Amsterdams GVB wil Oost/Westlijn

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Amsterdams GVB wil Oost/Westlijn

Bericht door wouter15 »

Amsterdams GVB wil Oost/Westlijn

17 februari 2015

AMSTERDAM - De Noord/Zuidlijn is nog in aanbouw, maar het Amsterdamse Gemeentelijk Vervoerbedrijf (GVB) droomt nu al van een Oost/Westlijn. De metroverbinding zou moeten lopen van IJburg via Osdorp naar Schiphol.


Dat zegt GVB-directeur Alexandra van Huffelen in gesprek met het Financieele Dagblad. Van Huffelen wil met behulp van de nieuwe lijn de bereikbaarheid van Schiphol vergroten. Dat zou ook kunnen door de Noord/Zuidlijn vanaf station Zuid naar het vliegveld door te trekken. Lees verder
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdams GVB wil Oost/Westlijn

Bericht door n-evo »

Na invoering van de trolleybus en Oost/Westlijn is hier alvast het volgende idee van Van Huffelen: :')

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Amsterdams GVB wil Oost/Westlijn

Bericht door Ardan »

Leuk ook dat laatste zinnetje. Nog even een negatieve afsluiter over de NZ en iedereen denkt na het lezen 'laten we het dan maar niet doen als het allemaal zo moeilijk is'.

Ik zeg wel doen :pos:
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Amsterdams GVB wil Oost/Westlijn

Bericht door Hainje »

Toch zie ik de Oost/West-lijn er eerder komen dan zo'n trolleybus. De economische argumenten voor de aanleg van deze metrolijn zijn sterk, tenminste eindelijk iemand die haar hoofd boven het maaiveld uit durft te steken. De belangrijkste reden dat de Noord/Zuidlijn zo duur is geworden is gewoon omdat daar nieuwe technieken zijn toegepast. Die kennis heeft men nu en kan worden toegepast op de OostWestLijn.
🍉
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdams GVB wil Oost/Westlijn

Bericht door n-evo »

De renovatieplannen van de Oostlijn vallen tegen: geen cash om er echt wat van te maken en het draait ook uit op een 10-jaren -plan. We hebben geen geld om ook maar iets fatsoenlijks van de Amstelveenlijn te maken. En als je de eisen voor de nieuwe trams voor 2020 leest kan je bijna niet anders concluderen dat het Amsterdamse tramnet na 1960 stil is blijven staan. Zelfs in zulke erge mate dat er amper nieuwe trams te krijgen zijn voor hier zonder links en rechts grote consessies te doen.

Maar voor een compleet nieuwe Oost/Westlijn zijn wel financiële middelen beschikbaar? M'kay... :')

Prima zo'n nieuw project, maar niet als het ten koste gaat van zo'n beetje al het andere in de stad.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Amsterdams GVB wil Oost/Westlijn

Bericht door Karl »

Het is een spectrum.
Alargule

Re: Amsterdams GVB wil Oost/Westlijn

Bericht door Alargule »

:lol:

Ik vraag me onderhand af waar al het recente gelobby voor dure, onnodige megaprojecten (metro naar Schiphol, brug naar Noord) toch vandaan komt? De partijen buitelen zowat over elkaar heen: stelt de een één brug naar Noord voor; stelt de volgende er twéé voor. Komt Nijhuis met de verlenging van een bestaande (althans, bijna) metrolijn naar Schiphol, gooit Van Puffelen er een compleet nieuwe lijn overheen (of onderdoor).

Is men blij dat de crisis voorbij is? Ziet men de bomen weer ten hemel groeien? Zijn megaprojecten plots fiscaal aftrekbaar?
SillyWalks
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 13 mei 2013, 01:52

Re: Amsterdams GVB wil Oost/Westlijn

Bericht door SillyWalks »

De rente op leningen is extreem laag.
Alargule

Re: Amsterdams GVB wil Oost/Westlijn

Bericht door Alargule »

Da's waar inderdaad. Nu snap ik het.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Amsterdams GVB wil Oost/Westlijn

Bericht door SLToilet »

Het zou een zeer goed idee zijn om een metro aan te leggen van oost naar west door Amsterdam, maar misschien is het een optie dat bedrijven en instanties die hier profijt van hebben, mede te laten financieren. Dat geldt trouwens ook voor Schiphol met zijn idee.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Alargule

Re: Amsterdams GVB wil Oost/Westlijn

Bericht door Alargule »

Beter idee: verhoog de belastingen. Genereert op de eenvoudigste wijze verreweg het meeste geld.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Amsterdams GVB wil Oost/Westlijn

Bericht door Suus »

Laat ze nu eerst maar eens het trein- en busstation bij Schiphol Plaza verbouwen voordat Schiphol weer gaat lopen bitchen over meer spoorcapaciteit. De spreiding op Schiphol is een ramp en het busstation heeft teveel last van conflicterende verkeersstromen waardoor het matig functioneert.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Alargule

Re: Amsterdams GVB wil Oost/Westlijn

Bericht door Alargule »

En ik denk dat als je extra opgangen vanaf de perrons naar het busstation maakt, je ook al wat aan de nu matige capaciteit van de reizigersstromen kunt doen.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Amsterdams GVB wil Oost/Westlijn

Bericht door VIRM »

En dar steekt het plan om de Noord/Zuidlijn naar Schiphol door te trekken weer de kop op... Een nieuwe metro is aardig, maar de Noord/Zuidlijn komt niet goed tot z'n recht en bestaande voorzieningen voor reizigers kunnen echt sterk worden verbeterd.

Dit is dus weer het zoveelste voorbeeld dat Amsterdam een goede metro/OV-visie nodig heeft.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Amsterdams GVB wil Oost/Westlijn

Bericht door Ardan »

Begrijp ik dat niemand hier zit te wachten op een OWL?
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Amsterdams GVB wil Oost/Westlijn

Bericht door Suus »

Niet in de plannen waar men nu aan denkt. We hebben overbelaste tramcorridors in Amsterdam die totaal overbelast zijn en waar met de OWL zoals voorgesteld niets aan gedaan wordt en we hebben tramcorridors die nog lang niet aan hun limiet zitten en uitstekend functioneren die opeens een metro moeten worden.

De enige lijn op het voorgestelde tracé tussen Leidseplein en Zeeburgereiland die capaciteitsproblemen heeft is de 37...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Amsterdams GVB wil Oost/Westlijn

Bericht door Ardan »

Ik zie zelf ook liever een doorgetrokken Geinlijn naar Schiphol hoor :P Ruwweg route van tram 1 tot Ecuplein en dan verder.
Ik doe ook maar wat
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Amsterdams GVB wil Oost/Westlijn

Bericht door VIRM »

Is er dan al een duidelijk tracé voor de Oost/Westlijn?

@Ardan: wat mij betreft is de Noord/Zuidljn niet 'af': ze hadden het noordwaarts verder Amsterdam Noord en wellicht verder kunnen doortrekken (met diverse 'aftakkingen') en zuidwaarts richting Amstelveen (met diverse eindpunten afhankelijk van de drukte). En dat hoefde niet persé met groot metromaterieel.
Nu heb je een relatief korte lijn. Daarnaast heb je op de bestaande lijnen nog onaantrekkelijke betonbunkers van stations die aan vernieuwing toe zijn. En dan gaat men in plaats van die dingen aanpakken doodleuk beginnen aan een nieuwe lijn.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Amsterdams GVB wil Oost/Westlijn

Bericht door Ardan »

VIRM schreef:Daarnaast heb je op de bestaande lijnen nog onaantrekkelijke betonbunkers van stations die aan vernieuwing toe zijn. En dan gaat men in plaats van die dingen aanpakken doodleuk beginnen aan een nieuwe lijn.
Dat gaat in 2016/2017 wel degelijk gebeuren. Niet compleet from scratch vernieuwd, maar wel een flinke verbetering met behoud van architectonische kenmerken die zo typerend zijn geweest in de oorsponkelijke bouwstijl.
Ik doe ook maar wat
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Amsterdams GVB wil Oost/Westlijn

Bericht door SuperGhost »

n-evo schreef:Na invoering van de trolleybus en Oost/Westlijn is hier alvast het volgende idee van Van Huffelen: :')

Afbeelding
Werkt Rick Visser ook al bij het GVB nu? (A)
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Amsterdams GVB wil Oost/Westlijn

Bericht door Ardan »

Hem even een pb'tje sturen. Een regenboogzweefschaapeenhoorn.. geweldige oplossing voor de drukke verbinding van Kabouterdorp naar Potmetgoud :D

Ontopic: radio-interviewtje.
Ik doe ook maar wat
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Amsterdams GVB wil Oost/Westlijn

Bericht door Roeland »

Volgens mij kun je Amsterdam - Schiphol al een stuk beter maken, wanneer de bussen 69 en 197 veel vaker rijden en wat sneller worden.
Zo zou je bijv. een hoogfrequente 310 van Nieuw-Vennep via Hoofddorp, Schiphol en de A4 naar Amsterdam (Stadionplein, Leidseplein, Elandsgracht) kunnen maken. Met op het hele traject een hoge frequentie van 8 à 12x per uur overdag.

Dan hebben veel Amsterdamse wijken, die niet direct bij een treinstation liggen, ook een snelle verbinding met Schiphol, zonder dat je het "succes" van de aanleg van de NZ-lijn hoeft te herhalen.

Als je die OW-lijn trouwens net zo slim aanlegt als de NZ-lijn, dan komt-ie ongetwijfeld tussen de A10 oost en de A10 west te liggen, en dan blijft het daarbij, want je hebt vervolgens geen geld meer voor het stuk Lelylaan - Schiphol.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Amsterdams GVB wil Oost/Westlijn

Bericht door waldo79 »

Bee schreef:Laat ze nu eerst maar eens het trein- en busstation bij Schiphol Plaza verbouwen voordat Schiphol weer gaat lopen bitchen over meer spoorcapaciteit. De spreiding op Schiphol is een ramp en het busstation heeft teveel last van conflicterende verkeersstromen waardoor het matig functioneert.
Mijn idee: dat busstation ligt heel onhandig en je krijgt onnodig veel conflicten met ander, veelal onbekend verkeer. Weg ermee en opnieuw inrichten op een betere locatie. :Y
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Amsterdams GVB wil Oost/Westlijn

Bericht door JWM »

Dat valt toch wel mee? Het zijn vooral die drukke zebrapaden die de boel daar constant ophouden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 52 gasten