Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Bericht door Jurre »

Waarom gewoon niet een gelede bus, kwartierdienst of met twee bussen achter elkaar? Waarom zo moeilijk willen doen met een aanhangbus? Arriva zit door heel Nederland, een beetje ruilen hier en daar en het is gefixt.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Bericht door Hainje »

Dat is nogal eenvoudig. Een aanhanger koppel je enkel aan wanneer het echt druk is, daarbuiten kan de bus gewoon als 12m wagen op dienst. De vervelende eigenschap van een gelede wagen is dat je die aanhanger niet af kunt koppelen. Dus dan moet je of een gelede wagen inzetten op momenten waar deze niet nodig is of een extra 12m wagen aanschaffen om het juiste materieel in te kunnen zetten. Vervelende is wel dat je dan een 18m bus stil hebt staan, waarvan de afschrijvingskosten aanzienlijk hoger zijn dan van een aanhangwagentje.
🍉
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Bericht door dennistd »

Lijn 74 is volgens mij een lijn met duidelijke spitsrichting (naar Enschede). Je kunt daar een gelede bus op inzetten natuurlijk, maar tegen de tijd dat ie vanuit Enschede terug is in Doetinchem is de ochtendspits voorbij. In de richting Doetinchem is het 's ochtends niet nodig om die gelede bus in te zetten. 's Middags hetzelfde vanuit Doetinchem: naar Enschede heb je geen gelede nodig, die heb je vanuit Enschede nodig (of kun je in elk geval goed gebruiken).

Dan kun je natuurlijk zeggen: ik laat die gelede bus de hele dag op de buffer in Enschede staan en stuur de chauffeur met de volgende bus mee terug naar de Achterhoek. Arriva kiest er voor om het achterste deel van de 'gelede bus' achter te laten in Enschede, en met de rest gewoon door te rijden.
chemie
Berichten: 672
Lid geworden op: do 01 mei 2014, 12:01

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Bericht door chemie »

Jurre schreef:Waarom gewoon niet een gelede bus, kwartierdienst of met twee bussen achter elkaar? Waarom zo moeilijk willen doen met een aanhangbus? Arriva zit door heel Nederland, een beetje ruilen hier en daar en het is gefixt.
Kwartierdienst? Kwartierdienst? Waar zie je de 74 voor aan? Op sommige tijdstippen is het inderdaad druk en vol, maar lang lang lang niet altijd. Een kwartierdienst gaat niet werken, zeker niet nu de 73 de hoofdlijn van de corridor is geworden.
dennistd schreef:Lijn 74 is volgens mij een lijn met duidelijke spitsrichting (naar Enschede). Je kunt daar een gelede bus op inzetten natuurlijk, maar tegen de tijd dat ie vanuit Enschede terug is in Doetinchem is de ochtendspits voorbij. In de richting Doetinchem is het 's ochtends niet nodig om die gelede bus in te zetten. 's Middags hetzelfde vanuit Doetinchem: naar Enschede heb je geen gelede nodig, die heb je vanuit Enschede nodig (of kun je in elk geval goed gebruiken).

Dan kun je natuurlijk zeggen: ik laat die gelede bus de hele dag op de buffer in Enschede staan en stuur de chauffeur met de volgende bus mee terug naar de Achterhoek. Arriva kiest er voor om het achterste deel van de 'gelede bus' achter te laten in Enschede, en met de rest gewoon door te rijden.
'S middags is het zo dat het over het algemeen meer verspreidt is. Je hebt absoluut gelijk met de spitsrichting van de 74. Die is er zeker. Ik snap de keuze van Arriva en laat ze het vooral eens proberen. Het is wel eens goed geweest met de sardientjes in de 73/74. *bus*
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Bericht door SuperGhost »

Jurre schreef:Waarom gewoon niet een gelede bus, kwartierdienst of met twee bussen achter elkaar? Waarom zo moeilijk willen doen met een aanhangbus? Arriva zit door heel Nederland, een beetje ruilen hier en daar en het is gefixt.
Die kwartiersdienst rijdt er al, op de hele route. In de spits rijdt lijn 74 elk kwartier op Doetinchem-Groenlo, waarvan 2 door naar Enschede en de andere 2 hebben een overstap op lijn 73 naar Enschede. (op Groenlo-Enschede rijdt niet alleen in de spits een kwartiersdienst, maar ook in de brede spits).
dennistd schreef:Lijn 74 is volgens mij een lijn met duidelijke spitsrichting (naar Enschede).
Niet dus. Lijn 74 rijdt altijd in zowel de spitsrichting als de tegenspitsrichting, er zit een duidelijke omslag tussen Groenlo en Lichtenvoorde.
's Ochtends rijdt lijn 74 ri. Enschede namelijk in de tegenspits op Doetinchem-Lichtenvoorde, maar in de spitsrichting op Groenlo-Enschede*. De rit ri. Doetinchem rijdt juist in de tegenspits op Enschede-Groenlo*, maar vervolgens weer in de spitsrichting op Lichtenvoorde-Doetinchem.

(*Wel een spitsrichting op Eibergen-Groenlo, vanwege de grote vraag richting het station in Lievelde, maar daarvoor is alleen lijn 72 nuttig).
dennistd schreef:Dan kun je natuurlijk zeggen: ik laat die gelede bus de hele dag op de buffer in Enschede staan en stuur de chauffeur met de volgende bus mee terug naar de Achterhoek. Arriva kiest er voor om het achterste deel van de 'gelede bus' achter te laten in Enschede, en met de rest gewoon door te rijden.
Er moeten buiten de spits toch al bussen achter gelaten worden in zowel Enschede, Groenlo als Doetinchem, want de frequenties nemen ook af dus je rijdt dan met minder bussen. Als je in de spits dan gaat rijden met een mix van gelede en ongelede bussen en de gelede bussen dan laat staan...
Die afname van het aantal benodigde bussen voor lijnen 73 en 74 is nogal groot zelfs:
Lijn 73:
Brede Spits: 2x p/u Winterswijk - Enschede
Dagdal: 1x p/u Winterswijk - Enschede
Avond/Weekend: 1x p/u Winterswijk - Haaksbergen

Lijn 74:
Spits: 4x p/u Doetinchem - Groenlo, 2x door naar Enschede (andere 2 aansluitend op lijn 73)
Brede spits: 2x p/u Doetinchem - Enschede
Dagdal: 1x p/u Doetinchem - Enschede (halfuursdienst met lijn 73 op Groenlo-Enschede)
Avond/weekend: rijdt niet

Lijn 74 is eigenlijk al een veredelde spitslijn geworden. Daar kun je dus prima gelede bussen op laten rijden. Buiten de spits is de materieeluitwisseling zeer simpel, doordat die rit vanuit Enschede gewoon de 2e rit van lijn 73 is gezien ten opzichte van de spits. De bus kan dus direct van lijn 73 overgenomen worden (die dan met normaal materieel blijft rijden). In Doetinchem is het ook simpel, omdat lijnen 23, 24 en 28 ook met versterkingsritten rijden in de spits en er dus buiten de spits daar ook bussen over blijven.
Laatst gewijzigd door SuperGhost op vr 20 feb 2015, 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.
chemie
Berichten: 672
Lid geworden op: do 01 mei 2014, 12:01

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Bericht door chemie »

SuperGhost schreef:
Jurre schreef:Waarom gewoon niet een gelede bus, kwartierdienst of met twee bussen achter elkaar? Waarom zo moeilijk willen doen met een aanhangbus? Arriva zit door heel Nederland, een beetje ruilen hier en daar en het is gefixt.
Die kwartiersdienst rijdt er al, op de hele route. In de spits rijdt lijn 74 elk kwartier op Doetinchem-Groenlo, waarvan 2 door naar Enschede en de andere 2 hebben een overstap op lijn 73 naar Enschede. (op Groenlo-Enschede rijdt niet alleen in de spits een kwartiersdienst, maar ook in de brede spits).
Alleen is dat reisadvies nou net niet uit 9292 te toveren.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Bericht door Hainje »

Dan noem je ook wel iets.
🍉
Buzzer
Berichten: 61
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 11:56

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Bericht door Buzzer »

Het Saxion (Hogeschool) zet ook bussen in om studenten vanuit de Achterhoek naar Enschede te brengen en vice versa. Alleen ik heb geen idee of die goed gebruikt wordt.
Saxionbus, de gratis buslijn voor studenten uit de Achterhoek!
Vanuit de Achterhoek kun je gratis de bus naar Saxion pakken! Saxion beschikt namelijk over een eigen hogeschoolbus.
De Saxionbus brengt je iedere werkdag vanuit de Achterhoek naar Enschede en aan het eind van de middag kun je weer instappen voor de rit terug naar huis. De Saxionbus is lekker comfortabel, snel en vooral voordelig. Want op vertoon van je Saxion collegekaart en een vervoerbewijs beschik je als student over een gratis privé-chauffeur!

Halteplaatsen Saxionbus
Hieronder tref je de halteplaatsen van 2014-2015 aan. De route wordt jaarlijks geëvalueerd, zodat we de Saxionbus zo veel mogelijk laten rijden volgens de wens van de studenten.

Plaats Vertrektijd Halteplaats

Aalten 7.10 uur Station NS
Bredevoort 7.15 uur Hoek Prins Mauritsstraat / Misterstraat
Winterswijk 7.25 uur Bushalte Syntus bij Ziekenhuis, Rondweg West
Groenlo 7.35 uur Busstation
Eibergen 7.45 uur Bushalte Viersprong (Het Assink)
Enschede 8.10 uur Stadscampus (Saxion)

De terugrit gaat in omgekeerde volgorde. De bus vertrekt om 17.00 uur uit Enschede vanaf perron 11 van het busstation (naast Enschede CS).

https://www.saxion.nl/studeren/tijdens- ... ie/buslijn
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Bericht door SuperGhost »

chemie schreef:
SuperGhost schreef:
Jurre schreef:Waarom gewoon niet een gelede bus, kwartierdienst of met twee bussen achter elkaar? Waarom zo moeilijk willen doen met een aanhangbus? Arriva zit door heel Nederland, een beetje ruilen hier en daar en het is gefixt.
Die kwartiersdienst rijdt er al, op de hele route. In de spits rijdt lijn 74 elk kwartier op Doetinchem-Groenlo, waarvan 2 door naar Enschede en de andere 2 hebben een overstap op lijn 73 naar Enschede. (op Groenlo-Enschede rijdt niet alleen in de spits een kwartiersdienst, maar ook in de brede spits).
Alleen is dat reisadvies nou net niet uit 9292 te toveren.
Je hebt zeker vandaag als datum ingevuld? Dan heb je namelijk de vakantiedienstregeling zitten te bekijken. Probeer volgende week eens.

De kwartiersdienst tussen Groenlo en Doetinchem rijdt alleen in de spitsrichting*, dus 's ochtends van Groenlo naar Doetinchem en 's middags andersom.

*er rijden 's ochtends wel 2 extra ritten van lijn 74 vanaf Lichtenvoorde Twenteroute (V: 7:07 en 7:22), maar die rijden slecht 8 minuten voor de normale ritten van lijn 74 uit en rijden door naar Haaksbergen Busstation, waar ze aansluiten op lijn 62 naar Enschede. Er zijn op dat moment dus 6 verbindingen per uur Groenlo/Eibergen->Enschede:
vanaf Eibergen Viersprong gezien ziet dat er als volgt uit:
7:06 Lijn 74 Enschede
7:21 Lijn 73 Enschede
7:28 Lijn 74 Haaksbergen, met overstap: Lijn 62 Denekamp
7:36 Lijn 74 Enschede
7:43 Lijn 74 Haaksbergen, met overstap: Lijn 62 Enschede Universiteit
7:51 Lijn 73 Enschede
(de rit die om 7:22 uit Lichtenvoorde vertrekt sluit aan op de bus van lijn 62 die doorrijdt naar de universiteit).
Springer
Berichten: 61
Lid geworden op: do 18 sep 2014, 21:45

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Bericht door Springer »

Oke, ik snap dat een gelede bus duurder is qua aanschaf en een hoger verbruik heeft dan een 12 meter wagen. Maar een bus aanschaffen die een aanhanger mee kan nemen plus de kosten van de aanschaf van een aanhanger zijn naar mijn idee ook redelijk hoog. Maar ook een voertuig met aanhanger verbruikt meer brandstof. En als je de aanhanger achter laat, heb je alsnog de afschrijving die gewoon doorgaat terwijl je er geen geld mee verdient. Stilstand is ook een kostenpost naar mijn idee. Vraag mij dus af of een bus met hanger wel zo veel goedkoper is dan een gelede bus. Arriva had er ook voor kunnen kiezen om net als enkele ("ex-")Zuidangent geledes een rolluik te plaatsen om het achterste deel van de bus af te sluiten...
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Bericht door marvinkok »

Wat bereik je met zo'n rolluik? Daar gaat je bus niet minder van verbruiken hoor... Bij de Zuidtangent was het ook meer voor de sociale veiligheid.
Een aanhanger lijkt me goedkoper dan een bus, dus voor de prijs van zeg 1,5 bus heb je de capaciteit van 2 bussen. Bovendien staat er genoeg aan bussen stil tussen de spitsen, dus of het nou een aanhanger is of een bus die stilstaat maakt verder ook niet uit. Echter de hele dag met een gelede rijden kost je meer brandstof dan een paar slagen met aanhanger en de rest gewoon met 12m.
Ik vind het in ieder geval het proberen waard. Vraag is alleen, moet er nog een begeleider mee voor in de aanhanger of zijn camera's voldoende...
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Bericht door nvdw »

En een ander issue is dat de chauffeur een DE-rijbewijs moet hebben.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
NG²7²™
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 25 jul 2011, 12:52
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Bericht door NG²7²™ »

Het heet niet voor niets een 'pilot'...
Groeten,
Nick
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Bericht door SuperGhost »

marvinkok schreef:Wat bereik je met zo'n rolluik? Daar gaat je bus niet minder van verbruiken hoor... Bij de Zuidtangent was het ook meer voor de sociale veiligheid.
Een aanhanger lijkt me goedkoper dan een bus, dus voor de prijs van zeg 1,5 bus heb je de capaciteit van 2 bussen. Bovendien staat er genoeg aan bussen stil tussen de spitsen, dus of het nou een aanhanger is of een bus die stilstaat maakt verder ook niet uit. Echter de hele dag met een gelede rijden kost je meer brandstof dan een paar slagen met aanhanger en de rest gewoon met 12m.
Ik vind het in ieder geval het proberen waard. Vraag is alleen, moet er nog een begeleider mee voor in de aanhanger of zijn camera's voldoende...
Ik vraag me af of zo'n aanhanger wel goedkoper is. Die aanhanger moet zijn eigen kenteken, APK-keuring en verzekering hebben. Dat zijn nogal wat kosten.

Daarnaast moet je alle chauffeurs inderdaad omscholen (want een bus met aanhanger vergt een E-rijbewijs) en ook is die aanhanger natuurlijk zeer gevoelig voor zwartreizigers, en de sociale veiligheid is ook laag natuurlijk (want de chauffeur zit niet in dat voertuig, of je moet een boa daarvoor inzetten, maar dat is ook duur). Daarnaast is het wettelijk nog niet toegestaan en moet je dus hopen dat na de proef de wetgever de wet wil aanpassen ervoor (zo niet, dan koop je ze voor niets).

Dit terwijl zoals al gezegd lijn 74 eigenlijk al vrijwel een spitsdienst is. Daarnaast kunnen de gelede bussen van lijn 74 dan ook gebruikt worden voor treinvervangend vervoer als een van de treindiensten gestremd is. Er zijn namelijk nog een aantal belangrijke stremmingen door infra-uitbreiding gepland (voor Arnhem-Winterswijk, extra dubbelspoor bij Wehl en op Zevenaar-Didam) en er worden over andere nog serieus nagedacht (dubbelspoor Voorst-Empe, elektrificatie van alle 4 de lijnen).
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Bericht door Hainje »

Of je zet een wat oudere chauffeur in die zijn rijbewijzen in het leger heeft gehaald. Bouw gewoon een kleine roulering op waarin de betreffende ritten worden ingedeeld en laat dat clubje chauffeurs standaard op die diensten rijden. Als het een succes blijkt te zijn kan er nog altijd besloten worden wat meer chauffeurs op te leiden voor rijbewijs DE. Kan prima, op die manier worden de meeste van de scholierenlijnen in Eindhoven ook gereden (lijn 184 etc.)
🍉
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Bericht door huibf »

Arriva is gewoon vies van geleed, dat blijkt ook wel in Brabant.
Gewoon melden in PVE dat x aantal geleed moet worden uitgevoerd.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Bericht door Thom91 »

Het typerende OVNL 'het kan niet want duizend regels want duur' terwijl er een uitstekend betoog ligt waarom het wel kan is weer van uitmuntend niveau hier.

Het is een pilot, en een positieve ontwikkeling!
Komt wel goed schatje.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Bericht door Michael 1988 »

Om heel eerlijk te zijn juich ik deze pilot zelf ook toe en vind ik persoonlijk ook dat het in wat meer concessies (alles buiten de randstad) toegepast mag worden. Ik zelf zie de voordelen er wel van in en heb veel liever een aanhangwagen op sommige lijnen dan een (grote) hoeveelheid aan bussen die alleen voor de spits nodig zijn en de rest van de dag overbodig zijn. Want vergeet niet dat de helft van de kosten ook chauffeurskosten zijn. Nu kun je wel geledes aanschaffen maar die behouden hun hoge verbruik ook buiten de spits, terwijl een bus met aanhanger dat alleen heeft wanneer de aanhanger aangekoppeld is. Qua onderhoud zal een bus met aanhanger niet veel duurder zijn dan een gelede bus, maar sowieso goedkoper dan twee 12m bussen (twee keer een motor). En qua afschrijfkosten zal het ook in de koers van een gelede bus liggen. Het goedkoopste stuk zal naar mijn inzien vooral het gebruik zijn. Het enige nadeel is dan nog de omscholing, maar dat zijn voor iedere chauffeur eenmalige kosten (betaald door het bedrijf zelf waarschijnlijk). Daarnaast rijdt een gelede bus niet veel anders dan een bus met aanhangwagen, dus als je een gelede bus kunt rijden kun je makkelijk overschakelen op DE rijbewijs (wel eerst examen afleggen).
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Bericht door Mr-W »

huibf schreef:Arriva is gewoon vies van geleed, dat blijkt ook wel in Brabant.
Gewoon melden in PVE dat x aantal geleed moet worden uitgevoerd.
Punten voor het gebruik van onderaannemers en de manier waarop ze omgaan met de huisstijl en cico wil ook nog eens werken.
Verder kan een concessieverlener deze aanhangwagentjes op voorhand al verbieden om een eventuele wetswijziging voor te zijn.
Michael 1988 schreef:Om heel eerlijk te zijn juich ik deze pilot zelf ook toe en vind ik persoonlijk ook dat het in wat meer concessies (alles buiten de randstad) toegepast mag worden.
Zeker niet alles buiten de randstad. Zie zo'n combinatie in de concessie Zeeland met veelal 100 wegen en lange reistijden totaal niet zitten.Met Lijn 19 over de E34/E19 hobbelen met z'n combinatie of van Tholen naar Goes met Lijn 644 lijkt me geen pretje. Misschien als fietsaanhangwagen in de Westerscheldetunnel zouden ze gebruikt kunnen worden maar daarvoor bestaan goedkopere alternatieven.

Voor de Concessie Eindhoven lijken me ze ook ongeschikt omdat de draaicirkel groter is dan een 18m bus en het comfort (té) laag ligt.Eveneens als 2 deurstadsbussen dat gaat ook niet werken.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Bericht door SuperGhost »

Michael 1988 schreef:Ik zelf zie de voordelen er wel van in en heb veel liever een aanhangwagen op sommige lijnen dan een (grote) hoeveelheid aan bussen die alleen voor de spits nodig zijn en de rest van de dag overbodig zijn.
In principe heb je daar gelijk in. Echter gaat het hier specifiek om lijn 74, want daar speelt dat probleem. Lijn 74 is eigenlijk een spitslijn geworden, dus je blijft houden dat die bussen buiten de spits overbodig zijn. Dan kun je veel beter gelede bussen gebruiken, want de kosten zullen gelijk zijn denk ik, alleen de sociale veiligheid is beter en dat zal ook invloed hebben op het percentage zwartreizigers (in een aanhanger waar geen personeel in zit kun je natuurlijk zeer makkelijk zwart reizen, zeker aangezien je dan ook niet eens incheckt bij de chauffeur)

Zo'n aanhangertje zou wellicht kunnen werken op lijnen 23, 24 en 28, die allen wel reguliere lijnen zijn en in de spits wat extra ritten kennen vanwege drukte. Maar voor lijn 74 is dit voordeel er niet, want dat is zoals gezegd eigenlijk een spitslijn (rijdt in het dagdal doordeweeks nog wel slechts 1x p/u, maar neemt dan op een groot deel van zijn route eigenlijk lijn 73 over en rijdt dus eigenlijk dan ook met het materieel wat in de spits op die lijn rijdt).
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Bericht door Berk-24 »

Lijn 74 is wel een veredelde spitslijn, maar heeft een zeer grote samenhang met lijn 73 (op het grootste gedeelte van het trajecten versterken ze elkaar en er wordt soms in Enschede op elkaar gekeerd). Dit maakt gescheiden omlopen voor lijn 73 en 74 vrij moeilijk. Lijn 73 rijdt 7 dagen per week tot middennacht (alleen niet op Haaksbergen-Enschede) en dan is het grootste gedeelte van de dag geen geleed materieel nodig. Aangezien de enigste buslijn in de buurt lijn 72 is die slechts beperkt wordt uitgedunt (alleen Groenlo-Neede) komen er te weinig Amba's/Optare's vrij om lijn 73 te voorzien. Er moet dan op lijn 73 of de hele dag met geledes worden gereden of er moet iedere avond een bussenparade van Doetinchem naar Groenlo komen. Beide oplossingen zijn zeer inefficiënt. Daarom is het beste werken met aanhangwagens.

Verder is ook Groenlo-Enschede een heel stuk drukker dan Groenlo-Doetinchem. Het is niet voor niks dat Groenlo-Enschede al sinds een hele tijd in de brede spits met een kwartiersdienst rijdt en Groenlo-Doetinchem sinds dit jaar alleen in één richting.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Bericht door SuperGhost »

Lijnen 73 en 74 zijn zeer eenvoudig uit elkaar te halen. Dat is geen enkel probleem. Die lijnen keren in de spits gewoon op zichzelf (5 minuten) en dus niet op de andere lijn.

Overigens klopt het verder ook niet dat er in Groenlo te weinig materieel voorhanden zou zijn, want dat is er daar genoeg. In Groenlo staat de post voor Achterhoek-Noord en staan ook een deel van de bussen voor lijnen 23 (Borculo-Doetinchem) en 56 (Borculo-Deventer), die als leeg materieel tussen Borculo en Groenlo rijden als ze uitgewisseld moeten worden (die ritten gaan over de Deventer Kunstweg). Daarnaast is er op lijn 72 ook een uitwisseling, in de daluren wordt daar namelijk een aantal normale bussen uit de ritten gehaald en vervangen door kleine busjes (de Optare's), waardoor het groot materieel dan niets staat te doen daar.

Lijn 74 heeft in principe juist een afgesloten lijnvoering. De ritten keren in zowel Groenlo als Enschede in principe op zichzelf. Alleen die uursdienst buiten de brede spits rijdt gekoppeld met lijn 73, maar dan wil je ook juist graag uitwisseling, zodat je het gelede materieel uit lijn 74 kan laten, door het materieel van lijn 73 over te nemen. Lijn 74 is daarvoor een perfecte lijn voor geleed materieel.
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Bericht door Berk-24 »

In Enschede staat er meestal een reservebus gereed. Zo kan bij vertraging lijnen 73 en 74 op elkaar keren, want die 5 minutenkering is voor beide lijnen absoluut niet robuust door het lange en vertragingsgevoelige traject. Je kan niet alleen lijn 74 voorzien van geledes, het is gewoon onpraktisch en niet-flexibel. Vandaar dat Arriva experimenten wil doen met aanhangers.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Bericht door SuperGhost »

Berk-24 schreef:In Enschede staat er meestal een reservebus gereed. Zo kan bij vertraging lijnen 73 en 74 op elkaar keren, want die 5 minutenkering is voor beide lijnen absoluut niet robuust door het lange en vertragingsgevoelige traject. Je kan niet alleen lijn 74 voorzien van geledes, het is gewoon onpraktisch en niet-flexibel. Vandaar dat Arriva experimenten wil doen met aanhangers.
Klopt, die staat gereed ja, soms zelfs 2. Er is in principe ook niets mis om een normale bus in te zetten als vervangende bus als er te veel vertraging is. Overigens komt lijn 74 helemaal niet zo vaak vertraagd aan op zijn eindbestemmingen, omdat juist in de laatste stukjes erg veel speling zit, zo'n 4 minuten extra. (bovendien heeft de rit richting Enschede sowieso al 1 minuut meer tijd dan de rit richting Doetinchem).
Daarnaast ontwijkt lijn 74 (en 73 ook) de drukte in Enschede ook, door via de A35 en de Zuiderval (losliggende busbaan) te rijden. Lijn 62 is juist de vertragingsgevoelige lijn, doordat die tussen het normale verkeer op de Haaksbergsestraat rijdt en dus in de files moet aansluiten.
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Arriva zet aanhangbussen in tijdens drukke spits

Bericht door Berk-24 »

In lijn 74 zit ook ontzettend veel speling (5 tot 10 minuten), merk je als je op een rustig tijdstip met die lijn reist. Overal wordt gebufferd.

Ik denk dat je op lijn 74 uitsluitend geleed mat inzet en lijn 73 ongeleed mat er gewoon logistieke moeilijkheden komen. Ook als je de drukkere ritten van lijn 73 met geleed mat inzet. De theorie klinkt heel aardig, de praktijk is een stuk lastiger. Je kunt beter lijn 73 en 74 hetzelfde materieel houden, ook voor de stille uren van lijn 73. Daarom zijn aanhangers een betere keuze.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten