Invullen routeparameter

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Invullen routeparameter

Bericht door Meltrain »

Roelof88 schreef:Wat vul je in bij bijvoorbeeld: Lijn 1 Nijmegen Plein 1944 - Molenhoek Beukenlaan

Een paar suggesties:

route=Nijmegen Plein 1944 - Nijmegen CS - Nijmegen Hazenkamp - Malden - Molenhoek

route=Nijmegen/Plein 1944 - Nijmegen/CS - Nijmegen/Hazenkamp - Malden - Molenhoek

route=Nijmegen: Plein 1944, CS, Hazenkamp - Malden - Molenhoek

route=Nijmegen (via Plein 1944 - CS - Hazenkamp) - Malden - Molenhoek
Ik vind de eerste eigenlijk de minst slechte. Eventueel kun je voor Hazenkamp nog Nijmegen weghalen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Invullen routeparameter

Bericht door Etienne »

Optie 1 kan er mee door.
Optie 2 is lelijk met die dwarsstrepen
Optie 3 kan eventuerl ook.
Optie 4 zou ik gebruiken voor streeklijnen die een groot aandeel in het stadsvervoer hebben.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Invullen routeparameter

Bericht door huibe »

Als ik voor één van deze opties moet gaan, is dat voor optie 4. Waarbij ik CS wel zou uitschrijven.

Optie 1 zou kunnen, maar je zult wel voor de wijken Nijmegen moeten laten staan, want ik als buitenstaander heb geen weet van of Hazenkamp een wijk of plaats is.

Maar ik mis wel optie 5: Nijmegen - Malden - Molenhoek. Wat ook nog steeds duidelijk is en voor nadere beschrijving moet er gewoon worden gekeken op de pagina.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Invullen routeparameter

Bericht door Daniel »

Die vijfde optie is echter alleen duidelijk als er maar één lijn die route aflegt, anders zie je de verschillen alsnog niet op de concessiepagina.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Invullen routeparameter

Bericht door Frank »

Ik ben voor optie 1 of 4. Ben er ook voorstander van niet te veel verschil te hanteren in opmaak tussen stads- en streeklijnen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Invullen routeparameter

Bericht door Meltrain »

Optie 4 vind ik ook wel prima, maar dan wel zonder het woord "via". Die lijn 1 rijdt niet via Plein 1944, maar begint / eindigt er.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Invullen routeparameter

Bericht door Frank »

Eens :) .
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Invullen routeparameter

Bericht door Roelof88 »

Als je bij optie 4 het woord via weglaat dan is er weinig verschil met een buslijn die soms een deel van de route overslaat.

Vergelijk:
route=Nijmegen (Plein 1944 - CS - Hazenkamp) - Malden - Molenhoek

met:
route=Zwolle - Lichtmis - Rouveen - Staphorst - Meppel (- Nijeveen - Veendijk - Halvelterberg - Steenwijk).

Het enige verschil is het streepje dat ontbreekt na het haakje.

Misschien dan komma's gebruiken:

route=Nijmegen (Plein 1944, CS, Hazenkamp) - Malden - Molenhoek
Frank schreef:Ben er ook voorstander van niet te veel verschil te hanteren in opmaak tussen stads- en streeklijnen.
Dus de plaatsnaam bij een volledige stadslijn niet vetgedrukt?

Leeuwarden: Busstation - Vosseparkwijk - Westeinde

i.p.v.

Leeuwarden: Busstation - Vosseparkwijk - Westeinde
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Invullen routeparameter

Bericht door Ardan »

Ik ben juist wél voor vetschrijven. Dan is snel duidelijk dat het een stadslijn is, en vooral van welke stad.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Invullen routeparameter

Bericht door Suus »

Er is ook een voorstel gedaan om bij stadslijnen te beginnen met de plaatsnaam in vet en bestemmingen buiten deze stad in cursief, maar ik heb niet het idee dat het daardoor logischer wordt. Ik denk dat het vooral een kwestie van gezond verstand is bij het invullen en als daardoor opmaak geforceerd gebruikt moet worden gaat er wat mij betreft wat mis.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Invullen routeparameter

Bericht door Daniel »

Ik ben ook niet echt voorstander van echt iets strikt voorschrijven in deze. Heb eerlijk gezegd nog nooit iets echt raars op de concessiepagina's zien staan als route dus blijkbaar werkt de huidige aanpak voor de naamgeving. Zie dan niet echt een reden om een bepaalde manier voor te schrijven, het gaat nu immers al verrassend consequent zonder richtlijn.

Sowieso is dit niet echt iets wat makkelijk in een vaste vorm te gieten is, daarvoor is de aard van gebieden te verschillend. En waar je in de ene stad dus een onderscheid niet hoeft te maken, kan dat in de andere juist wel weer relevant zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Invullen routeparameter

Bericht door Meltrain »

Prima, dan gebruik ik (zo veel mogelijk) de routes zoals ze ook op de concessiepagina (en bij de (bus)stations) staan. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Invullen routeparameter

Bericht door Milco »

Weet iemand wat ik hier verkeerd doe in de routestrip bij Station Oostvaarders: http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... ion_Buiten?
Of is het (nog) niet mogelijk om de nieuwe codes te gebruiken i.c.m. een extra tekst in de routestrip, achter de haltenaam?

Edit: probleem is inmiddels opgelost :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Invullen routeparameter

Bericht door Milco »

Misschien niet het juiste topic, maar goed...

We gebruiken in de routestrips nu RoutePlaats en RouteStation. Wordt die laatste alleen bij treinstations gebruikt of is het de bedoeling deze ook bij metrostations te gebruiken?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Invullen routeparameter

Bericht door Suus »

Alleen treinstations, want metrostations hebben geen categorieënstelsel zoals treinstations dat wel hebben.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Invullen routeparameter

Bericht door Frank »

Wat mij betreft is RouteRijPlaats voldoende. Metrolijnen worden op de wiki in principe hetzelfde behandeld als buslijnen (dus niet elk jaar een nieuwe pagina). Scheelt ook een hoop categorieën. De enige metrolijn die al aangepast is, de Amsterdamse lijn 50, gaat hier ook vanuit.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Invullen routeparameter

Bericht door Milco »

Helder! Bedankt voor jullie antwoorden! (y)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Invullen routeparameter

Bericht door fogeltje »

Roelof88 schreef:Wat vul je in bij bijvoorbeeld: Lijn 1 Nijmegen Plein 1944 - Molenhoek Beukenlaan

Een paar suggesties:

route=Nijmegen Plein 1944 - Nijmegen CS - Nijmegen Hazenkamp - Malden - Molenhoek

route=Nijmegen/Plein 1944 - Nijmegen/CS - Nijmegen/Hazenkamp - Malden - Molenhoek

route=Nijmegen: Plein 1944, CS, Hazenkamp - Malden - Molenhoek

route=Nijmegen (via Plein 1944 - CS - Hazenkamp) - Malden - Molenhoek
Wat mij betreft de eerste. Overmatig kommagebruik vind ik lelijk en zou ik graag zo min mogelijk zien. Dan liever de plaatsnaam een paar keer extra.
Frank schreef:Wat mij betreft is RouteRijPlaats voldoende. Metrolijnen worden op de wiki in principe hetzelfde behandeld als buslijnen (dus niet elk jaar een nieuwe pagina). Scheelt ook een hoop categorieën.
Daar sluit ik me bij aan.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Invullen routeparameter

Bericht door Meltrain »

Frank schreef:Wat mij betreft is RouteRijPlaats voldoende. Metrolijnen worden op de wiki in principe hetzelfde behandeld als buslijnen (dus niet elk jaar een nieuwe pagina). Scheelt ook een hoop categorieën. De enige metrolijn die al aangepast is, de Amsterdamse lijn 50, gaat hier ook vanuit.
U zegt wat? :X
Ik heb met veel moeite ook alle Rotterdamse metrolijnen al aangepast hoor. :P (Maar wel met RouteRijPlaats idd.)

Maar even over het invullen:
In de handleiding van Roelof88 staat: "Bij lijnen die een stadsdienst rijden en vervolgens doorrijden naar een andere plaats de stad + halte- of wijknaam hanteren. "
Maar voor lijn 25 wordt dat dan:
Barendrecht Carnisselande - Rotterdam Zuidwijk - Rotterdam Randweg - Rotterdam Wilhelminaplein - Rotterdam Beurs - Rotterdam Centraal - Rotterdam Schiekade - Rotterdam SFG - Rotterdam Schiebroek
Een beetje overdreven lijkt me. :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Invullen routeparameter

Bericht door Roelof88 »

Misschien is het woord 'richtlijn' niet helemaal goed gekozen, want ik bedoelde eigenlijk niet strikte regels, maar meer een aanwijzing/advies. Volgens mij is eerder al min of meer afgesproken om niet strikte regels te hanteren. Ik heb de zin in de handleiding gewijzigd.

Maar over bovenstaande lijn. De invulling is nu:
Carnisselande - Zuidwijk - Randweg - Wilhelminaplein - Beurs - Rotterdam Centraal - Schiekade - SFG - Schiebroek

Op stationspagina's is dit wel duidelijk, maar als je de routeparameter in de toekomst ook in andere overzichten wil gebruiken (bijvoorbeeld [wiki]Lijn 20 t/m 29[/wiki]) dan misschien niet, hoewel Rotterdam Centraal wel een indicatie geeft waar de lijn rijdt. Voor iedere halte / wijk Rotterdam zetten is inderdaad in dit geval te gortig. Misschien dan beginnen met Barendrecht Carnisselande, dan Rotterdam Zuidwijk en de rest zo laten?
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Invullen routeparameter

Bericht door Etienne »

In de regio Parkstad rijden buslijn ook door veel verschillende wijken zoals Bleijerheide (Kerkrade), Kakert (Landgraaf) of Welten (Heerlen).

Hoe ga ik dan de route invullen, gewoon als plaatsnamen zijnde: Hoensbroek - Heerlen - Kerkrade of Hoensbroek - Heerlen - Welten - Kerkrade - Bleijerheide?
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Invullen routeparameter

Bericht door Daniel »

Bij een andere lijn waar wijken op de route relevant zijn, lijn 14/15 tussen Dordrecht en Papendrecht, heb ik dat als volgt gedaan:
Dordrecht Centraal Station - Staart West - Papendrecht Buitenwaard - Busstation - Wilgendonk - Oostpolder - Dordrecht Staart West - Centraal Station
Oftewel bij de wisseling van plaats één keer de plaatsnaam erbij vermelden en verder gewoon alleen de wijknamen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Invullen routeparameter

Bericht door Etienne »

In Antwerpen heb je het natuurlijk het megalomane busstation Rooseveltplaats. Op die pagina is alles nu mooi onderverdeeld in perrons en haltes. Maar met het sjabloon LijnTabel gaat dit wel teniet gedaan worden, dat zou jammer zijn. Hoe gaan we dit oplossen?
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Invullen routeparameter

Bericht door Daniel »

Ik zou zeggen op dezelfde manier als bij stations met meerdere haltes. Redirect voor elk deel die verwijst naar de centrale pagina en dan op de lijnpagina de link naar die redirect opnemen bij RouteRijPlaats.
Zie bv. Barendrecht (dacht dat Utrecht al erg was, maar deze heeft er ook drie)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten