Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Het was hem toch echt want ik heb hem vanmiddag ook zien rijden en nog een keer extra gekeken naar het nummer.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
ik bevestig vanmiddag 3024 op 304 idd
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
kan iemand mij vertellen hoe en wat de spaghetti van lijnen in de provincie Groningen/Drenthe en Friesland(!) voorstelt?
Is dit van hoe eea gaat lopen oid?
Het zijn namelijk niet de echte lijnen. Is een kaartje van NRC qhttp://www.nrcq.nl/2015/02/12/deze-vier ... k-nog-niet.
Is dit van hoe eea gaat lopen oid?
Het zijn namelijk niet de echte lijnen. Is een kaartje van NRC qhttp://www.nrcq.nl/2015/02/12/deze-vier ... k-nog-niet.
hej*
-
- Berichten: 4390
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Die oranje spaghetti in Groningen-Drenthe stellen een selectie van de buslijnen voor. Bij de legenda van die kleur staat: Qbuzz busses. Dezelfde kleur staat ook in Utrecht.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Ik vind het eerlijk gezegd opvallender dat de spoorlijnen Kampen - Zwolle en Zwolle - Almelo niet ingetekend zijn als zijnde van NS.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Maandag gaat de bouw van de uitbreiding van P+R Haren eindelijk beginnen. In september moeten er dan 500 plaatsen extra zijn. Het eerste deel van de uitbreiding gaat over ruim twee weken al open!
https://ovnieuwsuitgroningen.wordpress. ... en-begint/
https://ovnieuwsuitgroningen.wordpress. ... en-begint/
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
NS rijdt daar toch niet meer op basis van een concessie, maar op basis van tijdelijke contracten (het gat opvullen)? De Hoekse lijn staat er ook niet op getekend, aangezien die (net zoals Zwolle-Wierden) niet meer in het HRN zit, maar NS nog wel de plicht heeft gehouden om die lijnen te rijden tot daar een nieuwe concessie is verstrekt.Meltrain schreef:Ik vind het eerlijk gezegd opvallender dat de spoorlijnen Kampen - Zwolle en Zwolle - Almelo niet ingetekend zijn als zijnde van NS.
Dat kaartje toont alleen concessies die NS (of dochterbedrijven) in handen heeft.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Ik mag aannemen dat men een weiland richting Groningen ervoor gaat gebruiken of komt er een parkeerdek erboven op. En dan wil men nog steeds bij De Punt een transferium bouwen. Hoop dat dat afgeblazen wordt, want dat levert te veel mileuschade op in mijn ogen.Maandag gaat de bouw van de uitbreiding van P+R Haren eindelijk beginnen. In september moeten er dan 500 plaatsen extra zijn. Het eerste deel van de uitbreiding gaat over ruim twee weken al open!
-
- Donateur
- Berichten: 1127
- Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Transferia brengen in de regel juist een beter milieu met zich mee.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Ik heb sterke twijfels bij een transferium de Punt. Reizigers naar Groningen zullen hun auto eerder in Haren parkeren dan in de Punt omdat dat sneller is (een bus mag maar 80 op de snelweg, en een automobilist mag daar 120). Daarnaast is er na de uitbreiding voorlopig wel weer plek genoeg op P+R Haren. Voor Eelde hoef je het ook niet te doen, dan kun je beter de parkeerplaats bij het vliegveld zelf uitbreiden.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Niet als je die in een natuurgebied gaat bouwen (A)Pim-AllianceB95 schreef:Transferia brengen in de regel juist een beter milieu met zich mee.
-
- Berichten: 911
- Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Tussen De Punt en Groningen staan vaak files. De bus mag sinds kort over de vluchtstrook. Dan kan het dus wel degelijk sneller zijn om alvast bij De Punt in de bus te stappen! Voor Eelde kan het denk ik wel interessant zijn als vanaf dat transferium buslijn Q-link 5 gaat stoppen. Dan kan je met lijn 2 naar De Punt en daar overstappen. Dat is vermoedelijk sneller dan in de spits via De Wijert reizen. Ik vrees alleen dat als het transferium er niet komt, die Q-link Rood er ook niet gaat komen.TheRoy-t schreef:Ik heb sterke twijfels bij een transferium de Punt. Reizigers naar Groningen zullen hun auto eerder in Haren parkeren dan in de Punt omdat dat sneller is (een bus mag maar 80 op de snelweg, en een automobilist mag daar 120). Daarnaast is er na de uitbreiding voorlopig wel weer plek genoeg op P+R Haren. Voor Eelde hoef je het ook niet te doen, dan kun je beter de parkeerplaats bij het vliegveld zelf uitbreiden.
Overigens wordt er niet in het natuurgebied gebouwd, maar in een weiland... naast het Natura 2000 gebied! Je hoeft natuurlijk niet meteen 2000 parkeerplaatsen te bouwen, eerst kijken hoeveel vraag precies. Maar een paar honderd plaatsen kunnen er wat mij betreft wel komen.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
En vergeet niet dat P+R de Punt ook een aanvulling wordt op de parkeervoorziening van de luchthaven.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Zo druk is dat vliegveld nu ook niet. Het parkeerterrein vind je op 53.127829,6.591598. Aantal reizigers in 2014 was volgens Wiki 200.000.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Als je reist vanaf de Otto Eerelmanweg is het 30 minuten met lijn 2 naar het hoofdstation. met lijn 2 en overstap op lijn 5 is het ongeveer 27-31 minuten afhankelijk van de overstap op het transferium. Qua reistijd maakt het niks uit dus. Als je lijn 2 via Corpus Den Hoorn laat rijden ipv De Wijert behaal je meer tijdwinst. Daarnaast maakt een overstap de reis onbetrouwbaarder en waarom moeite doen voor een overstap als de rechtstreekse verbinding ongeveer net zo snel is?gebruiker77 schreef: Tussen De Punt en Groningen staan vaak files. De bus mag sinds kort over de vluchtstrook. Dan kan het dus wel degelijk sneller zijn om alvast bij De Punt in de bus te stappen! Voor Eelde kan het denk ik wel interessant zijn als vanaf dat transferium buslijn Q-link 5 gaat stoppen. Dan kan je met lijn 2 naar De Punt en daar overstappen. Dat is vermoedelijk sneller dan in de spits via De Wijert reizen. Ik vrees alleen dat als het transferium er niet komt, die Q-link Rood er ook niet gaat komen.
Overigens wordt er niet in het natuurgebied gebouwd, maar in een weiland... naast het Natura 2000 gebied! Je hoeft natuurlijk niet meteen 2000 parkeerplaatsen te bouwen, eerst kijken hoeveel vraag precies. Maar een paar honderd plaatsen kunnen er wat mij betreft wel komen.
Ik denk niet dat veel mensen van plan zijn om 2,5 kilometer te lopen met zware koffers. Het transferium kan alleen een aanvulling zijn als er een frequente pendeldienst rijdt. Maar voor 1 tot 4 vluchten per dag ga je geen frequente pendeldienst laten rijden.Bjarte schreef:En vergeet niet dat P+R de Punt ook een aanvulling wordt op de parkeervoorziening van de luchthaven.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Juridisch gezien niet interessant of er buiten het natuurgebied wordt gebouwd. Het gaat erom dat er menselijke activiteiten plaatsvinden met effecten op dat natuurgebied.gebruiker77 schreef:.TheRoy-t schreef:Ik heb sterke twijfels bij een transferium de Punt. Reizigers naar Groningen zullen hun auto eerder in Haren parkeren dan in de Punt omdat dat sneller is (een bus mag maar 80 op de snelweg, en een automobilist mag daar 120). Daarnaast is er na de uitbreiding voorlopig wel weer plek genoeg op P+R Haren. Voor Eelde hoef je het ook niet te doen, dan kun je beter de parkeerplaats bij het vliegveld zelf uitbreiden.
Overigens wordt er niet in het natuurgebied gebouwd, maar in een weiland... naast het Natura 2000 gebied! Je hoeft natuurlijk niet meteen 2000 parkeerplaatsen te bouwen, eerst kijken hoeveel vraag precies. Maar een paar honderd plaatsen kunnen er wat mij betreft wel komen.
-
- Berichten: 911
- Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Je zou toch maatregelen kunnen bedenken om te zorgen dat die effecten beperkt blijven. Natuur belangrijk, helemaal mee eens! Maar laten we het wel even vergelijken met de baan verlenging, ik denk dat dit een veel zwaardere milieudruk heeft. Ben je wel voor een kleiner transferium?
TheRoy, daar heb je gelijk in. Maar als de route via Corpus den Hoorn gekoppeld is aan het transferium. Overigens zou je in de spits wel winst kunnen boeken. Dan is de route die je beschrijft soms wel een kwartiertje meer! De route Eelde naar De Punt is ook vrij ruim, vooral vanwege de variabiliteit vanuit Groningen De Wijert. Van De Punt naar Eelde is bijv al 5 min korter.
TheRoy, daar heb je gelijk in. Maar als de route via Corpus den Hoorn gekoppeld is aan het transferium. Overigens zou je in de spits wel winst kunnen boeken. Dan is de route die je beschrijft soms wel een kwartiertje meer! De route Eelde naar De Punt is ook vrij ruim, vooral vanwege de variabiliteit vanuit Groningen De Wijert. Van De Punt naar Eelde is bijv al 5 min korter.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Je verwart het juridische verhaal met mijn mening. Persoonlijk zal het me worst wezen. Ik woon 200 km van Groningen. Als ik al naar die regio kom is het per trein of als ik op doorreis ben per auto.gebruiker77 schreef:Je zou toch maatregelen kunnen bedenken om te zorgen dat die effecten beperkt blijven. Natuur belangrijk, helemaal mee eens! Maar laten we het wel even vergelijken met de baan verlenging, ik denk dat dit een veel zwaardere milieudruk heeft. Ben je wel voor een kleiner transferium?
...
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Vanmiddag de 3096 op lijn 6 in Kraneweg; richting Vinkhuizen.
-
- Berichten: 911
- Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Het Qbuzz-twitteraccount meldt dat er iemand onwel (drukte?) was geworden in de bus vanochtend (deel rit vervallen), na een vraag waarom de buslijn 2 niet was op komen dagen. Gezien het tijdstip is het waarschijnlijk de bus van 8:28 ri Korrewegwijk (idd met forse vertraging), dit is de enige die maar tot de Grote Markt heeft gereden.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Ik wou even inhaken op deze quote van een tijdje terug, deze schoot me namelijk te binnen omdat ik deze avond zelf de dupe ben geworden van een soortgelijke situatie (en enkele medepassagiers met mij), wederom te Gieten.JeroenSpock schreef:...kom met +1 aan in Gieten en 110 naar Veendam rijdt voor onze neus weg als wij aan komen. Fijne collega's.
Ik wou de overstap maken van lijn 59 (uit de richting Emmen) op lijn 300 naar Groningen, volgens planning aankomst 21:14 en vertrek 21:16 te Gieten. Ik maak deze overstap vaker en normaliter verloopt deze vlekkeloos omdat alle chauffeurs ter plekke keurig op elkaar wachten. Echter, deze keer zag ik bij aankomst in Gieten de 300 in de verte al de rotonde verlaten richting Groningen -o- Vrij bizar als je het mij vraagt, met name omdat wij bij mijn weten keurig op tijd arriveerden. Lijn 300 naar Emmen stond overigens wel keurig te wachten, maarja, iedereen vanuit 59 wou natuurlijk naar Groningen.
Nu had we overigens nog de mazzel dat een kwartiertje later lijn 305 voor kwam rijden. Mooi met 100 km/h naar Groningen karren en aankomst met -5 Echter blijf ik het vreemd vinden dat enkele chauffeurs ogenschijnlijk zo laconiek met aansluitingen als bovengenoemde omgaan...
-
- Berichten: 911
- Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Een chauffeur mag zelfs 3 minuten extra wachten bij een overstap, maar het komt inderdaad heel vaak voor dat men gewoon te vroeg vertrekt. Ook vanaf het Hoofdstation wordt heel vaak 30-60 seconden te vroeg vertrokken (al is de haltertijd van 2 minuten soms wel erg ruim; 1 moet ook lukken - spaart heel wat minuten uit (en geld). Men heeft blijkbaar niet het fatsoen om even de tijd af te wachten. Qbuzz zou niet betaald moeten krijgen voor een rit die te vroeg vertrekt. Dan zullen we eens zien hoe snel dit afgelopen is.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39190
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Ik zou het consequent bij de klantenservice melden, Qbuzz heeft immers de belofte "Uw bus vertrekt nooit te vroeg".
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Lijn 9 lijkt sinds vandaag met de oude lijnkleur van lijn 15 rond te rijden... zag het vandaag bij in ieder geval de 3009.
-
- Berichten: 911
- Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Die paarse kleur zit toch ook al bij Q link 5? Of lijken ze heel erg op elkaar...
@Daniel : ik heb het 2 keer gedaan daarna klaar mee
@Daniel : ik heb het 2 keer gedaan daarna klaar mee
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten