Korte vragen #13

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen #13

Bericht door Ardan »

Maximaal toegestaan als in technisch mogelijk? Ik weet dat tweedelige Amsterdamse stellen (LHB, BN, CAF) maximaal met zijn vieren kunnen (8 bakken), Metropolissen kunnen in ieder geval met zijn tweetjes rijden, daar heeft FLJ nog een foto van :)
Ik doe ook maar wat
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Korte vragen #13

Bericht door STF »

BN-materieel van de sneltram heeft dacht ik een limiet van drie hoor.
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Korte vragen #13

Bericht door microshit »

bartjemestrom schreef:Is dat niet afhankelijk van het type metrostel? Het ene type stel trekt bijv meer spanning dan een ander.
Hooguit meer stroom trekken, spanning blijft hetzelfde ;)
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Korte vragen #13

Bericht door webguy »

Theoretisch heb je ook nog een maximum volgens de spoorwegnet/lokaalspoorwet
Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 614
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: Korte vragen #13

Bericht door Visgraatmodel »

Daarnet even met mijn kleine neefje van 4 Thomas de Trein gekeken, daar zat iets in over wagons die tijdens de rit afgekoppeld werden en door een rem op het perron konden stoppen. De wagons werden "Slip Coaches" genoemd. Het Verenigd Koninkrijk heeft ze gehad maar heeft er in Nederland dergelijke rijtuigen gereden?
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Korte vragen #13

Bericht door Karl »

Volgens mij bij de Nrs, voor rijtuigen Amsterdam naar Utrecht.
Het is een spectrum.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Korte vragen #13

Bericht door deadlock »

Visgraatmodel schreef:Daarnet even met mijn kleine neefje van 4 Thomas de Trein gekeken, daar zat iets in over wagons die tijdens de rit afgekoppeld werden en door een rem op het perron konden stoppen. De wagons werden "Slip Coaches" genoemd. Het Verenigd Koninkrijk heeft ze gehad maar heeft er in Nederland dergelijke rijtuigen gereden?
Nee maar dergelijke railremmen worden overal ter wereld gebruikt bij voornamelijk heuvelen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen #13

Bericht door dennistd »

Visgraatmodel schreef:Daarnet even met mijn kleine neefje van 4 Thomas de Trein gekeken, daar zat iets in over wagons die tijdens de rit afgekoppeld werden en door een rem op het perron konden stoppen. De wagons werden "Slip Coaches" genoemd. Het Verenigd Koninkrijk heeft ze gehad maar heeft er in Nederland dergelijke rijtuigen gereden?
Jazeker, van Amsterdam naar Naarden-Bussum: http://www.langsderails.nl/index_sliprijtuigen.htm

En ook bij de NRS inderdaad, aldus Op de Rails van februari 1994 in een artikel over de NRS:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen #13

Bericht door Ardan »

Slim, maar dat zou tegenswoordigs dus echt never, never, never, nevernooit in Nederland weer ingevoerd mogen worden onder het huidige veiligheidsjihadisme :P
Ik doe ook maar wat
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen #13

Bericht door dennistd »

En ik vond nog een artikel uit 1933 waar ook nog wat informatie in staat over Nederlandse sliprijtuigen:
Afbeelding
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Korte vragen #13

Bericht door Thom91 »

Met gratis reclame?
Komt wel goed schatje.
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen #13

Bericht door dennistd »

Tja, als je lid zou zijn had je zelf kunnen vinden :lol:
Wel nog even het vervolg op dit artikel gezocht:
Afbeelding

Afbeelding
MLouter
Berichten: 157
Lid geworden op: za 01 mar 2014, 18:04
Locatie: Delft-Leiden

Re: Korte vragen #13

Bericht door MLouter »

Vraagje!
Kan de NS/Arriva/Veolia etc. mijn reisgeschiedenis/voorkeuren op de OV in zien en gebruiken voor planning/logistieke verdelingen? Groot voordeel van de OV is de meer centraliseerde reisinfo/geschiedenis. Ook voor persoonlijke reiskortingen a la de persoonlijke Bonus aanbiedingen bij de Albert Heijn.

Aangezien dit gerelateerd aan een project is, heeft iemand ook een bron hierover?
Regelmatige bezoeker van de 1100 en 3600
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Korte vragen #13

Bericht door Thom91 »

Ja dat kunnen ze. Bron heb ik niet voor je.
Komt wel goed schatje.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Korte vragen #13

Bericht door Freek »

Ja dat zouden ze kunnen. Maar dat mag en kan nog niet. Er is nu een discussie met het cbp over het gebruik van die gegevens. De kaarten zijn namelijk geanonimiseerd maar als er bij halte x elke dag 1 klant instapt wel te linken aan een persoon, daar heeft het cbp moeite mee.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #13

Bericht door Suus »

Er is ook een verschil tussen NS en alle andere vervoerders.

NS laat de OV-Chipkaartgegevens eerst door hun eigen systeem gaan en sturen het daarna naar TransLink, de andere vervoerders sturen de transacties zonder tussensystemen door naar TransLink. Daardoor kan NS een eigen transactieoverzicht aanbieden zoals in Mijn NS en via hun eigen systeem statistieken verzamelen terwijl andere vervoerders dat niet kunnen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
rww
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 23:00

Re: Korte vragen #13

Bericht door rww »

Ardan schreef:Maximaal toegestaan als in technisch mogelijk? Ik weet dat tweedelige Amsterdamse stellen (LHB, BN, CAF) maximaal met zijn vieren kunnen (8 bakken), Metropolissen kunnen in ieder geval met zijn tweetjes rijden, daar heeft FLJ nog een foto van :)
Wettelijk, ik weet dat het bij passagierstreinen max 16 bakken is, maar bij metros?
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Korte vragen #13

Bericht door deadlock »

Volgens mij is er geen wettelijk maximum treinlengte maar bijna nergens kan je een reizigerstrein van meer dan 15 bakken langs een perron parkeren behalve in de ouderwetse grensstations waar ook nog een C-fase was ooit (Venlo bijvoorbeeld).

Er zijn wel andere technische beperkingen. Zo is 15 bakken ICM het maximale voor dat materieel bijvoorbeeld.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Korte vragen #13

Bericht door Thom91 »

16 bakken SLT (Flauw ;))
Komt wel goed schatje.
baladid
Berichten: 1520
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Korte vragen #13

Bericht door baladid »

Volgens prorail heb je in Amsterdam en Sittard de langste perrons - 700 en 695 meter.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Korte vragen #13

Bericht door deadlock »

baladid schreef:Volgens prorail heb je in Amsterdam en Sittard de langste perrons - 700 en 695 meter.
Juh, maar dat is niet zo relevant natuurlijk.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen #13

Bericht door Meltrain »

Volgende week rijden er geen treinen tussen Schiedam Centrum en Den Haag HS vanwege de opening van de spoortunnel in Delft en de aansluiting van de nieuwe sporen.
Nu heb ik daar enkele vragen over:
1) Waarom zijn daar 6 dagen voor nodig?
2) Waarom kunnen er geen Sprinters pendelen tussen Schiedam en Delft Zuid? Dat er geen treinen naar station Delft rijden, begrijp ik, maar is keren bij Delft Zuid niet mogelijk voor 2 à 4 treinen per uur?
3) Waarom stoppen de bussen tussen Schidam en Delft niet bij Delft Zuid? :? Nu moet je voor Delft Zuid omreizen via Delft wat weer ongeveer een kwartier langer duurt. De bussen komen er nota bene vrijwel langs op weg naar station Delft.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen #13

Bericht door Daniel »

Over die 6 dagen: dat lijkt me nog best snel voor wat er moet gebeuren. Het bestaande spoor moet eerst afgebroken worden en het baanlichaam deels afgegraven. Immers, als je nu langs de aansluiting t.h.v. DSM komt zie je dat het spoor uit de tunnel daar nog lager ligt dan het bestaande spoor op de plek waar het moet gaan aansluiten.
Na het aansluiten van het spoor heb je dan nog het aansluiten van de beveiliging en daarop volgt misschien nog wel het belangrijkste: alles moet natuurlijk grondig getest worden op een correcte werking.

Dat er niet tot Delft Zuid gependeld kan worden met treinen zou trouwens goed kunnen liggen aan de bovenleidingssecties. Er moet immers wel spanning op staan wil er een trein kunnen rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen #13

Bericht door Meltrain »

Oke, bedankt. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen #13

Bericht door Geert »

Volgens mij zijn er bij Delft Zuid ook werkzaamheden, en sowieso is de beveiliging rondom Delft uitgeschakeld.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 75 gasten