Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Jef400 »

Ik zou dan brutaal de regels opgevraagd hebben, en als ie die niet zou geven een klacht opsturen. Gewoon pressie spelen op dat soort momenten.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Natorious »

Heeft het misschien iets te maken met de weerspiegeling die mensen kan verblinden, áls de zon fel schijnt? Of met het gevaar dat het kan vallen, het breekt en de tram vol scherven ligt, die ook misschien weer iemand kunnen verwonden?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Maar dan zouden ze ook aangeschaft glaswerk en potten appelmoes moeten verbieden, toch?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Natorious »

Precies, dus het blijft me nog zeer onduidelijk wat de reden is van de conducteur...
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Natorious schreef:Heeft het misschien iets te maken met de weerspiegeling die mensen kan verblinden, áls de zon fel schijnt? Of met het gevaar dat het kan vallen, het breekt en de tram vol scherven ligt, die ook misschien weer iemand kunnen verwonden?
Misschien dan maar te beginnen met het dichtmaken van die nare ruiten die trams hebben. Oh en vergeet de onboard cameras niet. :P
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Hainje »

Waarschijnlijk wilde vrouwlief de nacht ervoor niet eventjes 'knuffelen'. Of serieuzer, is er iemand dierbaars overleden. We zullen het nooit weten en het heeft eigenlijk ook weinig zin om serieus naar de reden te gaan zitten gissen. :P
🍉
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Geert »

Bee schreef:Maar dan zouden ze ook aangeschaft glaswerk en potten appelmoes moeten verbieden, toch?
Een meterslange spiegel is wel wat breekbaarder dan een potje.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Meterslang nog wel... Die spiegel wordt steeds groter en groter heb ik het idee. :wink:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Ook aankomende nacht rijdt nachtbus 362 weer. Ik hoop dat het deze keer beter gaat dan de vorige keer. Op lijn 362 is namelijk geen kaartverkoop mogelijk, reizigers worden verzocht kaartjes te kopen bij een mobiele verkoopstand van GVB op Bijlmer ArenA. De vorige keer was men echter vergeten de sleutel van de kluis waarin de kaartjes lagen mee te nemen en kon er dus moeilijk verkocht worden :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Er lijkt weer een teken van leven te zitten in het project rondom de LED-displays in de abri's, de abri op het Koningsplein richting CS is voorzien van een LED-display. Nog niet met actuele vertrektijden volgens een lichtkrant op het scherm.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Somoht »

Mmh dat was in November toen ik op die halte was ook al...?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Stukje op hierzijnwij.nu over de Metropolis, met daarin ook dat men serieus nadenkt over een kortere versie M7.
Ik doe ook maar wat
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Bee schreef:Er lijkt weer een teken van leven te zitten in het project rondom de LED-displays in de abri's, de abri op het Koningsplein richting CS is voorzien van een LED-display. Nog niet met actuele vertrektijden volgens een lichtkrant op het scherm.
Die LED-strips zitten er volgens mij al iets van een jaar in. Niks nieuws iig.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Er is inmiddels meer informatie bekend over het toekomstige lijnennet (na ingebruikname Noord/Zuidlijn), al is het nog niet heel veel meer.

Belangrijkste punten:
  • De stadsbussen in Amsterdam-Noord gaan niet meer via de IJtunnel naar Centraal Station. Reizigers stappen over op de metro op een van de beide stations in Noord. Het overgrote deel van de reizigers uit Noord is hiermee sneller op hun bestemming.
  • Een groot deel van de bussen uit Zaanstreek, Waterland en Amstelland-Meerlanden sluit direct aan op de Noord/Zuidlijn. Een deel van de bussen rijdt straks nog wel door naar het centrum van Amsterdam, omdat de reiziger geen tijdswinst heeft bij een overstap op de Noord/Zuidlijn.
  • Er gaan straks meer trams in oost-west richting langs metrostation Vijzelgracht (Binnenring) en er gaan minder trams van en naar het centrum in noord-zuid richting. Van en naar Amsterdam CS neemt het aantal tramlijnen af van 10 naar 7 of 8.
  • In Amsterdam blijven de huidige tramroutes van en naar het centrum van belang. Wel neemt het aantal trams in bijvoorbeeld de Leidsestraat en Vijzelstraat af.
De voorstellen hebben tot gevolg dat het percentage reizigers dat gebruik maakt van de bus van en naar het centrum van Amsterdam afneemt tot 10%. Op dit moment is dat nog ruim 30%. Het aandeel reizigers dat gebruik maakt van de tram loopt terug van 40% naar 30%.

Meer details zijn te lezen in dit document.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Die presentaties en andere documenten op de website zijn wel interessant.

Dingen die mij opvallen:
  • Recente routewijzigingen van de 22-Oost worden niet behandeld bij de succesverhalen. Toch de plank misgeslagen met de 22 weghalen bij de Dappermarkt?
  • De belofte is dat CS - Artis per tram mogelijk blijft, maar Diemen - CS krijgt wel een overstap voorgeschoteld. Hoe kan ik dit combineren? Wat gaat daar rijden dan?
  • Er komt op niet al te lange termijn een inspraakronde over tramsporen over de Parnassusweg tussen de Stadionweg en de Stawinskylaan. Gaat tram 15 er dan nu toch echt komen?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Recente routewijzigingen van de 22-Oost worden niet behandeld bij de succesverhalen. Toch de plank misgeslagen met de 22 weghalen bij de Dappermarkt?
De frequentie is sinds dit dienstregelingsjaar teruggegaan naar een 10-minuten dienst (was 7,5), dat zegt denk ik wel genoeg. Overigens was GVB voornemens om afgelopen december lijn 22 en 48 te laten wisselen van eindbestemming. Dus 48 Houthaven - Borneo Eiland en 22 Sloterdijk - Muiderpoort. Ik blijf het vreemd vinden dat ze dat niet hebben doorgevoerd.

Ook vreemd trouwens dat in een van de vier toekomstige varianten van het metronet de lijn vanaf Gaasperplas eindigt op v/d Madeweg.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Jef400 »

Jammer dat er gesproken wordt over dat maar 30% in de directe omgeving van CS zou moeten zijn. Het onderzoek spreekt daar wel van, maar mijn interpretatie is/was toch nog steeds dat er wel een substantieel deel van de Waterlanders op CS en omgeving moet zijn. Eens te meer omdat de regio geen aansluiting heeft op het interregionale spoorwegnetwerk.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Bee schreef:De belofte is dat CS - Artis per tram mogelijk blijft, maar Diemen - CS krijgt wel een overstap voorgeschoteld. Hoe kan ik dit combineren? Wat gaat daar rijden dan?
Waar zou tram 9 dan naartoe moeten? :?

Als ik die plannen rondom de bussen lees (die verder niet verrassend zijn) vraag ik me een beetje af waarom er zo'n gigantisch busstation achter CS moest komen.
Roeland
Berichten: 2258
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Roeland »

n-evo schreef:Als ik die plannen rondom de bussen lees (die verder niet verrassend zijn) vraag ik me een beetje af waarom er zo'n gigantisch busstation achter CS moest komen.
Bij investeringsplannen in het Stadsregionele OV in Amsterdam, ongeacht of het nou is in metrolijnen, (snel)tramlijnen, busbanen of busstations, moet je niet te snel vragen naar de samenhang met andere projecten of lijnvoeringen.

Een veelzeggend recent SRA voorbeeld is dat de 140 onlangs is opgewaardeerd tot R-net 340 die tussen Hoofddorp en Aalsmeer niet meer langs de bedrijventerreinen van Schiphol Rijk rijdt, maar op een vrijliggende busbaan door knollenland rijdt. En zodra deze "upgrade" is gerealiseerd vraagt de SRA zich af, of er wellicht een nieuw busstation Schiphol Rijk moet komen omdat Schiphol Rijk niet zo goed bereikbaar blijkt te zijn.
Is er nou wer-ke-lijk niemand bij de SRA die had kunnen bedenken, dat je die 340-busbaan beter kon aanleggen op het (inmiddels overtollige) asfalt van de voormalige N201 langs Schiphol Rijk, in plaats van tussen de suikerbietenvelden?
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Je kunt het na 2017 veel te grote busstation natuurlijk prima een nevenfunctie als taxistandplaats geven. Kun je geheel overdekt van je taxi op trein en metro overstappen.
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Natorious »

JWM schreef:.
Ook vreemd trouwens dat in een van de vier toekomstige varianten van het metronet de lijn vanaf Gaasperplas eindigt op v/d Madeweg.
De GPP-tak gooit een héél klein beetje roet in het eten, en vanwege de slechte tegenspits in de ochtend (V/d madeweg - GPP rijdt hij haast leeg) en door de nostalgie van de verbinding met CS. Maar toch haalt de lijn een flink aantal reizigers (reis er zelf bijna dagelijks mee). En de komst van de Diemer Campus, die nog uitbreidt én het toekomstige Holland Park zullen dat ook goed doen. Zoals al eerder genoemd is Amsterdam flink de gaten aan het vullen.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Bee schreef:De belofte is dat CS - Artis per tram mogelijk blijft, maar Diemen - CS krijgt wel een overstap voorgeschoteld. Hoe kan ik dit combineren? Wat gaat daar rijden dan?
Allemaal nog speculatief, maar in dit document (NB: PDF-download) is op pagina 7 een lijn 9 ingetekend die langs het Leidseplein komt. Er vanuit gaande dat de lijn zijn begin/eindpunt in Diemen blijft houden, zou dat dus een route over de Sarphatistraat en Weteringschans betekenen na passage van het Tropencircuit. Voor de verbinding CS-Artis heb ik in een eerder concept voor de lijnvoering in het kader van de lijnennetvisie ooit eens een voorstel voor tram 14 naar het CS gezien. De oversteek over de Dam en de route naar Slotermeer zouden daarmee komen te vervallen (grotendeels gedupliceerd door andere tramlijnen).
Bee schreef:Er komt op niet al te lange termijn een inspraakronde over tramsporen over de Parnassusweg tussen de Stadionweg en de Stawinskylaan. Gaat tram 15 er dan nu toch echt komen?
Wellicht - of misschien heeft men rare plannen met (snel)tram 51...
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Obus »

Dat betekent:

tram 1 De Aker - Overtoom - Leidseplein - Azartplein
tram 2 Sloten - Zeilstraat - Amstelveenseweg - Overtoom - Leidseplein - CS
tram 9 Van Hallstraat - Leidseplein - Diemen
tram 10 verdwijnt
tram 12 Amstelstation - Cornelis Troostplein (?) (met opening NZL via Van Woustraat om de 4 af te schaffen?) - Museumplein - Leidseplein - Sloterdijk
tram 16 VU - De Lairessestraat - Leidseplein - CS

Conclusie: de stadsregio Amsterdam is weer lekker op de bezuinigingstoer, ten koste van haar inwoners.
De mortuis nil nisi bene
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Dat is wel heel kort door de bocht, en bovendien niet in lijn met de voorgenomen investeringen in het OV-netwerk.

Alhoewel ook ik best snap dat een populistisch standpunt - ook al is het slecht geïnformeerd - lekkerder bekt.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Obus »

Maar wél in lijn met de geplande - om het eufemistisch te verwoorden - 'vereenvoudiging' van het tramnetwerk.
De mortuis nil nisi bene
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 60 gasten