Feb '15 (1/2): Gevoelig Transsylvanië en arm Moldavië [53]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Feb '15 (1/2): Gevoelig Transsylvanië en arm Moldavië [53]

Bericht door Timon91 »

De grote reis naar Iran ligt - ondanks dat het laatste verslag pas een maand geleden geplaatst is - inmiddels alweer drie maanden achter ons, maar de wil en zin om te reizen is er altijd wel. Helaas ben ik wel door m'n gratis Interrails heen, dus dan maar op zoek naar alternatieven. Ondanks dat het geen fijne manier van reizen is kun je met een lowcost vliegreisje voor weinig geld nog steeds best ver komen, dus half januari van dit jaar zit ik eens wat te zoeken op de websites van onze Hongaarse en Ierse vliegvrienden om te kijken of er nog iets goedkoops tussen zit waar een klein reisje mee gebrouwen kan worden...

...en zo, een korte tijd later: *ping*ping*, twee mailtjes, twee vluchtbevestigingen in m'n mailbox! Een enkele reis Eindhoven-Debrecen met Wizzair en voor een kleine week later een enkele reis București-Charleroi met Ryanair. Beide vluchten zijn in het weekend, dus het Nederlandse stuk van de reizen van en naar de vliegvelden zijn gratis, voor het stuk Charleroi-Roosendaal kun je met een bus-treincombi nog aardig betaalbaar terugreizen. Totale kosten voor de vliegtickets: €32,98. Toch weer gezwicht dus :P

In de week voor vertrek heb ik maar eens uitgewerkt wat ik eigenlijk wilde gaan doen tussen Debrecen en București, ideeën heb ik natuurlijk altijd wel alleen heb ik tot dan toe nog niks concreets bedacht. Ik heb uiteindelijk een soort van globaal plan uitgedacht en tijdens de laatste dagen voor vertrek de dingen voor de eerste twee dagen maar eens geregeld. Al met al kon het nog wel een mooi reisje gaan worden! :) Het globale plan hield in dat ik graag de stad Cluj-Napoca wilde gaan zien (Roemenië) en tevens dat ik graag terug wilde naar Moldavië en Transnistrië, wat ik in 2011 al eens bezocht heb.

Ik heb besloten om het in twee delen te knippen, anders is het echt teveel in één keer. Het zijn 126 foto's waarvan er 53 foto's in dit deel staan, maar in de linkjes naar Flickr zijn er nog genoeg meer te vinden ;) Een kaartje van dit stuk van de rit staat hier, veel leesplezier!

Zondag 1 februari, 06:45, de wekker gaat. Er was gisteravond nog een feestje, en dat is toch weer eens veel en veel te laat geworden. Onder de douche denk ik na over hoe ik ook alweer thuisgekomen ben, maar ik kan het me niet meer herinneren. Na een ontbijt bestaande uit slechts een kopje thee begeef ik me met mijn naar Wizzmaten afgemeten handbagage (lees: schoolrugzak) richting station Enschede, waar ik de eerste trein neem op deze vroege, vroege zondagochtend. Ik wil graag wat speling hebben want er is ijzel verwacht. Met de NS weet je het in de winter nooit, maar het valt gelukkig mee. De kop koffie op station Utrecht voelt als een godsgeschenk, dat de trein naar Eindhoven iets later is maakt niet zoveel uit. Op station Eindhoven valt het me op dat er ook daar al een vertrekscherm van Eindhoven Airport op staat, ook mijn vlucht staat er al op. Met een snelbus - waar ik met slechts één andere passagier in zit - rijden we zonder stop naar het vliegveld, waar ik ruim twee uur voor vertrek van m'n vlucht ben. Na een korte blik op het winderige panoramadek, waar heel weinig te zien is, ga ik door de security. Tijdens het wachten verorber ik nog een kop koffie en eet ik m'n thuis gesmeerde boterhammen op, laten we dat maar het ontbijt noemen. Om half 2 landt de paars-roze-witte druksigaar uit Katowice mooi op tijd, niet lang daarna beginnen we met instappen. Het vliegtuig zit goed vol, ik neem een plek aan het gangpad. Tijdens het opstijgen merk ik dat de alcohol toch nog niet helemaal verwerkt is, het draait flink :lol: Tijdens de vlucht slaap ik wat bij, er gebeurt verder weinig. Iets na half 4 dalen we door de wolken en komt de Oost-Hongaarse puszta in zicht, 15 minuten te vroeg staan we naast het schattige terminalgebouwtje van "Debrecen International Airport".

1. De achterkant van de Wizz-zuurstok tijdens het uitstappen. Let op de trap, die is nog van het inmiddels al een paar jaar failliete Malev, ooit de nationale luchtvaartmaatschappij van Hongarije. Toen die nog bestond zal er nog wel wat meer op Debrecen gevlogen hebben. Momenteel is het vluchtaanbod van Debrecen zeer overzichtelijk: 5× per week op London Luton, 2× per week op Eindhoven. Gemiddeld één vlucht per dag dus :lol: In het hoogseizoen zijn er nog wel een aantal charters, overigens.

Afbeelding
Wizzair flight from Eindhoven at Debrecen International Airport by Timon91, on Flickr

2. Lopen naar het terminalgebouwtje. Op de achtergrond zie je nog een mooie sovjethangar staan, daarvan passeerden we er een aantal tijdens het taxiën.

Afbeelding
Debrecen International Airport by Timon91, on Flickr

3. Binnen is het druk, want veel ruimte is er niet. Hier het terminalgebouw van de op één na grootste internationale luchthaven van Hongarije - naast Budapest-Ferihegy overigens de enige.

Afbeelding
Debrecen International Airport by Timon91, on Flickr

Er is een shuttlebus naar het centrum, die vertrekt een half uurtje na aankomst van de vlucht. De bus is redelijk gevuld, als iedereen in de bus lijkt te zitten gaat de chauffeur even binnen in het terminalgebouw kijken of daar überhaupt nog iemand is, zodra hij terugkomt rijden we meteen weg. Na een minuut of 20 bereiken we het station van Debrecen, waar ik uitstap. Zoals ik al zei heb ik bedacht dat ik als eerste de stad Cluj-Napoca in Roemenië wil gaan bezoeken, vanaf Debrecen is dat per trein met één overstap te bereiken. Aangezien het al laat op de dag is haal ik Cluj sowieso niet meer op een fatsoenlijk tijdstip, maar om het makkelijk te houden ga ik vanavond in het stadje van die ene overstap overnachten. In het station van Debrecen, waar het aardig druk is, haal ik met moeite een kaartje naar Cluj. Cluj ligt in een voor Hongaren gevoelig gebied (Transsylvanië), dus de loketdame wil eerst "Kolozsvár" horen voordat ze een kaartje naar Cluj uitschrijft :roll: Het uitschrijven van het handgeschreven internationale ticket duurt even, dus ik mis de IC van 16:57 richting Budapest. Een half uur later gaat de volgende trein, dus ik haal eerst een hotdog tegen de schreeuwende honger en ga dan even buiten kijken.

4. Wat treinen in de avonduren op station Debrecen.

Afbeelding
Debrecen train station by Timon91, on Flickr

5. Een eenzaam rijtuig, rechts erachter kun je nog net een Hongaars broodtrommeltje zien vertrekken.

Afbeelding
Debrecen train station by Timon91, on Flickr

Om 17:29 vertrekt er een sebesvonat (soort van RE) uit Záhony (aan de Oekraïense grens) richting Budapest-Nyugati, die mij in een half uurtje naar m'n overnachtingsoord gaat brengen: de internationaal bekende toeristentrekpleister Püspökladány! Püspökladány is een stadje met zo'n 16.000 inwoners en is verder niet zo boeiend, maar hier takken de treinen Budapest-Oradea-Cluj-Brașov/Târgu Mureș af van de hoofdlijn Budapest-Debrecen. Waar overnacht ik dan? Nou, de afgelopen dagen is het gelukt om een CS-host (Couchsurfing) te vinden, ook in Püspökladány zitten enkele CS-ers :) Ze haalt me op op het station, wat momenteel een grote bouwput is. Ze woont bij haar opa en oma, na een kwartiertje lopen word ik heel hartelijk ontvangen met een fantastisch bord pörkölt (goulashstoofpot) :) Ze vinden het leuk om een keer iemand te hosten, er komen nooit buitenlanders naar Püspökladány (veel heb je er ook niet te zoeken). Na het eten lopen we nog een rondje door Püspökladány, het lijkt op een vrij standaard Hongaars provinciestadje, onderweg praten we veel. De indringende rooklucht van hout/kolenvuurtjes is zeer herkenbaar, vooral omdat er geen wind staat. Terug thuis drinken we nog een biertje en wat bij de overburen gemaakte pálinka, die echt fantastisch is. Ik slaap prima op de logeerkamer, 's ochtends maakt oma een heerlijk roerei/worst/paprika-ontbijt klaar. Het was een kort verblijf, maar heel erg leuk en fantastisch gastvrije mensen! :)

6. Om 08:34 vertrekt IC "Hargita" uit Budapest-Keleti voor de reis richting de Roemeense grens. In Püspökladány staat de trein een klein kwartiertje stil voor de lokwissel, vanaf hier moet er een diesel voor. Per dag rijden er vier treinen vanuit Budapest via deze route naar Roemenië: de Hargita naar Brașov en Târgu Mureș, de Bihar naar Cluj, de Ady Endre naar Cluj en de Corona naar Brașov (nachttrein). De laatste trein heb ik in oktober 2013 genomen, zie hier het verslag van die rit. Op foto 64-66 is te zien hoe station Püspökladány er destijds bij lag.

Afbeelding
IC “Hargita” to Braşov at Püspökladány train station by Timon91, on Flickr

Deze treinen vind ik overigens vrij fascinerend, het zijn stuk voor stuk eigenlijk allemaal Hongaarse "chauvinistercity's": "Hargita" is een județ in Transsylvanië en is één van de twee județs met een Hongaarse meerderheid in Roemenië, "Bihar" (Bihor) is een historisch Hongaarse regio, tegenwoordig een județ in Noordwest-Roemenië en een "megye" in Oost-Hongarije, "Ady Endre" is een Hongaarse dichter die uit Transsylvanië komt en "Corona" is de Latijnse naam van de stad Brașov. De treinen worden uiteraard grotendeels of uitsluitend met Hongaars materieel gereden.

7. We vertrekken op tijd, buiten is het mistig en sneeuwt het wat. Hier het winterse landschap tussen Püspökladány en grensoord Biharkeresztes, ruim 50 km verderop. Ik zit overigens in één van de achterste rijtuigen, die na Cluj verder zal rijden naar Târgu Mureș. Dit is overigens wél een Roemeens rijtuig.

Afbeelding
Landscape in Hungary between Püspökladány and Biharkeresztes by Timon91, on Flickr

8. Station Mezőpeterd, onderweg. De trein is redelijk gevuld, ik deel m'n vierzitter met een oudere dame.

Afbeelding
Mezőpeterd train station by Timon91, on Flickr

Tegen de tijd dat we Biharkeresztes bereiken sneeuwt het flink, de paspoortcontrole gaat rap. Ook de paspoortcontrole aan de Roemeense kant, in Episocopia Bihor, verloopt zonder vertraging. In Oradea stappen er wat mensen uit en in, na een korte stop gaat het verder oostwaards. De spoorlijn Oradea-Cluj is erg mooi, maar omdat de ramen niet open kunnen is het ook lastig fotograferen.

9. Een besneeuwd stadje onderweg, volgens mij Huedin.

Afbeelding
Huedin seen from the train by Timon91, on Flickr

10. We rijden ook nog een stukje door de heuvels, dit is net erna.

Afbeelding
Landscape in northwestern Romania by Timon91, on Flickr

11. In Huedin is de oudere dame uitgestapt, ik heb nu de vierzitter voor mezelf. Hier het interieur van het comfortabele Roemeense rijtuig.

Afbeelding
IC “Hargita” Budapest-Braşov interior by Timon91, on Flickr

12. In een bocht, je kunt nog net een stukje trein herkennen.

Afbeelding
IC “Hargita” Budapest-Braşov in Romania by Timon91, on Flickr

Op tijd komen we aan in Cluj (Kolozsvár), aangezien de klok bij de grens een uur vooruit is gegaan is het nu iets na tweeën. Op het station is het erg druk, ik heb weinig zin om foto's te maken. In 20 minuten loop ik naar m'n hostel toe, waar het niet bijster druk is. Na het dumpen van wat spullen ga ik weer op stap, de stad in. Alle 36 foto's van Cluj staan op Flickr, een aantal zijn er in het verslag opgenomen.

13. Strada Potaissa, waar m'n hostel ook aan ligt. Rechts een restje oude stadsmuur.

Afbeelding
Strada Potaissa, Cluj-Napoca by Timon91, on Flickr

14. Biserica Sfântul Mihail op Piața Unirii, het centrale plein van de stad.

Afbeelding
Biserica Sfântul Mihail, Piața Unirii, Cluj-Napoca by Timon91, on Flickr

15. Vanaf de citadelheuvel heb je een mooi uitzicht over de stad. Als uitgangspunt voor een bezoekje vind ik een uitzicht altijd wel fijn, dan weet je een beetje hoe de stad er van boven uitziet en krijg je wat overzicht. Biserica Sfântul Mihail staat er duidelijk op.

Afbeelding
View from citadel hill, Cluj-Napoca by Timon91, on Flickr

16. Het spuuglelijke Belvedere-hotel ontsiert de heuvel wel enigszins.

Afbeelding
Hotel Belvedere, Cluj-Napoca by Timon91, on Flickr

17. Richting westen gekeken, met de slechts paar jaar oude Cluj Arena rechts. Dit is overigens niet het stadion van het bekende CFR Cluj (voor de voetbalfans), maar van FC Universitatea Cluj.

Afbeelding
Cluj Arena, Cluj-Napoca by Timon91, on Flickr

18. Het is mooi weer, in het park zijn ook genoeg stelletjes te vinden ;)

Afbeelding
View from citadel hill, Cluj-Napoca by Timon91, on Flickr

19. Cluj ligt aan de Someșul Mic, het grootste deel van het centrum ligt ten zuiden van de rivier.

Afbeelding
Someșul Mic river, Cluj-Napoca by Timon91, on Flickr

20. Doorkijkje vanaf Piața Avram Iancu, aan de oostkant van het centrum.

Afbeelding
Piața Avram Iancu, Cluj-Napoca by Timon91, on Flickr

Terug in het hostel rust ik wat uit en maak kennis met Jake, een Tsjech die in Cluj gestudeerd heeft en nu kort terug is om wat vrienden te bezoeken voordat hij naar z'n huisje in de bergen ten westen van Cluj gaat. Hij weet een tof en goedkoop Hongaars restaurant op een kwartiertje lopen. Het eten is prima, lang blijven we vanwege de rooklucht niet hangen. In de keuken van het hostel drink ik nog een biertje met twee Frans-Zwitserse dames, maar aangezien er niemand de stad in gaat vanavond lijkt het mij ook geen slecht idee om maar vroeg m'n bed in te duiken.

's Ochtends eet ik rustig m'n ontbijt in de keuken, daarna loop ik naar Piața Mihai Viteazu vanaf waar er minibusjes (maxitaxi's) naar Turda moeten rijden. In Turda kun je een grote zoutmijn bezoeken en aangezien ik een groot deel van Cluj toch al gezien heb (groot is het niet) lijkt dat me wel tof plan voor deze ochtend. Inderdaad komt er na een minuut of vijf een maxitaxi van het bedrijf Alis opdagen, in een minuut of 40 rijden we naar Turda toe. Buiten de stad ligt er weer sneeuw, het landschap is erg mooi maar vanuit het busje lastig te fotograferen.

21. De chauffeur zet me er bij een zijstraat richting de "Salina" uit, vanaf daar is het nog 10 minuten lopen naar de ingang. Hier een straatje in het rustige Turda, in de heuvel recht voor mij ligt de zoutmijn.

Afbeelding
Strada Tunel, Turda by Timon91, on Flickr

Ook in de zoutmijn heb ik aardig wat plaatjes geschoten, alle 33 foto's uit Turda en de zoutmijn zijn hier te vinden.

22. Bij binnenkomst moet je eerst een lange gang door, na een minuut of vijf sta je dan hier! Best een indrukwekkend gezicht, het is een flinke ondergrondse kathedraal!

Afbeelding
Salina Turda by Timon91, on Flickr

23. Vanaf beneden gezien. Het is binnen overigens lekker warm, een graadje of 12 (in tegenstelling tot 3 buiten). Ook zijn er veel families met kinderen, beneden is er een soort van speelpark.

Afbeelding
Salina Turda by Timon91, on Flickr

24. Schuin onder deze kathedraal is er nog een andere ruimte, waar je vanuit een hoekje uitzicht op hebt. Er ligt een meertje met een eilandje in, waar je roeibootjes kan huren.

Afbeelding
Salina Turda by Timon91, on Flickr

25. Vanaf beneden gezien, in het gat boven zie je een hoekje van de kathedraal. Rechts zie je nog het trappenhuis naar het niveau van de ingang (foto 22). Er is overigens één lift in onderhoud, dus ik heb steeds maar de trap genomen.

Afbeelding
Salina Turda by Timon91, on Flickr

26. Nog maar een keer een foto van helemaal boven dan, ditmaal van de andere zijde. Er is ook een klein reuzenrad wat je hier ook goed kan zien.

Afbeelding
Salina Turda by Timon91, on Flickr

27. Je kan van alles huren qua spelmateriaal, ook badminton :lol: Het is gelukt om de shuttle in mid-air te platen, ook al is het niet helemaal scherp :mrgreen:

Afbeelding
Salina Turda by Timon91, on Flickr

28. De lange gang die naar de ingang leidt.

Afbeelding
Salina Turda by Timon91, on Flickr

29. Na een uurtje of anderhalf sta ik weer buiten, dat is ook wel genoeg. Voor kinderen is er nog genoeg vertier voor langere tijd ;) De ingang ziet er redelijk anoniem uit.

Afbeelding
Salina Turda entrance by Timon91, on Flickr

30. Vanaf hier loop ik naar het centrum van Turda, vanaf daar gaan er weer busjes terug naar Cluj. Het is schitterend weer, onderweg kom ik nog een schattig kerkje tegen.

Afbeelding
Strada Salinelor, Turda by Timon91, on Flickr

31. Vlakbij het centrum, vanaf deze rotonde vertrekken de maxitaxi's van Alis naar Cluj. Ongeveer elke 20 minuten rijdt er wel een, lang hoef je nooit te wachten.

Afbeelding
Strada Avram Iancu, Turda by Timon91, on Flickr

32. Ik neem eerst nog even een kijkje in het hart van Turda: Piaţa Republicii. Veel Roemeense vlaggen hier. Ik loop een rondje over een markt en eet een heerlijke pizza als lunch, ik sterf van de honger.

Afbeelding
Piaţa Republicii, Turda by Timon91, on Flickr

33. Rond enen pak ik een maxitaxi terug naar Cluj, hier een matige interieurfoto :P

Afbeelding
Maxitaxi Turda-Cluj-Napoca interior by Timon91, on Flickr

34. Terug in Cluj besluit ik een kijkje te gaan nemen in het museum van Transsylvanië, maar dat is helaas gesloten voor renovatie. In plaats daarvan ga ik naar een farmaceutisch museum aan Piaţa Unirii, wat klein maar fijn is. Ik praat hier nog een half uurtje met een Duitse dame die hier ook toevallig is. Dat vele oude, lokale geschreven dingen (recepten, kranten) hier in het Duits geschreven zijn laat wel zien dat het vroeger onderdeel was van het Oostenrijks-Hongaarse rijk. Cluj-Napoca heet in het Duits overigens Klausenburg, de meeste dingen zijn hier tweetalig (Roemeens-Hongaars) of drietalig (+Duits) aangegeven.

Afbeelding
Muzeul de Farmacie, Cluj-Napoca by Timon91, on Flickr

35. Ik heb nog wat tijd over, dus ik besluit ook om de botanische tuin nog een kans te geven. Vanwege de winter is er natuurlijk lang niet zoveel te zien als in de zomer, maar desondanks is het best een leuk park.

Afbeelding
Botanical garden, Cluj-Napoca by Timon91, on Flickr

36. Een grote kas, maar deze is helaas gesloten.

Afbeelding
Botanical garden, Cluj-Napoca by Timon91, on Flickr

37. Deze uitzichttoren kun je beklimmen, wat ik ook doe. Het uitzicht van boven is niet zo denderend, er staan nogal wat bomen in de weg die het uitzicht belemmeren. Verder is het vooral uitkijken voor je hoofd, de trappen gaan soms nogal laag onder de betonnen balken door :lol:

Afbeelding
View tower, Botanical garden, Cluj-Napoca by Timon91, on Flickr

38. Vlak onder het centrum ligt een grote Hongaarse begraafplaats, voor een beetje geschiedenis ook niet verkeerd.

Afbeelding
Hungarian cemetary, Cluj-Napoca by Timon91, on Flickr

Hierna is het al bijna donker en loop ik terug naar het hostel, waar ik een Engelse jongedame ontmoet die vraagt of ik zin heb om mee te gaan naar een gratis concert in biserica Sfântul Mihail. Ik heb nog een paar uur voordat m'n nachttrein vertrekt, dus het lijkt mij ook wel leuk. In de kerk staat er echter een drietalig bordje dat het alleen op zaterdag is en aangezien ze alleen Engels spreekt had ze dat niet opgemerkt. We lopen samen nog een leuk rondje door het centrum, zij vertrekt vanavond met een bus richting Budapest. Terug in het hostel praten we nog wat, zij vertrekt rond zevenen, ik ga een uurtje later weg. Bij een vage eettent in de buurt van het station haal ik een bord matig eten. Er staan allemaal bakken met ondefinieerbare inhoud, de dame legt in rustig Roemeens uit wat het is. Ik denk een idee te hebben en bestel wat aardappels met varkensvlees en een sausje. Roemeens is een fijne en mooie taal, aangezien het in dezelfde taalgroep als Spaans, Frans, Portugees en Italiaans valt (de Latijnse talen). Geschreven Roemeens is vaak prima te begrijpen, gesproken Roemeens soms een beetje als er langzaam en duidelijk gesproken wordt. In de weken voor vertrek heb ik nog een paar zinnetjes geleerd, waar ik nog wel wat profijt van gehad heb :)

39. Iets voor negenen ben ik op het station, waar ik eerst een foto maak op het nu nog lege perron.

Afbeelding
Cluj-Napoca train station by Timon91, on Flickr

Hierna duik ik de wachtkamer in, waar het een stuk warmer is. Om 21:15 hoort mijn trein aan te komen, na een stop van een kwartier (kopmaken) zou hij weer door moeten rijden. De trein komt uit Timișoara en staat met +15 aangekondigd. Niet heel verkeerd, naar Roemeense begrippen. Iets na half 10 komt de trein inderdaad opdagen, het is inmiddels erg druk op het perron. De trein bestaat uit iets van 6-7 rijtuigen, op één na allemaal zitrijtuigen. Het andere rijtuig is een couchetterijtuig, daar heb ik een kaartje voor. Dit is overigens het laatste wat ik voor vertrek al geregeld heb, de Roemeense spoorwegen hebben een uitstekende webshop :) Voor de rit van ruim 9 uur naar het noordoostelijke Iași is een ligplaats wel zo fijn. De verbinding Timișoara-Iași wordt in de volksmond ook wel de "horror train" of de "hunger train" genoemd, aldus de receptionist van m'n hostel. In vroegere tijden werden armen uit het noordoosten naar het rijkere Timișoara gebracht via deze route - dat waren geen fijne reizen. Afijn, tegenwoordig is het een zeer degelijke verbinding, de temperatuur in de couchette is aangenaam. In m'n coupé zijn drie van de zes bedden al bezet, ik heb een plek beneden. Aangezien iedereen al op bed ligt schakel ik ook direct over op de nachtstand, nog voor ik goed en wel op bed lig is de lok al omgelopen en gaan we op weg. Ik luister wat muziek en val in slaap, maar na niet al te lange tijd schrik ik alweer wakker van een noodstop. We staan lang stil, onderweg passeren er wat treinen. Pas na twee uur - als de temperatuur al aardig gedaald is in de trein - voel ik dat er een lok wordt aangekoppeld en rijden we verder. Later blijkt dat de locomotief kapot is gegaan, vandaar ook dat de verwarming het niet meer deed.

De vertraging betekent overigens wel een fijnere aankomsttijd in Iași. Ik word nog even kort wakker tijdens de stop in Suceava, een minuut of 30 voor Iași staan we allemaal op en klappen we de bedden in. Het is prachtig weer, de zon komt mooi op boven het glooiende Moldavië - Moldavië als in de regio in Noordoost-Roemenië ;)

40. Met 1 uur en 40 minuten vertraging komen we tot stilstand in Iași, om half 9 's ochtends. We komen aan op een kopspoortje aan de zijkant van het station, uiterst rechts mijn rijtuig.

Afbeelding
IR from Timișoara and Cluj-Napoca at Iași train station by Timon91, on Flickr

Vanaf hier probeer ik een bus te zoeken naar Chişinǎu. Je kan ook met de trein van Iaşi naar grensoord Ungheni, maar de eerstvolgende trein vertrekt pas over 5 uur en zin om te wachten daarop heb ik niet. Het busstation ligt tegenover het treinstation, bij het oversteken merk ik dat een coupégenoot uit de trein naast me loopt. Ik vraag hem of de bussen naar Chişinǎu hier ook vertrekken, hij kijkt verbaast op dat ik die kant op ga. Wat moet je nou weer in Moldavië? Hij vindt het wel leuk, hij is zelf Moldaviër en heeft ook de bus richting Chişinǎu nodig. Hij vraagt wat rond, al snel zitten we samen in een maxitaxi die over 20 minuten zal vertrekken. De jongen blijkt Anatoli te heten en spreekt redelijk goed Engels, achter mij zit een andere toffe kerel genaamd Alexandru, een Roemeen uit Iaşi die voor zaken naar Chişinǎu gaat. Hij spreekt vloeiend Engels en met z'n drieën hebben we een leuk gesprek. Ze zijn beiden niet erg positief over de toekomst van Moldavië, Anatoli is ook druk bezig met een Roemeens paspoort regelen. Om 9 uur rijden we weg, in zo'n 25 minuten rijden we naar de Moldavische grens toe. Aan de Roemeense kant moeten we het busje uit en zelf langs een loket lopen, aangezien het rustig is gaat het vrij snel. Ik krijg een vraag wat ik in Iran uitgespookt heb ("tourism") en mag dan verder. We steken de grensrivier (de Prut) over, aan de Moldavische kant worden de paspoorten ingenomen.

41. Een plaatje tijdens het wachten, het busje pendelt op en neer tussen Iaşi en Chişinǎu (ca. 130 km).

Afbeelding
Maxitaxi Iași-Chişinǎu at the border in Sculeni by Timon91, on Flickr

Na een kwartiertje komen de paspoorten gestempeld terug en rijden we verder, direct na de grens stapt Anatoli uit in grensoord Sculeni. 10 minuten verder stoppen we ook nog in Ungheni, daarna gaat het gas erop en donderen we verder richting Chişinǎu. De wegen in Moldavië zijn verschrikkelijk, dat heb ik tijdens m'n bezoek in 2011 ook al mogen ervaren. De armoede is in Moldavië ook een stuk zichtbaarder dan in Roemenië en dat is niet voor niets, het BNP per capita in Roemenië is vier keer zo hoog als in Moldavië. Dorpjes zijn vaak rommelig en zeer arm, de waterputten zijn daar ook een duidelijk voorbeeld van. Er zijn zelfs nieuwe waterputten te zien die door de EU zijn gefinancierd.... Fotograferen is lastig, je moet je goed vasthouden in het busje terwijl je alle kanten op geschud wordt. Sommige auto's rijden waar het kan door de berm, daar kun je vaak namelijk harder rijden.

42. Toch maar een poging tot foto, met dit als matig resultaat. In de dorpen onderweg zie je soms nog wat mooie gekleurde huisjes, dat is duidelijk een erfenis uit het tijdperk van de Sovjet-Unie.

Afbeelding
Landscape in Moldova by Timon91, on Flickr

43. De weg en het spoor tussen Ungheni en Chişinǎu lopen veelal parallel, we halen zelfs nog een trein in die met 40 km/h doortuft. Een prachtig apparaat! :D

Afbeelding
Train Ungheni-Chişinǎu seen from the bus by Timon91, on Flickr

Tegen het middaguur bereiken we Chişinǎu, waar de verkeersdrukte niet minder is geworden in 3,5 jaar tijd :lol: We worden in het centrum afgezet, hier neem ik afscheid van Alexandru. We hebben veel gepraat en ik heb weer heel veel geleerd over Roemenië en Moldavië! :) Alexandru heeft zowel geschiedenis als politicologie gestudeerd en bovendien veel gereisd, dus hij kan de situatie van Roemenië en Moldavië ten opzichte van elkaar en de rest van Europa goed uitleggen. M'n hostel vind ik zonder problemen na een minuut of 10, de werkelijk prachtige receptioniste legt uit dat er geen stroom is. Een warme douche zit er voorlopig nog niet in dus, dus nadat ik m'n spullen heb gedumpt loop ik richting station om een treinkaartje te kopen richting Bucureşti voor overmorgen. In Chişinǎu heb ik aardig wat foto's gemaakt, zoals altijd is de volledige set op Flickr te vinden. Momenteel staan er nog maar 19 foto's in, maar de set zal bij het volgende deel nog worden aangevuld ;)

44. Als je op zoek bent naar onontdekte schone pareltjes in Europa, dan kun je Chişinǎu beter overslaan. De stad heeft in de Tweede Wereldoorlog een paar bombardementen en een zware aardbeving gehad, de Sovjets hebben het na de oorlog in de welbekende sovjet-gridstructuur weer opgebouwd. Veel flats dus, zoals hier.

Afbeelding
Strada Lev Tolstoi, Chişinǎu by Timon91, on Flickr

45. Piața Națiunilor Unite, niet ver voor het station. Recht voor mij begint Bulevardul Ștefan cel Mare și Sfînt, de hoofdstraat die dwars door het centrum heen loopt. Ondanks dat de stad op het eerste gezicht niet een must-see is kan het toch wel aanbevelen. Er zijn veel verborgen leuke en interessante dingen te beleven en daarnaast zijn er eigenlijk geen toeristen. Dit is m'n tweede bezoek hier en ik heb er geen spijt van gehad, maar je moet wel een beetje tegen dit soort steden kunnen ;) Met het weer heb ik in ieder geval mazzel: het is wolkeloos en 11 (!) graden op deze dag begin februari!

Afbeelding
Piața Națiunilor Unite, Chişinǎu by Timon91, on Flickr

46. Monument op Piața Națiunilor Unite.

Afbeelding
Piața Națiunilor Unite, Chişinǎu by Timon91, on Flickr

47. Het mooie stationsgebouw van Chişinǎu. Hier kun je mooi zien dat Moldavië een tweetalig land is, gezien het Roemeens en Russisch op de gevel. In Chişinǎu spreekt bijna iedereen beide talen vloeiend. Moldavisch wordt overigens ook nog wel eens als aparte taal aangeduid (zoals door een chauvinistische norse sovjetvreetschuurdame bij het station), maar de verschillen tussen Moldavisch en Roemeens zijn vrijwel verwaarloosbaar. Moldavisch is hooguit een dialect van het Roemeens, ik heb het verschil slechts een beetje gehoord. In de geschreven taal is volgens mij het enige verschil dat de " î " in het Roemeens alleen aan het begin van een woord gebruikt wordt, in het Moldavisch kan deze ook midden in het woord staan. De oplettende en gestudeerde lezer heeft het verschil tussen "sfânt" en "sfînt" binnen het verslag natuurlijk al opgemerkt :mrgreen:

Afbeelding
Chişinǎu train station by Timon91, on Flickr

Een kaartje kopen richting Bucureşti kan al wel voor overmorgen, maar dan betaal je wel meer. Aangezien de trein toch nooit vol zit raadt de loketdame aan het kaartje gewoon op de dag van vertrek te kopen. Op het station is verder weinig gaande, bij de zojuist genoemde sovjetvreetschuur haal ik voor 44 lei (~€2,10) een zeer uitgebreide lunch met borsjtsj, wat aardappels en een zowaar lekker stuk vlees, met als toetje wat zoete blini's.

48. Ik ga de stad weer in, op een kwartiertje lopen van het station ligt er een kleine verzameling sovjetwapens. Ook is er nog een mooie MiG-21 uit 1959 te zien.

Afbeelding
Old Soviet weaponry in Chişinǎu by Timon91, on Flickr

49. Typisch straatbeeld in het centrum van Chişinǎu. Het is een stad met grote contrasten, ik denk ook één van de weinige hoofdsteden in Europa waar je boerderijgeluiden zal horen midden in het centrum :lol:

Afbeelding
Strada Tighina, Chişinǎu by Timon91, on Flickr

50. Aan de zuidwestkant van het centrum is nog een mooi monument te zien, hier het straatbeeld er vlakbij. Strada Pantelimon Halippa loopt vanuit het centrum de stad uit richting het zuiden van het land en de autonome republiek Gagaoezië, in het zuiden van Moldavië. Links achter de witte muur is de gevangenis van Chişinǎu te zien, die zeer ouderwets overkwam toen ik er langs liep. De zwaarbewapende bewaker op een krakkemikkig wachttorentje keek me zéér nadrukkelijk aan toen ik er passeerde - en al helemaal toen dat later voor een tweede keer gebeurde :lol:

Afbeelding
Strada Pantelimon Halippa, Chişinǎu by Timon91, on Flickr

51. "Complexul Memorial Eternitate", het Victoriemonument, waar bij de victories uit lang vergane tijden stilgestaan wordt. De standaard "eeuwige vlam" kan ook hier niet ontbreken.

Afbeelding
Victory monument, Chişinǎu by Timon91, on Flickr

52. Ook is er nog een klein begraafplaatsje voor militairen aanwezig.

Afbeelding
Cemetary near Victory monument, Chişinǎu by Timon91, on Flickr

53. Mooie kerk op de nabijgelegen algemene begraafplaats. Helaas voor mij staat deze zowel van buiten als van binnen in de steigers.

Afbeelding
Church at general cemetary, Chişinǎu by Timon91, on Flickr

Hierna vind ik het wel mooi geweest en ga terug naar het hostel. Stroom is er nog steeds niet, volgens het hostelmeisje gaat het waarschijnlijk nog wel een dag of twee duren. Ze vertelt echter ook dat de eigenaar nog een tweede hostel heeft in Chişinǎu, op zo'n 10-15 minuten lopen. Ik kan zonder probleem daarheen, qua geld maakt het niet uit (ik had al betaald). Ik pak m'n spullen weer in en loop naar het andere hostel, waar wel stroom is. Ik chill wat met de Amerikaan die tijdelijk als receptionist speelt en een in St. Petersburg woonachtige Moldaviër, die m'n enige kamergenoot blijkt te zijn. Overige toeristen zijn er niet, alleen wat lui die er tijdelijk wonen. Dino, de Moldaviër, studeert in Chişinǎu, maar kan het meeste vanuit St. Petersburg doen en hoeft alleen soms terug voor colleges en examens. Over een paar dagen gaat hij weer met de bus terug naar St. Petersburg. Na een paar uur realiseer ik me dat ik aardig wat honger heb, het is dan al rond negen uur. Ik kom uit bij één van de vele vestigingen van Andy's Pizza, die je in het hele land hebt. Het is een soort fastfood pizza/pastarestaurant met bediening, de lasagne is er in ieder geval goed :) Na het eten snel ik terug naar het hostel, het is inmiddels hard gaan regenen. Terug in het hostel drink ik nog een kop thee met Dino, daarna is het bedtijd.

Tot zover het eerste deel van dit onverwachte reisje door het historisch gevoelig liggende Transsylvanië en het armste land van Europa: Moldavië. In het volgende en laatste deel brengen we een bezoek aan het de-facto onafhankelijke sovjetstaatje Transnistrië, wat ingeklemd ligt tussen Moldavië en Oekraïne, alvorens we terugreizen naar Roemenië en huiswaarts keren. Laat maar weten wat jullie ervan vonden, reacties zijn altijd welkom ;) Bedankt voor het meelezen! :D
Mijn Flickr account.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Feb '15 (1/2): Gevoelig Transsylvanië en arm Moldavië [5

Bericht door Z2N »

Leuk verslag! :D
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Feb '15 (1/2): Gevoelig Transsylvanië en arm Moldavië [5

Bericht door isadora »

Jeetje, wat een reislust, en wat fijn voor ons. :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Feb '15 (1/2): Gevoelig Transsylvanië en arm Moldavië [5

Bericht door Vinny »

Geweldige plaatjes :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Feb '15 (1/2): Gevoelig Transsylvanië en arm Moldavië [5

Bericht door waldo79 »

Top weer :)
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Feb '15 (1/2): Gevoelig Transsylvanië en arm Moldavië [5

Bericht door baladid »

Net wakker geworden, achter de laptop gedoken en de open tabbladen van gister nacht zijn het wikipediartikel over Püspökladány en de website van een Moldaavse Pizzaboer... Hoe kwam dat ook al weer?
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Feb '15 (1/2): Gevoelig Transsylvanië en arm Moldavië [5

Bericht door Daniel »

Wederom een fantastisch verslagje! :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Srananbloke
Berichten: 424
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 21:35
Locatie: Arnhem

Re: Feb '15 (1/2): Gevoelig Transsylvanië en arm Moldavië [5

Bericht door Srananbloke »

Je zit nooit stil, geweldig! _O_ en een leuk verslag!
Last wish: I wish I had two more wishes.
Youtube
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Feb '15 (1/2): Gevoelig Transsylvanië en arm Moldavië [5

Bericht door Cookie »

Erg mooi verslag! :pos:
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Feb '15 (1/2): Gevoelig Transsylvanië en arm Moldavië [5

Bericht door Etienne »

Leuk verslag weer :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Feb '15 (1/2): Gevoelig Transsylvanië en arm Moldavië [5

Bericht door Karl »

Top. Leuk om te lezen en te bekijken, ben benieuwd naar deel 2.
Het is een spectrum.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Feb '15 (1/2): Gevoelig Transsylvanië en arm Moldavië [5

Bericht door Chauf21 »

Mooie serie. Je foto's geven ook een beeld van het dagelijkse leven; erg leuk!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Feb '15 (1/2): Gevoelig Transsylvanië en arm Moldavië [5

Bericht door Meltrain »

Leuk verslag. :D
Had je ook vakantie afgelopen week? Toen jij in Oost-Europa was, was ik aan het skiën in Oostenrijk. :P
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Feb '15 (1/2): Gevoelig Transsylvanië en arm Moldavië [5

Bericht door deadlock »

Ik wil graag een ban aanvragen voor Timon91. Flikker toch op met je jaloersmakende reizen man :D <3
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Feb '15 (1/2): Gevoelig Transsylvanië en arm Moldavië [5

Bericht door Timon91 »

^^ :mrgreen:

Thanks iedereen! :D
Meltrain schreef:Leuk verslag. :D
Had je ook vakantie afgelopen week? Toen jij in Oost-Europa was, was ik aan het skiën in Oostenrijk. :P
Nee dat niet, maar ik werk voor mezelf aan m'n afstuderen, dus ik ben ook niet echt gebonden aan de vakanties ;) Tijdens de voorjaarsvakantie, die hier over een week begint, zal ik waarschijnlijk gewoon elke dag richting UT roesten ;)
Mijn Flickr account.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Feb '15 (1/2): Gevoelig Transsylvanië en arm Moldavië [5

Bericht door julsteren »

Mooi dit! Benieuwd naar het tweede deel!
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Feb '15 (1/2): Gevoelig Transsylvanië en arm Moldavië [5

Bericht door Milco »

Geweldig verhaal. Leuk geschreven en leuke foto's! :D
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten