Veel kleinere (en dus goedkopere) stations zonder machinist.
-
- Berichten: 198
- Lid geworden op: zo 19 dec 2010, 12:31
- Contacteer:
Veel kleinere (en dus goedkopere) stations zonder machinist.
Tijdens mijn wekelijkse uurtje zap-surfen kwam ik op een Koreaanse site waar de voordelen van treinen-zonder-machinist nog eens staan opgesomd: in Zuid-Korea zijn ze al heel ver met geautomatiseerd vervoer. Een voordeel waar je niet zo gauw aan zou denken is dat je zonder machinist heel veel heel korte treinen heel kort achter elkaar kunt laten rijden.
De wachttijd op het station neemt dan evenredig af (elke twee minuten een kort treintje), waardoor de doorstroming wordt verbeterd. Je kunt dan ook toe met veel kortere perrons. De stations kunnen kleiner worden uitgevoerd en worden dan veel goedkoper. Ze kunnen ook makkelijker worden ingepast in de bestaande structuur. En ook leuk voor passagiers die niet zo van wachten houden...
Ik vond het wel interessant om te lezen: treinen-zonder-machinist
De wachttijd op het station neemt dan evenredig af (elke twee minuten een kort treintje), waardoor de doorstroming wordt verbeterd. Je kunt dan ook toe met veel kortere perrons. De stations kunnen kleiner worden uitgevoerd en worden dan veel goedkoper. Ze kunnen ook makkelijker worden ingepast in de bestaande structuur. En ook leuk voor passagiers die niet zo van wachten houden...
Ik vond het wel interessant om te lezen: treinen-zonder-machinist
- The Greyhound
- Berichten: 812
- Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48
Re: Veel kleinere (en dus goedkopere) stations zonder machin
Bij de VAL in Lille zie je dit ook. Korte treinen die de hele dag met een hoge frequentie rijden
Re: Veel kleinere (en dus goedkopere) stations zonder machin
Waarom krijg je toch zo'n erectie van die korte treinen? In Kopenhagen rijden twee metrolijnen om de minuut waarvan een groot stuk over een gedeeld traject dus iedere minuut een metro in spits. Volledig geautomatiseerd. Wat is het doel van dat korte gezever de hele tijd?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Veel kleinere (en dus goedkopere) stations zonder machin
Ja hoor, daar is het maandelijkse Rick Visser-topic hoor -o-
Beetje vreemde dit keer, want ik heb nog nooit een station gezien dat een machinist nodig had
Beetje vreemde dit keer, want ik heb nog nooit een station gezien dat een machinist nodig had
Re: Veel kleinere (en dus goedkopere) stations zonder machin
Zijn ze je al zat op het Wegenforum?
Ik doe ook maar wat
Re: Veel kleinere (en dus goedkopere) stations zonder machin
Ook heel veel lange treinen! *O*Rick Visser schreef:Tijdens mijn wekelijkse uurtje zap-surfen kwam ik op een Koreaanse site waar de voordelen van treinen-zonder-machinist nog eens staan opgesomd: in Zuid-Korea zijn ze al heel ver met geautomatiseerd vervoer. Een voordeel waar je niet zo gauw aan zou denken is dat je zonder machinist heel veel heel korte treinen heel kort achter elkaar kunt laten rijden.
De wachttijd op het station neemt dan evenredig af (elke twee minuten een kort treintje), waardoor de doorstroming wordt verbeterd. Je kunt dan ook toe met veel kortere perrons. De stations kunnen kleiner worden uitgevoerd en worden dan veel goedkoper. Ze kunnen ook makkelijker worden ingepast in de bestaande structuur. En ook leuk voor passagiers die niet zo van wachten houden...
Ik vond het wel interessant om te lezen: treinen-zonder-machinist
Komt wel goed schatje.
Re: Veel kleinere (en dus goedkopere) stations zonder machin
Het Zuid-Koreaanse netwerk heeft net als een metro het voordeel dat het een geïsoleerd netwerk is: het is weliswaar een groot netwerk maar er zijn geen frequente internationale verbindingen gezien de goede relatie met hun noorderburen. Natuurlijk blijft het een netwerk met verschillende treinen, waarbij zowel de voorstadtreinen als de KTX en alles daartussenin elkaar niet in de weg moeten zitten. In Nederland ligt het geheel toch nog wat gecompliceerder omdat er dan internationale afspraken moeten worden gemaakt.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Re: Veel kleinere (en dus goedkopere) stations zonder machin
In Berlijn zijn er wel eens testen geweest met automatisch bestuurbare metro's zonder machinist, alleen er is nooit een vervolg gekomen. Als er ergens een begin gemaakt moet worden met automatisch bestuurbare treinen is het daar wel, aangezien het grootprofiellijnnet volledig conflictvrij is. In Nederland lijkt mij het Kamperlijntje een goede kandidaat, alleen zit je daar met overwegen.
Re: Veel kleinere (en dus goedkopere) stations zonder machin
ze happen weer makkelijk.
-
- Berichten: 198
- Lid geworden op: zo 19 dec 2010, 12:31
- Contacteer:
Re: Veel kleinere (en dus goedkopere) stations zonder machin
In de spits bestaat de intercity van Amersfoort naar Amsterdam soms uit 12 dubbeldeks-wagons. Dat is bijna 300 meter. Het is een imposant gezicht: er is plaats voor meer dan 1000 passagiers. Helaas duurt het best lang voor al die mensen zijn in- en uitgestapt. Dat leidt soms tot vertragingen.deadlock schreef:Waarom krijg je toch zo'n erectie van die korte treinen?
Als de trein weg is gebeurt er op deze lijn een half uur niets meer: vanaf minuut één komen de eerste passagiers vloekend het perron op omdat ze de trein hebben gemist en nu een half uur moeten wachten op de volgende. En vervolgens groeit het aantal wachtende passagiers tot weer vele honderden zodat er weer zo’n lange trein nodig is om alles te kunnen verwerken.
Bij aankomst in Amsterdam hetzelfde verhaal: 1000 passagiers moeten moeten tegelijk worden verwerkt door de trappen en de gangen. Veel passagiers moeten bovendien best een eind lopen voordat ze sowieso bij de trap aankomen. Door de enorme drukte missen velen hun aansluiting.
En vervolgens gebeurt er een half uur niets op die lijn. Pas na dertig minuten komt de volgende lading van 1000 passagiers.
Dan heb ik liever elke drie minuten een treintje van 2 wagons waar 150 passagiers inpassen. Tien treintjes in een half uur betekent 20 wagons: bijna een verdubbeling van de capaciteit en toch verloopt alles veel gelijkmatiger: je hoeft geen driehonderd meter meer te lopen naar de stationstrap. Deze trap kan die 150 passagiers binnen een minuut verwerken en niemand mist meer zijn aansluiting. En mocht je die aansluiting missen is dat niet erg: er gaat er drie minuten later weer een.
De voordelen zijn duidelijk. Ik begrijp best dat het spoor niet van vandaag op morgen kan worden omgebouwd. Maar wat ik niet snap is dat zelfs bij nieuwe lijnen (zoals de Uithoflijn in Utrecht) steeds maar weer wordt teruggegrepen op het oude vertrouwde systeem met zo lang mogelijke treinstellen en een dure machinist.
Dat het anders kan bewijzen ze in Korea, in Lille en in Kopenhagen. Waarom kan dat dan niet bij ons?
Re: Veel kleinere (en dus goedkopere) stations zonder machin
Het Nederlands spoor is met enkele uitzonderingen niet conflictvrij, de trein moet het baanvak delen met Utrecht-Almere, Schiphol-Amersfoort en Amsterdam-Lelystad en kruist ook nog Schiphol-Zwolle en daarbij heb ik nog niet eens sprinters meegeteld. Hierdoor zijn hoge frequenties vrijwel onmogelijk en moet er dus in één keer veel passagiers vervoerd worden, dan in veel keer weinig. Als je om de drie minuten een klein treintje wilt gaan rijden heb je veel meer infrastructuur nodig en dat is duur.
Verder, Rick Visser-topic :')
Verder, Rick Visser-topic :')
-
- Berichten: 198
- Lid geworden op: zo 19 dec 2010, 12:31
- Contacteer:
Re: Veel kleinere (en dus goedkopere) stations zonder machin
Ik breng dit topic niet ter sprake omdat ik vind dat men de bestaande structuur moet aanpassen: Het is voor iedereen duidelijk dat de bestaande infrastructuur niet zomaar kan worden aangepast.Berk-24 schreef:Het Nederlands spoor is met enkele uitzonderingen niet conflictvrij
Het gaat mij om de nieuwe aan te leggen lijnen: de trajecten die nu nog op de tekentafel liggen. Bij het voorbeeld dat ik noem (de Uithoflijn, een hele nieuwe lijn) is wéér gekozen voor lange treinstellen met bestuurder. Deze lijn gaat 321 miljoen euro kosten. Als men in beginsel was uitgegaan van een systeem zoals in Lille en Kopenhagen (toch ook beproefde systemen) vraag ik mij af of dat ook zo duur zou zijn geweest.
... die uitzonderingen kunnen wél interessant zijn om eens te kijken naar het kostenplaatje.Berk-24 schreef: met enkele UITZONDERINGEN niet conflictvrij
:)Berk-24 schreef: Verder, Rick Visser-topic
Re: Veel kleinere (en dus goedkopere) stations zonder machin
Systemen zonder bestuurder worden alleen als veilig ervaren als ze volledig vrijliggend zijn (eventuele gelijkvloerse kruisingen daargelaten, zie de ParkShuttle). (Of ze ook echt onveiliger zijn, laat ik even in het midden.)Rick Visser schreef:Het gaat mij om de nieuwe aan te leggen lijnen: de trajecten die nu nog op de tekentafel liggen. Bij het voorbeeld dat ik noem (de Uithoflijn, een hele nieuwe lijn) is wéér gekozen voor lange treinstellen met bestuurder. Deze lijn gaat 321 miljoen euro kosten. Als men in beginsel was uitgegaan van een systeem zoals in Lille en Kopenhagen (toch ook beproefde systemen) vraag ik mij af of dat ook zo duur zou zijn geweest.
In Utrecht kon dat alleen gerealiseerd worden door of ondergronds te bouwen (te duur) of de hoogte in te gaan (lelijk).
Daarom is er voor een klassieke tram gekozen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Veel kleinere (en dus goedkopere) stations zonder machin
Hou je alleen de boemel naar Harlingen en de boemel naar Kampen over.
Re: Veel kleinere (en dus goedkopere) stations zonder machin
Wat dacht je van Zwolle - Den Haag HS en in de toekomst naar Dordrecht?
Komt wel goed schatje.
Re: Veel kleinere (en dus goedkopere) stations zonder machin
En niet alleen op het wegenforum :Y :Y :Y :YArdan schreef:Zijn ze je al zat op het Wegenforum?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: Veel kleinere (en dus goedkopere) stations zonder machin
De theorie achter dit topic, vaker maar korter door kostenreducties en dezelfde capaciteit houden, vind ik best overtuigen. Beter dan zweefteverij.
Het is een spectrum.
Re: Veel kleinere (en dus goedkopere) stations zonder machin
Misschien is Rick Visser afschaffen ook een idee.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Re: Veel kleinere (en dus goedkopere) stations zonder machin
Hoezo, hij is productief met het lanceren van proefballonnetjes. Lekker laten gaan
Re: Veel kleinere (en dus goedkopere) stations zonder machin
Als 'ie ooit voet aan de grond krijgt in Politikerland dan gaat dit miljoenen aan gemeenschapsgeld kosten wat in de zakken van waarschijnlijk corrupte en corpulente VVD'ers verdwijnt.waldo79 schreef:Hoezo, hij is productief met het lanceren van proefballonnetjes. Lekker laten gaan
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Veel kleinere (en dus goedkopere) stations zonder machin
Luchtvervuiling! Ik kan door al die ballonnen de zon niet eens meer zienwaldo79 schreef:Hoezo, hij is productief met het lanceren van proefballonnetjes. Lekker laten gaan
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten