"Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Bericht door paolie »

jesperhaverkamp schreef:We krijgen nu een volledig vrij tracé van Uilenstede tot Sportlaan. Als ze het slim doen is het profiel alvast ruim genoeg voor een metro. Nu nog even afwachten tot Amsterdam ook zijn kruisingen onder de grond stopt (was de De Boelenlaan niet hét knelpunt en juist die lijkt nu ongewijzigd te blijven).
Op de kruising met de Handelsweg na dan...
En nee, het profiel wordt niet geschikt voor metro's. En inderdaad, de kruising met de De Boelelaan is hét knelpunt van de lijn, maar daar gaat inderdaad niets gebeuren. Vindt men niet nodig, aangezien het toch maar een tramlijn wordt. De 3 ongelijkvloerse kruisingen in Amstelveen zijn een goedmakertje voor het niet aanleggen van de beloofde metroverbinding....
SillyWalks
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 13 mei 2013, 01:52

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Bericht door SillyWalks »

paolie schreef:
jesperhaverkamp schreef:We krijgen nu een volledig vrij tracé van Uilenstede tot Sportlaan. Als ze het slim doen is het profiel alvast ruim genoeg voor een metro. Nu nog even afwachten tot Amsterdam ook zijn kruisingen onder de grond stopt (was de De Boelenlaan niet hét knelpunt en juist die lijkt nu ongewijzigd te blijven).
En nee, het profiel wordt niet geschikt voor metro's.

Heb je hier een bron van?
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Bericht door paolie »

Ja, zelfs al voorlopige ontwerpen. Maar die zijn, voor zover ik weet, nog niet openbaar.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Bericht door n-evo »

In welk opzicht is het profiel niet geschikt voor metro's? Perrons lijken me nogal logisch, maar die kunnen altijd verhoogd en als nodig versmald worden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50853
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Bericht door Suus »

Als de bak wordt geconceptueerd voor voertuigen van 2,4 tot 2,65 meter breed zullen voertuigen van 3 meter breed moeilijk passen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Alargule

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Bericht door Alargule »

Als de Amstelveenlijn op de el cheapo wijze moet worden gebouwd, zal een voorbereiding op 3 meter breed materieel er wel niet in zitten, want duurder. Dat dat niet slim is voor de langere termijn, tja. Het hele ombouwproject riekt al jaren naar zo goedkoop mogelijk en zuiver op de korte termijn gericht.
SillyWalks
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 13 mei 2013, 01:52

Re:

Bericht door SillyWalks »

Bee schreef:Als de bak wordt geconceptueerd voor voertuigen van 2,4 tot 2,65 meter breed zullen voertuigen van 3 meter breed moeilijk passen.
Dat snap ik, maar dat lijkt me ENORM kortzichtig. Ik heb daar tot nu toe ook nog geen bronnen van gezien.

Het verschil in kosten tussen een tunnelbak maken voor 2,4-2,65 meter materieel en 3,00 meter materieel lijkt me dusdanig klein dat het de investering waard is om de toekomstvastheid te garanderen.

Als er echt mensen op dit forum zijn die toegang hebben tot 'voorlopige ontwerpen' waarop te zien zou zijn dat door de tunnelbakken nooit 3,00 meter materieel zou passen, dan zijn dat ook mensen die de benodigde contacten hebben om aan de bel te kunnen trekken om deze grove fout recht te zetten.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50853
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Bericht door Suus »

Bij de Amstelveenlijn is er sinds de aanleg begon in de tweede helft van de jaren '80 nooit enige vorm van toekomstvisie geweest en nu dertig jaar later hoef je niet te verwachten dat dat wel optreedt. Ik kan soms naïef zijn maar alle stupiditeiten die je kan bedenken zijn in de afgelopen dertig jaar werkelijkheid geworden bij de Amstelveenlijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Bericht door VIRM »

Gelet op de hele geschiedenis van de besluitvorming van deze lijn ben ik benieuwd wat de politiek later dit jaar gaat besluiten. Probleem is dat een metro een stuk meer kost (waar haal je dat geld vandaan?), gecombineerd met de puzzel rond Station Zuid.

Het blijft wel een gemiste kans: als er wat meer geld was uitgetrokken voor de Noord/Zuidlijn, had je ebst met (lagevloers) sneltrammaterieel leuke dingen kunnen doen.
Beul van de blindegeleidelijn
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: Re:

Bericht door paolie »

SillyWalks schreef:
Bee schreef:Als de bak wordt geconceptueerd voor voertuigen van 2,4 tot 2,65 meter breed zullen voertuigen van 3 meter breed moeilijk passen.
Dat snap ik, maar dat lijkt me ENORM kortzichtig. Ik heb daar tot nu toe ook nog geen bronnen van gezien.

Het verschil in kosten tussen een tunnelbak maken voor 2,4-2,65 meter materieel en 3,00 meter materieel lijkt me dusdanig klein dat het de investering waard is om de toekomstvastheid te garanderen.

Als er echt mensen op dit forum zijn die toegang hebben tot 'voorlopige ontwerpen' waarop te zien zou zijn dat door de tunnelbakken nooit 3,00 meter materieel zou passen, dan zijn dat ook mensen die de benodigde contacten hebben om aan de bel te kunnen trekken om deze grove fout recht te zetten.
Het gaat niet alleen om de breedte. Ook de lengte van de haltes speelt een rol. Die komen horizontaal op -1 te liggen in de tunnelbak. Het scheelt nogal in kosten of dat horizontale vlak 60 of 150 meter lang moet zijn. Perrons zou je theoretisch natuurlijk smaller en hoger kunnen maken en verlengen, maar je zou dan moeten accepteren dat metrostellen halteren aan een erg smal halteperron dat voor meer dan de helft in een hellingshoek van max 4,5% komt te liggen.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Bericht door Thom91 »

Als je geen ruimte hebt voor 3 meter maar wel voor 2,4 meter is de keuze snel gemaakt.
Komt wel goed schatje.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Bericht door n-evo »

Als je nu alvast rekening houdt met de breedte hoef je later alleen te verlengen. Dat lijkt me makkelijker dan de hele constructie te moeten afbreken en opnieuw aanleggen. Toch? Oké, die hele AVL wordt toch al een draak qua zo'n beetje alles wat je kan bedenken dus dit maakt ook weinig uit. :P
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Bericht door Thom91 »

Goed lezen, als er nu geen ruimte is voor drie meter, kan je het willen maar dan past het gewoon niet. En dan kan je er schromelijk wel vanuit gaan dat die ruimt er in de toekomst ook niet is.
Komt wel goed schatje.
SillyWalks
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 13 mei 2013, 01:52

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Bericht door SillyWalks »

Maar er is dus wel ruimte voor.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Bericht door n-evo »

Thom91 schreef:Goed lezen.
Volgens mij lees je zelf niet helemaal goed.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50853
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Bericht door Suus »

SillyWalks schreef:Maar er is dus wel ruimte voor.
Zoals duidelijk betoogd door paolie is dit een zeer twijfelachtig statement.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Bericht door Thom91 »

n-evo schreef:
Thom91 schreef:Goed lezen.
Volgens mij lees je zelf niet helemaal goed.
Je kan wel rekening willen houden met een constructie maar als er geen ruimte is voor een constructie dan houdt het gauw op. De eisen voor een metrosysteem zijn veel uitgebreider dan voor een tramsysteem. Veiligheidssystemen in tunnels, onderbouw van een tunnel, derde rail ipv bovenleiding zijn maar een paar verschillen die de constructie vele malen breder kunnen maken dan voor een tram.
Komt wel goed schatje.
SillyWalks
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 13 mei 2013, 01:52

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Bericht door SillyWalks »

Bee schreef:
SillyWalks schreef:Maar er is dus wel ruimte voor.
Zoals duidelijk betoogd door paolie is dit een zeer twijfelachtig statement.
Hij heeft het er over dat een langere tunnelbak duurder is.

Thom claimt dat er in de breedte geen ruimte zou zijn om de vernieuwde lijn toekomstvast aan te leggen.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Bericht door Thom91 »

Dat is uiteraard naar aanleiding van een aantal reacties in dit topic, of het daadwerkelijk zo is weet ik niet maar een tunnelbak metro is veel groter dan een tunnelbak tram..
Komt wel goed schatje.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Bericht door n-evo »

Thom91 schreef:Je kan wel rekening willen houden met een constructie maar als er geen ruimte is voor een constructie dan houdt het gauw op. De eisen voor een metrosysteem zijn veel uitgebreider dan voor een tramsysteem. Veiligheidssystemen in tunnels, onderbouw van een tunnel, derde rail ipv bovenleiding zijn maar een paar verschillen die de constructie vele malen breder kunnen maken dan voor een tram.
Hoe kom je erbij dat de veiligheidseisen voor metro's hoger liggen dan voor trams in tunnels? Als je kijkt naar de IJtram vind ik dat een aparte statement. Daar rijden nl. speciaal aangepaste Combino's rond i.v.m. het veiligheidssysteem.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Bericht door Ardan »

En de Piet Heintunnel is eigenlijk gebouwd als metrotunnel, en áls er ooit nog metro's naar IJburg gaan (lijkt me niet) is hij vrijwel meteen daarvoor geschikt met slechts kleine aanpassingen :)
Maar goed, dat boeit hier verder niet. Op de AVL kun je straks volgens mij ook niet echt spreken van echte tunnels, meer van een open bak met een wegbruggetje erover.
Ik doe ook maar wat
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Bericht door Thom91 »

n-evo schreef:
Thom91 schreef:Je kan wel rekening willen houden met een constructie maar als er geen ruimte is voor een constructie dan houdt het gauw op. De eisen voor een metrosysteem zijn veel uitgebreider dan voor een tramsysteem. Veiligheidssystemen in tunnels, onderbouw van een tunnel, derde rail ipv bovenleiding zijn maar een paar verschillen die de constructie vele malen breder kunnen maken dan voor een tram.
Hoe kom je erbij dat de veiligheidseisen voor metro's hoger liggen dan voor trams in tunnels? Als je kijkt naar de IJtram vind ik dat een aparte statement. Daar rijden nl. speciaal aangepaste Combino's rond i.v.m. het veiligheidssysteem.
Omdat het zo is. Er gaan veel meer reizigers in een metro, voertuig is veel zwaarder en het voertuig gaat harder. Een paar belangrijke kenmerken die de veiligheid een stuk belangrijker maken.
Komt wel goed schatje.
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Bericht door paolie »

Klopt. In feite komt de Beneluxbaan drie keer in verdiepte ligging te liggen, met daaroverheen een rotonde voor de ontsluiting van het lokale verkeer en de haltes. Vergelijkbaar met de nieuwe Amaliatunnel in Hilversum, maar dan met een trambaan erbij:
Afbeelding
SillyWalks
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 13 mei 2013, 01:52

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Bericht door SillyWalks »

Juist omdat profiel en dimensionering voor 3,00 meter brede metro's anders zijn dan voor de trams die er straks komen, is het belangrijk de zware, grote, moeilijk aan te passen kunstwerken van de tunnelbakken er al meteen geschikt voor te maken. Alle andere aanpassingen kunnen later nog gedaan worden, maar met tunnelbakken is dat heel moeilijk.

Je hoeft dus nog geen extra beveiliging, derde rail, etc., te installeren. Je moet alleen de dimensionering aanpassen. De paar extra centen vandaag schelen miljoenen in de toekomst.
Alargule

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Bericht door Alargule »

Daarbij ga je er gemakshalve vanuit dat in de huidige ontwerpopgave al rekening gehouden wordt met een toekomstige ombouw naar full metro. Gelet op de kortzichtigheid in de besluitvorming die de AVL al sinds de jaren tachtig achtervolgt, lijkt mij dat wat te optimistisch. Net als toen lijkt ook nu weer te worden geredeneerd: "als het niet werkt, mag een volgende generatie het oplossen en heeft het ons in ieder geval nauwelijks geld gekost."
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 89 gasten