Spookstations en -infrastructuur

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
dennistd
Berichten: 5541
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Spookstations en -infrastructuur

Bericht door dennistd »

Uit de spoorkaart van 1932:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Spookstations en -infrastructuur

Bericht door Ardan »

Dus in 1932 was Deventer-Zwolle nog enkelsporig. In 1935 werd Deventer-Ommen opgeheven. Waarom is dan (denk ik daarna) Olst-Zwolle wél verdubbeld en de rest niet? (of dus wel en weer weggehaald?)
Ik doe ook maar wat
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Spookstations en -infrastructuur

Bericht door deadlock »

Ardan schreef:Dus in 1932 was Deventer-Zwolle nog enkelsporig. In 1935 werd Deventer-Ommen opgeheven. Waarom is dan (denk ik daarna) Olst-Zwolle wél verdubbeld en de rest niet? (of dus wel en weer weggehaald?)
Crisis en daarna oorlog. Je ziet op het kaartje ook duidelijk dat de NCS-lijn dubbelsporig was tot Hattemerbroek en daarna enkelsporig tot over de IJssel. Leuk weetje; De KNLSM, die de spoorlijn tussen Apeldoorn en Zwolle uitbaatte, mocht niet in het station van Zwolle halteren dus deze had een eigen spoor op het stationsplein, als een soort trammetje.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Mohamed
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 21 okt 2012, 13:56

Re: Spookstations en -infrastructuur

Bericht door Mohamed »

Tramstation Beijerlandselaan (nu halte Randweg) in Rotterdam Zuid.
Tot 1998 was dit een ondergrondse halte, later is dit de bovengrondse halte geworden zoals we die nu kennen (en omgedoopt naar halte Randweg).

De ruimte die de vroegere halte innam zit er nog steeds; in feite een grote hal. Ik sprak laatst met een ingenieur van de gemeente die vertelde dat er ooit het plan was hier een waterberging van te maken. Dit ging om een bepaalde reden niet door. De ruimte is meen ik goed afgesloten voor het publiek (toegankelijk via een deur bij de MacDonalds).

Online is er verder weinig informatie te vinden over deze spookhalte, behalve dit stukje uit een blog:
Vóór 1998 lag op dit punt de ondergrondse tramhalte Beijerlandselaan, waar het naar pis stonk en waar niemand op de tram durfde te wachten. Meerdere malen heb ik gezien, dat mensen de komst van de tram op maaiveld afwachtten, en zich naar beneden spoedden als ze het gele vehikel in de verte zagen naderen. bron
PS: Leuke topic!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 66 gasten