Sweden's longest rail tunnel set for December opening
SWEDISH infrastructure manager Trafikverket announced on February 12 that tracklaying has been completed in the 8.7km Hallandsås tunnel, Sweden's longest railway tunnel, and the SKr 10.5bn ($US 1.25bn) project is on course for its official opening on December 13.
Construction of the twin-bore tunnel between Bastad and Förslöv originally started as long ago as 1992 but was suspended in 1997 when the project was one-third complete because of serious environmental concerns. Tunnelling eventually resumed in 2005 and the final concrete segment was installed in September 2013.
Tracklaying has been carried out using a Plasser & Theurer SVM 1000 tracklaying train, which can lay up to 2km of track in 24 hours. Over the next few months installation of signalling, electrification, and telecommunications equipment will continue both inside the tunnel and on the approaches, with driver and rescue staff training scheduled to begin in the summer.
The tunnel is a key element in upgrading Sweden's West Coast Line between Gothenburg and Lund, replacing a steeply-graded single-track section on the line which is now 85% double-track. The tunnel will allow the number of trains to be increased from four to 24 per hour, while doubling the maximum permitted weight for freight trains. It will also allow the maximum speed of passenger trains to be increased from 80km/h to 200km/h.
Bron en meer
Zweden's langste spoortunnel is bijna gereed nadat al het spoorwerk in de tunnel is gelegd. De tunnel die al sinds 1992 in aanbouw is zorgt ervoor dat er 24 treinen per uur kunnen rijden in plaats van de huidige vier. Ook gaat de snelheid omhoog van 80 naar 200 km/h t.o.v. de huidige route.
Sweden's longest rail tunnel set for December opening
Sweden's longest rail tunnel set for December opening
Komt wel goed schatje.
Re: Sweden's longest rail tunnel set for December opening
Daar kan ik me nog wel aan terugdenken. Toen ik eind jaren 90 met Interrail langs reed, zag ik al dat ze er mee bezig waren. Wist niet dat de bouw er van was stilgelegd. Dat ze de autosnelweg E6 wat ten oosten van de tunnel in een vrij rechte lijn hebben gebouwd was natuurlijk geen probleem. Richting het noorden soms 3 baans.
Re: Sweden's longest rail tunnel set for December opening
Toevallig heb ik precies het stukje van de spoorlijn Göteborg - Malmo tussen Laholm en Ängelholm in een treinvervangende bus moeten afleggen, en dat is precies (en helaas voor mij) het traject dat door de tunnel wordt vervangen. De E6 gaat wel rechtdoor inderdaad, over een hele steile uitloper van een bergwand. De derde rijbaan is eigenlijk een langzaamverkeerstrook voor vrachtwagens die moeite hebben met de helling. De trein ging tot nu toe logischerwijs om de bergrug heen en er straks dus onderdoor. Station Båstad wordt daarbij verplaatst.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Sweden's longest rail tunnel set for December opening
Op Google Streetview zie je trouwens op station Bastad een Oresundstag.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten