Daar ben ik het niet helemaal mee eens: een groot deel van het Belgische spoor heeft nog genoeg ruimte in overvloed, een veel groter deel dan in Nederland zelfs, maar in Brussel in de Noord-Zuidtunnel is het echt enorm druk en daar moet de dienstregeling in heel het land op worden afgestemd. En daar maakt het systeem met 1x/uur-treinen, die meestal niet eens een regelmatig halfuurpatroon i.c.m hetzelfde stoppatroon hebben met andere diensten, er niet makkelijker op. Maar het probleem is dat daar ieder zichzelf respecterend gat een rechtstreekse verbinding wil hebben met Brussel, terwijl het in Nederland zelfs niet vanzelfsprekend is om überhaupt een rechtstreekse verbinding te hebben als grote stad (met veruit het grootste voorbeeld Tilburg), laat staan met centraal (even een vergelijking omdat Brussel ook maar één lijn heeft van enorm belang waarbij de Luxemburg-tak er nog een klein beetje aanhangt), waar best veel steden geen verbinding mee hebben. Terwijl in België het vanzelfsprekend zou zijn als plaatsen als Coevorden of Boxtel ook een rechtstreekse verbinding zouden hebben met Amsterdam Centraal.Obus schreef:Ja, in België werken uursdiensten prima omdat ze op het overgrote deel van het net infrastructuur genoeg hebben om dat aan te kunnen. Het is daar niet zo krap als in NL
Dat maakt het geheel wel wat gecompliceerd, al die uurdiensten die door de krappe Noord-Zuidtunnel moeten, waardoor de punctualiteit er ook onder lijdt. In Nederland zouden we zoiets niet moeten willen hebben omdat het onmogelijk wordt om tussen Amstel en Sloterdijk goed te plannen en omdat het onregelmatige stoppatroon in een uur op veel stations niet ten goede komt van de reiziger. We hebben gekozen voor minder lijnen, meer overstappen maar wel een veel helderder patroon, meer punctualiteit en ruimte voor meer treinen per uur per spoor. Met als bonus een gedecentraliseerd net bij Amsterdam, die overigens pas eind 2017 echt goed tot zijn recht komt.
Het enige waar ik me wél in zou kunnen vinden is uurdiensten die uiteindelijk strakke halfuursdiensten en kwartierdiensten vormen met andere treinseries met exact hetzelfde stoppatroon op hetzelfde traject: dus niet dat er 1x/uur een trein in Deurne stopt en 1x/uur niet. On-Belgisch dus, maar wel beter. Ten noorden van Zwolle werkt het ook (alleen de tak Den Haag-Leeuwarden is wat gecompliceerd).