Reizen met geleende OV-Chipkaart toegestaan

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Reizen met geleende OV-Chipkaart toegestaan

Bericht door deadlock »

Of het ligt aan mij en ik heb opeens sinds een jaar of twee alleen maar SOV's gezien zonder foto's terwijl ik daarvoor alleen maar met foto heb gezien en dat er dus een trend is om alle SOV's omgekeerd in de portemonnee te stoppen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Reizen met geleende OV-Chipkaart toegestaan

Bericht door Suus »

De meeste persoonlijke chipkaarten die in omloop zijn (type NS en type TLS), zijn aan beide kanten knalgeel dus als ze een beetje diep in de portemonnee zijn gestopt is het misschien wat lastig te herkennen.

Het hele verhaal komt blijkbaar neer op een overijverige controleur van Arriva. Daar zijn de controleurs van Arriva berucht om, heb ooit nog een halve trein op de bon geslingerd zien worden omdat de kaartlezer van de controleur defect was en ze daarom niet kon zien dat al die mensen netjes hadden incheckt, dus dat het bij Arriva is gebeurd verbaasd ook niet echt.

Echter, wat ik vermoed dat er gaat gebeuren is dat mensen deze kop zien, denken: ah, ik leen even de kortingskaart van mijn partner als ik naar de stad ga met de trein, daarin valt de nuance weg. De nuance is dat voor het gebruik van een P-kaart van de ander een bewijs van toestemming van de kaarthouder nodig is, in de praktijk is dat gewoon vaak niet controleerbaar en misschien nog wel een grotere moeite dan even een kaartje kopen met de pinpas van iemand anders.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Reizen met geleende OV-Chipkaart toegestaan

Bericht door AppleMoose »

SOV hoeft inderdaad geen foto (meer) te bevatten. De laatste SOV-producten heb ik op mijn eigen OV-Chipkaart moeten laden en die bevat geen foto.
Bee schreef:Echter, wat ik vermoed dat er gaat gebeuren is dat mensen deze kop zien, denken: ah, ik leen even de kortingskaart van mijn partner als ik naar de stad ga met de trein, daarin valt de nuance weg.
Dat zou misschien kunnen gebeuren, maar dán zijn die mensen wél in overtreding. Een kortingsproduct is een abonnement en die zijn op naam, dus enkel geldig voor degene aan wie dat product gekoppeld is.
Reis je echter met een OV-chipkaart van iemand anders zónder abonnement, dan koop je in feite gewoon een treinkaartje van A naar B en verschilt dat niets met het kopen van een treinkaartje van iemand anders. Exact wat deadlock zegt.

Het klopt dat men hier misbruik van kán maken (lees jatten...), maar een chipkaart is snel geblokkeerd en als je zorgt dat er niet al teveel geld op je kaart staat (ik zet bijvoorbeeld max. 30 euro op mijn kaart), dan blijft de schade relatief beperkt.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Reizen met geleende OV-Chipkaart toegestaan

Bericht door deadlock »

En met dát als overtreding beschouwen heb ik niet zoveel moeite. Eigenlijk geen moeite. Dat is alsof je met het abonnement wat de buurman op de sportschool heeft gaat sporten. Maar zonder abo, jeetje mina zeg.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Reizen met geleende OV-Chipkaart toegestaan

Bericht door Tristan »

deadlock schreef:Dit is de SOV van nu: Afbeelding
Nee, dit kunnen wel SOV's zijn, maar het zijn ook 'gewone' ov-chipkaarten. De gele is met pasfoto (staat op de andere kant) en de blauwe is een niet-persoonlijke kaart.

Ik ben het in elk geval wel eens met de uitspraak, want als het verboden zou zijn om een ander jouw reis te laten betalen, is het ook verboden dat een ander jou geld geeft om ieder willekeurig product in ieder willekeurige winkel te kopen.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Reizen met geleende OV-Chipkaart toegestaan

Bericht door Jef400 »

Inderdaad, je mag je niet identificeren met een OV-chipkaart omdat daar wat persoonsnummers missen. Het wordt dus pas fraude als er iets van korting opstaat. Dat is hierbij niet het geval, dus heeft de rechter volledig de regels gevolgd. Ik vraag me trouwens af of dit nog consequenties gaat hebben voor mensen die met E-Tickets reizen.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Reizen met geleende OV-Chipkaart toegestaan

Bericht door nvdw »

En hoe zit het met weigering van deze reizigers door ov-personeel (zoals een buschauffeur) dat niet beschikt over een controleapparaat? Dan is er immers geen mogelijkheid om te verifiëren of er een kortingsproduct op de kaart staat.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Reizen met geleende OV-Chipkaart toegestaan

Bericht door Hainje »

Wat ik destijds te horen heb gekregen bij mijn opleiding was dat ik niet te veel naar het juiste plaatsbewijs op de OVC moet kijken. Zolang je iets niet kunt bewijzen kun je gewoon beter je mond houden, je krijgt er anders alleen maar gezeik mee. Je kunt wel eventueel een controleur oproepen als die in de buurt is, maar anders loopt deze reiziger vanzelf wel tegen de lamp.
🍉
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Reizen met geleende OV-Chipkaart toegestaan

Bericht door dennistd »

Als buschauffeur zie je normaal gesproken echt geen foto's. Gewoon adhv de piepjes, en bij een zichtkaart heb je het drukker met letten op de data (begin en eind), centrumzone en sterwaarde.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Reizen met geleende OV-Chipkaart toegestaan

Bericht door waldo79 »

Even tussendoor: de uitspraak is van een geschillencommissie; er is geen rechter aan te pas gekomen 8-)
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Reizen met geleende OV-Chipkaart toegestaan

Bericht door marvinkok »

Ik hoorde gisteren van een van de MVP-ers dat de uitspraak waarschijnlijk weer terug gedraaid zal worden. In de voorwaarden van een persoonlijke kaart zou ook staan dat alleen díe persoon er mee mag reizen.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Reizen met geleende OV-Chipkaart toegestaan

Bericht door dennistd »

Dan is het natuurlijk nog maar de vraag of een dergelijke voorwaarde rechtsgeldig is. En vervoerder kan er ook wel in zetten dat je alleen een geldig vervoersbewijs hebt als je achterwaarts de bus instapt, maar dat maakt het nog geen rechtsgeldige voorwaarde.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Reizen met geleende OV-Chipkaart toegestaan

Bericht door Ennes »

Bee schreef:Een studentenreisproduct moet toch op een kaart mét pasfoto geladen worden, of zijn de afspraken recent veranderd?

Verder vind ik de uitspraak een beetje raar. Of eigenlijk, ik snap hem wel maar ik heb het idee dat dit wel eens verkeerd geïnterpreteerd kan worden. Ik vermoed dan ook dat dit in de praktijk niet voor een ander beleid bij de vervoerders zal zorgen.
Een SOV moet inderdaad op een persoonlijke OV-chipkaart (met foto dus) geladen worden. Echter waar je in het verleden een kaart kreeg moet je nu zelf voor een willekeurige "persoonlijke" ov-chipkaart zorgen.

Dit staat ook nog steeds in de gebruiksaanwijzing van de SOV. klik (PDF van folder gebruiksaanwijzing) of Klik (website DUO)

Echter bestaat er tegnwoordig wel de mogelijkheid om "tijdelijk reisrecht" op een anonieme OVC te zetten. Dit is 7 dagen geldig en kan (een paar keer) verlengd worden met 7 dagen.

Wat betreft het reizen vol tarief op een persoonlijke kaart van iemand anders. Het grote nadeel wat ik hiervan vind is dat het een stuk lucratiever wordt om kaarten te stelen en te misbruiken.
Bij verlies of diefstal kan je een persoonlijke kaart wel laten blokkeren, maar dit is dus pas de volgende dag actief. Bij voldoende saldo en/of automatisch opladen kan je dus een hele dag met een gestolen kaart reizen, zonder dat er een kans is om bij controle gepakt te worden.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Reizen met geleende OV-Chipkaart toegestaan

Bericht door Ennes »

webguy schreef:Overigens zijn er ook P-kaarten zonder pasfoto - ik geloof de NS-Business Cards met Dal Vrij of minder.
Alleen de BC "zonder" abonnement zijn kaarten zonder foto. Deze zijn dan ook niet persoonlijk.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Reizen met geleende OV-Chipkaart toegestaan

Bericht door Ardan »

Ik reis ook met een P-kaart, maar ik krijg nooit echt de indruk dat de HC's echt naar die foto kijken en het met mijn echte heaufd vergelijken.
Wel krijg ik af en toe de opmerking dat ik met een GVB-kaart reis met een NS-abonnement erop, veel HC's weten niet eens dat dat kan :')
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Reizen met geleende OV-Chipkaart toegestaan

Bericht door Daniel »

Ach, in het begin schoof ik nog braaf m´n P-kaart uit het hoesje bij controle... daar ben ik ook maar mee gestopt want de zeldzame keer dat ik gecontroleerd wordt bij NS is er niemand die op de foto let...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten