Staking om meer veiligheid in de trein dreigt

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Staking om meer veiligheid in de trein dreigt

Bericht door deadlock »

Gisteren van Hengelo naar Zwolle gereisd, de conducteur is ieder keer keurig weer in de cabine gaan zitten. ALS JE NIET WIL DAT MENSEN JE EEN ALCOHOLIST VINDEN MOET JE ER VOOR ZORGEN DAT JE NIET NAAR DRANK STINKT ALS JE 'S OCHTENDS OP JE WERK KOMT. Precies wat Fles zegt dus. Krijg het nou ff.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Staking om meer veiligheid in de trein dreigt

Bericht door Meltrain »

Persoonlijk vind ik een conducteur op de trein juist erg fijn. Mocht er eens iets gebeuren, dan heb je toch een aanspreekpunt.
De laatste keer dat ik reisinformatie aan S&V'ers vroeg, kreeg ik nou niet bepaald een goed antwoord. :S
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Staking om meer veiligheid in de trein dreigt

Bericht door AppleMoose »

Fles schreef:wat is dit voor ongein? Mensen beweren iets uit eigen waarneming DUS het is niet waar? :') Waar zijn we mee bezig zeg :')
Goed lezen is een vak blijkbaar.
Ik beweer helemaal niet dat iets niet waar is. Er wordt hier alleen een beeld geschetst dat elke conducteur de kantjes er van af loopt en dat de zichtbaarheid van de HC's overal erg laag is. Deze conclusie komt voort uit waarnemingen van enkelen en wordt vervolgens tot feit gebombardeerd dat voor deze hele beroepsgroep geldt. Ik geef aan dat mijn ervaringen anders zijn en dús dat beeld dat elke conducteur een luie lapzwans is en zich enkel in de 1e klas of bij de machinist bevindt niet kan onderschrijven. Maar ik beweer vervolgens niet dat mijn ervaringen de enige geldende waarheid is. Dát is een groot verschil.

En verder is dit het laatste wat ik er over zeg. We komen er hier toch niet over uit ;)
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Hageneis
Berichten: 229
Lid geworden op: di 09 aug 2011, 16:39

Re: Staking om meer veiligheid in de trein dreigt

Bericht door Hageneis »

Om het voor iedereen in perspectief te plaatsen: mijn waarnemingen van conducteurs die zich om wat voor reden dan ook drukken komen uit treinseries 2100, 2600 en 500.

Voor die € 330 die ik maandelijks minimaal uitgeef aan NS verwacht ik echt wat vaker dan twee of drie keer een conducteur of controleur te zien. En ik reis daarbij ook in daluren.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Staking om meer veiligheid in de trein dreigt

Bericht door Hainje »

Twee a drie keer per wat? Reis, dag, week, maand, jaar?
🍉
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Staking om meer veiligheid in de trein dreigt

Bericht door deadlock »

Hainje schreef:Twee a drie keer per wat? Reis, dag, week, maand, jaar?
Per maand natuurlijk. Kom op.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Hageneis
Berichten: 229
Lid geworden op: di 09 aug 2011, 16:39

Re: Staking om meer veiligheid in de trein dreigt

Bericht door Hageneis »

Uiteraard per maand. Ik had het ook over wat ik aan NS per maand betaal.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Staking om meer veiligheid in de trein dreigt

Bericht door Hainje »

Ja, je weet het maar nooit hier natuurlijk.
🍉
Hageneis
Berichten: 229
Lid geworden op: di 09 aug 2011, 16:39

Re: Staking om meer veiligheid in de trein dreigt

Bericht door Hageneis »

Vertel!
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Staking om meer veiligheid in de trein dreigt

Bericht door Mr-W »

Na het zoveelste afschuwelijke agressiegeval bij een collega hoofdconducteur op het station Eindhoven, hebben vier werknemers van de standplaats ’s-Hertogenbosch gemeend dat de maat vol was. De afgelopen week hebben zij de koppen bij elkaar gestoken onder het motto “Genoeg is genoeg!”

Namens hun collega’s hebben zij een brief gestuurd aan de directie van NSR, de OR en aan de vakbonden. In deze brief doen zij negen concrete voorstellen om agressie op en rond het spoor aan te pakken.

Verzoek 1: Structurele dubbele bemensing treinen.
Wij vragen aan de zeggenschap zorg te dragen voor dubbele bemensing op vrijdag-, zaterdag- en zondagen vanaf 20:00 uur. Het gaat hier dan niet om enkele treinseries, maar om elke treinserie in het land. Politieagenten, beveiligingsbedrijven en medewerkers Veiligheid & Service werken standaard in koppels. Hoofdconducteurs kennen dit alleen maar bij een BEKE- trein of wanneer een trein een bepaalde lengte heeft.

Wij pleiten ervoor dit verzoek uiterst serieus te gaan bekijken, desnoods startend met een proef op enkele treinseries waarbij niet alleen de agressiecijfers worden beoordeelt, maar ook het gevoel van de medewerkers zwaar mee weegt.

Verzoek 2: De politiek indringender wijzen op hun verantwoordelijk.
Wij vragen aan de zeggenschap om samen, zeggenschap, medezeggenschap en de vakbonden, nu eens echt de politiek weten te bereiken dat agressie richting personeel van de Nederlandse Spoorwegen niet wordt getolereerd.

Een bezoek van een minister kan dan wel in de media als belangwekkend overkomen, in de praktijk zien en merken we dat het niet voldoende is. Wij verwelkomen iedere klant met een glimlach op stations en in onze treinen. Maar wanneer dezelfde klant zich gaat misdragen en zich dus geen klant of gast meer mag noemen moet het heel snel mogelijk zijn deze te bestempelen als ongewenst en een reisverbod/toegangsverbod is dan een logisch gevolg.

Verzoek 3: Iedereen binnen boord houden.
Wij vragen aan de zeggenschap om medewerkers die het slachtoffer zijn geworden van agressie tijdens de normale uitoefening van hun werk als vanzelfsprekend binnen boord te houden. In de praktijk kan het nu voorkomen dat na twee jaar afscheid moet worden genomen van een medewerkers omdat hij/zij niet meer in staat is bepaalde werkzaamheden uit te voeren door opgelopen schade door agressie. Wij vragen dringend aan onze werkgever op te komen voor de medewerkers en binnen het bedrijf een passende functie aan te bieden met behoud van de huidige salarisschaal conform de laatst uitgevoerde functie. Hiermee laat de werkgever ondubbelzinnig blijken dat zij haar werknemers niet in de kou laat staan!

Verzoek 4: Betere uitrusting door scholing.
Wij vragen aan de zeggenschap om haar medewerkers zo spoedig als mogelijk nog beter uit te rusten hoe om te gaan met agressie. En wel door middel van een gedegen opleiding die naadloos aansluit op de realiteit buiten. Dit geeft de medewerkers nog meer tools hoe om te gaan met bepaalde agressiegevallen. Een samenwerkingsverband met bijvoorbeeld de nationale politie, daardoor tevens een kijkje in elkaars keuken, lijkt ons een mooi initiatief.

Verzoek 5: Ondersteuning hoofdconducteur.
Wij vragen aan de zeggenschap om personeel aan te nemen en op te leiden als hoofdconducteur, om te kunnen ondersteunen tijdens calamiteiten en de service & controle rondes ten behoeve van de VIRM 6.

Verzoek 6: Meer bemensing BEKE-treinen.
Wij vragen aan de zeggenschap om meer personele aandacht te schenken aan BEKE treinen. Ons voorstel is om naast de twee gestelde hoofdconducteurs, een flex-team van Veiligheid & Service zoveel als mogelijk standaard in te plannen.

Verzoek 7: Uitbreiding van Veiligheid & Service.
Wij vragen aan de zeggenschap voor uitbreiding van de flex-teams van Veiligheid & Service. De teams inzetbaar te laten zijn van begin tot einde reizigersdienst en uit te breiden naar 4-6 personen om zo te zorgen voor meer controles op treinen en een betere ondersteuning voor de hoofdconducteurs.

Verzoek 8: Cameratoezicht station en treinen.
Wij vragen aan de zeggenschap de toezegging dat vanaf elk nieuw te leveren trein (sprinter en intercitymaterieel) er een (betrouwbaar) camerasysteem aan boord is. Dat er ook in de nog te renoveren VIRM een (betrouwbaar) camerasysteem wordt ingebouwd om zo bewijslast te verzamelen bij agressie gevallen. Ook vragen wij om extra aandacht voor de camera’s die nu vaak uit of worden verplaatst bij verbouwingen. Het mag nimmer gebeuren dat door een verbouwing op een station diverse plekken op perrons of stationshallen niet in beeld zijn.

Verzoek 9: Open een eerlijk over agressie.
Wij vragen aan de zeggenschap een open en eerlijke houding betreffende alle agressiegevallen. Nu horen en lezen we niet altijd en al dan niet van onze werkgever wat er is gebeurd met collega’s, Dit dient zo spoedig mogelijk open te worden gecommuniceerd door de werkgever.

Tevens vragen wij een maandelijkse (eerlijke) update/rapportage over het aantal agressie meldingen door het personeel. Alle informatie openbaar te maken (trajecten, treinnummers, omschrijving incident) op iNSite op de Vakpagina Service.
FNVspoor.nl

In sommige eisen kan ik me nog vinden zoals cameratoezicht,maar andere zijn totaal niet meer van deze tijd. Zoals Service en Veiligheidsteams die uit 4 tot 6 man personeel bestaat naast de reguliere HC('s). Daarnaast worden de huidige service en veiligheidsteams niet echt efficiënt ingezet. Of is sprinter t6446 opeens een zware risico trein die 3 man S&V + een 1e klas krant lezende HC nodig heeft ?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Staking om meer veiligheid in de trein dreigt

Bericht door Hainje »

Mr-W schreef:lijst
Toch geen gekke eisen m.i.
Mr-W schreef:Of is sprinter t6446 opeens een zware risico trein die 3 man S&V + een 1e klas krant lezende HC nodig heeft ?
Dit soort uitspraken zijn dan altijd weer zo jammer.
🍉
Hageneis
Berichten: 229
Lid geworden op: di 09 aug 2011, 16:39

Re: Staking om meer veiligheid in de trein dreigt

Bericht door Hageneis »

De wensen zijn alleszins redelijk. Maar aan de andere kant mag het treinpersoneel zich er óók van bewust zijn wat hun eigen gedrag uitstraalt naar (potentiële) raddraaiers. Het na het sleutelen weer rennen nar de eerste klas dan wel cabine straalt weinig daadkracht uit en geeft dubieus volk de indruk dat alles wel kan.

Gewoon weer controleren en aanspreken van reizigers met daarnaast zeer goede afspraken met de politie bij geweld zou het m.i. een stuk veiliger voor iedereen moeten kunnen maken.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Staking om meer veiligheid in de trein dreigt

Bericht door Z2N »

Ik vind wel dat conducteurs meer bescherming dienen te hebben, maar tegelijkertijd ben ik er ook wel voor om HC's te verplichten om na ieder knooppuntstation een ronde door de trein te doen. Op die manier wordt de pakkans groter, en voorkom je dat een reiziger niet gecontroleerd wordt als hij in de tweede helft van een treinrit meereist, terwijl de conducteur netjes een rondje gelopen heeft in de eerste helft van de rit. 't is niet onmogelijk, bij de SBB heb ik iedere keer dat ik van Basel SBB naar Interlaken Ost reis (een rit van twee uur enkele reis, die ik twee keer per jaar doe) ten minste één keer, vaak twee keer, en soms zelfs drie keer kaartcontrole. :)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten