Feb '15 (2/2): Тирасполь - столица Приднестровья! [74]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Feb '15 (2/2): Тирасполь - столица Приднестровья! [74]

Bericht door Timon91 »

Deel 1: Enschede-Püspökladány-Cluj-Chişinău

Na een reis per vliegtuig, trein en maxitaxi zijn we in het vorige deel in de hoofdstad van Moldavië geëindigd: het zonnige Chişinău! Ik verblijf twee nachten (drie dagen) in deze stad, tijdens de tweede dag van het verblijf - de eerste dag in het slotdeel van dit verslag - brengen we een bezoek aan het niet-erkende ministaatje Transnistrië, ook wel bekend als de Pridnestrovische Moldavische Republiek (PMR). Na een uitgebreid bezoek aan de hoofdstad Tiraspol (Тирасполь) gaan we terug naar Chişinău en staan we iets langer stil bij die stad. Tenslotte pakken we de trein terug naar Roemenië voor de thuisreis, die net als de heenreis grotendeels per vliegtuig is afgelegd. Een kaartje van de hele reis staat hier, het verslag omvat 73 foto's met nog een hoop extra in de linkjes naar Flickr.

Om te beginnen is het handig om wat achtergrondinformatie te lezen over Transnistrië, de Engelstalige wikipediapagina over het Transnistrisch Conflict is wel een geschikte om even door te scannen (de Nederlandstalige is nogal beknopt). Sinds dit conflict blijft Transnistrië een "moeilijk" gebied, al is het voor een kort verblijvende toerist als ik goed te doen. Voorheen zijn er wel eens problemen geweest met smeergeld betalen om het land weer uit te komen, maar die situatie is de laatste paar jaar flink verbeterd, al weet je het nooit zeker. M'n reservecash (euro's) heb ik voor deze dagtrip ook maar veilig in Chişinău gelaten :lol:

Goed, we schrijven inmiddels donderdag 5 februari, 's ochtends. Na een prima nacht waarin ik alleen even wakker ben geworden van de vroege aankomst van twee Koreanen sta ik om half 9 op, douche en drink een kop thee. Na nog even SvMp's verslag (van het WOR-forum) van afgelopen zomer over Transnistrië te hebben doorgescand begeef ik me te voet richting het centrale busstation, waar ik na wat vragen in een busje richting Tiraspol terechtkom. Gezien SvMp's bevindingen koop ik geen kaartje maar ga ik in de bus zitten. Een dame naast mij houdt ook wat geld vast, dus ik ben ongetwijfeld niet de enige die nog een kaartje moet kopen. Om 10 uur kreunt het busje zich met een hoop moeite in beweging, gezien de drukte en chaos rond Chişinău's centrale busstation duurt het even voordat we op weg zijn. We rijden langs de Malldova, een grote mall aan de zuidkant van het centrum waarachter het hostel lag waar ik de vorige keer verbleef. De kwaliteit van de weg daalt buiten de stad tot een dieptepunt, dat de beenruimte nihil is betekent in ieder geval dat ik niet m'n stoel uit geslingerd word. Af en toe flitst er een afstandsbordje voorbij, maar aangezien ik achterin de bus én aan de linkerkant zit en de borden in Moldavië vaak boven de weg hangen heb ik onderweg niet echt een idee hoeveel we nou opgeschoten zijn. De bus zit overigens vol, ik hoor geen woord Roemeens. Na een tijdje passeren we het dorp Bulboaca, wat ik me nog kan herinneren van de vorige keer. Destijds nam ik de trein van Chişinău naar Odessa (via Tiraspol), in Bulboaca vond er toen een halfslachtige Moldavische uitreiscontrole plaats. Stempelen doen de Moldaviërs daar niet, als ze dat wel zouden doen dan zouden ze eigenlijk Transnistrië erkennen en dat kan natuurlijk niet. Na 57 km hobbelen over de R2 komen er dan wat zandzakken, slagbomen, grenshutjes en politieagenten in beeld.

Aan de Moldavische zijde is er geen controle, we slingeren langzaam tussen alle obstakels door en stoppen voor de zeer modern uitziende grenspost aan de Transnistrische zijde. Hamers en sikkels genoeg, welkom in de Sovjet-Unie! De niet-Transnistriërs worden de bus uitgezet om binnen langs het loket te gaan, ik volg ook maar. In het grenskantoortje bevinden zich twee loketten, ongeveer 15 mensen uit het busje moeten langs de controle. Achterin het kantoortje hangt een groot portret van Yevgeny Shevchuk (de president), met als onderschrift het zeer originele "президент" (prezident). Als ik aan de beurt ben krijg ik een paar vragen over wat ik in Transnistrië ga doen, m'n paspoort wordt gescand en de agent - voorzien van een gigantische pet met een flinke hamer en sikkel erop, het lijkt wel een toneelstuk - vraagt me een paar keer m'n achternaam uit te spreken. Waarom blijkt daarna, ik krijg een kassabonnetje als "immigratiekaart", waarmee ik 10 uur op Transnistrisch grondgebied mag blijven. Op dit bonnetje staat alles in het Engels en het Russisch, ook m'n naam. Ik heb veel transliteraties van m'n achternaam in het cyrillisch voorbij zien komen, maar deze spant wel de kroon :mrgreen: Met heel veel moeite proest ik het niet uit van het lachen en ik ga maar gauw naar buiten. Ik betaal 35 Moldavische lei (ca. €1,70) aan de chauffeur voor de rit en ga weer zitten. Direct na het passeren van de grens rijden we Bendery (Бендеры) in, de tweede stad van Transnistrië en tevens gelegen aan de westoever van de rivier de Nistru (Dnjestr, Dnistr, Dnister, Днестр) - verreweg het grootste deel van het "land" bevindt zich aan de oostoever, vandaar ook de naam Trans-nistrië. Bij het busstation van Bendery stapt de helft van de passagiers uit, daarna steken we de zwaar beveiligde brug over de rivier over. De weg naar Tiraspol, slechts 11 km verderop, is druk maar ook van relatief goede kwaliteit. In Tiraspol rijden we eerst de halve stad door, we eindigen bij het trein/busstation. Alle 39 foto's van Tiraspol zijn op Flickr te vinden, een selectie staat hier. Tijd voor de foto's, in totaal zijn het er 74 (eentje meer dan beloofd, voor de oplettende lezer ;)):

1. Op het station is weinig reuring, veel treinen komen hier niet. Volgens de website van de CFM (Moldavische spoorwegen) zijn er alleen een dagelijkse trein Chişinău-Odessa v.v. en om de dag een trein Chişinău-Moskva v.v. Er zijn meer treinen van Chişinău naar Moskva, maar die rijden niet via Tiraspol.

Afbeelding
Tiraspol train station by Timon91, on Flickr

2. Bij het station wissel ik €10 voor 120 Transnistrische roebels, daarna ga ik de stad in. Het Kirov-park komt redelijk troosteloos over nu.

Afbeelding
Kirov Park, Tiraspol by Timon91, on Flickr

3. De hoofdstraat door het centrum heet Улица 25 Октября/Strada 25 Octombrie, die oost-west door het centrum van de stad loopt.

Afbeelding
Улица 25 Октября/Strada 25 Octombrie, Tiraspol by Timon91, on Flickr

4. Het Suvorovplein, nabij het presidentieel paleis, is eigenlijk meer een verbreding van Ulitsa 25 Oktyabrya en wat lege ruimte aan weerszijden.

Afbeelding
Suvorov Square, Tiraspol by Timon91, on Flickr

5. Bij het vrijwel lege plein. In Tiraspol rijden nog veel trolleybussen rond, de hoofdlijn loopt helemaal door naar Bendery. Achter de struiken in het midden ligt restaurant Айленбург (Eilenburg), waar ik heerlijk geluncht heb :)

Afbeelding
Suvorov Square, Tiraspol by Timon91, on Flickr

6. Aan de zuidrand van het Suvorovplein ligt de Nistru, ook hier is de overkant van de rivier gewoon onderdeel van de PMR. Er is hier een smalle brug over de rivier, vanaf de brug maak ik deze foto. Op de voorgrond een kleine orthodoxe kapel, op de achtergrond het presidentieel paleis.

Afbeelding
Presidential palace, Tiraspol by Timon91, on Flickr

7. De rivier. In het Grieks heet de rivier trouwens de "Tiras", dus dan weet je ook hoe Tiraspol aan haar naam komt ;)

Afbeelding
Nistru river in Tiraspol by Timon91, on Flickr

8. Naar rechts gekeken. Op het billboard staat groot "Любите свой город!" - "Houd van je stad!".

Afbeelding
Suvorov Square, Tiraspol by Timon91, on Flickr

9. Veel meer Transnistrië kun je niet in één foto krijgen: een standbeeld van Lenin, het presidentieel paleis in Tiraspol, een tank met en een rode ster als opschrift "За родину!" ("Voor het moederland!") als monument en tussendoor nog even een billboard waarin het 25-jarig bestaan van de Pridnestrovische Moldavische Republiek gevierd wordt. Welkom in de Glorieuze Republiek Transnistrië! :mrgreen: In de set op Flickr staan overigens nog een aantal meer foto's van deze dingen, maar omdat hier alles mooi in één foto staat heb ik het voor het verslag maar zo gelaten.

Afbeelding
Transnistria in one picture, Tiraspol by Timon91, on Flickr

10. De Heldenbegraafplaats met op de achtergrond het graf van de Onbekende Soldaat. De standaard eeuwige vlam ontbreekt uiteraard niet.

Afbeelding
War memorial at Suvorov Square, Tiraspol by Timon91, on Flickr

11. Aan de noordkant van het Suvorovplein, een groot bord met daarop "Тирасполь - столица Приднестровья!": Tiraspol, hoofdstad van Pridnestrovië! Propaganda genoeg hier, ik vond het ook wel een geschikte titel voor dit deel ;)

Afbeelding
Tiraspol, capital of Pridnestrovia! At Suvorov Square, Tiraspol by Timon91, on Flickr

12. Aan de Karl-Marx-straat ligt deze mooie kerk.

Afbeelding
Church on Karl-Marx Street, Tiraspol by Timon91, on Flickr

13. Net ver hiervandaan ligt de Karl-Liebknecht-straat, met een filiaal van supermarktketen Sheriff. Sheriff is een Transnistrische gigant die nagenoeg alle supermarkten en tankstations in het land omvat en daarnaast ook nog een televisiekanaal, een bouwbedrijf, een aantal fabrieken een telefoonnetwerk en een voetbalclub (FC Sheriff Tiraspol) omhelst. Er wordt wel beweerd dat Sheriff gerund wordt door de familie van oud-president Igor Smirnov, die vanaf het begin van de staat president van het ministaatje was, tot 2011. Het Sheriff-concern zou vooral gebruikt worden om geld wit te wassen. Transnistrië is sowieso een zwart gat waarin veel illegale wapenhandel, mensenhandel, drugssmokkel en witwasserij plaatsvindt. Als je goed kijkt kun je de kerstversiering nog voor de ingang zien staan, trouwens :lol:

Afbeelding
Sheriff supermarket, Karl-Liebknecht Street, Tiraspol by Timon91, on Flickr

Ik doe wat boodschappen bij de verrassend moderne supermarkt en loop dan terug naar de 25 oktober-straat. Bij een boekenwinkel haal ik voor 12 roebel een prachtige landkaart van Transnistrië (inclusief volkslied), en wat kleine prullaria. Het boek "Mijn Rusland" van Putin, wat ik in Servië bij ongeveer elk bushokje, kiosk en minimarkt gezien heb, schittert van afwezigheid in Transnistrië. Vermoedelijk is Putin niet "sovjet" genoeg, al zien ze de Russen hier liever vandaag dan morgen het gebied inlijven.

14. Aan de oostkant van het centrum ligt het Huis van de Sovjets (Дом Советов), een mooi gebouw!

Afbeelding
House of Soviets, Tiraspol by Timon91, on Flickr

15. Hier staat ook een galerij met BT'ers: Bekende Transnistriërs. Igor Smirnov, de oud-president, mag niet ontbreken.

Afbeelding
Igor Smirnov near the House of Sovjets, Tiraspol by Timon91, on Flickr

16. Straatbeeld in Tiraspol, let ook op het portiek in de kleuren van de Russische vlag rechts onderin. Zoals ik al zei is er weinig Putin-propaganda te zien, maar Rusland-propaganda is er genoeg. Er rijden ook trolleybussen rond met daarop de Transnistrische en Russische vlag verweven en in het Russisch de tekst "PMR en Rusland, samen één toekomst".

Afbeelding
Strada Păcii, Tiraspol by Timon91, on Flickr

17. Terug bij het station. Net als in Chişinău staat het woord "station" er zowel in het Roemeens en in het Russisch, alleen hier is het Roemeens ook in het cyrillische schrift geschreven. Dit geldt overigens ook voor vrijwel alle straatnaambordjes in Tiraspol. Vaak zijn bordjes zelfs drietalig, dan staat het Oekraïens er ook nog bij.

Afbeelding
Tiraspol train station by Timon91, on Flickr

18. Lege loopbrug over het spoor.

Afbeelding
Tiraspol train station by Timon91, on Flickr

19. Naar links gekeken, richting Bendery.

Afbeelding
Tiraspol train station by Timon91, on Flickr

20. Het mooie stationsgebouw vanaf de brug gezien.

Afbeelding
Tiraspol train station by Timon91, on Flickr

Terug op het stationsplein zie ik een bus naar Chişinău staan, zodra de chauffeur mij doorheeft rent hij me tegemoet en neemt me mee naar een loket binnen, waar ik een kaartje moet halen. Zodra ik in de bus zit vertrekken we.

21. Vol is het niet, kitscherig wel. Let op de plastic druiventrossen voorin de bus :lol: Ook de gordijntjes mogen er wezen. Verder trilt de bus bijna uit elkaar van ellende.

Afbeelding
Bus Tiraspol-Chişinău interior by Timon91, on Flickr

22. Bij Bendery steken we de Nistru over. Ik zit eigenlijk aan de verkeerde kant van de bus, aan de rechterkant liggen het fort van Bendery en de mooie spoorbrug.

Afbeelding
Crossing the Nistru river near Bendery by Timon91, on Flickr

23. De brug wordt zwaar bewaakt, aan weerszijden staan er een aantal militairen en aan de westoever is er een controlepost. Als we net voorbij de militaire post en uit het zicht van de soldaten zijn waag ik een fotootje. Scherp is het niet, maar de tank kun je duidelijk zien staan.

Afbeelding
Checkpoint in Bendery by Timon91, on Flickr

24. Naast de brug ligt een grote rotonde, in dit deel van Transnistrië staan Tiraspol, Odessa en Chişinău altijd wel op de bordjes.

Afbeelding
Road sign in Bendery by Timon91, on Flickr

25. In Bendery probeer ik nog wat foto's te maken, hier een bord nabij het busstation.

Afbeelding
City sign, Bendery by Timon91, on Flickr

26. Het kleine busstation zelf. Hier pikken we nog wat mensen op, maar het blijft rustig.

Afbeelding
Bendery bus station by Timon91, on Flickr

27. Bij het verlaten van Bendery zie ik een trein rijden, en wel de trein uit Moskva! Het is een mooie trein, bestaande uit iets van acht RZD-rijtuigen.

Afbeelding
Train Moskva-Chişinău in Bendery by Timon91, on Flickr

28. De trein rijdt richting station Bendery-2, waar de grenscontrole plaatsvindt.

Afbeelding
Train Moskva-Chişinău in Bendery by Timon91, on Flickr

29. Straatbeeld in Bendery.

Afbeelding
Streetview in Bendery by Timon91, on Flickr

Direct na het verlaten van de stad komen we aan bij de grenspost. Ditmaal mogen we blijven zitten, de Transnistrische agent komt langs in de bus en neemt de immigratiekaarten in. Ik krijg verder geen vragen, na een paar minuten mogen we weer door. Aan de Moldavische kant zijn de wegen beduidend slechter, ik hoop maar dat het bagagerek boven m'n hoofd niet naar beneden komt vallen, het trilt wel erg hard allemaal. Gelukkig blijft de boel hangen :lol:

30. Flats in Anenii Noi, een stadje vlakbij de grens met ruim 10.000 inwoners.

Afbeelding
Flats in Anerii Noi, Moldova by Timon91, on Flickr

31. Een oud Air Moldova vliegtuig bij het vliegveld van Chişinău. We rijden via de Poort van Chişinău de stad weer in.

Afbeelding
Old Air Moldova plane at Chişinău Airport by Timon91, on Flickr

Niet veel later is er een "probleem" en moeten we de bus uit. Waarom is mij ook niet duidelijk, maar keus heb ik niet. Er is een bushalte waar veel trolleybussen langskomen, ik neem de eerste de beste bus die naar Bulevardul Ștefan cel Mare și Sfînt rijdt, zonder al te veel moeite kom ik terug in het hostel. Ik praat veel met Dino (de Moldaviër) en met Joe & Hong uit Zuid-Korea. Hong studeert Pools in Kraków, samen zijn ze een paar weken in een razend tempo door Oost-Europa aan het reizen. Rond een uur of 8 ga ik de stad in om wat eten te zoeken, de Koreanen hebben het grillrestaurant aan de overkant aangeraden, maar dat zit helaas vol. Het voordeel van Chişinău is dat op de meest onverwachte plekjes vaak leuke tentjes zitten. Ik kom al gauw uit bij een Ierse pub, waar het eten ook heel prima is. 's Avonds drink ik wat bier met iedereen in het hostel en praat veel met Vlad, een Russische Pool van een jaar of 50 die in Chişinău vrienden opzoekt. Er zijn ook een paar flessen Moldavische cognac aanwezig, maar die zijn snel leeg :lol: Rond middernacht duik ik m'n bed in, voordat het nog verder uit de hand gaat lopen :lol:

Om 9 uur sta ik op, na een douche en een kop thee ga ik op stap. Ik kan m'n spullen in m'n kluisje achterlaten, verder is er geen haast met uitchecken want het hostel is toch bijna leeg. Ik loop naar het station, waar het erg rustig is en waar ik zonder moeite een kaartje naar Bucureşti koop bij de Engels sprekende lokettiste. Het kaartje is om een of andere reden 40 lei goedkoper dan mij eergisteren werd verteld, ik betaal 668,60 lei voor een enkele reis (ruim 30 euro).

32. Het lege station, rond een uur of 10 's ochtends.

Afbeelding
Chişinău train station by Timon91, on Flickr

33. Stationsbordje. Beide weergaven zijn overigens Roemeens, de tweede is alleen in het cyrillisch geschreven. In het Russisch is het Кишинёв (Kishinjov/Kishinjev).

Afbeelding
Chişinău train station by Timon91, on Flickr

34. De andere kant op gekeken, richting Bendery/Tiraspol.

Afbeelding
Chişinău train station by Timon91, on Flickr

35. Bij een klein tentje aan de zijkant van het station haal ik een broodje en een kop koffie, daarna ga ik weer verder. Hier het gebouw aan de voorkant gezien, vanaf het stationsplein.

Afbeelding
Chişinău train station by Timon91, on Flickr

36. Met een omweg kom je uit bij een loopbrug over het spoor, je kan mooi de overgang zien van het nieuwe naar het oude stuk perron :P

Afbeelding
Chişinău train station by Timon91, on Flickr

37. Gekeken richting het noordwesten, richting Ungheni. In Moldavië is er overigens geen geëlektrificeerd spoor, de enige andere landen in Europa waar alleen niet-geëlektrificeerd spoor ligt zijn Albanië en Kosovo.

Afbeelding
Chişinău train station by Timon91, on Flickr

38. De loopbrug zelf. Het is lastig foto's maken vanwege de vakwerkconstructie en de pijplijnen die ernaast lopen.

Afbeelding
Bridge near Chişinău train station by Timon91, on Flickr

Na nog eens goed de grote rommelmarkt in de buurt bekeken te hebben neem ik een trolleybus naar het centrum, ik heb nog tot het eind van de middag om de stad te bekijken. Alle foto's van Chişinău staan op Flickr. Samen met de foto's uit het vorige deel zijn het er 69, een deel staat hier in het verslag.

39. Piața Marii Adunări Naționale is meer een verbreding van Bulevardul Ștefan cel Mare și Sfînt met aan de oostkant een park, aan dit plein ligt ook het regeringsgebouw.

Afbeelding
Piața Marii Adunări Naționale, Chișinău by Timon91, on Flickr

40. Arcul de Triumf, een stuk kleiner dan de grote broer in Paris.

Afbeelding
Arcul de Triumf, Piața Marii Adunări Naționale, Chișinău by Timon91, on Flickr

41. Catedrala Naşterea Domnului, de kathedraal. Ook deze ligt aan Piața Marii Adunări Naționale. De klokkentoren en de kathedraal liggen overigens los van elkaar.

Afbeelding
Catedrala Naşterea Domnului, Piața Marii Adunări Naționale, Chișinău by Timon91, on Flickr

42. Ik loop verder over Bulevardul Ștefan cel Mare și Sfînt. Verder naar het noorden neemt de dichtheid van wisselkantoren, die je hier gigantisch veel hebt, weer wat af. De crisis in Oekraïne is hier overigens ook merkbaar, de wisselkoers van de Hryvnia wisselt zeer sterk van wisselkantoor tot wisselkantoor. In dit deel van het centrum liggen wat meer regeringsgebouwen en is er wat minder volk op straat. Af en toe steekt er nog een mooi gouden koepeltje doorheen, zoals hier. Achter deze kerk ligt overigens het gebouw van de geheime dienst.

Afbeelding
Bulevardul Ștefan cel Mare și Sfînt, Chișinău by Timon91, on Flickr

43. Het parlementsgebouw. Het stelletje rechts zijn de enige andere toeristen die ik op straat gezien heb in Chişinău. Althans, de enige anderen die ik foto's heb zien maken. Onderling spreken ze Roemeens, dus het kunnen ook gewoon Moldaviërs zijn.

Afbeelding
Government building, Bulevardul Ștefan cel Mare și Sfînt, Chișinău by Timon91, on Flickr

44. Parcul Ștefan cel Mare is een ietwat vervallen park aan de westkant van de boulevard, Bar Status is in 3,5 jaar tijd weinig veranderd.

Afbeelding
Bar status, Parcul Ștefan cel Mare, Chişinău by Timon91, on Flickr

45. Aan de rand van het park, tegen de boulevard aan, staat een standbeeld van Ștefan cel Mare.

Afbeelding
Ștefan cel Mare statue, Chişinău by Timon91, on Flickr

Deze vroegere prins is in het straatbeeld één van de meest duidelijke figuren aan wie de Moldavische identiteit wordt opgehangen. Want ja, wat is er nou eigenlijk Moldavisch? De Moldavische band FurioSnails heeft er een leuk nummer over gemaakt, waarin het blauwe paspoort van het land centraal staat: Blue Passports. Deze band komt ook uitgebreid terug in de documentaire Lost in Transition, waarin een goed beeld wordt gegeven van de problemen waar Moldavië mee te maken heeft. Deze documentaire geeft een interessante inkijk in het land want ga maar eens na, hoeveel weet je eigenlijk van een land als Moldavië? Het is eigenlijk een beetje het zwarte gat van Europa, vanuit ons perspectief gezien.

Goed, genoeg gepraat, we gaan weer verder:

46. Ik wil graag nog naar het Nationaal Historisch Museum, de vorige keer ben ik hier ook geweest en het is één van de mooiere musea waar ik geweest ben. Ik heb er toen veel geleerd, de historie van het land is mooi weergegeven en het museum heeft een mooie combinatie van Sovjetcharme (bijvoorbeeld in elke zaal een dametje die het licht voor je aan doet) en Moldavisch nationalisme (anti-Sovjet). Helaas is het gesloten op vrijdagen.

Afbeelding
National History Museum, Chişinău by Timon91, on Flickr

47. In plaats daarvan ga ik naar het stadsmuseum, wat in een oude watertoren gevestigd is. Ook dit blijkt een heel tof museum, met veel foto's, papieren en objecten uit de stad vroeger. Het ziet er een stuk netter en minder vervallen uit op de foto's uit de Sovjettijd. Bovenin de watertoren heb je een 360 graden uitzicht over de stad. Best tof, maar het laat zich door de reflectie in de ramen wel lastig fotograferen.

Afbeelding
Chişinău city museum by Timon91, on Flickr

48. Vlakbij het stadsmuseum ligt een meer genaamd "Valea Morilor", om er te komen moet je een lange trap af. Wel uitkijken, soms mist er een stuk trede.

Afbeelding
Parcul Valea Morilor, Chişinău by Timon91, on Flickr

49. Het meer. In de zomer is er ongetwijfeld meer reuring hier. Ik laat hier m'n lensdop nog in het water vallen, maar gelukkig vind ik al snel een lange tak waarmee ik de dop uit het water weet te vissen.

Afbeelding
Parcul Valea Morilor, Chişinău by Timon91, on Flickr

Dit was de laatste foto van de stad zelf, voor een indruk van alle bezienswaardigheden in Chișinău is dit filmpje best de moeite waard :lol:

Ik loop de lange trap weer op en ga op zoek naar een goede lunch. Bij restaurant "Fazenda" ga ik voor de "бизнес ланч" - de "biznes lanch". Deze blijkt te bestaan uit een kom heerlijke soep, maar zo'n 30 seconden nadat de soep is gebracht komt het hoofdgerecht al. Ook dit is een bekend verschijnsel in de voormalige Sovjet-Unie :lol: De halve liter Chișinău bier erbij smaakt heel prima, in totaal ben ik 45 lei kwijt (ca €2,20). Met een volle maag keer ik terug naar m'n hostel. Ik pak m'n tas in, zeg gedag tegen Vlad en loop dan richting Bulevardul Ștefan cel Mare și Sfînt. Ik heb geen zin om weer naar het station te lopen, dus ik neem een bus. Er staat wat file, dus het kost even, maar ik zit ruim in de tijd. Bij een winkeltje naast het station koop ik wat proviand voor onderweg, daarna ga ik naar binnen.

50. Het is druk op het perron, eerst vertrekt er nog een nationale trein naar Ocnița, helemaal in het noorden van het land. Hier komt het apparatchik aangetuft.

Afbeelding
Chişinău train station by Timon91, on Flickr

51. De internationale treinen die vanaf Chișinău rijden. Alleen de dagtrein Chișinău-Odessa ontbreekt op het bord. De treinen die hier staan zullen wel niet allemaal dagelijks rijden, die naar București in ieder geval wel.

Afbeelding
Chişinău train station by Timon91, on Flickr

52. De trein naar Ocnița is inmiddels binnen, het instappen begint. De trein zit goed vol.

Afbeelding
Train to Ocnița at Chişinău train station by Timon91, on Flickr

53. Communistisch mozaïek op een bijgebouw.

Afbeelding
Chişinău train station by Timon91, on Flickr

54. Ik loop naar de andere kant van het station, hier zijn de loopbrug en een oude stoomlocomotief te zien. Rechts worden er een paar goederenwagons gerangeerd.

Afbeelding
Chişinău train station by Timon91, on Flickr

55. De voorkant van de trein naar Ocnița. Bij binnenkomst was het de achterkant, maar de trein keert hier om.

Afbeelding
Train to Ocnița at Chişinău train station by Timon91, on Flickr

56. Drie kwartier voor vertrek wordt mijn trein het station binnengesleept.

Afbeelding
Trains to Ocnița and București at Chişinău train station by Timon91, on Flickr

57. De trein bestaat uit zeven rijtuigen: de voorste rijdt slechts mee tot Ungheni. Mijn rijtuig is het tweede rijtuig wat op de foto te zien is, te herkennen aan de afwijkende zijramen. Dit is het barrijtuig, waar ook nog vier coupeetjes in zitten.

Afbeelding
Train “Prietenia” Chişinău-București at Chişinău train station by Timon91, on Flickr

58. Chișinău-București dus.

Afbeelding
Train “Prietenia” Chişinău-București at Chişinău train station by Timon91, on Flickr

59. Ik moet naar de andere kant van de trein om in te stappen, ik zit in het tweede coupeetje. Het is even lastig met de nummering van de bedden, aangezien de internationale nummering gehanteerd wordt op het ticket (11-12-13-14, 21-22-23-24, etc...) maar in de trein alleen de nationale nummering is weergegeven (1-2-3-4, 5-6-7-8, etc...). Als ik op m'n goede plek zit is het tijd voor een foto van de schitterende gordijntjes, voorzien van een soort ICE :D FYI: in Moldavië zul je die toch echt niet tegenkomen :mrgreen:

Afbeelding
Train “Prietenia” Chişinău-București interior by Timon91, on Flickr

60. Het gangpad, ik heb het tweede coupeetje. De laatste nacht die ik in zo'n rijtuig heb doorgebracht was tussen Batumi en Yerevan in 2013, toevallig zat ik toen ook in het barrijtuig :lol:

Afbeelding
Train “Prietenia” Chişinău-București interior by Timon91, on Flickr

61. Mijn coupé. Het is een vrij standaard oud CIS-rijtuig, met nepleren banken. In de coupé naast mij zit overigens een extreem oud dametje, die met heel erg veel moeite de trein in gedragen wordt. Het duurt ongeveer 10 minuten vanaf het perron tot aan haar coupé.

Afbeelding
Train “Prietenia” Chişinău-București interior by Timon91, on Flickr

62. Het gangpad, de andere kant op gekeken. Na het tussenschot begint het bargedeelte. Ik krijg niet de indruk dat de trein vol zit, maar in mijn rijtuig zijn wel alle coupeetjes bezet.

Afbeelding
Train “Prietenia” Chişinău-București interior by Timon91, on Flickr

63. De heerlijk kitscherige CFM-gordijntjes die voor elk raam hangen.

Afbeelding
Train “Prietenia” Chişinău-București interior by Timon91, on Flickr

64. In het gangpad hangt het reisschema, met alle stoptijden en afstanden. Tussen Chișinău en Ungheni staan er een hoop plaatsen op de lijst, maar we stoppen uiteindelijk nergens. In Ungheni stoppen we lang voor grenscontrole en het wisselen van de onderstellen, in Ungheni Prut (Roemenië) volgt de tweede grenscontrole. Al met al zit er tussen het moment van vertrek uit Chișinău en het moment van vertrek uit Iași precies 6 uur en 3 minuten. En dat voor slechts 130 km :lol:

Afbeelding
Train “Prietenia” Chişinău-București interior by Timon91, on Flickr

65. Mijn ticket, op de reservering na volledig handgeschreven. Heel jammer dat ik het niet terug heb gekregen van de provodnik, het was een mooi souvenir geweest. Excuses voor de veeg op de lens, trouwens.

Afbeelding
Train “Prietenia” Chişinău-București interior by Timon91, on Flickr

66. Het bargedeelte.

Afbeelding
Train “Prietenia” Chişinău-București interior by Timon91, on Flickr

67. Om exact 16:35 zet de "Prietenia" (Roemeens voor "Vriendschap") zich in beweging en langzaam rollen we Chișinău uit. In iets meer dan twee uur zullen we de 107 km naar Ungheni afleggen, tijd genoeg voor een pilsje. Onderweg wordt het langzaam donker en de ramen zijn smerig, dus fotograferen is lastig. Hier een fotopoging van een stationnetje onderweg.

Afbeelding
View from the train “Prietenia” Chişinău-București in Moldova by Timon91, on Flickr

68. Biertjes smaken prima terwijl het landschap langzaam voorbijtrekt.

Afbeelding
View from the train “Prietenia” Chişinău-București in Moldova by Timon91, on Flickr

Iets voor Ungheni wordt de blaas voor de laatste maal geleegd, daarna gaat de wc op slot voor de omspoorprocedure. Moldavië heeft breedspoor, Roemenië normaalspoor, dus in Ungheni moet de hele trein voorzien worden van nieuwe onderstellen. De omspoorinstallatie bevindt zich naast het moderne stationsgebouw, de grensformaliteiten vinden tijdens het omsporen plaats. Er wordt veel en streng gecontroleerd, ik krijg een paar keer te horen dat het volstrekt verboden is om foto's te maken tijdens het omsporen - terwijl ik niet eens een camera zichtbaar in m'n coupé heb liggen. Verder veel vragen van de douane en de grenspolitie over hoe en wat ik in Moldavië gedaan heb. Tussen de controles door is de omspoorprocedure - die uiteraard vrij lomp gaat - best interessant om gade te slaan. Eerst worden de rijtuigen één voor één neergezet bij de omspoorunits, los van elkaar. Er zijn zes rijtuigen, we worden verdeeld over twee sporen met daarop elk drie rijtuigen. Vervolgens worden er aan beide zijden vier stutten onder de rand van het rijtuig geplaatst, verbonden aan een heel dik stuk schroefdraad. Tegelijkertijd worden de onderstellen losgeschroefd. Het schroefdraad gaat dan draaien en takelt daarmee de rijtuigen op, tot zo'n twee meter boven de grond. De onderstellen blijven uiteraard staan, deze worden weggesleept en er worden nieuwe onderstellen klaargezet. Vervolgens laat men de rijtuigen weer zakken en worden de nieuwe onderstellen vastgemaakt. Tenslotte wordt alles weer met geweld aan elkaar gerangeerd en worden we op een perronspoor met normaalspoor neergezet.

Inmiddels heb ik in mijn coupé gezelschap gekregen van Iulia, een mooie Oekraïense van 29 die op weg is van Kiev naar București. Ze komt uit Kharkiv en heeft in Kiev haar visum voor Roemenië verlengd, ze woont en werkt in București. Aangezien de directe trein Sofia-București-Kiev-Moskva met ingang van de nieuwe dienstregeling is opgeheven rijden er geen treinen meer tussen Oekraïne en Roemenië, maar met één overstap in Ungheni is het ook nog te doen. We praten veel terwijl we voor de laatste keer door de Moldavische politie gecontroleerd worden, nu krijgen we ook onze uitreisstempel. De politieagent die ons controleert blijkt half Oekraïens te zijn, Iulia krijgt met een knipoog nog een "Slava Ukraina!" toegefluisterd van de vriendelijke agent :lol: Op tijd rollen we naar Roemenië, de grenspolitie daar levert gelukkig geen problemen op. De douane vraagt naar sigaretten, naar Roemenië mag je schijnbaar maar twee pakjes meenemen. Ik heb een slof meegenomen voor een vriendin die rookt, maar heb de pakjes wel goed verdeeld over m'n tas. Ik laat één pakje zien "for personal use", daar nemen ze genoegen mee. Qua prijs scheelt het aanzienlijk, een pakje Marlboro kost in Chișinău slechts 18 lei (€0,85), in Roemenië meer dan vier keer zoveel. Na een lange stop in Ungheni Prut rijden we verder naar Iași, maar ik heb met Iulia goed gezelschap om de tijd door te komen. Rond middernacht, als we Iași al weer lang achter ons gelaten hebben, kruipen we onder de wol voor een korte nacht.

Om kwart voor zes 's ochtends, iets na Ploiești, komt de provodnik ons wakker maken met "Dimineață, București!". Kut. Treinen in Roemenië zijn vrijwel altijd te laat, maar juist tijdens de rit dat een uurtje of drie vertraging wel welkom zou zijn rijden we op tijd. Buiten sneeuwt het hard, in een harde sneeuwbui rollen we langzaam București Nord in. Om 06:20 arriveren we daar met +5, op het perron neem ik afscheid van Iulia. De trein heeft er in Iași wat zitrijtuigen bijgekregen, de Moldavische rijtuigen worden volgens mij alleen gebruikt voor grensoverschrijdend verkeer. Voor binnenlands verkeer is er nog een Roemeense nachttrein van Iași naar București. Glibberend duik ik de Mac in voor een ontbijtje en om wat tijd te doden.

69. Na een uurtje begint het licht te worden en als ik voor de vierde keer zie hoe dezelfde bedelaar de Mac uit gezet wordt ben ik het zat. Ik neem nog even een kijkje op een perron, links staat een zojuist aangekomen nachttrein uit het noordwesten van Roemenië.

Afbeelding
București Nord train station by Timon91, on Flickr

70. Met de metro gaat het naar Piața Unirii, waar ik wat ronddwaal en met wat moeite de bushalte vind vanaf waar er een bus naar de luchthaven gaat. Ik heb in București een paar uur door te brengen, vanmiddag om 14:50 vertrekt m'n vliegtuig. Door de vele sneeuw en de dooitemperaturen heb ik nu al natte voeten, dus veel lopen gaat het niet worden vandaag. Ik wilde eigenlijk nog even naar Ceaușescu's paleis lopen, maar ik neem genoegen met dit uitzicht.

Afbeelding
Piața Uniri, București by Timon91, on Flickr

71. Naar rechts gekeken.

Afbeelding
Piața Uniri, București by Timon91, on Flickr

72. Ik loop nog even naar een kleine kathedraal vlakbij Piața Unirii.

Afbeelding
Catedrala Patriarhală Sf. Împăraţi Constantin şi Elena, București by Timon91, on Flickr

Op dit tijdstip is er nog weinig open, dus ik duik ditmaal de Mac op Piața Unirii in, waar ik nog een uurtje doorbreng met een kop koffie en een croissantje. Met een omweg door het leuke oude centrum loop ik naar Piața Universității, met de metro ga ik terug naar Gara de Nord. Het is nu 10 uur, het spoorwegmuseum is net open. Het museumpje is wel geinig, heel groot is het niet. Het hoogtepunt is een grote modelspoorbaan, verder is er een hoop beeldmateriaal en informatie aanwezig, maar alles is uitsluitend in het Roemeens. In de stationshal haal ik nog een paar broodjes en ga dan op zoek naar de bus richting het vliegveld. Op București Nord zijn overigens nauwelijks straathonden meer te vinden, dat is wel eens anders geweest. Ook de menselijke straathonden - taxichauffeurs - zijn flink aangepakt. De beruchte taximaffia op București Nord heeft wel wat klappen gehad, er zijn nu grote borden die je in een paar talen naar de officiële taxistandplaats sturen. Bij alle andere uitgangen hangen borden dat de taxi's daar GEEN officiële taxi's zijn, maar uiteraard zijn er dan nog steeds wel wat taxi's te vinden met obscure chauffeurs die je een rit proberen aan te smeren. Met wat moeite vind ik de bushalte waar er een bus richting het vliegveld vertrekt, maar bij de ticketkiosk worden er om onduidelijke redenen geen tickets naar het vliegveld verkocht. Vage boel. Ik stap maar gewoon in zodra de bus komt en vraag aan twee dames die in de bus zitten hoe het zit. Zij weten het ook niet, maar eentje biedt aan om een kaartje voor mij te kopen met haar OV-chipkaart. Ze gaan tot de op één na laatste halte, het laatste stukje moet dan maar zwartgereden worden. Het ticket kost dan ook maar 3 lei in plaats van 7, wat het buskaartje naar het vliegveld eigenlijk kost. Na 40 minuten sta ik zonder problemen op het vliegveld, waar ik dan nog een paar uur heb. Ik breng een half uurtje door op de tweede verdieping, rond het middaguur ga ik door de security. Het gaat allemaal vrij langzaam, wat ik helemaal niet erg vind. Achter de grenscontrole zijn er alleen dure fastfoodketens te vinden (een losse burger bij de Burger King kost 43 lei - bijna 10 euro!), voor m'n laatste 9 lei kan ik alleen een koek halen, lang leve vliegvelden :roll:

Na nog wat ettelijke uren wachten ga ik naar de gate, het vliegtuig komt met een lichte vertraging aan uit Charleroi. Het instappen duurt lang maar gaat verder soepel, met een bus worden we naar het Ryanair-vliegtuig gebracht. Door de winterse omstandigheden moeten we nog gede-iced worden, wat nog wat extra tijd kost. Met 25 minuten vertraging zitten we in de lucht. In mijn driezitter is er één lege stoel, wat het wel wat comfortabeler maakt. Onderweg slaap ik wat en luister wat muziek, het is geen onprettige vlucht. We krijgen het Balatonmeer en de Alpen nog te zien en Hongarije, Oostenrijk en Zuid-Duitsland zijn bedekt onder een mooi laagje sneeuw. Boven het midden van Duitsland trekt de boel weer dicht, Charleroi laat zich door de laaghangende bewolking pas enkele seconden voor de landing zien. We worden helemaal achteraan geparkeerd, dus het is een wandeling van ruim 5 minuten naar de terminal, de paspoortcontrole gaat vrij rap. Buiten vraag ik naar de bus richting Charleroi Sud, ik word verwezen naar een bushalte aan de zijkant van de terminal. Uiteraard blijkt die bus op het andere halfuur te rijden dan op internet stond (op zaterdag gaat de bus maar één keer per uur). Wel staat er een andere bus, de chauffeur kijkt me aan en vraagt "Bruxelles-Midi?". Hij vertelt dat het €10 kost en dat hij over een kwartiertje vertrekt. Het scheelt €5 met de bus naar Charleroi Sud en levert een hoop tijdswinst op, dus ik ga akkoord. Vanaf de terminal vertrekt er ook een shuttlebus naar Brussel-Zuid, deze kost €14. In mijn bus zitten behalve ik slechts twee andere mensen, op de snelweg halen we de officiële shuttlebus in, die zit wel goed vol. Mijn bus is beplakt met allerlei stickers van Ryanair, Wizzair en "AIRPORT TRANSFER BRUXELLES-CHARLEROI €10!!!!!", wat wel wat blikken trekt uit de andere bus :lol: Om half 7 bereiken we Brussel-Zuid, ik kan meteen doorlopen naar de Beneluxtrein. M'n GoPass 1 tot Roosendaal heb ik al, vanaf Roosendaal kan ik weer gratis reizen.

73. Druk is het in de Beneluxtrein nog niet, uiteindelijk blijft het de hele rit rustig.

Afbeelding
Train Brussels-Rotterdam interior by Timon91, on Flickr

Via luchthaven Zaventem, Mechelen, Antwerpen, Roosendaal en Dordrecht bereiken we op tijd Rotterdam. In een volle trein gaat het naar Amersfoort, waar ik dan m'n laatste trein pak: de vertrouwde intercity richting Twente.

74. Matige foto, maar je kan nog net "23:45 Enschede" onderscheiden. Ik heb het gehaald! De laatste trein komt op zaterdagavond om 01:45 aan, maar als je pas om 5 uur 's middags in Charleroi landt en afhankelijk bent van de Belgische spoorwegen dan weet je nooit of je het wel gaat halen :P

Afbeelding
Arriving in Enschede by train by Timon91, on Flickr

Omdat ik een bus naar Brussel heb genomen ben ik een uurtje vroeger dan gepland en kan ik zelfs nog met de stadsbus naar huis. Als ik net in de bus zit breekt er buiten een vechtpartijtje uit, door de buschauffeur en wat passagiers uit een naastgelegen bus worden de vechtpaupertjes uit elkaar getrokken. Welkom terug in Enschede! :lol:

Dit was het weer, bedankt voor het meelezen! Hopelijk heb ik jullie een beetje een goede indruk van Cluj-Napoca, Chișinău en Tiraspol kunnen geven en hopelijk zijn jullie weer wat wijzer over het land Moldavië, wat ondanks dat het er op de foto's niet altijd even florissant uitziet ik toch van harte kan aanbevelen voor een bezoekje :) Laat maar weten wat jullie ervan vonden, reacties zijn altijd welkom! :D
Mijn Flickr account.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13183
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Feb '15 (2/2): Тирасполь - столица Приднестровья! [74]

Bericht door Z2N »

Prachtig! *O*

Transnistrië lijkt mij wel een interessante plaats om naartoe te gaan, als ik dit zo lees! :Y
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Etienne
Donateur
Berichten: 7941
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Feb '15 (2/2): Тирасполь - столица Приднестровья! [74]

Bericht door Etienne »

Wederom een prachtverslag om te lezen. :D
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Feb '15 (2/2): Тирасполь - столица Приднестровья! [74]

Bericht door Zugführer »

Erg mooi verslag weer, ook deel 1, dat ik nog even in moest halen ;)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39180
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Feb '15 (2/2): Тирасполь - столица Приднестровья! [74]

Bericht door Daniel »

Prachtig weer! :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
waldo79
Berichten: 7628
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Feb '15 (2/2): Тирасполь - столица Приднестровья! [74]

Bericht door waldo79 »

Uit de kunst!
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Feb '15 (2/2): Тирасполь - столица Приднестровья! [74]

Bericht door Stefan »

Gaaf verslag weer, Timon! Zelf vond ik Boekarest wel wat tegen vallen, maar het was leuk om er eens geweest te zijn. :P

(Overigens, het is nog gelukt met het uitzoeken van de reservering van die nachttrein hoor :P )
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Feb '15 (2/2): Тирасполь - столица Приднестровья! [74]

Bericht door Obus »

Super verslag, Timon91.

Ga je eigenlijk ook wel eens 'gewoon' op reis naar een 'gewoon' land als Frankrijk of Duitsland?

Of staat de Krim nu op het programma?
De mortuis nil nisi bene
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Feb '15 (2/2): Тирасполь - столица Приднестровья! [74]

Bericht door dennistd »

Wederom een mooi verslag :pos:
Timon91 schreef:Als ik net in de bus zit breekt er buiten een vechtpartijtje uit, door de buschauffeur en wat passagiers uit een naastgelegen bus worden de vechtpaupertjes uit elkaar getrokken. Welkom terug in Enschede! :lol:
Ik maak nooit dat soort dingen mee... Het enige wat ik tegenkom zijn ongeldige abonnementen en slapende passagiers die je nauwelijks wakker kunt krijgen :lol:
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5819
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Feb '15 (2/2): Тирасполь - столица Приднестровья! [74]

Bericht door isadora »

Dank je voor een mooie inkijk in een verre uithoek van Europa. :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Feb '15 (2/2): Тирасполь - столица Приднестровья! [74]

Bericht door Timon91 »

Bedankt iedereen! :)
Stefan schreef:Gaaf verslag weer, Timon! Zelf vond ik Boekarest wel wat tegen vallen, maar het was leuk om er eens geweest te zijn. :P

(Overigens, het is nog gelukt met het uitzoeken van de reservering van die nachttrein hoor :P )
Je moet er van houden, ik mag București wel. Het is echt een stad met meerdere gezichten. Ik ben er nu niet echt geweest, het was meer om het vliegtuig naar huis te pakken. In 2012 en 2013 heb ik er wel overnacht, toen heb ik me er prima vermaakt.

En goed om te horen, kan het via de CFR of de MÁV webshop? :)
Obus schreef:Super verslag, Timon91.

Ga je eigenlijk ook wel eens 'gewoon' op reis naar een 'gewoon' land als Frankrijk of Duitsland?

Of staat de Krim nu op het programma?
Ach, wat is "gewoon"? Het is hoog tijd dat Nederland een land als Polen eens "normaal" gaat vinden. Frankrijk kom ik niet zo vaak, ik vind het een mooi land maar ik vind de mensen daar niet heel tof. In de meeste landen vinden de mensen het leuk als je wat in hun taal probeert te vragen, in Frankrijk gaan ze er vanuit dat je vloeiend Frans spreekt. Duitsland kom ik wel graag, er is nog genoeg te ontdekken daar. Gelukkig is het slechts 15-20 minuten op de fiets (als de stoplichten niet te veel tegenzitten :P).

Ik heb er stiekem wel spijt van dat ik in 2011 niet naar de Krim gegaan ben, nu is het een stuk moeilijker i.v.m. de visumverplichting voor Rusland en gesloten wegen/spoorwegen van het vasteland naar het schiereiland. Van Donetsk ben ik wel blij dat ik er destijds heen gegaan ben (dezelfde vakantie als Moldavië, overigens). Wat er nu in Oekraïne gebeurt is verschrikkelijk, het doet me wel wat. Het is geen verrassing dat van m'n 20 meest bekeken foto's op Flickr er 15 met de crisis in Oekraïne te maken hebben (foto's genomen in Donetsk of bij de rechtbank in Kiev waar Yulia Timoshenko is berecht), er wordt veel op gezocht.
Mijn Flickr account.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Feb '15 (2/2): Тирасполь - столица Приднестровья! [74]

Bericht door Stefan »

Ja, ik ben er slechts een middag en ochtend geweest, maar ik kan ook precies de verkeerde plekken gezien hebben uiteraard. :P

Overigens is de webshop van de CFR een drama, via de MAV was ook een optie, maar dan moet je je kaartjes inderdaad ophalen in Hongarije.. Dus nu maar optie 3, Treinreiswinkel kan 't ook regelen voor ons, moeten we alleen wel de Interrails bij hun kopen. Maar goed, scheelt weer een boel zorgen. :)

En overigens, over 'gewone' landen... Polen is inderdaad een prachtig land, daar zouden meer mensen naar toe moeten gaan! :pos:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Feb '15 (2/2): Тирасполь - столица Приднестровья! [74]

Bericht door Timon91 »

Ik vond de CFR webshop best prima, maar ik heb daar alleen een binnenlands ticket gekocht. Internationaal is het een drama? Ik ga voor reserveringen meestal na het DB Reisezentrum in Bad Bentheim, maar dat is voor jou iets verder natuurlijk :P
Mijn Flickr account.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Feb '15 (2/2): Тирасполь - столица Приднестровья! [74]

Bericht door Stefan »

Ik werd er in ieder geval niet heel veel wijzer van.. Dus ik ga maar gewoon voor de makkelijke manier.. :lol: :mrgreen:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 614
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: Feb '15 (2/2): Тирасполь - столица Приднестровья! [74]

Bericht door Visgraatmodel »

Hoe was de Cabin Crew op de terugvlucht? Ryanair is namelijk een kandidaat om mijn stage-werkgever te worden voor volgend jaar en de kans is groot dat ik in Charleroi neergezet word.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Feb '15 (2/2): Тирасполь - столица Приднестровья! [74]

Bericht door Obus »

Timon91 schreef:Ach, wat is "gewoon"? Het is hoog tijd dat Nederland een land als Polen eens "normaal" gaat vinden.
Ja en nee. Jij bent na de val van de muur geboren, voor mij en vele anderen eindigt Europa nog altijd bij Helmstedt* of tegenwoordig bij de Oder. Een land als Polen is en blijft voor mij Oostblok. Exotisch, dus :P

*Helmstedt is de laatste West-Duitse plaats voor de Duits-Duitse grens. Hier moest je door de douane heen om in het oosten te komen. Tegenwoordig staan er tankstations.
De mortuis nil nisi bene
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Feb '15 (2/2): Тирасполь - столица Приднестровья! [74]

Bericht door Zugführer »

Het is jammer dat er nog steeds zo'n negatieve beeldvorming over Oost-Europa bestaat. Ik denk niet dat dat aan geboortejaar ligt, kinderen worden net zo goed bestookt met termen als "oostblok" en "ijzeren gordijn" die al lang nergens meer op slaan. Ook in de media zie je dat soort termen maar terug blijven komen. Het heeft meer met je eigen bril te maken en open staan voor gebieden die je niet kent te maken. En het los weten te laten van (negatieve) stereotypen.
waldo79
Berichten: 7628
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Feb '15 (2/2): Тирасполь - столица Приднестровья! [74]

Bericht door waldo79 »

Obus, hoe presteer je het telkens om zulke stereotyperingen uit je toetsenbord te toveren. Driemaal zucht :N

@Timon91: ga door met zulke mooie reisjes maken :Y
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Feb '15 (2/2): Тирасполь - столица Приднестровья! [74]

Bericht door Timon91 »

Visgraatmodel schreef:Hoe was de Cabin Crew op de terugvlucht? Ryanair is namelijk een kandidaat om mijn stage-werkgever te worden voor volgend jaar en de kans is groot dat ik in Charleroi neergezet word.
Het was een Ierse crew, ik gok dat hun standplaats Dublin was. Het personeel was in ieder geval vriendelijk, het viel me erg mee. Bij Ryanair valt het wel op hoe veel ze proberen te verkopen tijdens de vlucht (drankjes, eten, loten, taxfree troep, etc.), bij Wizz is dat veel minder.
Obus schreef:Ja en nee. Jij bent na de val van de muur geboren, voor mij en vele anderen eindigt Europa nog altijd bij Helmstedt* of tegenwoordig bij de Oder. Een land als Polen is en blijft voor mij Oostblok. Exotisch, dus :P
Het is jammer dat die stereotypen bij veel mensen blijven hangen. Als na de val van de Muur de grens van "Europa" opgeschoven is van Helmstedt naar Frankfurt an der Oder, waarom kan die grens dan opeens niet opschuiven naar Terespol? Er zijn zat plekken in de voormalige DDR die er een stuk slechter aan toe zijn dan de gemiddelde streek/stad in Polen. Maar goed, het zal ook wel met de taal te maken hebben. Een stad met de naam "Frankfurt an der Oder" of "Charleroi" klinkt voor velen al aantrekkelijker dan een stad met de naam "Przemyśl", terwijl ze echt niet mooier hoeven te zijn ;) Het is goed om te zien dat meer en meer Nederlanders naar het oosten op vakantie gaan, landen als Tsjechië en Kroatië worden al wel redelijk als "normaal" beschouwd. Oke, (voormalig) Joegoslavië is altijd al een populair vakantiegebied geweest, maar dan nog. Ik ben het helemaal met Zugführer eens, de beeldvorming in de media draagt flink bij aan het negatieve beeld, wat er dan ook bij mijn generatie ingeprent wordt. Ik heb echter wel de indruk dat de situatie op dit gebied langzamerhand aan het verbeteren is. Maar als mijn studievereniging dan een reis naar het "Verre Oosten van Europa" organiseert en dan blijkt dat ze naar Praha gaan, tsja, dan blijkt maar weer dat er nog een lange weg te gaan is.
Mijn Flickr account.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Feb '15 (2/2): Тирасполь - столица Приднестровья! [74]

Bericht door Zugführer »

Leuk artikeltje over Oost-Europa en beeldvorming: pdf
Het is in ieder geval een zeer actueel onderwerp op mijn inmiddels oude opleiding ;)
Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 614
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: Feb '15 (2/2): Тирасполь - столица Приднестровья! [74]

Bericht door Visgraatmodel »

Het was een Ierse crew, ik gok dat hun standplaats Dublin was. Het personeel was in ieder geval vriendelijk, het viel me erg mee. Bij Ryanair valt het wel op hoe veel ze proberen te verkopen tijdens de vlucht (drankjes, eten, loten, taxfree troep, etc.), bij Wizz is dat veel minder.
Probeerde de crewleden iedereen haasten te laten zitten zodat ze konden boarden? Ryanair hanteert al een tijdje dat de "turnaround" 25 minuten moet zijn. Hierbij ruimt de crew alles zelf op uit "kostenbesparing". En dan bedoel ik alles: Van alle stoelen controleren naar het checken van de lifevest tot aan het toilet...

Ik had eerder verwacht dat de crew beetje teruggetrokken zou doen, op school hebben we een nep-cabine en uit nieuwsgierigheid hebben we overal afval laten liggen en onszelf getimed. Afval opruimen, veiligheidszaken controleren, eventueel toilet (...) en ook de glijbanen. Ik weet niet hoe ze dat zo snel doen maar bij Ryanair klopt alles.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Feb '15 (2/2): Тирасполь - столица Приднестровья! [74]

Bericht door Obus »

Het is te eenvoudig om kritiek op Polen / Oostblok af te doen als stereotypering. De nadruk ligt tegenwoordig vooral op hoe goed men het wel niet doet achter het voormalige IJzeren Gordijn. Sla de krant maar open, ik tel wel. Voorbeeldje: laatst was op het journaal een item over de opleving van het Jodendom. Over hoe goed het wel niet ging met de Joden in Polen. Een andere keer ging het over de geweldig goed groeiende Poolse economie. De positieve berichten zijn niet aan te slepen. Voor realiteitszin is beduidend minder ruimte.

Want laten we eens naar de feiten kijken.

----

Punt een. Een jaar geleden stond in de NRC het stuk "In Polen is het antisemitisme intiem - en tegelijk massaal" (Link, de eerste drie artikelen gratis voor niet-leden). Strekking van het artikel is dat Polen voor de buitenwereld schone schijn speelt. Voor buitenlanders doet men aan ontkenning en bagatellisering, maar bínnen Polen is de helft van de bevolking antisemitisch. Ik citeer:

"Men heeft geen sociaal wetenschappelijk onderzoek nodig om te merken hoe judeofobisch Polen is. Je ogen en oren openhouden volstaat. Een vrouw vertelt haar medereizigers in de treincoupé dat Hitler een standbeeld moet krijgen. Vanwege de Joden."

"Afgelopen maart werden 1250 middelbare school-leerlingen tussen de 18 en 19 jaar in Warschau ondervraagd naar hun houding tegenover Joden. De helft was antisemitisch. Er is geen reden waarom die percentages onder volwassenen lager zouden zijn. De helft van de Poolse bevolking vindt antisemitisme cool."

Hoewel het artikel een jaar oud is, is het natuurlijk niet erg aannemelijk dat er in dat ene jaar zo veel veranderd is - antisemitisme in Polen bestaat immers al eeuwen. Tot zover de fabel van Polen als een beschaafd, westers land. Een conclusie is overbodig.

----

Punt twee. Ik kan niet ontkennen dat het economisch goed gaat met Polen. Ze beginnen inderdaad welvarend te worden. Maar toch een aantal kanttekeningen.

-Het gemiddelde inkomen per hoofd in Polen bedroeg in 2011 € 16.650. Dat is niet onaardig. Maar inzoomend op de regio's vinden we toch iets anders: hoofdstad Warschau is relatief rijk (€ 27.700), evenals de westelijke stedelijke gebieden. Het Poolse platteland vertelt een ander verhaal, hier heerst de armoede (in Lubelskie € 11.100). Ter vergelijking: in 's Neêrlands armste provincie, Flevoland, bedraagt het BNP/hoofd € 26.100 en in de rijkste provincie, Groningen, € 50.400 (weliswaar dankzij de gasbaten, maar toch).

-Andere economische cijfers geven ook geen rooskleurig beeld. Werkloosheid: 12%. Redelijk weinig, denk je dan, maar schijn bedreigt, want miljoenen Polen zijn naar het buitenland vertrokken omdat zij geen werk in Polen kunnen vinden. Economische groei 2e helft 2014: 0,6%. Dat is geen 'economisch wonder' maar een gewoon bitter stagnerende economie.

-Sowieso is het maar de vraag hoe goed het fundament van Polen is. Het land kreunt onder Russische sancties, heeft een eigen munt vast te houden en de hypotheken zijn 40% in Zwitserse Franken die enorm in waarde zijn gestegen. Oeps. Ook hier is een conclusie overbodig.

----

Punt drie. Waarom is Polen voor veel mensen zo Oost?

Tja. Noem het maar op. De Slavische taal. De Slavische mensen. De Slavische cultuur. De Oostblokflats die natuurlijk niet voor niets zo heten. De Oostbloktreinen. De Oostblokstations. De Oostblokbussen. De Lada's en ander oud grut (al zie die wel steeds minder natuurlijk). Enz. Enz. Enz. Wie oplet ziet een land dat heel erg gevormd is door de Sovjet-Unie. Dat is een grote wonde en die geneest niet snel. Hoelang duurde het na de oorlog voordat Duitsland weer een westers land was zoals Frankrijk en het VK?

----

Natuurlijk, ik ga specifiek in op het geval Polen, maar het is één kleine stap van Polen naar Slowakije en verder. Nog los van de reeds bestaande overeenkomsten in de Slavische wereld heeft het gehele Oostblok heeft onder Russische invloed gestaan, die ertoe geleid hebben, natuurlijk ook in de beeldvorming, dat er beyond the Iron Curtain een vrij homogene regio is ontstaan. Waar Polen staat kun je grotendeels ook Tsjechië en de namen van haast alle andere Oost-Europese landen lezen.

----

Tot slot. Dit alles tezamen brengt ons tot een conclusie die misschien niet populair maar wel realistisch is: het Oostblok bestaat nog. Ja, de verschillen met het westen worden kleiner, maar ze zullen nog voor jaren blijven bestaan. En tot die tijd blijft het gebied exotisch, want dat is immers de benaming voor een cultuurgebied dat sterk afwijkt met het onze.
De mortuis nil nisi bene
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Feb '15 (2/2): Тирасполь - столица Приднестровья! [74]

Bericht door Suus »

Obus, hoepel op met je zwaar deprimerende teksten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
waldo79
Berichten: 7628
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Feb '15 (2/2): Тирасполь - столица Приднестровья! [74]

Bericht door waldo79 »

Ik kan me volmondig aansluiten bij Bee.

@Timon91: de strategie van Ryanair is om een flink aantal stoelen tegen weggeefprijzen te verkopen. Voor het overige is alle comfort en extraatjes wegbezuinigd. Zodoende moet het cabinepersoneel flink aan de bak om nog rendement te halen uit zo'n vlucht :lol:
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Feb '15 (2/2): Тирасполь - столица Приднестровья! [74]

Bericht door Obus »

Bee schreef:Obus, hoepel op met je zwaar deprimerende teksten.
"Zwaar deprimerend" ... :lol: :lol: :lol:

Het is ook moeilijk om het goed te doen bij jou.
De mortuis nil nisi bene
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten