Amsterdams GVB wil Oost/Westlijn
Amsterdams GVB wil Oost/Westlijn
Amsterdams GVB wil Oost/Westlijn
17 februari 2015
AMSTERDAM - De Noord/Zuidlijn is nog in aanbouw, maar het Amsterdamse Gemeentelijk Vervoerbedrijf (GVB) droomt nu al van een Oost/Westlijn. De metroverbinding zou moeten lopen van IJburg via Osdorp naar Schiphol.
Dat zegt GVB-directeur Alexandra van Huffelen in gesprek met het Financieele Dagblad. Van Huffelen wil met behulp van de nieuwe lijn de bereikbaarheid van Schiphol vergroten. Dat zou ook kunnen door de Noord/Zuidlijn vanaf station Zuid naar het vliegveld door te trekken. Lees verder
17 februari 2015
AMSTERDAM - De Noord/Zuidlijn is nog in aanbouw, maar het Amsterdamse Gemeentelijk Vervoerbedrijf (GVB) droomt nu al van een Oost/Westlijn. De metroverbinding zou moeten lopen van IJburg via Osdorp naar Schiphol.
Dat zegt GVB-directeur Alexandra van Huffelen in gesprek met het Financieele Dagblad. Van Huffelen wil met behulp van de nieuwe lijn de bereikbaarheid van Schiphol vergroten. Dat zou ook kunnen door de Noord/Zuidlijn vanaf station Zuid naar het vliegveld door te trekken. Lees verder
Re: Amsterdams GVB wil Oost/Westlijn
Na invoering van de trolleybus en Oost/Westlijn is hier alvast het volgende idee van Van Huffelen: :')
Re: Amsterdams GVB wil Oost/Westlijn
Leuk ook dat laatste zinnetje. Nog even een negatieve afsluiter over de NZ en iedereen denkt na het lezen 'laten we het dan maar niet doen als het allemaal zo moeilijk is'.
Ik zeg wel doen :pos:
Ik zeg wel doen :pos:
Ik doe ook maar wat
Re: Amsterdams GVB wil Oost/Westlijn
Toch zie ik de Oost/West-lijn er eerder komen dan zo'n trolleybus. De economische argumenten voor de aanleg van deze metrolijn zijn sterk, tenminste eindelijk iemand die haar hoofd boven het maaiveld uit durft te steken. De belangrijkste reden dat de Noord/Zuidlijn zo duur is geworden is gewoon omdat daar nieuwe technieken zijn toegepast. Die kennis heeft men nu en kan worden toegepast op de OostWestLijn.
🍉
Re: Amsterdams GVB wil Oost/Westlijn
De renovatieplannen van de Oostlijn vallen tegen: geen cash om er echt wat van te maken en het draait ook uit op een 10-jaren -plan. We hebben geen geld om ook maar iets fatsoenlijks van de Amstelveenlijn te maken. En als je de eisen voor de nieuwe trams voor 2020 leest kan je bijna niet anders concluderen dat het Amsterdamse tramnet na 1960 stil is blijven staan. Zelfs in zulke erge mate dat er amper nieuwe trams te krijgen zijn voor hier zonder links en rechts grote consessies te doen.
Maar voor een compleet nieuwe Oost/Westlijn zijn wel financiële middelen beschikbaar? M'kay... :')
Prima zo'n nieuw project, maar niet als het ten koste gaat van zo'n beetje al het andere in de stad.
Maar voor een compleet nieuwe Oost/Westlijn zijn wel financiële middelen beschikbaar? M'kay... :')
Prima zo'n nieuw project, maar niet als het ten koste gaat van zo'n beetje al het andere in de stad.
Re: Amsterdams GVB wil Oost/Westlijn
Staat ook op GeenStijl: http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/20 ... stmet.html
Het is een spectrum.
Re: Amsterdams GVB wil Oost/Westlijn
Ik vraag me onderhand af waar al het recente gelobby voor dure, onnodige megaprojecten (metro naar Schiphol, brug naar Noord) toch vandaan komt? De partijen buitelen zowat over elkaar heen: stelt de een één brug naar Noord voor; stelt de volgende er twéé voor. Komt Nijhuis met de verlenging van een bestaande (althans, bijna) metrolijn naar Schiphol, gooit Van Puffelen er een compleet nieuwe lijn overheen (of onderdoor).
Is men blij dat de crisis voorbij is? Ziet men de bomen weer ten hemel groeien? Zijn megaprojecten plots fiscaal aftrekbaar?
-
- Berichten: 32
- Lid geworden op: ma 13 mei 2013, 01:52
Re: Amsterdams GVB wil Oost/Westlijn
De rente op leningen is extreem laag.
Re: Amsterdams GVB wil Oost/Westlijn
Het zou een zeer goed idee zijn om een metro aan te leggen van oost naar west door Amsterdam, maar misschien is het een optie dat bedrijven en instanties die hier profijt van hebben, mede te laten financieren. Dat geldt trouwens ook voor Schiphol met zijn idee.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Re: Amsterdams GVB wil Oost/Westlijn
Beter idee: verhoog de belastingen. Genereert op de eenvoudigste wijze verreweg het meeste geld.
Re: Amsterdams GVB wil Oost/Westlijn
Laat ze nu eerst maar eens het trein- en busstation bij Schiphol Plaza verbouwen voordat Schiphol weer gaat lopen bitchen over meer spoorcapaciteit. De spreiding op Schiphol is een ramp en het busstation heeft teveel last van conflicterende verkeersstromen waardoor het matig functioneert.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Amsterdams GVB wil Oost/Westlijn
En ik denk dat als je extra opgangen vanaf de perrons naar het busstation maakt, je ook al wat aan de nu matige capaciteit van de reizigersstromen kunt doen.
Re: Amsterdams GVB wil Oost/Westlijn
En dar steekt het plan om de Noord/Zuidlijn naar Schiphol door te trekken weer de kop op... Een nieuwe metro is aardig, maar de Noord/Zuidlijn komt niet goed tot z'n recht en bestaande voorzieningen voor reizigers kunnen echt sterk worden verbeterd.
Dit is dus weer het zoveelste voorbeeld dat Amsterdam een goede metro/OV-visie nodig heeft.
Dit is dus weer het zoveelste voorbeeld dat Amsterdam een goede metro/OV-visie nodig heeft.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Amsterdams GVB wil Oost/Westlijn
Begrijp ik dat niemand hier zit te wachten op een OWL?
Ik doe ook maar wat
Amsterdams GVB wil Oost/Westlijn
Niet in de plannen waar men nu aan denkt. We hebben overbelaste tramcorridors in Amsterdam die totaal overbelast zijn en waar met de OWL zoals voorgesteld niets aan gedaan wordt en we hebben tramcorridors die nog lang niet aan hun limiet zitten en uitstekend functioneren die opeens een metro moeten worden.
De enige lijn op het voorgestelde tracé tussen Leidseplein en Zeeburgereiland die capaciteitsproblemen heeft is de 37...
De enige lijn op het voorgestelde tracé tussen Leidseplein en Zeeburgereiland die capaciteitsproblemen heeft is de 37...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Amsterdams GVB wil Oost/Westlijn
Ik zie zelf ook liever een doorgetrokken Geinlijn naar Schiphol hoor Ruwweg route van tram 1 tot Ecuplein en dan verder.
Ik doe ook maar wat
Re: Amsterdams GVB wil Oost/Westlijn
Is er dan al een duidelijk tracé voor de Oost/Westlijn?
@Ardan: wat mij betreft is de Noord/Zuidljn niet 'af': ze hadden het noordwaarts verder Amsterdam Noord en wellicht verder kunnen doortrekken (met diverse 'aftakkingen') en zuidwaarts richting Amstelveen (met diverse eindpunten afhankelijk van de drukte). En dat hoefde niet persé met groot metromaterieel.
Nu heb je een relatief korte lijn. Daarnaast heb je op de bestaande lijnen nog onaantrekkelijke betonbunkers van stations die aan vernieuwing toe zijn. En dan gaat men in plaats van die dingen aanpakken doodleuk beginnen aan een nieuwe lijn.
@Ardan: wat mij betreft is de Noord/Zuidljn niet 'af': ze hadden het noordwaarts verder Amsterdam Noord en wellicht verder kunnen doortrekken (met diverse 'aftakkingen') en zuidwaarts richting Amstelveen (met diverse eindpunten afhankelijk van de drukte). En dat hoefde niet persé met groot metromaterieel.
Nu heb je een relatief korte lijn. Daarnaast heb je op de bestaande lijnen nog onaantrekkelijke betonbunkers van stations die aan vernieuwing toe zijn. En dan gaat men in plaats van die dingen aanpakken doodleuk beginnen aan een nieuwe lijn.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Amsterdams GVB wil Oost/Westlijn
Dat gaat in 2016/2017 wel degelijk gebeuren. Niet compleet from scratch vernieuwd, maar wel een flinke verbetering met behoud van architectonische kenmerken die zo typerend zijn geweest in de oorsponkelijke bouwstijl.VIRM schreef:Daarnaast heb je op de bestaande lijnen nog onaantrekkelijke betonbunkers van stations die aan vernieuwing toe zijn. En dan gaat men in plaats van die dingen aanpakken doodleuk beginnen aan een nieuwe lijn.
Ik doe ook maar wat
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Amsterdams GVB wil Oost/Westlijn
Werkt Rick Visser ook al bij het GVB nu? (A)n-evo schreef:Na invoering van de trolleybus en Oost/Westlijn is hier alvast het volgende idee van Van Huffelen: :')
Re: Amsterdams GVB wil Oost/Westlijn
Hem even een pb'tje sturen. Een regenboogzweefschaapeenhoorn.. geweldige oplossing voor de drukke verbinding van Kabouterdorp naar Potmetgoud :D
Ontopic: radio-interviewtje.
Ontopic: radio-interviewtje.
Ik doe ook maar wat
Re: Amsterdams GVB wil Oost/Westlijn
Volgens mij kun je Amsterdam - Schiphol al een stuk beter maken, wanneer de bussen 69 en 197 veel vaker rijden en wat sneller worden.
Zo zou je bijv. een hoogfrequente 310 van Nieuw-Vennep via Hoofddorp, Schiphol en de A4 naar Amsterdam (Stadionplein, Leidseplein, Elandsgracht) kunnen maken. Met op het hele traject een hoge frequentie van 8 à 12x per uur overdag.
Dan hebben veel Amsterdamse wijken, die niet direct bij een treinstation liggen, ook een snelle verbinding met Schiphol, zonder dat je het "succes" van de aanleg van de NZ-lijn hoeft te herhalen.
Als je die OW-lijn trouwens net zo slim aanlegt als de NZ-lijn, dan komt-ie ongetwijfeld tussen de A10 oost en de A10 west te liggen, en dan blijft het daarbij, want je hebt vervolgens geen geld meer voor het stuk Lelylaan - Schiphol.
Zo zou je bijv. een hoogfrequente 310 van Nieuw-Vennep via Hoofddorp, Schiphol en de A4 naar Amsterdam (Stadionplein, Leidseplein, Elandsgracht) kunnen maken. Met op het hele traject een hoge frequentie van 8 à 12x per uur overdag.
Dan hebben veel Amsterdamse wijken, die niet direct bij een treinstation liggen, ook een snelle verbinding met Schiphol, zonder dat je het "succes" van de aanleg van de NZ-lijn hoeft te herhalen.
Als je die OW-lijn trouwens net zo slim aanlegt als de NZ-lijn, dan komt-ie ongetwijfeld tussen de A10 oost en de A10 west te liggen, en dan blijft het daarbij, want je hebt vervolgens geen geld meer voor het stuk Lelylaan - Schiphol.
Re: Amsterdams GVB wil Oost/Westlijn
Mijn idee: dat busstation ligt heel onhandig en je krijgt onnodig veel conflicten met ander, veelal onbekend verkeer. Weg ermee en opnieuw inrichten op een betere locatie. :YBee schreef:Laat ze nu eerst maar eens het trein- en busstation bij Schiphol Plaza verbouwen voordat Schiphol weer gaat lopen bitchen over meer spoorcapaciteit. De spreiding op Schiphol is een ramp en het busstation heeft teveel last van conflicterende verkeersstromen waardoor het matig functioneert.
Re: Amsterdams GVB wil Oost/Westlijn
Dat valt toch wel mee? Het zijn vooral die drukke zebrapaden die de boel daar constant ophouden.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 138 gasten