Concessie Limburg (2017-2031)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Berk-24 »

waldo79 schreef:
De bus rijdt ook een hele andere route dan de trein en is voornamelijk gericht op de pendelaar tussen de dorpen tussen Vaals en Maastricht (dat dat ding doorrijdt naar Aachen is omdat Aachen niet erg ver van Vaals af ligt)
Sterker nog. Vaals ligt tegen Aachen aan en is sterk afhankelijk van de faciliteiten van die stad.

En ten opzichte van de trein zal de auto het wel winnen op de relatie Maastricht - Aachen. De trein rijdt behoorlijk om :x
Vergeet niet de parkeertarieven en files in beide steden.
Meltrain schreef:Als het traject Vetschau - Laurensberg heraangelegd wordt en de rest van het traject vernieuwd en geëlektrificeerd wordt, zie ik eigenlijk meer in de heropening van het traject (Maastricht -) Schin op Geul - Simpelveld - Laurensberg (- Aachen).
Ben ik ook voor, maar is niet realistisch. (en verder kun je Herzogenrath-Landgraaf wel opdoeken omdat Schin op Geul-Richterich een hoop reizigers wegkaapt)
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Mr-W »

Berk-24 schreef:
waldo79 schreef:
De bus rijdt ook een hele andere route dan de trein en is voornamelijk gericht op de pendelaar tussen de dorpen tussen Vaals en Maastricht (dat dat ding doorrijdt naar Aachen is omdat Aachen niet erg ver van Vaals af ligt)
Sterker nog. Vaals ligt tegen Aachen aan en is sterk afhankelijk van de faciliteiten van die stad.

En ten opzichte van de trein zal de auto het wel winnen op de relatie Maastricht - Aachen. De trein rijdt behoorlijk om :x
Vergeet niet de parkeertarieven en files in beide steden.
Het parkeren is in Maastricht gratis voor elektrische auto's en plug-in hybrides *O* :D
Helaas kwam ik daar pas achter toen we onze auto in Meersen neer hadden gezet :') -o-
Berk-24 schreef:
Meltrain schreef:Als het traject Vetschau - Laurensberg heraangelegd wordt en de rest van het traject vernieuwd en geëlektrificeerd wordt, zie ik eigenlijk meer in de heropening van het traject (Maastricht -) Schin op Geul - Simpelveld - Laurensberg (- Aachen).
Ben ik ook voor, maar is niet realistisch. (en verder kun je Herzogenrath-Landgraaf wel opdoeken omdat Schin op Geul-Richterich een hoop reizigers wegkaapt)
Herzogenrath-Landgraaf kan dan de nieuwe thuisbasis worden van de ZSLM. Maar denk dat de kosten van heropening niet opwegen tegen de baten.Lijn 50 en Lijn 150 gaan samen in een 10 minutendienst naar Maastricht in de nieuwe concessie en voor de mensen met busfobi is er zelfs een alternatief via Heerlen.Ze krijgen bovendien ook nog een tram met Hasselt, dus in Maastricht mogen ze niet klagen wat mij betreft.
Weert,Eindhoven,Bergen op Zoom,Terneuzen.(evt ook Roermond/Sittard maar die krijgen in de nieuwe concessie een bus)Die plaatsen langs de grens hebben pas een slechte verbinding met het buitenland met minimaal 1 overstap.
(Roermond/Eindhoven hebben 3x per dag een IC bus)
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2838
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door ICE11 »

Ezra schreef:Op dit moment stappen er in Heerlen bedroevend weinig mensen in de trein naar Aken. Heeft deels waarschijnlijk te maken met buslijn 50 die nu de verbinding Maastricht- Aken zonder overstap biedt.
Ik denk het is de nationaliteit van de reiziger, die het traject bepaald. De Nederlanders gaan graag via Maastricht, omdat ze op deze traject hun chipkaart tot/vanaf Aken gebruiken. In tegenstelling gaan Duitsers en andere internationale passagiers liever via Heerlen, omdat daar voor het hele traject alleen het internationale papieren ticket en geen Chipkaart nodig is.
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Globetrotter »

ICE11 schreef:
Ezra schreef:Op dit moment stappen er in Heerlen bedroevend weinig mensen in de trein naar Aken. Heeft deels waarschijnlijk te maken met buslijn 50 die nu de verbinding Maastricht- Aken zonder overstap biedt.
Ik denk het is de nationaliteit van de reiziger, die het traject bepaald. De Nederlanders gaan graag via Maastricht, omdat ze op deze traject hun chipkaart tot/vanaf Aken gebruiken. In tegenstelling gaan Duitsers en andere internationale passagiers liever via Heerlen, omdat daar voor het hele traject alleen het internationale papieren ticket en geen Chipkaart nodig is.
Grensoverschrijdende tarifering is tot op de dag van vandaag een probleem (zowel het aanbod van tickets voor beide landen, als het berekenen van de ritprijs (met name bij busverbindingen)). Het enige ticket dat zonder al te veel organisatorische gezoek gebruikt kan worden is het Euregioticket dat in sommige gevallen nog voordelig is ook.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Thom91 »

ACM: NS overtreedt spoorwegwet bij OV-concessie Limburg

NS heeft haar macht misbruikt bij de aanbesteding van de grote OV-concessie in Limburg. Dat is het oordeel van kartelwaakhond Autoriteit Consument en Markt (ACM). NS zou alles op alles hebben gezet om te voorkomen dat ACM dit oordeel voor de gunning van de OV-concessie naar buiten zou brengen. Dat meldt de Telegraaf op basis van de nog niet gepubliceerde uitspraak van ACM.

ACM oordeelt dat NS de spoorwegwet heeft overtreden door concurrenten hoge prijzen voor essentiële zaken zoals het plaatsen van eigen OV-chippalen op stations en de toegang tot kaartautomaten. NS heeft daardoor financieel voordeel ten opzichte van de andere inschrijvers.

Staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu meldde dinsdag nog in een brief aan de Tweede Kamer dat “NS geen producten, diensten of middelen aan Abellio levert voor een vergoeding die onder de prijs ligt die gerekend zou worden aan derden”. ACM stelt vast dat dit wél het geval is.

Bron en meer
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12818
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Hainje »

Tamelijk open deur eigenlijk. Al kan het geen kwaad dat een onafhankelijk instituut bevestigt dat de deur daadwerkelijk open staat.
🍉
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Mr-W »

Nu is natuurlijk de vraag wat voor effect het heeft op de Limburgse Concessie. Moet de aanbesteding bijvoorbeeld over omdat een level playing field ontbreekt ?
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door CamilleKreemers »

Extra vraag is natuurlijk of Abellio hiervan op de hoogte was of niet?
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door starx »

Zo krijgt ook deze gunning weer een staartje. Naar mijn idee is het buitengewoon stom van NS. Ze kunnen toch wel snappen dat de ACM hier over valt. Het verschil in bieding tussen Abellio en Arriva was best groot en ik geloof niet dat dit het verschil zou maken. Sowieso is het nogal een vestzak-broekzakverhaal.

Misschien kan NS met de ACM en/of Arriva een schikking treffen.
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Mr-W »

CamilleKreemers schreef:Extra vraag is natuurlijk of Abellio hiervan op de hoogte was of niet?
Is hier niet van belang. NS en Albellio zijn 1 bedrijf en daardoor doet de vraag of ze op de hoogte waren er niet toe.
starx schreef:Zo krijgt ook deze gunning weer een staartje. Naar mijn idee is het buitengewoon stom van NS. Ze kunnen toch wel snappen dat de ACM hier over valt. Het verschil in bieding tussen Abellio en Arriva was best groot en ik geloof niet dat dit het verschil zou maken.
NS/Abellio hebben zeer waarschijnlijk alles op alles gezet om concurrentie op hun spoornet buiten de deur te houden door een zeer onrealistisch bod neer te leggen zoals bij de aanbesteding van de HSL. Hierdoor valt ook het zeer grote verschil in punten te verklaren.
starx schreef:Misschien kan NS met de ACM en/of Arriva een schikking treffen.
Zelf zou ik als Arriva en Veolia zijnde proberen om de aanbesteding over te laten doen om zo toch dat gebied in handen te krijgen.
Daarnaast zal Veolia als 3e partij bij een schikking ook zijn graantje willen meepikken, want ook zij hebben te maken gehad met het ontbreken van het level plying field.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Thom91 »

Veolia kan het sowieso wel schudden omdat die een onterechte bieding hadden ingediend..
Komt wel goed schatje.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door huibf »

Veolia had 5 jaar geleden al falliet moeten zijn.
Die hebben pas oneerlijk gespeeld.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Arriva en Veolia naar rechter over OV Limburg

Bericht door Daniel »

Arriva en Veolia naar rechter over OV Limburg
Geplaatst op: vrijdag 6 maart 2015 10:22
Laatst bijgewerkt: vrijdag 6 maart 2015 10:23


De vervoersbedrijven Arriva en Veolia maken bezwaar tegen de gunning van het openbaar vervoer (ov) in Limburg aan NS-dochter Abellio.
De bedrijven hebben dat vrijdag bevestigd. Directeur Manu Lageirse van Veolia zegt dat het bezwaar is gericht tegen machtsmisbruik door de NS. Arriva wil de stap naar de rechter niet verder toelichten.
Lees verder | Dossier Arriva | Meer nieuws over Arriva | Dossier Veolia Limburg | Meer nieuws over Veolia Limburg
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12818
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Hainje »

Zucht. :')
🍉
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door SuperGhost »

Met het rapport van de ACM lijkt me dat ook zeker geen onlogische stap.
flipje
Berichten: 1253
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door flipje »

Dat Arriva bezwaar maakt kan ik nog begrijpen, maar Veolia :'). Als je als directeur van Veolia op Twitter hebt staan dat het ov in Nederland voor 68% efficienter kan en je levert vervolgens je offerte in bij de provincie Limburg welke ver boven het budget zit, wie neemt je dan nog serieus?
Jultar
Berichten: 575
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Jultar »

Een hoger bedrag vragen voor het gebruiken van de kaartautomaten en ov-chipkaartpalen maakt echt geen paar honderd punten verschil in de aanbesteding, hoor.
Deze bezwaren zijn gewoon tijdrekking.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Freek »

Let op dat er ook nog geen acmbesluit is. Er ligt een concept wat aan partijen is gestuurd. Die mogen reageren en visie geven. Op basis daarvan wordt het rapport aangepast. Stel dat in het concept staat dan NS voor dienst X een prijs vraagt die te hoog lijkt. Als NS duidelijk kan maken dat de prijs wel klopt is er geen probleem (althans dan is er geen misbruik).
Abracadabram
Berichten: 241
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 02:56

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Abracadabram »

Wat ik niet helemaal snap. Als de NS een te hoge prijs vraagt dan kan de Arriva/Veolia toch zelf de paaltjes plaatsen, als dat ogenschijnlijk goedkoper is. Op andere nevenlijnen en grote overstap stations kan dat ook gewoon, waarom hebben we dan nu ineens een probleem?
bartjemestrom
Berichten: 1029
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door bartjemestrom »

Denk dat NS Stations een soort heffing vraagt voor de plaatsing van de paaltjes ed.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Suus »

Het begint een soort intrige te worden.

Allereerst een lek bij Veolia naar de Volkskrant waarin grofweg wordt geschetst: Veolia gaat Limburg gepland verliezen door te hoge inschrijving en gaat vervolgens via gerechtelijke procedures zo lang mogelijk tijd rekken om in Limburg te kunnen blijven rijden.

Tot nu toe komt die voorspelling gemaakt door een anonieme bron bij Veolia volledig uit. Wat daarbij interessant is, is dat daarbij (vermoedelijk opnieuw bij Veolia) een gevoelig document is gelekt wat echter nog niet klaar is voor publicatie omdat er nog wederhoor toegepast moet worden. En op basis daarvan wordt er een rechtszaak over de concessie Limburg aangespannen.

De vraag is nu, komt er ook nog een inhoudelijk bezwaar op andere punten in de aanbesteding, zodat Veolia nog langer kan rekken? Want er zijn ook nog wel wat andere dingen waarop (er soms bij de haren bijgesleept) bezwaar gemaakt kan worden: Bod van Veolia wat ongeldig is verklaard, het grote verschil tussen het bod van Arriva en Abellio en de mogelijke kartelvorming van Arriva en Veolia/Connexxion.

Limburg zou nog wel eens het begin van een hele lange vieze strijd kunnen worden, want de procedures rondom de OV-aanbestedingen worden steeds schimmiger en vuiler gespeeld.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door SuperGhost »

Abracadabram schreef:Wat ik niet helemaal snap. Als de NS een te hoge prijs vraagt dan kan de Arriva/Veolia toch zelf de paaltjes plaatsen, als dat ogenschijnlijk goedkoper is. Op andere nevenlijnen en grote overstap stations kan dat ook gewoon, waarom hebben we dan nu ineens een probleem?
Je mag geen voorwerpen plaatsen op andermans eigendommen zonder toestemming. NS is de eigenaar van alle stations en dus hebben andere vervoerders toestemming van NS nodig. NS mag die toestemming volgens mij niet weigeren, maar mag er wel geld voor vragen (wat natuurlijk nergens op slaat, want zo'n paalt hoeft NS helemaal niets te kosten als de vervoerder het zelf plaatst).

Dit is voor mij ook een reden dat ik vind dat stations thuis moeten horen bij:
- ProRail, of;
- de gemeente waar ze in liggen, of;
- de concessieverlener (de staat voor het HRN en de provincies voor de regionale lijnen), of;
- de vervoerder die het station bediend.

Punten 3 en 4 moet je dan alleen uitwerken wat je doet met gezamenlijke stations, dus punten 1 en 2 lijken me het meest realistisch.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door sirvinniei »

Treinstations zijn van de NS? Hoe zit het dan met de busstations bij de desbetreffende treinstations. Het lijkt me niet dat de NS gaat betalen voor uitbreiding van zo'n busstation.
Ik heb geen onderschrift
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Thom91 »

Een busstation is dan ook geen treinstation..
Komt wel goed schatje.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door huibf »

Vooral voorkomen dat de huisstijl van stations bedorven word met verschillende perronaanduidingen, plaatsnamen etc,etc.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten