Concessie Limburg (2017-2031)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12829
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Hainje »

renevisscher schreef:Klopt inderdaad, dat had ik er ook bij gemeld.
Alleen had Bee er overheen gekeken volgens mij, dus daarom. :P
🍉
PAV
Berichten: 18
Lid geworden op: za 22 nov 2014, 22:03

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door PAV »

Milco schreef:Betekent dit dat de huidige elektrische GTW's (Heuvellandlijn) per ingang van de nieuwe concessie uit de dienst gaan? Lijkt mij erg zonde eigenlijk, of zouden ze doorgeschoven (kunnen) worden naar een andere vervoerder in Nederland? (Misschien biedt het Connexxion mogelijkheden de treinen op de Valleilijn te verlengen? 8-) )
Nee dus. Ik het Programma van Eisen gevonden. Op pagina 103 staat:
Programma van Eisen schreef:De Concessiehouder heeft de verplichting de lease van de Elektrische Treinstellen die op dit moment binnen de huidige concessie ingezet worden voor de exploitatie van de stoptreindienst Kerkrade Centrum –
Maastricht Randwyck (Heuvellandlijn) over te nemen. Voor de Dieseltreinstellen die op dit moment binnen
de huidige concessie ingezet worden voor de exploitatie van de stoptreindienst Nijmegen – Roermond
(Maaslijn) geldt deze verplichting niet.
Op pagina 104 staat dit in juridische taal in diverse artikelen nog eens nader beschreven: in de artikelen D.4.10 en D.4.11 staat beschreven dat de elektrische GTW's overgenomen moeten worden, tijdens de gehele concessielooptijd mogen worden ingezet en na de concessielooptijd door de volgende vervoerder overgenomen moeten worden. Oftewel: Abellio neemt verplicht de elektrische GTW's over en dus vrijwillig de dieseltjes.

Overigens gaan de I-bus-palen weer weg en er komen nieuwe in nieuwe huisstijl voor in de plaats:
Programma van Eisen, pagina 117, artikel E.1.9 schreef: De Concessiehouder is verantwoordelijk voor de plaatsing en het beheer en onderhoud van de haltepalen (incl. kopborden). De Concessiehouder draagt er zorg voor dat uiterlijk bij de start van de Concessie Limburg op alle haltes een haltepaal (incl. kopbord) geplaatst is. De Concessiehouder draagt zorg voor een uniforme uitstraling van de haltepalen (passend binnen het aangeboden integrale concept voor de huisstijl).
De huidige en eventueel in de periode tot gunning nog te plaatsen haltepalen (incl. kopborden) worden door de huidige concessiehouder verwijderd. Haltepalen zijn eigendom van de eigenaar van de grond waar zij op staan.
Laatst gewijzigd door PAV op zo 15 feb 2015, 01:11, 1 keer totaal gewijzigd.
PAV
Berichten: 18
Lid geworden op: za 22 nov 2014, 22:03

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door PAV »

In reactie op mezelf: de provincie spreekt zichzelf tegen. In het (definitieve) PvE staat dus wat ik hierboven heb gepost, maar in de wijzigingen van het PvE ten opzichte van het concept PvE staat:
  • Ontwerp PvE: Bij de start van de concessie dient met uitzondering van de Maaslijn en de Heuvellandlijn nieuw materieel te worden ingezet.
  • PvE: Vanwege het korte tijdvak tussen definitieve gunning en start concessie wordt de mogelijkheid geboden om het eerste jaar van concessie (ultimo december 2017) bestaande elektrische treinen in te zetten. Dit om de vervoerder iets meer tijd te geven voordat nieuwe elektrische treinen moeten worden ingezet. Deze bestaande elektrische treinen moeten wel voldoen aan alle eisen in het PvE en mogen niet ouder zijn dan bouwjaar 2000.
Het uiteindelijke PvE spreekt dus over verplichte overname van het elektrische materieel, maar de overige berichtgeving spreekt alleen over inzet van nieuwe elektrische treinen. Het leek mij gezien het PvE duidelijk, maar dat is het dus eigenlijk toch niet...

EDIT: ik snap het nu denk ik: aanvankelijk gold de verplichting van nieuw materieel niet voor de Maaslijn en de Heuvellandlijn, maar alleen voor de lijnen die nu nog tot het HRN behoren. Met de "bestaande elektrische treinen" voor het eerste jaar waarover wordt gesproken, worden andere (tijdelijke) treinen bedoeld dan de huidige elektrische Limburgse GTW's. We weten nu dat Abellio direct met FLIRT's gaat rijden en dat dus niet nodig heeft. Daarnaast blijven, als ik pagina 102 en 103 van het PvE juist interpreteer, de huidige elektrische Limburgse GTW's rijden onder Abellio op alle lijnen, behalve die waar multicourante treinstellen nodig zijn.

Hoe het PvE zich tot de uiteindelijke bieding van Abellio verhoudt weet ik natuurlijk niet omdat die documenten niet openbaar beschikbaar zijn, maar het PvE lijkt mij onverkort van toepassing hierop.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Obus »

Mijn mening over de plannen van Abellio:

*Nachttreinen. Ik ben benieuwd hoe lang die het gaan volhouden. In het veel grotere Brabant bleek daar uiteindelijk onvoldoende vraag voor. Bovendien is het erg vreemd dat Abellio (stoptreinen) deze diensten mag gaan aanbieden - hoort dit niet bij de NS (intercity's)? Of krijgen we nachtelijke stoptreinen?

*Betalen per app. Nichemarkt, mits dit alleen beperkt blijft tot het Abellio-netwerk. Sowieso vraag ik mij af of er verschillende inchecksystemen komen - dus dat je moet overchecken als je tussen NS en Abellio wisselt.

*Extra trein naar Duitsland. Hèhè, hier hebben we even op moeten wachten: een IC naar Aken. Een grote winst voor Limburg en Duitsland. Gaat deze trein overigens te Landgraaf stoppen of niet? En komen er ovc palen op het Duitse traject. Ik ben benieuwd.

*DOOR!. Tja. Hopelijk gaat dit slechte idee niet door na bezwaar van CXX. Welke sufkop heeft deze afschuwelijk naam met bijbehorende roze kleurstelling bedacht? Henk Krol?
De mortuis nil nisi bene
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Thom91 »

Wat ik begreep over die nachttreinen op treinreiziger komt er geen nachtnet, maar in het weekend een aantal late treinen. Geen volledig pendelend nachtnet..
Komt wel goed schatje.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door huibf »

Obus schreef:*DOOR!. Tja. Hopelijk gaat dit slechte idee niet door na bezwaar van CXX. Welke sufkop heeft deze afschuwelijk naam met bijbehorende roze kleurstelling bedacht? Henk Krol?
Nogal stigmatiserend... overigens vroeg ik me dat ook af bij Breng met haar Roze kleurstelling. Gelukkig heeft men wel afgezien van de roze busborden voor de regio, uiteindelijk is alleen het blauwe breng erop gekomen.
Uiteindelijk is deze provincie wel overstag gegaan door zich wel aan de wetgeving te houden.

Afbeelding
(foto van Breng Twitter)
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Zugführer »

Obus schreef:Sowieso vraag ik mij af of er verschillende inchecksystemen komen - dus dat je moet overchecken als je tussen NS en Abellio wisselt.
Lijkt me niet, aangezien NS juist van het inchecken per vervoerder af wilde. Maar je weet natuurlijk nooit....
Obus schreef: *Extra trein naar Duitsland. Hèhè, hier hebben we even op moeten wachten: een IC naar Aken. Een grote winst voor Limburg en Duitsland. Gaat deze trein overigens te Landgraaf stoppen of niet? En komen er ovc palen op het Duitse traject. Ik ben benieuwd.
Die intercity naar Aachen stond toch al lang op de planning? Al voor de winnaar van de concessie bekend werd gemaakt heb ik al plannen gelezen waarbij het de bedoeling was de sneltrein Maastricht - Heerlen door te trekken naar Aachen.
waldo79
Berichten: 7642
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door waldo79 »

Zugführer schreef: Die intercity naar Aachen stond toch al lang op de planning? Al voor de winnaar van de concessie bekend werd gemaakt heb ik al plannen gelezen waarbij het de bedoeling was de sneltrein Maastricht - Heerlen door te trekken naar Aachen.
Volgens mij is die Intercity een ander plan dan de doortrekking van de sneltrein :?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50912
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Suus »

Er zijn op korte termijn geen mogelijkheden om de intercity naar Heerlen naar Aachen verder te laten rijden. Omdat het AVV bovendien geld en materieel wil vrijspelen voor het verbeteren van de euregiobahn die in december weer langer wordt heeft nu ingezet op het verlengen van de sneltrein naar Aachen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door ICE105 »

Het Intercity plan is overleden. De sneltrein Maastricht-Heerlen-Aachen is een verplicht onderdeel van deze concessie. Let wel, deze sneltrein gaat pas rijden als Landgraaf- Herzogenrath van bovenleiding is voorzien. Tot die tijd moet NS het vevoer verzorgen i.o.m. DB regio. De sneltrein gaat ook stoppen te Landgraaf, maar niet op Heerlen de Kissel.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Zugführer »

En Eygelshoven Markt?
Of komt er ook nog een stoptrein naast te rijden?
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Michael 1988 »

@Obus. In de plannen van provincie Limburg zou de IC Eindhoven - Maastricht in de toekomst bij deze concessie gaan horen. Misschien dat Abellio daar nachttreinen op wil zetten. Echter over de IC hangt nog af van de toestemming van Den Haag of het door gaat of niet. Althans dat stond in de PvE.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door SuperGhost »

Michael 1988 schreef:@Obus. In de plannen van provincie Limburg zou de IC Eindhoven - Maastricht in de toekomst bij deze concessie gaan horen. Misschien dat Abellio daar nachttreinen op wil zetten. Echter over de IC hangt nog af van de toestemming van Den Haag of het door gaat of niet. Althans dat stond in de PvE.
Ik zie Den Haag echt niet die IC weghalen bij het HRN. Zeker niet omdat dat helemaal niet voordelig is voor de Limburgse reiziger, omdat de rechtstreekse verbinding met Utrecht en verder dan verdwijnt. Daarnaast wordt het in Eindhoven ook wel erg vervelend als (bijna) alle IC's daar moeten gaan keren.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Klaasje »

Ik zie hier twee misvattingen:
1. Eindhoven-Heerlen los van het Hoofdrailnet. Dat gaat echt niet voor 2025 gebeuren.
2. Dat het zeker is dat NS niet Heerlen - Aken gaat rijden. In de concessie die net twee maanden geleden is gestart is namelijk een inspanningsverplichting opgenomen dat NS zelf over de grens gaat rijden naar o.a. Aken met een IC. Toevallig zijn er in 2021 heel veel TRAXX-en beschikbaar voor dat soort doeleinden.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door SuperGhost »

Die inspanningsverplichting heeft Limburg niet opgelegd, maar het rijk, die staat namelijk in de HRN-concessie :wink:

En dat er TRAXX genoeg is weet ik zo net nog niet, die TRAXX'en zijn namelijk al hard nodig voor de diensten die over de HSL moeten gaan rijden (2x Amsterdam-Breda, 2x Amsterdam-Rotterdam, 4x Den Haag-Eindhoven, 1x Amsterdam-Breda-Brussel). Ik denk dat je dan voorlopig al niet zo veel meer over houdt.
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Berk-24 »

Eindhoven en Aachen liggen op een dusdanige afstand van elkaar dat er niet echt veel vraag is naar een directe verbinding. Maastricht profileert zich als internationale/Europese stad en ligt veel dichterbij Aachen dat een verbinding wel kansrijk is, er rijdt nu ook al een frequente bus. Ik zou Eindhoven-Aachen vsnu tafel gooien en inzetten op Maastricht-Aachen.

Kan dat Eijgelsoven Markt niet gesloten worden? Van dat kreng maakt bijna niemand gebruik van.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door SuperGhost »

Je kunt niet op basis van afstand 1 op 1 bepalen of er wel of geen vraag is. Vraag hangt van veel meer factoren af.
Eindhoven-Maastricht heeft ook veel vraag en dat is niet zo heel veel korter dan Eindhoven-Aachen.
Groningen-Utrecht heeft ook veel vraag, maar dat is veel verder dan Eindhoven-Aachen.

Volgens de regio Eindhoven en de regio Aachen zou er wel vraag moeten zijn en en werken bedrijven en instellingen uit die regio's ook samen (dat zou inderdaad vraag kunnen creëren). Waarom zou men dat dan niet uitproberen? Daarnaast (zoals al genoemd is) heeft NS bovendien een inspanningsverplicht om een snelle verbinding tot het eerstvolgende HST-station over de grens proberen op te zetten, daar hoort een Eindhoven-Aachen dus ook bij, dus NS heeft sowieso al de verplichting om te kijken of er enigszins een vraag is. Sterker nog: de enige verbindingen waar NS eigenlijk naar moet kijken zijn verbindingen vanaf Eindhoven, namelijk richting Köln of Düsseldorf (via Venlo), Aachen (via Heerlen) en Luik (via Maastricht). De overige verbindingen (Oberhausen via Arnhem, Hannover via Hengelo en Antwerpen via Roosendaal of Breda) bestaan namelijk al.
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Berk-24 »

Wat is er mis met een overstap in Heerlen? De vervoersrelatie Maastricht-Aachen is vele male sterker dan Eindhoven-Aachen. Er zit eenmaal een taalbarriere tussen dat de vervoersvraag sterk doet afzwakken. Bovendien is Maastricht-Aachen makkelijker te realiseren.

We zagen al met Maastricht-Brussel dat internationaal vervoer op lange afstand niet overal werkt en dan is Brussel nog officieel Nederlandstalig (men had er eigenlijk Oostende-Maastricht en Brussel-Eupen van moeten maken zodat Maastricht een directe verbinding met Leuven, Gent, Brugge en Oostende kreeg). Ik denk dat Eindhoven-Aachen dan de volgende flop wordt. Overstappen in Heerlen is geen ramp, echt niet.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21361
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Meltrain »

SuperGhost schreef:Die inspanningsverplichting heeft Limburg niet opgelegd, maar het rijk, die staat namelijk in de HRN-concessie :wink:
Dat zegt Klaasje toch? De concessie die 2 maanden geleden isgestart, is de HRN concessie.
En dat er TRAXX genoeg is weet ik zo net nog niet, die TRAXX'en zijn namelijk al hard nodig voor de diensten die over de HSL moeten gaan rijden (2x Amsterdam-Breda, 2x Amsterdam-Rotterdam, 4x Den Haag-Eindhoven, 1x Amsterdam-Breda-Brussel). Ik denk dat je dan voorlopig al niet zo veel meer over houdt.
Daarom heeft Klaasje het ook over "vanaf 2021". Op dat moment moet de IC NG rijden die de diensten over de HSL overneemt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Globetrotter »

Berk-24 schreef:Wat is er mis met een overstap in Heerlen? De vervoersrelatie Maastricht-Aachen is vele male sterker dan Eindhoven-Aachen. Er zit eenmaal een taalbarriere tussen dat de vervoersvraag sterk doet afzwakken. Bovendien is Maastricht-Aachen makkelijker te realiseren.

We zagen al met Maastricht-Brussel dat internationaal vervoer op lange afstand niet overal werkt en dan is Brussel nog officieel Nederlandstalig (men had er eigenlijk Oostende-Maastricht en Brussel-Eupen van moeten maken zodat Maastricht een directe verbinding met Leuven, Gent, Brugge en Oostende kreeg). Ik denk dat Eindhoven-Aachen dan de volgende flop wordt. Overstappen in Heerlen is geen ramp, echt niet.
Op dit moment stappen er in Heerlen bedroevend weinig mensen in de trein naar Aken. Heeft deels waarschijnlijk te maken met buslijn 50 die nu de verbinding Maastricht- Aken zonder overstap biedt.

9292 stuurt je tussen Eindhoven en Aachen zowel via Heerlen als via Maastricht,

Het aantal reizigers tussen Eindhoven (Den Bosch, Breda, enzovoort) zal erg laag zijn.
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Mr-W »

Berk-24 schreef: We zagen al met Maastricht-Brussel dat internationaal vervoer op lange afstand niet overal werkt en dan is Brussel nog officieel Nederlandstalig (men had er eigenlijk Oostende-Maastricht en Brussel-Eupen van moeten maken zodat Maastricht een directe verbinding met Leuven, Gent, Brugge en Oostende kreeg)
Een stop in Leuven en bediening in de avonduren en het weekend was in mijn ogen al voldoende geweest.
Meltrain schreef:
SuperGhost schreef:
En dat er TRAXX genoeg is weet ik zo net nog niet, die TRAXX'en zijn namelijk al hard nodig voor de diensten die over de HSL moeten gaan rijden (2x Amsterdam-Breda, 2x Amsterdam-Rotterdam, 4x Den Haag-Eindhoven, 1x Amsterdam-Breda-Brussel). Ik denk dat je dan voorlopig al niet zo veel meer over houdt.
Daarom heeft Klaasje het ook over "vanaf 2021". Op dat moment moet de IC NG rijden die de diensten over de HSL overneemt.
Vraag me af of ICR met een leeftijd van 40 jaar nog wel geschikt is voor zulke internationale verbindingen al zijn rijtuigen zo besteld indien nodig.
Ezra schreef: Op dit moment stappen er in Heerlen bedroevend weinig mensen in de trein naar Aken. Heeft deels waarschijnlijk te maken met Lijn 50 die nu de verbinding Maastricht- Aken zonder overstap biedt.
En Lijn 50 rijdt zeer frequent terwijl de boemel maar 1x per uur rijdt. Bovendien zijn Nederlandse vervoersbewijzen geldig (zelfs een actieprijs van €8 voor een retourtje) op het hele traject en heb je geen gedoe met internationale kaartjes.
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Berk-24 »

Eindhoven-Aachen vergt ontzettend veel investeringen die niet te verantwoorden zijn (zelfde geldt voor Eindhoven-Düsseldorf, alleen daar kan men wel de aansluiting in Venlo verbeteren die nu vrij dramatisch is). Maastricht-Aachen is vrij makkelijk te realiseren. Het ligt wel quasi-parallel met de bus, maar ik denk wel dat er animo is voor de treinverbinding. Een trein heeft nou eenmaal meer status en trekt ook busfobieïsten aan die nu nog met de auto gaan. De bus rijdt ook een hele andere route dan de trein en is voornamelijk gericht op de pendelaar tussen de dorpen tussen Vaals en Maastricht (dat dat ding doorrijdt naar Aachen is omdat Aachen niet erg ver van Vaals af ligt). Bovendien stopt de trein in Valkenburg (daar komt de bus niet) wat Duitse toeristen kan trekken.
waldo79
Berichten: 7642
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door waldo79 »

De bus rijdt ook een hele andere route dan de trein en is voornamelijk gericht op de pendelaar tussen de dorpen tussen Vaals en Maastricht (dat dat ding doorrijdt naar Aachen is omdat Aachen niet erg ver van Vaals af ligt)
Sterker nog. Vaals ligt tegen Aachen aan en is sterk afhankelijk van de faciliteiten van die stad.

En ten opzichte van de trein zal de auto het wel winnen op de relatie Maastricht - Aachen. De trein rijdt behoorlijk om :x
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21361
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Meltrain »

Als het traject Vetschau - Laurensberg heraangelegd wordt en de rest van het traject vernieuwd en geëlektrificeerd wordt, zie ik eigenlijk meer in de heropening van het traject (Maastricht -) Schin op Geul - Simpelveld - Laurensberg (- Aachen).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
bartjemestrom
Berichten: 1029
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door bartjemestrom »

Je hoeft dan alleen Wijlre-Laurensberg te vernieuwen. Schin op Geul-Wijlre is in november nog compleet vernieuwd. Maar ik acht de kans klein dat het traject voor OV gaat gebruikt worden ;)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten