Arriva, Veolia en Connexxion spannen samen tegen NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Arriva, Veolia en Connexxion spannen samen tegen NS

Bericht door mijack1985 »

Arriva, Veolia en Connexxion spannen samen tegen NS

De ov-bedrijven Arriva, Veolia en Connexxion spannen samen tegen de NS. Ze proberen de NS dwars te zitten door rechtszaken te voeren wanneer concessies van het staatsbedrijf onderhands worden verlengd. Onderling hebben de drie bedrijven daarentegen een niet-aanvalsverdrag gesloten.

Door: Sander Heijne 14 februari 2015, 01:00


Dit blijkt uit gesprekken met betrokkenen en een e-mail met deze afspraken in het bezit van de Volkskrant. De afspraken zijn gemaakt in branchevereniging Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN) waarvan de drie bedrijven lid zijn.

In de praktijk lijken de ov-bedrijven zich ook te houden aan deze onderlinge afspraak. De FMN-leden hebben sinds 2013 zeker drie keer daadwerkelijk een rechtszaak gevoerd gericht tegen de NS, terwijl ze in zeker twee gevallen juist afzagen van een onderling juridisch gevecht.

Bart Schmeink, directeur van Connexxion, bevestigt de mail te hebben gestuurd. Schmeink geeft in de bewuste mail antwoord op de vraag waarom niemand protest aantekent tegen de onderhandse verlenging van de concessie Amstelland-Meerlanden van Connexxion bij Amsterdam. Na ruggespraak met de branchevereniging schrijft Schmeink: 'De simpele conclusie was: wij protesteren niet tegen verlengingen bij elkaar maar maken een uitzondering voor NS/QBuzz.' Qbuzz is een dochteronderneming van de NS.




Lees verder
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Arriva, Veolia en Connexxion spannen samen tegen NS

Bericht door mijack1985 »

Het artikel is helaas alleen leesbaar voor abonnees. Ivm copyright is de tekst verwijderd.
Laatst gewijzigd door Wubbo op za 14 feb 2015, 09:49, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Artikel ivm copyright verwijderd
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Arriva, Veolia en Connexxion spannen samen tegen NS

Bericht door Suus »

Het is goed dat er eindelijk eens een poging wordt gedaan door de journalistiek de curieuze zaken die de laatste jaren in de OV-wereld gebeuren aan de kaak te stellen en deze onthulling is meer dan ik vermoedde. Ik weet alleen niet zo goed of er nu ook concreet iets gaat veranderen of dat een bevoegde instantie gaat optreden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Arriva, Veolia en Connexxion spannen samen tegen NS

Bericht door waldo79 »

Als er echt sprake zou zijn van concurrentievervalsing of bieden op basis van voorkennis ligt er een grondslag om op te treden.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Arriva, Veolia en Connexxion spannen samen tegen NS

Bericht door deadlock »

Bee schreef:Het is goed dat er eindelijk eens een poging wordt gedaan door de journalistiek de curieuze zaken die de laatste jaren in de OV-wereld gebeuren aan de kaak te stellen en deze onthulling is meer dan ik vermoedde. Ik weet alleen niet zo goed of er nu ook concreet iets gaat veranderen of dat een bevoegde instantie gaat optreden.
Waarom is dit curieus? Dit is volstrekt logisch. Ik zeg niet dat het okay is maar ik snap het en ik zou hetzelfde gedaan hebben.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Arriva, Veolia en Connexxion spannen samen tegen NS

Bericht door deadlock »

waldo79 schreef:Als er echt sprake zou zijn van concurrentievervalsing of bieden op basis van voorkennis ligt er een grondslag om op te treden.
En dat kan je ook NS verwijten. Dus of de regels aanpassen of gelijke monniken gelijke kappen maar verder is dit gewoon allemaal same old same old.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Arriva, Veolia en Connexxion spannen samen tegen NS

Bericht door Berk-24 »

Richt je aub op de reiziger, in plaats van je eigen belang. In Limburg wordt nu tenminste niet met de botte beil in de dienstregeling gehakt zoals in Oost-Brabant of Zeeland. Richt je op aspecten die voor de reiziger gunstiger zijn zoals doortrekking van de Valleilijn naar Arnhem (in Arnhem is er meer te doen dan in Ede en dit biedt bij vertragingen meer reismogelijkheden naar Nijmegen) en aanbesteding van andere stoptreinseries waar een kwaliteitsimpuls kan worden gegeven. In Limburg is er meer kwaliteit geboden door NS dan door DB alias Arriva, so it be. Zowel de NS als de FMN zijn zo hypocriet als wat.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Arriva, Veolia en Connexxion spannen samen tegen NS

Bericht door deadlock »

Berk-24 schreef:Richt je aub op de reiziger, in plaats van je eigen belang. In Limburg wordt nu tenminste niet met de botte beil in de dienstregeling gehakt zoals in Oost-Brabant of Zeeland.
Hoe bedoel je dit precies?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Arriva, Veolia en Connexxion spannen samen tegen NS

Bericht door Berk-24 »

NS heeft meer vervoer geboden dan DB/Arriva en is dus voor de reiziger gunstiger. Als Arriva (en/of Veolia) gat protesteren dan is dit in mijn ogen niet richten op reiziger, aangezien je als bedrijf een aanbod met minder vervoer afdwingt. In Oost-Brabant en Zeeland zijn erg veel ritten geschrapt en als Arriva in Limburg had gewonnen was dat waarschijnlijk ook het geval geweest in Limburg. Het is voor de reiziger gunstiger dat Arriva (en/of Veolia) zich er bij neer legt.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Arriva, Veolia en Connexxion spannen samen tegen NS

Bericht door deadlock »

Berk-24 schreef:NS heeft meer vervoer geboden dan DB/Arriva en is dus voor de reiziger gunstiger
Dat is het geval van Limburg wel waar maar dat is niet helemaal hoe een aanbesteding werkt ;)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Arriva, Veolia en Connexxion spannen samen tegen NS

Bericht door Meltrain »

Dit verklaart ook waarom Arriva geen bezwaar aantekende tegen de gunning van Zeeland (en IJsselmond) aan Connexxion, terwijl er wel reden voor had kunnen zijn.
Ook is de afgelopen tijd goed duidelijk geworden dat Syntus niet tot FMN behoort. :P
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Arriva, Veolia en Connexxion spannen samen tegen NS

Bericht door Somoht »

Syntus zit volgens de FMN anders wel bij de FMN :P http://beterspoor.nl/over-fmn
Reden dat concessie Zeeland er niet toe doet in deze, is omdat deze email van Schmeink ging over het niet langer rechtszaken binnen de FMN te voeren over verlengingen. Zeeland was geen verlenging maar een openbare aanbesteding
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Arriva, Veolia en Connexxion spannen samen tegen NS

Bericht door Meltrain »

Na het typen van het vorige bericht bedacht ik me pas dat Arriva en Veolia in Noord-Brabant juist wel een enorm gevecht hebben gevoerd.
Het lijkt dus inderdaad alleen over het verlengen van concessies te gaan.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Arriva, Veolia en Connexxion spannen samen tegen NS

Bericht door BR628 »

mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Arriva, Veolia en Connexxion spannen samen tegen NS

Bericht door mijack1985 »

IJdele lichtgewicht had binnen CXX ook niet veel met afdeling Tours helaas. OV, Taxi en Ambulancediensten zijn veel lucratiever. Tours is maar klein met zo'n 100 TC's. Datis niks vergeleken met zoveel 1000 lijnbussen en taxi's. Afdeling Water is ook troostloos ten onder aan het gaan.
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Arriva, Veolia en Connexxion spannen samen tegen NS

Bericht door Suus »

Ja duh, als je bijna al je werkzaamheden inclusief inboedel aan GVB overdoet blijft er weinig water over...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Arriva, Veolia en Connexxion spannen samen tegen NS

Bericht door Daniel »

Genemuiden - Zwartsluis is inmiddels ook al afgestoten. En daarmee bestaat Connexxion Water nu alleen nog uit het veer Maassluis - Rozenburg. Da's wel redelijk troosteloos ja...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Arriva, Veolia en Connexxion spannen samen tegen NS

Bericht door ODRAIL »

Positie 'ijdele' Connexxion-directeur aan zijden draad

De positie van directeur Bart Schmeink van Connexxion staat ernstig onder druk. Schmeink wordt verdacht van verboden kartelafspraken. De andere regionale vervoerders Arriva, Veolia en Syntus zijn woedend. En ook zijn management heeft het helemaal gehad met Schmeink. ...

Bron en meer:

http://www.telegraaf.nl/binnenland/2368 ... wip__.html
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Arriva, Veolia en Connexxion spannen samen tegen NS

Bericht door Geert »

Was door BR628 al gepost in dit topic.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Arriva, Veolia en Connexxion spannen samen tegen NS

Bericht door Meltrain »

Daniel schreef:Genemuiden - Zwartsluis is inmiddels ook al afgestoten.
Is dat al zo? Ik kan alleen maar vinden dat Connexxion in overleg is met een andere partij, maar dat die veerdienst al overgenomen is, kan ik niet vinden.
Op de site van Connexxion staan ook nog gewoon de vaartijden vermeld voor 2015.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Arriva, Veolia en Connexxion spannen samen tegen NS

Bericht door Daniel »

Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Arriva, Veolia en Connexxion spannen samen tegen NS

Bericht door mijack1985 »

En hier reactie van de FMN bedrijven. En een andere kijk op het artikel van De Volskrant.
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Arriva, Veolia en Connexxion spannen samen tegen NS

Bericht door Suus »

Is de site OVtenders.nl wel betrouwbaar op dit vlak?

Als we de checklist voor het controleren van betrouwbaarheid van websites erbij pakken is dat op zijn best twijfelachtig te noemen: Er is geen informatie over de auteur(s) te vinden en er kan dus niet bepaald worden welke autoriteit zij/hij heeft, er wordt niet verwezen naar bronnen en onduidelijk is wat het belang is van de auteurs.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Arriva, Veolia en Connexxion spannen samen tegen NS

Bericht door Somoht »

OVtenders is Arthur Kamminga, http://www.arthurkamminga.nl/
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Arriva, Veolia en Connexxion spannen samen tegen NS

Bericht door mijack1985 »

Wat betreft OVTenders, heb werkelijk geen idee. Kwam ook via via op dat artikeltje terecht.
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten