"Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
SillyWalks
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 13 mei 2013, 01:52

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Bericht door SillyWalks »

Ik ga er niet vanuit, ik zeg dat het zo zou moeten gebeuren om in de toekomst veel, heel veel, geld te besparen.
Alargule

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Bericht door Alargule »

Dat ben ik volledig met je eens.
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Bericht door paolie »

SillyWalks schreef:Juist Je moet alleen de dimensionering aanpassen. De paar extra centen vandaag schelen miljoenen in de toekomst.
De open tunnelbakken moeten dan niet alleen anderhalve meter breder, maar ook zo'n kleine 100 meter langer worden (per stuk). Bij 3 tunnels gaat het vandaag dan niet meer om een paar centen, maar om tientallen miljoenen. Dat geld is er momenteel niet.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Bericht door Ardan »

Kom nou. Dat lijkt me zwaar overdreven.
Ik doe ook maar wat
Alargule

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Bericht door Alargule »

Dat lijkt me niet. Maar op het totaalbedrag valt het weer reuze mee, denk ik dan maar. Beter ten halve gekeerd dan...ach, laat ook maar. In 2050 wordt de AVL omgebouwd tot vrijliggende ecoscooterroute...
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Bericht door Thom91 »

De helling van een metro moet veel flauwer dan de helling van een tram, en daardoor worden je tunnelhoofden dus ook een stuk langer.
Komt wel goed schatje.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Bericht door Klaasje »

Nou, dat is niet per definitie zo. Wat wel heel erg uitmaakt is inderdaad de treinlengte zoals Paolie al aangeeft als je per se wilt dat een perron volledig vlak is. Als je accepteert dat dat op een gedeelte niet zo is, dan zijn die hellingen helemaal niet zo'n probleem. Wil je dat echt niet, dan moet je of met korte metro's gaan rijden of iets verzinnen dat je de tunnelbakken aan tenminste een kant makkelijk kunt uitbreiden qua lengte. Dat is niet eenvoudig en tegelijkertijd is het maken van een langere tunnelbak dan nu niet nodig is ook wel een duur grapje.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Bericht door n-evo »

Thom91 schreef:Omdat het zo is. Er gaan veel meer reizigers in een metro, voertuig is veel zwaarder en het voertuig gaat harder. Een paar belangrijke kenmerken die de veiligheid een stuk belangrijker maken.
Sorry maar het klinkt een beetje alsof je het ter plekke verzint. De Piet Heintunnel laat zien dat voor trams ook hele zware eisen gelden. De opening van de 26 is zelfs (meerde malen?) uitgesteld i.v.m. verscherpte veiligheidseisen in de tunnel. Vandaar dus mijn vraag hoe je erbij komt dat voor trams lagere eisen gelden t.o.v. metro's. Hell, tram 26 MOET zelfs met twee personeelsleden rijden voor extra begeleiding tijdens evacuaties in die tunnel. Voor de metro waar veel meer reizigers in passen (180 vs 960) geldt dat hoe krom ook niet. Volgens mij rijden zowel tram als metro met een maximumsnelheid van 70 km/u in Amsterdam.

Kan me moeilijk voorstellen dat er een onderscheid gemaakt wordt in veiligheidsvoorschriften voor metro of ondergrondse tram.
SillyWalks
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 13 mei 2013, 01:52

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Bericht door SillyWalks »

En daar komt nog bij dat wat ze nu gaan aanleggen dus geen tunnels worden volgens de tunnelwet. Het worden verdiept gelegen tunnelbakken zonder dak.


Het wordt weer allemaal veel moeilijker gemaakt dan het in werkelijkheid is. Maak die kleine extra investering gewoon zodat je later niet het tienvoudige hoeft te betalen.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Bericht door n-evo »

Ook dat nog. :P
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Bericht door Thom91 »

n-evo schreef:
Thom91 schreef:Omdat het zo is. Er gaan veel meer reizigers in een metro, voertuig is veel zwaarder en het voertuig gaat harder. Een paar belangrijke kenmerken die de veiligheid een stuk belangrijker maken.
Sorry maar het klinkt een beetje alsof je het ter plekke verzint. De Piet Heintunnel laat zien dat voor trams ook hele zware eisen gelden. De opening van de 26 is zelfs (meerde malen?) uitgesteld i.v.m. verscherpte veiligheidseisen in de tunnel. Vandaar dus mijn vraag hoe je erbij komt dat voor trams lagere eisen gelden t.o.v. metro's. Hell, tram 26 MOET zelfs met twee personeelsleden rijden voor extra begeleiding tijdens evacuaties in die tunnel. Voor de metro waar veel meer reizigers in passen (180 vs 960) geldt dat hoe krom ook niet. Volgens mij rijden zowel tram als metro met een maximumsnelheid van 70 km/u in Amsterdam.

Kan me moeilijk voorstellen dat er een onderscheid gemaakt wordt in veiligheidsvoorschriften voor metro of ondergrondse tram.
Je zegt het zelf al, derhalve kan je wel zeggen dat als er een metro komt er dus veel meer maatregelen genomen moeten worden.
Komt wel goed schatje.
SillyWalks
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 13 mei 2013, 01:52

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Bericht door SillyWalks »

Thom91 schreef:
n-evo schreef:
Thom91 schreef:Omdat het zo is. Er gaan veel meer reizigers in een metro, voertuig is veel zwaarder en het voertuig gaat harder. Een paar belangrijke kenmerken die de veiligheid een stuk belangrijker maken.
Sorry maar het klinkt een beetje alsof je het ter plekke verzint. De Piet Heintunnel laat zien dat voor trams ook hele zware eisen gelden. De opening van de 26 is zelfs (meerde malen?) uitgesteld i.v.m. verscherpte veiligheidseisen in de tunnel. Vandaar dus mijn vraag hoe je erbij komt dat voor trams lagere eisen gelden t.o.v. metro's. Hell, tram 26 MOET zelfs met twee personeelsleden rijden voor extra begeleiding tijdens evacuaties in die tunnel. Voor de metro waar veel meer reizigers in passen (180 vs 960) geldt dat hoe krom ook niet. Volgens mij rijden zowel tram als metro met een maximumsnelheid van 70 km/u in Amsterdam.

Kan me moeilijk voorstellen dat er een onderscheid gemaakt wordt in veiligheidsvoorschriften voor metro of ondergrondse tram.
Je zegt het zelf al, derhalve kan je wel zeggen dat als er een metro komt er dus veel meer maatregelen genomen moeten worden.
Juist, en die komen dan wel, maar verdiepte tunnelbakken onder verhoogde kruispunten zijn nogal moeilijk aan te passen, dus die moet je nu alvast groot genoeg uitvoeren.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Bericht door Thom91 »

En wat heb je daarvoor nodig? Geld, en laat geld nou juist het probleem zijn. Jij kan wel iets willen, maar als je geen geld hebt kan je het niet realiseren.
Komt wel goed schatje.
SillyWalks
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 13 mei 2013, 01:52

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Bericht door SillyWalks »

Het verschil in prijs is op de totale kosten niet zo groot, dat geld is er. Het vereist alleen een vooruitziende blik om het op de juiste plek en tijd uit te geven.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Bericht door Vinny »

Als je een spoortunnel zodanig onderdimensioneert wordt het vanzelf een tramtunnel. Dat is in feite het verhaal hier.

Als je in Amstelveen de nieuwe tunnels of onderdoorgangen voor tramverkeer geschikt maakt, maar niet voor (grotere en zwaardere) metro's betekent dat dus gewoon dat je vervoerscapaciteit inlevert, want de reden dat metro's breder, zwaarder en minder tegen hellingen kunnen is omdat er meer mensen in gestopt kunnen worden. Een tramverbinding door Amstelveen betekent simpelweg dat de Beneluxbaan nooit de drager kan zijn van een regionaal openbaar vervoerssysteem. Want wil je meer reizigers kunnen vervoeren is er gewoon een baan nodig met een hogere capaciteit.
Dat is dus een principiele keuze. Dat mag, maar dan moet je voor regionaal vervoer een andere oplossing verzinnen: bijvoorbeeld ten oosten van Amstelveen een nieuwe bus- of tramverbinding (ooit ingepland) of iets anders.

Maar de stadsregio heeft nu al iets van 15 jaar studiewerk verricht naar de verbetering van de OV-verbinding Aalsmeer/Uithoorn/Mijdrecht/Wilnis - Amstelveen - Amsterdam en de uitkomst ervan is heel simpel: mensen moeten hun rijbewijs gaan halen en met de auto naar de stad. Die doen dat ook massaal :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Bericht door Thom91 »

SillyWalks schreef:Het verschil in prijs is op de totale kosten niet zo groot, dat geld is er. Het vereist alleen een vooruitziende blik om het op de juiste plek en tijd uit te geven.
Tsja, als het zo makkelijk was.

Als iets 100 mio meer kost en je hebt geen 100 mio dan kan je zeggen over 30 jaar kost het ons 500 mio meer als we nu geen 100 mio neerleggen maar daar komt nog steeds geen 100 mio van op tafel.
Komt wel goed schatje.
SillyWalks
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 13 mei 2013, 01:52

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Bericht door SillyWalks »

Thom91 schreef:
SillyWalks schreef:Het verschil in prijs is op de totale kosten niet zo groot, dat geld is er. Het vereist alleen een vooruitziende blik om het op de juiste plek en tijd uit te geven.
Tsja, als het zo makkelijk was.

Als iets 100 mio meer kost en je hebt geen 100 mio dan kan je zeggen over 30 jaar kost het ons 500 mio meer als we nu geen 100 mio neerleggen maar daar komt nog steeds geen 100 mio van op tafel.
Of je betaalt nu 110 of 120 mio ipv 100 mio, zodat je na 10-20 jaar een metroficering tegen 50% lagere kosten kan uitvoeren.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Bericht door Suus »

Als de verlenging naar Uithoorn wordt goedgekeurd kan je de metro wel voorgoed vergeten hoor.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Bericht door Thom91 »

SillyWalks schreef:
Thom91 schreef:
SillyWalks schreef:Het verschil in prijs is op de totale kosten niet zo groot, dat geld is er. Het vereist alleen een vooruitziende blik om het op de juiste plek en tijd uit te geven.
Tsja, als het zo makkelijk was.

Als iets 100 mio meer kost en je hebt geen 100 mio dan kan je zeggen over 30 jaar kost het ons 500 mio meer als we nu geen 100 mio neerleggen maar daar komt nog steeds geen 100 mio van op tafel.
Of je betaalt nu 110 of 120 mio ipv 100 mio, zodat je na 10-20 jaar een metroficering tegen 50% lagere kosten kan uitvoeren.
Het gaat alleen niet om 20 mio maar meer om het tienvoudige daarvan.
Komt wel goed schatje.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re:

Bericht door n-evo »

Bee schreef:Als de verlenging naar Uithoorn wordt goedgekeurd kan je de metro wel voorgoed vergeten hoor.
Dat sowieso.
SillyWalks
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 13 mei 2013, 01:52

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Bericht door SillyWalks »

Thom91 schreef:
SillyWalks schreef:
Thom91 schreef:
SillyWalks schreef:Het verschil in prijs is op de totale kosten niet zo groot, dat geld is er. Het vereist alleen een vooruitziende blik om het op de juiste plek en tijd uit te geven.
Tsja, als het zo makkelijk was.

Als iets 100 mio meer kost en je hebt geen 100 mio dan kan je zeggen over 30 jaar kost het ons 500 mio meer als we nu geen 100 mio neerleggen maar daar komt nog steeds geen 100 mio van op tafel.
Of je betaalt nu 110 of 120 mio ipv 100 mio, zodat je na 10-20 jaar een metroficering tegen 50% lagere kosten kan uitvoeren.
Het gaat alleen niet om 20 mio maar meer om het tienvoudige daarvan.
Dus de verdiepte tunnelbakken onder drie kruispunten iets breder, langer en zwaarder uitvoeren kost 100 miljoen Euro meer?
SillyWalks
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 13 mei 2013, 01:52

Re:

Bericht door SillyWalks »

Bee schreef:Als de verlenging naar Uithoorn wordt goedgekeurd kan je de metro wel voorgoed vergeten hoor.
Maar ook daar is het dan juist belangrijk een reservering te maken die breed genoeg is voor een mogelijke metroficering in de toekomst. Kost je nu bijna niks, levert later veel op.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Bericht door Suus »

Die trambaan gaat in Uithoorn gecombineerd worden met een busbaan. Exit metro.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Bericht door Thom91 »

SillyWalks schreef:
Thom91 schreef:
SillyWalks schreef:
Thom91 schreef:
SillyWalks schreef:Het verschil in prijs is op de totale kosten niet zo groot, dat geld is er. Het vereist alleen een vooruitziende blik om het op de juiste plek en tijd uit te geven.
Tsja, als het zo makkelijk was.

Als iets 100 mio meer kost en je hebt geen 100 mio dan kan je zeggen over 30 jaar kost het ons 500 mio meer als we nu geen 100 mio neerleggen maar daar komt nog steeds geen 100 mio van op tafel.
Of je betaalt nu 110 of 120 mio ipv 100 mio, zodat je na 10-20 jaar een metroficering tegen 50% lagere kosten kan uitvoeren.
Het gaat alleen niet om 20 mio maar meer om het tienvoudige daarvan.
Dus de verdiepte tunnelbakken onder drie kruispunten iets breder, langer en zwaarder uitvoeren kost 100 miljoen Euro meer?
Ja.
Komt wel goed schatje.
SillyWalks
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 13 mei 2013, 01:52

Re: "Plan Amstelveenlijn historische vergissing"

Bericht door SillyWalks »

Dat lijkt mij erg veel. Heb je daar ook een bron van?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten