Concessie Limburg (2017-2031)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Abracadabram
Berichten: 241
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 02:56

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Abracadabram »

De reactie van Spilhorst is ook wel geniaal. Hij vergelijkt het bij voorbaat al aan de Fyra. Hij heeft ook enkele tweets geretweet uit de UK en Schotland van consumenten die het niet eens zijn met de service van de Abellio.
Hoge ambities zijn altijd goed, maar Voor Beter OV is niet helemaal gerust op het realiteitsgehalte van de bieding van Abellio. Immers, eerder schoot een NS-dochter na gunning schromelijk tekort in het waarmaken van de beloften. We kennen allen het Fyra-fiasco.
Bron: http://www.voorbeterov.nl/

Hij gaat de provincie streng aanschrijven.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door waldo79 »

Het lijkt me nogal voorbarig wat Voor Beter OV zegt. Meer dan scoringsdrang op onderbuikgevoelens. Jakkes. ..
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door WSM »

Ergens heeft hij wel een punt. Er worden gouden bergen beloofd en als de concessie eenmaal binnen is komen de lijken uit de kast.
Dit was bij Veolia ook het geval. Er werd begonnen met hoge frequenties (bijvoorbeeld lijn 66 ieder half uur Venlo - Roermond, ook op zondag (!)), dit werd als snel minder en weer iets later moest men handje ophouden bij de provincie omdat er toch echt geld bij moest.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door AppleMoose »

Je doet nu net alsof het al een feit is dat er lijken uit de kast komen en Abellio hetzelfde scenario zal volgen als Veolia... :roll:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door starx »

Het risico dat er bedrijven te laag inschrijven is er altijd. Daarom moet de provincie het PvE zo opstellen dat ze in een dergelijk geval een bod ondeugdelijk kunnen verklaren. Spithorst haalt een voorbeeld erbij van een concessie die meer dan 10 jaar geleden gegund is. Ik zou liever vergelijken met hoe Abellio het in het buitenland doet met aanbestedingen. Volgens mij is dat vrij aardig.

Sowieso lijkt het me als Abellio niet verstandig om te laag in te schrijven vervolgens om extra geld te zeuren. Ik denk dat de landelijke politiek daar niet erg happy van wordt en die kunnen zomaar een "voor straf"' besluiten om meer lijnen uit het HRN te halen en NS verbieden om daar nog op in te schrijven.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door JWM »

starx schreef:Ik zou liever vergelijken met hoe Abellio het in het buitenland doet met aanbestedingen. Volgens mij is dat vrij aardig.
Ik denk dat je beter kan kijken wat de dochters van NS in Nederland doen. Qbuzz schrijft toch geen zwarte cijfers?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Z2N »

Volgens mij draait Qbuzz winstgevend, anders zou NS niet zo druk bezig zijn om de activiteiten uit te breiden.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
flipje
Berichten: 1249
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door flipje »

Winstgevend is een groot woord in deze volgens mij. Ze zoude met de komst van Utrecht en enkele wijzigingen in GD net een bescheiden winst kunnen draaien.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Mr-W »

ICE11 schreef:
Bee schreef:De Euro6 Citea's van VDL zijn duidelijk beter dan de Euro5 Citea's. Stiller, sneller, zuiniger. De bouwkwaliteit is ook flink verbeterd sinds het Ambassador-tijdperk.
Nouja. Er is toch nog een grote verschil tussen een Citea en Citaro. De ASEAG hier in Aken heeft sinds enkele maanden een Citea Euro6 voor een langdurig proef (een jaar), de bus is splinternieuw maar is wat de comfort betreft niet vergelijkbaar met een tien jaar oude Citaro. En zoals ik hoorde zijn de chauffeurs ook niet zo erg blij mee.
Ach er zijn nu eenmaal liefhebbers van VDL producten op dit forum en provincie's die Helpt elkaar, koopt Hollandsche waar in het vaandel hebben staan. :wink:

Vind het jammer dat de provincie geen verhoogd comfort heeft geeist op lange streeklijnen van Maastricht naar Aken of van Weert naar Venlo.

@nachtnetlimburg heb zo mijn vraagtekens over de kostendekkingsgraad van die treinen aangezien het nachtvervoer in Brabant te duur is volgens NS.

Wordt de 1e klas trouwens afgeschaft in Limburg of zijn dat valse geruchten?
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door mijack1985 »

Artikel uit Dagblad De Limburger. O.a de 2+3 opstelling in de trein verdwijnt.
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Suus »

Goed verhaal, geeft een beetje inzicht wat de plannen van Abellio zijn. Klinkt allemaal wel positief moet ik zeggen.

Maar het klinkt inderdaad niet goedkoop, zeker niet het DOORtje-concept.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door JWM »

Vooral dat laatste. Heeft Abellio niet veel te veel aangeboden om zeker te zijn van de concessie? Ik vind het grote verschil met Arriva een teken aan de wand.
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door mijack1985 »

JWM schreef:Vooral dat laatste. Heeft Abellio niet veel te veel aangeboden om zeker te zijn van de concessie? Ik vind het grote verschil met Arriva een teken aan de wand.
te veel geboden, net als Veolia dat deed. Bedoel je dat? Anders was Arriva toch als winnaar uit de bus gekomen. Misschien was Arriva goedkoper, omdat ze met de kaasschaaf langs de frenquenties en dienstroosters e.d. gingen, maar won Abellio het op kwaliteit ipv prijs. Om maar voorbeeld te noemen. Te veel geboden, dat denk ik niet
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
sirvinniei
Berichten: 3638
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door sirvinniei »

Bee schreef: Maar het klinkt inderdaad niet goedkoop, zeker niet het DOORtje-concept.
Ach joh, taxichauffeurs hebben toch het grootste deel van de dag niks te doen
Ik heb geen onderschrift
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Berk-24 »

Ik vraag me af of men met de grensoverschrijdende verbindingen met Duitsland niet te gortig zijn geweest.

Er komt volgens de plannen:
Boxmeer-Gennep-Goch
Venlo-Tegelen-Kaldenkirchen
Roermond-Heinsberg
en Sittard-Geilenkirchen

Roermond-Heinsberg wil ik wel een kans geven. Er is redelijk wat bebouwing en er is in Heinsberg aansluiting op een nieuwe boemeltrein naar de rest van de regio

Sittard-Geilenkirchen is redelijk kansloos, enigste relevant dorp is Gangelt en dat is niet echt een grote plaats en reizigers tussen Sittard en Geilenkirchen kunnen ook met de trein via Heerlen en Herzogenrath reizen.
Venlo-Kaldenkirchen is ook kansloos, parallel met de trein, behoeft geen verdere uitleg.
Boxmeer-Goch lijkt mij ook kansloos, Duitsers gaan vooral naar Nijmegen en Heerlen, Nederlanders naar Kleve.

In plaats van bovenste drie buslijnen zie ik meer in dat op Venlo-Mönchengladbach, Mönchengladbach-Aachen (inclusief aftakking Heinsberg) en Aachen-Heerlen en de buslijnen in dat gebied met de OV-chipkaart kan worden gereisd en dat er op Heerlen-Maastricht, Heerlen-Roermond en Roermond-Venlo en de buslijnen in dat gebied met Duitse kaartjes kan worden gereisd (voordeelkaartjes met toeslag). Dat kost uiteindelijk minder en levert waarschijnlijk meer op.

Verder ben ik benieuwd of er een bus Sittard-Susteren-Maaseik komt. Maaseik ligt pal langs de grens en er is geen taalbarriére. Daar moet toch wel markt voor zijn?
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door huibf »

Berk-24 schreef: Roermond-Heinsberg wil ik wel een kans geven.


Nou die was er voorheen ook, daarna als belbus en toe uiteraard opgeheven
Berk-24 schreef: Verder ben ik benieuwd of er een bus Sittard-Susteren-Maaseik komt. Maaseik ligt pal langs de grens en er is geen taalbarriére. Daar moet toch wel markt voor zijn?
Markt is er zeker. Deze lijn was bij Veolia ook behoorlijk goed gevuld. Beter zelfs dan menig andere lijn.
Probleem was dat 80% van de lijn in Belgie lag en dit niet door de provincie werd vergoed. Is toen opgeheven door Veolia.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door JWM »

te veel geboden, net als Veolia dat deed. Bedoel je dat? Anders was Arriva toch als winnaar uit de bus gekomen. Misschien was Arriva goedkoper, omdat ze met de kaasschaaf langs de frenquenties en dienstroosters e.d. gingen, maar won Abellio het op kwaliteit ipv prijs. Om maar voorbeeld te noemen. Te veel geboden, dat denk ik niet
De tijd zal het leren.

Zoals Karl aangeeft een pagina terug zit er waarschijnlijk niet zoveel verschil tussen de mogelijkheden van Arriva en Abellio. Voor Arriva is dit ook een belangrijke concessie dus die zullen ook geen flutbod hebben neergelegd en daar zit ongetwijfeld ook een zeer deskundig tenderteam achter, gezien de vele gewonnen concessies de afgelopen jaren. Waarom heeft Abellio dan toch met zo'n groot verschil in punten gewonnen? Ik hou het dan toch op het nemen van meer risico's en/of het uitnutten van de voordelen door de onderhands verkregen concessie HRN.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Joshua »

Wat ik me dan afvraag. Abellio kondigt aan dat hun treinen geen 3+2 indeling zullen krijgen. Maar gewoon 1ste klas stoelen.

Maar gaan ze dan zodra ze de Veolia treinen hebben overgenomen de indeling direct aanpassen of gaan we pas van de nieuwe stoelen genieten in 2020?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Hainje »

Gezien het enorme puntenverschil denk ik dat ze de boel gelijk om gaan gooien.
🍉
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door starx »

Misschien dat Abellio wel goedkoper in kon schrijven omdat ze al een order voor FLIRT's hebben lopen (voor Gouda-Alphen). Waarschijnlijk had Arriva ook een dergelijk voordeel toen ze Achterhoek-Rivierenland en de Vechtdallijnen tegelijk wonnen.

Hoe dan ook, ik geloof er eigenlijk weinig van dat Abellio eenzelfde lot beschoren is als HSA. In het ergste geval draait Abellio verlies en zal de aandeelhouder (NS) moeten bijspringen. NS heeft dit destijds ook bij Syntus gedaan om ze uit de brand te helpen.

Sowieso is er altijd een risico dat een concessie niet winstgevend is/wordt. Dit hoort nou eenmaal bij bedrijvigheid. Je kan dat risico klein maken, maar niet helemaal uitsluiten.

Hoe winstgevend deze concessie is hangt van een aantal zaken af waar Abellio geen invloed op heeft (economische groei, demografische ontwikkeling, congestie, aansluitend OV vanuit het buitenland). Misschien heeft Abellio de toekomst net iets rooskleuriger ingeschat dan Arriva.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door JWM »

In iedergeval, als het voor Abellio allemaal tegen blijkt te vallen en dat wordt niet bij de Limburgse reiziger neergelegd door in het aanbod te schrappen of de ritprijzen te verhogen dan zijn die tot 2031 sowieso de winnaar.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5813
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door isadora »

Jozef Franciscus Bernard werkt toch niet meer voor Provinciale Staten, hoop ik? :X
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door huibf »

Werkt er uberhaubt iemand in de PS
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door waldo79 »

huibf schreef: Markt is er zeker. Deze lijn (Sittard-Maaseik) was bij Veolia ook behoorlijk goed gevuld. Beter zelfs dan menig andere lijn.
Probleem was dat 80% van de lijn in België lag en dit niet door de provincie werd vergoed. Is toen opgeheven door Veolia.
Als je bij Roosteren de grens oversteekt ben je direct in Maaseik, het deel in België schat ik op nog geen 10%. En de brug bij Maaseik is ook de enige logische route vanuit Sittard. Anders loopt het over Maasmechelen...
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Mr-W »

huibf schreef: Markt is er zeker. Deze lijn was bij Veolia ook behoorlijk goed gevuld. Beter zelfs dan menig andere lijn.
Probleem was dat 80% van de lijn in Belgie lag en dit niet door de provincie werd vergoed. Is toen opgeheven door Veolia.
Dat was toch de oude lijn Lijn 70 Sittard Busstation - Weert Station NS ? Als ze die nou eens samen met De Lijn uitvoeren heeft het een kans.
Vooral het gebruik van de OV-Chipkaart is in het grensgebied erg problematisch. In de regio Eindhoven speelt dat ook op Lijn 472 en zelfs op Lijn 476 waar een groot gedeelte van de reizigers uit Achel uit de bus is verdwenen en de kwartierdiensten niet meer nodig zijn.

Voor Albellio zou het handig zijn om met de gemeente Maaseik om de tafel te zitten om OV-Chipkaartautomaten op nuttige locatie's te laten plaatsen bijvoorbeeld bij het ZMK.be, het gemeentehuis en natuurlijk een paar verkooppunten die nu al producten van De Lijn verkopen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten