circel gehad, en reed tot 2008 alle ritten naar lockhorst, ipv stormrand.
de ritten naar circel zijn toen als enige gebleven.
lijn 13 ging niet meer naar circel een jaar voor 77 werd ingekort, en daarme vervalt al het ov daar in die hoek. En 77 was door aansluiten al uberhaubt geen goede oplossing. Volgens het busboekje is de reden dat 13 niet meer naar circel gaat een kwestie van overstappers op Stormand, en het verwijderen van onregelmatigheid. (natuurlijk, mooi excuus om een kilometertje van de kosten af te vreten.)
Ik blub in het Drecht.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Nieuwe dienstregeling DAV

Bericht door SuperGhost »

wilburg22 schreef:Speciaal onderwijs hoeft niet te betekenen voor kinderen met stoornissen, je hebt ook nog scholen voor hoogbegaafden, herstart programmas, zoals aan de circel voor kinderen met traumas en vergelijkbare.
Even een lesje onderwijs in Nederland dan :wink:

Speciaal onderwijs (SO, onderverdeeld in speciaal primair onderwijs, SPO, en speciaal voortgezet onderwijs, SVO) is er alleen voor leerlingen met ernstige gedrags- of leerproblemen. Binnen het speciaal onderwijs (dat loopt in zowel SPO als SVO) wordt er onderscheid gemaakt in 4 verschillende clusters.
Cluster 1 is voor visueel gehandicapten (zoals blinden of slechtzienden)
Cluster 2 is voor kinderen die doof of slechthorend zijn of niet of nauwelijks kunnen communiceren op een 'normale' manier.
Cluster 3 is voor kinderen met een lichamelijke beperking of die zeer moeilijk leerbaar zijn (de zogenaamde ZMLK's).
Cluster 4 is voor kinderen met ernstige gedrags- of psychiatrische problemen (zoals bijv. zware gevallen van ADHD, Autisme en ODD en de meeste gevallen van CD)

Hoogbegaafden gaan dus NIET naar speciaal onderwijs (als ze verder geen handicap of stoornis/aandoening hebben uiteraard). Ze volgen wel 'passend onderwijs', maar dat is een maatprogramma dat meestal op een normale school wordt gedaan. Ze kunnen wel naar een speciale school voor hoogbegaafden gaan, maar dat wordt niet als speciaal onderwijs gezien, maar als regulier onderwijs.

Leerlingen met een trauma heb je wel gelijk in, die zouden op een cluster 4 school terecht kunnen komen (dus wel speciaal onderwijs), aangezien een trauma een psychiatrische stoornis is.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Nieuwe dienstregeling DAV

Bericht door DrechtBlub »

1. dat wist ik niet over passend onderwijs, ookal word dit over het algemeen juist wel gedaan op een aparte school, of een groot deel van de school met specialisatie op hoogbegaafdheid.
2. Fout, de tussenstap, een herstart programma, is in feite geen van beide, het is een soort school, waar kinderen met een (vaak schoolgerelateerde) trauma werk (vaak) van de school waar ze vandaan komen maken, en tegelijkertijd geholpen worden met het verwerken van diezelfde trauma, als de trauma tot een blijvende angst stoornis blijft, dan kan er speciaal onderwijs bijgehaald worden. In sommige gevallen kan ook "herstart programma" een permanente school zijn voor de rest van de looptijd, ookal is dit best zeldzaam.

Er zijn nog veel meer, minder voorkomende uitkomsten (zoals thuisstudie, samenwerken cluster-gewone school, op 1 school zitten en les van de andere school volgen en nog veel meer), aangezien de wetten nogal eens wat mazen bevatten rond scholen, en ook volgens de orginele wetgeving nog aardig wat mogelijk is in verschillende kanten.

Maar daar ging dit niet om, het ging om dat in dit geval "Speciaal onderwijs" onderwijs is dat niet in de normale VMBO - Gymnasium groep past. De "speciaal onderwijs - cluster" catogorie, zoals u hier net zegt, heeft vaak geregeld vervoer op private manier, zoals busjes. De over 80% niet regulier onderwijs, heeft dat niet, daar is de catogorie herstart programmas er eentje van.
Ik blub in het Drecht.
W0rteltje
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 12 jun 2013, 07:09
Locatie: Dordrecht

Re: Nieuwe dienstregeling DAV

Bericht door W0rteltje »

iets dat iedereen lijkt te overzien zijn de scholen in de Prins Alexander polder.
het Auris College - een speciale school (weet niet precies voor wat, maar ik ken mensen die er heen gaan (van Dordt) en zij hebben autisme)
en de GSR - een christelijk-gereformeerd-vrijgemaakte school - er is een gemeente in Dordt die zich spreid tot Papendrecht en 's-Gravensdeel, en twee in Zwijndrecht.

het vervoer erheen was opzich wel goed. maar toen de 188 werd opgeheven was dat flink balen voor de kinders uit Dordt en Zwijndrecht Nederhoven en Centrum.

een 688 die 2 keer in de spits gaat en twee keer terug zou waarschijnlijk erg handig zijn voor hen.
bon jour
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Nieuwe dienstregeling DAV

Bericht door nvdw »

Want zij kunnen niet met de gewone 88 mee?
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
W0rteltje
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 12 jun 2013, 07:09
Locatie: Dordrecht

Re: Nieuwe dienstregeling DAV

Bericht door W0rteltje »

jawel, maar die lijn maakt een lange route en is altijd vol.
er zijn kinderen die nu voor 07:00 al de bus moeten pakken, willen ze op tijd op school zijn.
en aangezien de bus stopt op Kralingse Zoom en de ster abonnementen zijn afgeschaft, moeten ze nu twee abonnementen kopen. (= €1300).
de 688 zou bijvoorbeeld (Stadspolders -) Centraal station - Weeskinderendijk Beneden - Station Zwijndrecht - Swinhoven - (reeweg -) Metrostation Prinselaan - Almeria-erf.
of
gewoon de 88 maar gaat (misschien vanaf Stadspolders) van Centraal Station via Hugo de Grootlaan, in H. I. Ambacht via Avelingen en het eindpunt op Almeria-erf.

maar deze lijn is vooral handig in de winter (want veel mensen fietsen in de zomer).
Laatst gewijzigd door W0rteltje op di 10 mar 2015, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.
bon jour
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten