Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
De reactie van Spilhorst is ook wel geniaal. Hij vergelijkt het bij voorbaat al aan de Fyra. Hij heeft ook enkele tweets geretweet uit de UK en Schotland van consumenten die het niet eens zijn met de service van de Abellio.
Hoge ambities zijn altijd goed, maar Voor Beter OV is niet helemaal gerust op het realiteitsgehalte van de bieding van Abellio. Immers, eerder schoot een NS-dochter na gunning schromelijk tekort in het waarmaken van de beloften. We kennen allen het Fyra-fiasco.
Ergens heeft hij wel een punt. Er worden gouden bergen beloofd en als de concessie eenmaal binnen is komen de lijken uit de kast.
Dit was bij Veolia ook het geval. Er werd begonnen met hoge frequenties (bijvoorbeeld lijn 66 ieder half uur Venlo - Roermond, ook op zondag (!)), dit werd als snel minder en weer iets later moest men handje ophouden bij de provincie omdat er toch echt geld bij moest.
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Het risico dat er bedrijven te laag inschrijven is er altijd. Daarom moet de provincie het PvE zo opstellen dat ze in een dergelijk geval een bod ondeugdelijk kunnen verklaren. Spithorst haalt een voorbeeld erbij van een concessie die meer dan 10 jaar geleden gegund is. Ik zou liever vergelijken met hoe Abellio het in het buitenland doet met aanbestedingen. Volgens mij is dat vrij aardig.
Sowieso lijkt het me als Abellio niet verstandig om te laag in te schrijven vervolgens om extra geld te zeuren. Ik denk dat de landelijke politiek daar niet erg happy van wordt en die kunnen zomaar een "voor straf"' besluiten om meer lijnen uit het HRN te halen en NS verbieden om daar nog op in te schrijven.
Winstgevend is een groot woord in deze volgens mij. Ze zoude met de komst van Utrecht en enkele wijzigingen in GD net een bescheiden winst kunnen draaien.
Bee schreef:De Euro6 Citea's van VDL zijn duidelijk beter dan de Euro5 Citea's. Stiller, sneller, zuiniger. De bouwkwaliteit is ook flink verbeterd sinds het Ambassador-tijdperk.
Nouja. Er is toch nog een grote verschil tussen een Citea en Citaro. De ASEAG hier in Aken heeft sinds enkele maanden een Citea Euro6 voor een langdurig proef (een jaar), de bus is splinternieuw maar is wat de comfort betreft niet vergelijkbaar met een tien jaar oude Citaro. En zoals ik hoorde zijn de chauffeurs ook niet zo erg blij mee.
Ach er zijn nu eenmaal liefhebbers van VDL producten op dit forum en provincie's die Helpt elkaar, koopt Hollandsche waar in het vaandel hebben staan.
Vind het jammer dat de provincie geen verhoogd comfort heeft geeist op lange streeklijnen van Maastricht naar Aken of van Weert naar Venlo.
@nachtnetlimburg heb zo mijn vraagtekens over de kostendekkingsgraad van die treinen aangezien het nachtvervoer in Brabant te duur is volgens NS.
Wordt de 1e klas trouwens afgeschaft in Limburg of zijn dat valse geruchten?
Vooral dat laatste. Heeft Abellio niet veel te veel aangeboden om zeker te zijn van de concessie? Ik vind het grote verschil met Arriva een teken aan de wand.
JWM schreef:Vooral dat laatste. Heeft Abellio niet veel te veel aangeboden om zeker te zijn van de concessie? Ik vind het grote verschil met Arriva een teken aan de wand.
te veel geboden, net als Veolia dat deed. Bedoel je dat? Anders was Arriva toch als winnaar uit de bus gekomen. Misschien was Arriva goedkoper, omdat ze met de kaasschaaf langs de frenquenties en dienstroosters e.d. gingen, maar won Abellio het op kwaliteit ipv prijs. Om maar voorbeeld te noemen. Te veel geboden, dat denk ik niet
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)
Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Ik vraag me af of men met de grensoverschrijdende verbindingen met Duitsland niet te gortig zijn geweest.
Er komt volgens de plannen:
Boxmeer-Gennep-Goch
Venlo-Tegelen-Kaldenkirchen
Roermond-Heinsberg
en Sittard-Geilenkirchen
Roermond-Heinsberg wil ik wel een kans geven. Er is redelijk wat bebouwing en er is in Heinsberg aansluiting op een nieuwe boemeltrein naar de rest van de regio
Sittard-Geilenkirchen is redelijk kansloos, enigste relevant dorp is Gangelt en dat is niet echt een grote plaats en reizigers tussen Sittard en Geilenkirchen kunnen ook met de trein via Heerlen en Herzogenrath reizen.
Venlo-Kaldenkirchen is ook kansloos, parallel met de trein, behoeft geen verdere uitleg.
Boxmeer-Goch lijkt mij ook kansloos, Duitsers gaan vooral naar Nijmegen en Heerlen, Nederlanders naar Kleve.
In plaats van bovenste drie buslijnen zie ik meer in dat op Venlo-Mönchengladbach, Mönchengladbach-Aachen (inclusief aftakking Heinsberg) en Aachen-Heerlen en de buslijnen in dat gebied met de OV-chipkaart kan worden gereisd en dat er op Heerlen-Maastricht, Heerlen-Roermond en Roermond-Venlo en de buslijnen in dat gebied met Duitse kaartjes kan worden gereisd (voordeelkaartjes met toeslag). Dat kost uiteindelijk minder en levert waarschijnlijk meer op.
Verder ben ik benieuwd of er een bus Sittard-Susteren-Maaseik komt. Maaseik ligt pal langs de grens en er is geen taalbarriére. Daar moet toch wel markt voor zijn?
Berk-24 schreef:
Roermond-Heinsberg wil ik wel een kans geven.
Nou die was er voorheen ook, daarna als belbus en toe uiteraard opgeheven
Berk-24 schreef:
Verder ben ik benieuwd of er een bus Sittard-Susteren-Maaseik komt. Maaseik ligt pal langs de grens en er is geen taalbarriére. Daar moet toch wel markt voor zijn?
Markt is er zeker. Deze lijn was bij Veolia ook behoorlijk goed gevuld. Beter zelfs dan menig andere lijn.
Probleem was dat 80% van de lijn in Belgie lag en dit niet door de provincie werd vergoed. Is toen opgeheven door Veolia.
te veel geboden, net als Veolia dat deed. Bedoel je dat? Anders was Arriva toch als winnaar uit de bus gekomen. Misschien was Arriva goedkoper, omdat ze met de kaasschaaf langs de frenquenties en dienstroosters e.d. gingen, maar won Abellio het op kwaliteit ipv prijs. Om maar voorbeeld te noemen. Te veel geboden, dat denk ik niet
De tijd zal het leren.
Zoals Karl aangeeft een pagina terug zit er waarschijnlijk niet zoveel verschil tussen de mogelijkheden van Arriva en Abellio. Voor Arriva is dit ook een belangrijke concessie dus die zullen ook geen flutbod hebben neergelegd en daar zit ongetwijfeld ook een zeer deskundig tenderteam achter, gezien de vele gewonnen concessies de afgelopen jaren. Waarom heeft Abellio dan toch met zo'n groot verschil in punten gewonnen? Ik hou het dan toch op het nemen van meer risico's en/of het uitnutten van de voordelen door de onderhands verkregen concessie HRN.
Misschien dat Abellio wel goedkoper in kon schrijven omdat ze al een order voor FLIRT's hebben lopen (voor Gouda-Alphen). Waarschijnlijk had Arriva ook een dergelijk voordeel toen ze Achterhoek-Rivierenland en de Vechtdallijnen tegelijk wonnen.
Hoe dan ook, ik geloof er eigenlijk weinig van dat Abellio eenzelfde lot beschoren is als HSA. In het ergste geval draait Abellio verlies en zal de aandeelhouder (NS) moeten bijspringen. NS heeft dit destijds ook bij Syntus gedaan om ze uit de brand te helpen.
Sowieso is er altijd een risico dat een concessie niet winstgevend is/wordt. Dit hoort nou eenmaal bij bedrijvigheid. Je kan dat risico klein maken, maar niet helemaal uitsluiten.
Hoe winstgevend deze concessie is hangt van een aantal zaken af waar Abellio geen invloed op heeft (economische groei, demografische ontwikkeling, congestie, aansluitend OV vanuit het buitenland). Misschien heeft Abellio de toekomst net iets rooskleuriger ingeschat dan Arriva.
In iedergeval, als het voor Abellio allemaal tegen blijkt te vallen en dat wordt niet bij de Limburgse reiziger neergelegd door in het aanbod te schrappen of de ritprijzen te verhogen dan zijn die tot 2031 sowieso de winnaar.
huibf schreef:
Markt is er zeker. Deze lijn (Sittard-Maaseik) was bij Veolia ook behoorlijk goed gevuld. Beter zelfs dan menig andere lijn.
Probleem was dat 80% van de lijn in België lag en dit niet door de provincie werd vergoed. Is toen opgeheven door Veolia.
Als je bij Roosteren de grens oversteekt ben je direct in Maaseik, het deel in België schat ik op nog geen 10%. En de brug bij Maaseik is ook de enige logische route vanuit Sittard. Anders loopt het over Maasmechelen...
huibf schreef:
Markt is er zeker. Deze lijn was bij Veolia ook behoorlijk goed gevuld. Beter zelfs dan menig andere lijn.
Probleem was dat 80% van de lijn in Belgie lag en dit niet door de provincie werd vergoed. Is toen opgeheven door Veolia.
Dat was toch de oude lijn Lijn 70 Sittard Busstation - Weert Station NS ? Als ze die nou eens samen met De Lijn uitvoeren heeft het een kans.
Vooral het gebruik van de OV-Chipkaart is in het grensgebied erg problematisch. In de regio Eindhoven speelt dat ook op Lijn 472 en zelfs op Lijn 476 waar een groot gedeelte van de reizigers uit Achel uit de bus is verdwenen en de kwartierdiensten niet meer nodig zijn.
Voor Albellio zou het handig zijn om met de gemeente Maaseik om de tafel te zitten om OV-Chipkaartautomaten op nuttige locatie's te laten plaatsen bijvoorbeeld bij het ZMK.be, het gemeentehuis en natuurlijk een paar verkooppunten die nu al producten van De Lijn verkopen.