Arriva: reiziger gebaat bij volledig geliberaliseed OV

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Arriva: reiziger gebaat bij volledig geliberaliseed OV

Bericht door Mr-W »

“Het systeem van liberalisering voor het gehele OV-netwerk leidt tot beter openbaar vervoer tegen lagere kosten. Zowel de reiziger als de belastingbetaler heeft daar voordeel bij.” Dat stelt Anne Hettinga, directeur van Arriva Nederland. “Het feit dat er uitzonderingen bestaan voor aanbestedingen in grote steden, vind ik een hele curieuze beslissing die ooit in de Kamer is genomen. We zullen ervoor blijven vechten dat dat ooit teruggedraaid wordt”, zo laat hij in een Radio interview met BNR Nieuwsradio weten.
Volgens Hettinga moet Nederland toe naar een volledig geliberaliseerd OV-netwerk, dus ook het hoofdrailnet en het openbaar vervoer in grote steden als Amsterdam, Den Haag en Utrecht. “NS heeft te veel macht van de Tweede Kamer gekregen en is tekort geschoten in het creëren van een echt speelveld waar alle partijen gelijke kansen krijgen.”
OVPRO.nl
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Arriva: reiziger gebaat bij volledig geliberaliseed OV

Bericht door Obus »

Nou nou nou. WC-Eend vindt dat de consument gebaat is bij WC-Eend. Arriva vindt dat de reiziger gebaat is bij Arriva.

Overigens heeft Hettinga natuurlijk ongelijk, kijk maar naar het VK, daar is het spoorwegnet weliswaar gunstig voor de tax payer, maar de prijzen zijn evenredig gestegen. Het OV is daar nu onbetaalbaar voor de lower classes.
De mortuis nil nisi bene
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Arriva: reiziger gebaat bij volledig geliberaliseed OV

Bericht door deadlock »

Het is niet eens WC-eend want in Duitsland zegt Deutsche Bahn het tegenovergestelde.

En Thom91; heb jij die link nog over dat die extreme prijzen in het VK totale bullshit zijn die op Fok! gepost werd?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Arriva: reiziger gebaat bij volledig geliberaliseed OV

Bericht door Obus »

Ik heb wel een linkje voor je.

Thurso - Dover Priory in de 1e klas
Prijs: € 390,87

Afstand: 1185 km
Prijs/km: 33 eurocent
De mortuis nil nisi bene
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Arriva: reiziger gebaat bij volledig geliberaliseed OV

Bericht door deadlock »

Obus schreef:Ik heb wel een linkje voor je.

Thurso - Dover Priory in de 1e klas
Prijs: € 390,87

Afstand: 1185 km
Prijs/km: 33 eurocent
Nou. Jeetje. Als je een week eerder had gekocht was het 6ct per km geweest. Of heb jij vaak het idee om vandaag even 1185 te gaan rijden voor een pilsje ofzo?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Arriva: reiziger gebaat bij volledig geliberaliseed OV

Bericht door Obus »

Je kletst uit je nek. Hiero. Nog een linkje.

Als ik twee weken van te voren boek, is de prijs nog steeds € 390,87.
De mortuis nil nisi bene
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Arriva: reiziger gebaat bij volledig geliberaliseed OV

Bericht door deadlock »

Obus schreef:Je kletst uit je nek. Hiero. Nog een linkje.

Als ik twee weken van te voren boek, is de prijs nog steeds € 390,87.
Nee ik baseer me op de GEMIDDELDE prijs voor een reis en ik baal dat ik het artikel niet kan vinden. Het komt neer op hetzelfde als bij DB ICE; nu boeken=duur, straks boeken en met abo en al dat soort dingen; goeikoop. Consequent van station 1 naar 2 voorbeelden aanhalen is een drogreden want van daaruit kan je de situatie van het geheel niet bepalen. Zo'n drogreden heet een Non Sequitur.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Arriva: reiziger gebaat bij volledig geliberaliseed OV

Bericht door Vinny »

De meeste treinreizigers zijn forensen. Je moet dus abonnementen vergelijken en niet de prijzen van enkele reizen. Dat is een fout die wel vaker gemaakt wordt.

Daarnaast ligt het prijspeil in Groot-Brittanië sowieso hoger dan in Nederland. Als je een retourtje tweede klas met onmiddelijk vertrek uit de automaat haalt dan schrik je inderdaad wel van de hoge prijs. Maar dat ligt niet persé aan de liberalisering, het ligt ook aan het feit dat openbaar vervoer gewoon duur is. Treinen zijn niet goedkoop en het personeel dat de treinen bemand werkt ook niet voor een habbekrats. Daarnaast heb je in Engeland extra mensen die afval opruimen en veel interregionale treinen hebben treincatering. Het is dus ook wel gewoon net even wat luxer dan hier.

Het beeld dat treinreizen in Engeland betekent dat je veel geld kwijt bent, met totale rammelbakken vervoerd wordt en enorm onvriendelijk behandeld wordt - dat is toch een vooroordeel dat niet klopt. Enkele jaren geleden zelf in Zuid-Engeland rongereisd, en de treinen waren schoon, punctueel en comfortabel. En als je van te voren je reis boekt kun je leuke kortingen versieren. Dus duur was het ook al niet.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Arriva: reiziger gebaat bij volledig geliberaliseed OV

Bericht door deadlock »

Precies. Het is hetzelfde als Zwitserland vergelijken met Nederland, waar je als niet-Zwitser inderdaad veel meer betaalt dan in Nederland per kilometer. Waar je dan aan voorbijgaat is dat zo'n beetje iedere Zwitser 50% korting krijgt omdat ze een kortingskaart hebben voor een zeer laag bedrag per jaar.

Oh jah het is Vinny dus ik hoef niets over Zwitserland te zeggen trouwens, dat weet hij veel beter dan ik.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Arriva: reiziger gebaat bij volledig geliberaliseed OV

Bericht door Vinny »

Ook als niet-Zwitser kun je zo'n kaart kopen. Ik heb in 2010 zelf zo'n kaart gehad: met twee retourtjes heb je de investering er al weer uit :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Arriva: reiziger gebaat bij volledig geliberaliseed OV

Bericht door Jef400 »

Ken je nagaan.

Ik ben het overigens wel met Hettinga eens dat halve privatisering niet werkt. Door het onderhands aanbesteden van de belangrijkste concessies in Nederland is het speelveld niet eerlijk. Wel vraag ik me af of het OV goedkoper zou worden bij complete aanbesteding. Dat lijkt mij namelijk niet het geval. Zeker niet sinds dat het semi-staatsbedrijf NS particulier is. Heeft al een hoop ellende opgeleverd.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13183
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Arriva: reiziger gebaat bij volledig geliberaliseed OV

Bericht door Z2N »

Persoonlijk ben ik eerder voorstander van een compleet publiek georganiseerd OV, met een aparte waakhond die waakt over het wel of niet efficient organiseren van dat OV, en die simpelweg de subsidiekraan dichtdoet als het netwerk niet efficiënt genoeg werkt. Op die manier werk je én efficiënt, en zorg je ervoor dat de winsten (of niet uitgegeven subsidiegelden, het is maar hoe je het bekijkt) niet naar het buitenland vloeien.

In Nederland zijn er naar mijn mening geen grote efficiëntieslagen meer te halen zonder dat je aan de rechten van het personeel gaat zitten, als je het mij vraagt zou Arriva eerder moeten kijken naar landen als België, waar de reiziger nog écht baat zou hebben bij een verbetering.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Arriva: reiziger gebaat bij volledig geliberaliseed OV

Bericht door Suus »

Britse tarieven: allereerst is het tariefsysteem voor het Britse "National Rail" erg ingewikkeld en tegelijkertijd soms ook benijdenswaardig. Het tariefsysteem is razend gecompliceerd met peak, off-peak, supersaver, rail pass en wat nog meer. Tegelijkertijd is het systeem volledig open voor alle gelicenseerde verkopers en zijn de plafondprijzen nationaal gereguleerd. De Britse spoorwegen worden na 50 jaar van ongebreidelde bezuinigingen op alles eindelijk weer gewaardeerd en er wordt weer geïnvesteerd in alle aspecten van het treinreizen. Ik betwijfel of dat met British Rail had gekund, dat bedrijf was op alle vlakken afgestompt.

Echter, of wij in Nederland ook naar dat model moeten? Ik weet het niet, maar ik constateer wel een aantal dingen die het overdenken waard zijn.
- Het tariefsysteem is Nederland is in handen van de vervoerders. De reiziger speelt een ondergeschikte rol erin en dat levert problemen op. Voor goedwerkende concurrentie en één tariefsysteem is een onafhankelijk, landelijk en door de overheid gecontroleerd systeem nodig, los van de verschillende vervoersbedrijven en een gebrek aan data. Zweden (ResPlus) en het VK kunnen daarin een voorbeeld zijn.
- De treinen die NS rijdt zijn voor eigen rekening. Het overheidsgeld dat naar de spoorwegen gaat, gaat naar ProRail en naar de aanbesteedde treindiensten, niet naar NS. NS betaalt de overheid om treinen te mogen laten rijden volgens de eisen die zijn afgesproken, hoe onrendabel dat ook mag zijn. Bij discussies, ook op dit forum, wordt dit vaak over het hoofd gezien. Arriva kan niet zonder de tiet van de provincies.

De RET rijdt de busdiensten in de regio Rotterdam na een openbare aanbesteding. Daarbij heeft de RET afgezien van het maken van winst om zo goedkoop mogelijk zoveel mogelijk vervoer te kunnen aanbieden. Voor de burger is dat eigenlijk alleen maar winst. Het GVB moet in de komende 9 jaar driekwart van zijn jaarlijkse subsidie afbouwen met behoud van de randvoorwaarden die nu ook al van toepassing zijn. De overheid trekt zich terug, de overheidsbedrijven leveren vrijwillig hun uitzichten op winsten in en de burger behoudt in de basis de kwaliteit die hij gewend is. Dit model is uiterst gevaarlijk voor de grote spelers zoals Arriva, omdat die van het moederbedrijf omzet en winstafspraken hebben, maar gaat het in de OV-markt uiteindelijk niet om de consument?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Arriva: reiziger gebaat bij volledig geliberaliseed OV

Bericht door deadlock »

JeffreyMeijer schreef:Ken je nagaan.

Ik ben het overigens wel met Hettinga eens dat halve privatisering niet werkt. Door het onderhands aanbesteden van de belangrijkste concessies in Nederland is het speelveld niet eerlijk. Wel vraag ik me af of het OV goedkoper zou worden bij complete aanbesteding. Dat lijkt mij namelijk niet het geval. Zeker niet sinds dat het semi-staatsbedrijf NS particulier is. Heeft al een hoop ellende opgeleverd.
Arriva is geen staatsbedrijf? En daarnaast leeft NS al van dingen die niet met het vervoeren van mensen te maken hebben maar vooral met wachten van mensen op grote stations te maken hebben.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Arriva: reiziger gebaat bij volledig geliberaliseed OV

Bericht door deadlock »

Vinny schreef:Ook als niet-Zwitser kun je zo'n kaart kopen. Ik heb in 2010 zelf zo'n kaart gehad: met twee retourtjes heb je de investering er al weer uit :)
Ja dat weet ik, ik zei alleen maar dat bijna iedere Zwitser zo'n kaart heeft.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13183
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Arriva: reiziger gebaat bij volledig geliberaliseed OV

Bericht door Z2N »

deadlock schreef: Arriva is geen staatsbedrijf? En daarnaast leeft NS al van dingen die niet met het vervoeren van mensen te maken hebben maar vooral met wachten van mensen op grote stations te maken hebben.
Arriva=DB, en DB is in handel van mevrouw Merkel. Dus ja, Arriva is een staatsbedrijf, de winsten gaan alleen naar de verkeerde overheid... :mrgreen:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Arriva: reiziger gebaat bij volledig geliberaliseed OV

Bericht door Vinny »

Ik denk zelf wel dat het beter is wanneer de overheid en de vevoerder op afstand van elkaar functioneren en onafhankelijk van elkaar zijn. Je ziet aan de NS en aan het GVB dat dankzij de aanbesteding in aanliggende gebieden de bedrijven op hun kernconcessie ook beter hun best zijn gaan doen. Het is meer belangrijk dat er een continue prikkel bestaat voor vervoerders om zichzelf te verbeteren. Een onderhandse, eeuwig te verlengen concessie is dus niet in het belang van de reiziger.

Je ziet het terug in de perikelen rondom de HSL-zuid. De NS heeft zich met een onrealistische bieding verzekerd van een monopoly op de exploitatie van die lijn. Dat pakte niet best uit - zelfs als de Fyra wel was gaan rijden (althans langer dan de twee of drie weken dat hij gereden heeft) - was het een volstrekt kansloos gebeuren geweest omdat elke trein met behoorlijk verlies reed. En nu heeft de NS precies gekregen wat het hebben wilde, wel de HSL geïntegreerd in het hoofdnet, en niet daar heel veel geld voor hoeven te betalen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12817
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Arriva: reiziger gebaat bij volledig geliberaliseed OV

Bericht door Hainje »

In België is het met die onderaannemers dan ook zo: een keer in de 5 of 10 jaar evaluatie, zijn we tevreden -> verlenging, zijn we niet tevreden -> aanbesteding. Zoiets zou in Nederland ook kunnen, dan zou je een hoop onnodige overhead kunnen besparen maar blijf je wel de prikkel houden net iets harder te lopen dan anders.
🍉
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 gasten