Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Berk-24 schreef:Ik ben blij dat de s3600 nog niet wordt versnelt. Klinkt gek, maar men wil dan niet de s3000 of s3100 er voor opofferen (lees: een van beide laten stoppen in ahz, est en nml). Nu overstijgt het aanbod tussen ah en nm de vraag, zelfs in de spits. Als de s3600 wordt versnelt zonder vertraging van de s3000 of s3100 dan wordt de mismatch nog sterker. Marktcomfort is het aanbod tussen arnhem en nijmegen in de spits 6 en buiten de spits 4 treinen per uur, niet 8 en al helemaal geen 10.
Het is "versneld" in plaats van versnelt :Y
Er is geen sprake geweest van een versnelling voor de s3600 voor drgl2016. Dat gebeurt in drgl2017 en misschien nog wel later
De nieuwe dienstregeling van de Kennemerlijn is wel een achteruitgang, maar ik kan wel begrijpen dat NS iets wil veranderen aan deze dienstregeling. Feitelijk gezien gaat de huidige s14800 de hele dag rijden en wordt de s3400 een spitstrein.
Ik vind het idee wel beter dan het eerdere voorstel, waarin helemaal geen IC meer reed en de hele lijn alleen nog in de spits een verbinding met Amsterdam Centraal zou hebben.
Verder vind ik het wel raar dat die spits-IC niet in Castricum stopt. Ik snap wel dat je niet overal stopt, maar het aantal stops vind ik toch wel weinig voor een spitstrein. Het doorgaande belang van deze trein is toch behoorlijk beperkt.
En over spitstreinen gesproken, de stop in Hoorn Kersenboogerd keert nog altijd niet terug in de s14500. Wel jammer dat deze tijdelijke aanpassing zolang moet duren.
Dat die spitstrein Haarlem - Alkmaar alleen in Beverwijk stopt, heeft wellicht te maken met aansluitingen in Haarlem en met de omloop. Met 1 tussenstop zal de rijtijd ongeveer 28 minuten worden, en iedere extra stop kost 2 à 3 minuten extra.
Ik denk niet dat dat iets uitmaakt. Die treinen rijden alleen in de spitsrichting, dus omlooptechnisch maakt een minuutje meer of minder niet uit. Wat betreft de aansluitingen: ook dat lijkt me niet waarschijnlijk. Het gaat dan vooral om de aansluiting in Haarlem richting Den Haag. Dat kan ook via Sloterdijk en dan wel de hele dag.
Berk-24 schreef:Ik ben blij dat de s3600 nog niet wordt versnelt. Klinkt gek, maar men wil dan niet de s3000 of s3100 er voor opofferen (lees: een van beide laten stoppen in ahz, est en nml). Nu overstijgt het aanbod tussen ah en nm de vraag, zelfs in de spits. Als de s3600 wordt versnelt zonder vertraging van de s3000 of s3100 dan wordt de mismatch nog sterker. Marktcomfort is het aanbod tussen arnhem en nijmegen in de spits 6 en buiten de spits 4 treinen per uur, niet 8 en al helemaal geen 10.
Het is "versneld" in plaats van versnelt :Y
Er is geen sprake geweest van een versnelling voor de s3600 voor drgl2016. Dat gebeurt in drgl2017 en misschien nog wel later
Daar is wel sprake van geweest maar dat gaat niet door.
Berk-24 schreef:Ik ben blij dat de s3600 nog niet wordt versnelt. Klinkt gek, maar men wil dan niet de s3000 of s3100 er voor opofferen (lees: een van beide laten stoppen in ahz, est en nml). Nu overstijgt het aanbod tussen ah en nm de vraag, zelfs in de spits. Als de s3600 wordt versnelt zonder vertraging van de s3000 of s3100 dan wordt de mismatch nog sterker. Marktcomfort is het aanbod tussen arnhem en nijmegen in de spits 6 en buiten de spits 4 treinen per uur, niet 8 en al helemaal geen 10.
Verder probeert men tussen Haarlem en Uitgeest het aanbod beter op de vraag aan te laten sluiten, daar is niks mis mee. Meer treinen laten rijden dan nodig heet verspilling.
Het huidige treinaanbod tussen Arnhem en Nijmegen is ontstaan in 2009, daarvoor reden er buiten de spits 6 en in de spits 8 treinen per uur.
NS moest de dienstregeling aanpassen vanwege de verbouwing. Daardoor was er geen ruimte meer om de s7600 en de s3600 te keren en dit werd opgelost door beide doorgaand te maken en als stoptrein op Ah - Nm. Kennelijk vond NS dat 2 IC's per uur te weinig is en daardoor werden alle treinen uit Utrecht doorgetrokken naar Nijmegen en niet alleen de s3000.
Ik heb trouwens niet het idee dat de 8 treinen per uur nu zo'n zware overkill zijn in de spits. En dat betekent al helemaal niet dat de s3600 niet versneld hoeft te worden, want dit is voor veel reizigers een flinke vooruitgang.
Als NS het echt zo'n overkill had gevonden tussen Arnhem en Nijmegen, was de sprinter uit Zutphen in Arnhem wel doorgekoppeld aan die naar Ede. Kennelijk wordt dat niet nodig gevonden: ik vraag me dan ook af of er wel een probleem is.
Over de dienstregeling rond Beverwijk: vorig jaar is de aanpassing die NS wilde op het allerlaatste moment teruggedraaid, onder druk van de regionale overheden en de consumentenorganisaties. Ik neem aan dat NS het afgelopen jaar gebruikt heeft om het nieuwe plan samen met de regionale overheden en de consumentenorganisaties te maken, en dat ze niet nog een keer hetzelfde risico willen lopen. Daarmee neem ik aan dat de huidige uitwerking voor die regio inderdaad de beste is.
Ik heb ook niet het idee dat het aantal treinen op Arnhem - Nijmegen nou veel te groot is. In het dal is het aan de ruime kant, maar ik kan wel meer trajecten opnoemen waarvoor dit geldt. In ieder geval is het een goed idee dat het patroon consequent is en niet afwijkt in de spits. Dat maakt de aansluitingen richting Boxmeer en Doetinchem (beide kwartierdiensten) overzichtelijker.
Ik geloof best dat NS goed overlegd heeft met de regio over de Kennemerlijn. Maar ik vind het gewoon vreemd voor een spitstrein dat die zo weinig stops heeft. Zo'n trein moet juist reizigers afromen van de reguliere trein, zodat die niet te vol raakt. Dat was ook precies het idee van de s14500 voordat de s4500 een IC werd.
Het meeste was al wel bekend. Wat ik nog niet voorbij had zien komen:
- Lunetten krijgt zijn kwartierdienst in beide richtingen waarschijnlijk terug *O*
- CNL wordt niet meer gereden met Nederlandse locs en zal Emmerich gaan overslaan.
- Mogelijkheid dat de s7000 tot Almelo wordt ingekort. Het contract daarover is nog niet verlengd.
Dat laatste roept bij mij een paar vragen over. Dit suggereert namelijk dat de sprinterbediening van Almelo-Enschede de verantwoordelijk is (of zal worden) van de provincie Overijssel / regio Twente. Dat zou betekenen Almelo de Riet, Borne en Enschede Drienerlo in de toekomst geen HRN-stations meer zijn.
Ik begrijp trouwens wel waarom de regio huiverig is met verlenging van het contract. De dienstregeling van de s7000 is een zootje. Een onbedoeld neveneffect van de desintegratie van de IC-Berlijn uit de Noord-Oost en de strengere plannormen. Bovendien vraag ik me af of een kwartierdienst voor de sprinters buiten de spits wel nodig is.
Dat was al duidelijk toch dat Zwolle - Enschede gedecentraliseerd werd in de toekomst. Ik denk overigens dat de regio wel met geld op de plank komt voor in het dal.
Het zal mij niets verbazen als er over het geld gesteggeld wordt. Overijssel zit op ov-gebied wat krap bij kas en weet uit ervaringen met bijvoorbeeld de vechtdallijnen hoeveel geld een trein zou moeten kosten. NS heeft vast een hoger prijskaartje in gedachten waarmee je onenigheid krijgt. Leuke is dat als NS er niet uitkomt en men op basis van Zwolle-Enschede straks weer 4x per uur Enschede-Almelo gaat rijden dat dat heel slecht imago van NS gaat opleveren. Als NS zou ik er als de kippen bij zijn om hier een aantrekkelijke deal voor de regio te maken.
Thom91 schreef:Dat was al duidelijk toch dat Zwolle - Enschede gedecentraliseerd werd in de toekomst. Ik denk overigens dat de regio wel met geld op de plank komt voor in het dal.
Voor Wierden - Enschede is het in ieder geval geen volledige decentralisatie, want de IC's blijven gewoon. Maar ik krijg het idee dat voor Almelo - Enschede het "Limburgse model" wordt uitgevoerd, waar stoptreinen onder de provincie vallen en IC's onder het rijk.
Ik vraag me af of keren in Almelo overdag uberhaupt wel past. Als ik even snel kijk krijg je dan hele lastige situaties met de 140 (waar die serie nu al ruzie mee heeft). Zou best wel eens leeg doorrijden naar Hengelo kunnen worden ofzo...
Op zondag rijdt hij maar 1x/uur, waardoor je het goede halfuur uit kan zoeken. Op maandag t/m vrijdag moet hij 2x/uur rijden vanuit de concessie, dus heb je geen keuze meer voor het ene of andere halfuur.
De s7000 vertrekt in Aml van spoor 4 richting Dv en komt aan op spoor 2 vanuit Dv. Dan wordt er toch momenteel ook al gerangeerd. Tenminste, dat haal ik uit de reisplanner. Ik vind het ook vreemd.
Het werkelijke probleem met die internationale trein is dat Almelo en Hengelo veel te weinig capaciteit hebben.
Wat ook het een en ander op kan lossen: De internationale trein Almelo over laten slaan en daar ook de s7000 in laten halen.
Op zondag schijnt hij net buiten het station kop te maken. Dat kan echter alleen als er losse stellen rijden, NSR personeel mag namelijk niet door de ballast lopen, dus doordeweeks gaat dat lastig worden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
In het stuk over de wijzigingen tussen Haarlem en Uitgeest:
De capaciteit van de treinen – ook in de voorgenomen nieuwe dienstregeling per 2016 - staat dit toe. Door de beoogde inzet van een in lengte gemakkelijker aan te passen materieeltype nemen de mogelijkheden hiervoor alleen maar toe.
Ik ben benieuwd op welk materieel dit slaat. DDZ?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Ik denk eerder dat men het heeft over SLT, DDZ koppelt niet altijd even goed. :X
Verder veel goed nieuws van de ICE, met meer late ritten vanuit Duitsland naar de Randstad, en een goede poging om de CNl rendabeler te maken zonder op de dienstverlenging te bezuinigen. Wel wil het natuurlijk wel veel zeggen over de rendabiliteit van de ICE als de reizigers van een heel ICE 3-treinstel in drie gewone rijtuigen passen... :')
Ik dacht dat op dit moment in de avonduren met de s7000 in Almelo op spoor 2a werd binnengenomen en vervolgens wordt weggerangeerd naar spoor 1b. Je zou de trein daar toch kunnen laten keren en dan later weer naar spoor 2a kunnen terugrijden en vanaf daar weer vertrekken richting Deventer?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Opvallend: Eerder werd gemeld dat de (12)s700 de hele dag zou gaan rijden, dat is verdwenen uit de plannen. Tevens staat vermeld dat de overstap (12)s700 <=> s2600 in Almere cross-platform wordt maar dat kan juist niet ieder half uur gegeven de infrastructuur die er tijdelijk ligt.
Z2N schreef:Ik denk eerder dat men het heeft over SLT, DDZ koppelt niet altijd even goed. :X
Niet dat er veel meer capaciteitswinst te behalen valt. Het kortste perron op de lijn is 160m, daar past maximaal 2x SLT-IV in en dat heeft niet zo heel veel meer ruimte dan een DDZ.