Bus en trammaterieel

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Plaats reactie
Jtm
Berichten: 4
Lid geworden op: di 25 jun 2013, 23:12

Bus en trammaterieel

Bericht door Jtm »

Is er op OV Wiki ruimte voor pagina's over bus- en trammaterieel ?
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Bus en trammaterieel

Bericht door Thom91 »

Ruimte voldoende, maar volgens mij bestaan deze al. Zeker voor het Nederlandse deel!
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Bus en trammaterieel

Bericht door Ardan »

Ik doe ook maar wat
Jtm
Berichten: 4
Lid geworden op: di 25 jun 2013, 23:12

Re: Bus en trammaterieel

Bericht door Jtm »

Bedoelde materieelpagina's over bijvoorbeeld GVB Amsterdam en CN.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Bus en trammaterieel

Bericht door Wubbo »

Volgens mij wordt er al op diverse plekken naar materieel verwezen waar nog geen pagina bestaat. Daar is dus in ieder geval vraag naar.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Bus en trammaterieel

Bericht door Ardan »

Bij praktisch elke pagina over een vervoerder staat een lijstje welk materieel ze hebben.
Ik doe ook maar wat
Jtm
Berichten: 4
Lid geworden op: di 25 jun 2013, 23:12

Re: Bus en trammaterieel

Bericht door Jtm »

Dus een tekst zoals deze van [wiki]Amsterdams busmaterieel (1966-1982)[/wiki] zou hier geplaatst kunnen worden ?

"Eind 1970 werden de eerste CSA 1-wagens met grote DAF-letters en DKDL-motor geleverd. Het GVB nam in 1971 45 exemplaren in dienst waarbij er weer vanaf 1 werd genummerd om doublures te voorkomen met de gelede trams 552-575 en 576-587; de nog aanwezige voorverkiezers 33-52 werden tot 163-182 herdoopt.

Ze begonnen vanuit garage West en verhuisden in september 1975 naar Amsterdam-Noord omdat de chauffeurs uit Noord ook wel eens met de DKDL-bussen wilden rijden. De voormalige Becksonwagens 1-17 reden er nacht- en spitsdiensten.

Omgekeerd aan de DOL-bussen kreeg de 44 eind 1978 bij schadeherstel kleine DAF-letters; net als de 14, 63, 64 en de latere methadonbus 81. De 44 werd als eerste afgevoerd nadat hij op 2 december 1983 een flatgebouw bij Waterlandplein binnenreed en daarbij zware schade opliep. De 37 zou in 1985 de zesde methadonbus worden maar verkeerde in een slechte staat; samen met de 45 werd hij geplukt om onderdelen te leveren voor de Rotterdamse Leyland/Hainje-museumbus 309. De 16 werd aan een filmproductie-/begeleidingsmaatschappij verkocht als blauwe streetcornerworker en bestaat nog steeds.

In 1987 waren er nog maar zeven wagens over; de verdeling was;

Garage West: 6, 13, 43 (keerde terug naar Noord)
Garage Noord: 17, 35, 36, 38
De 13 haalde op 8 november 1988 de 1000.000 kilometer-grens; hij bleef doorrijden tot aan de voetbalpendeldienst naar de wedstrijd Ajax FC Twente waarbij supporters zich uitleefden. Met een diensttijd van 17 jaar en 1.015.062 kilometer op de teller werd hij geplukt en naar de sloper gebracht om souvenirjagers op afstand te houden.

De 17 (opgeknapt met onderdelen van de 35 en de 38) werd aan een Noordmontuer verkocht en teruggeleend als vaste wagen op spitslijn 39E totdat hij 26 mei buiten dienst ging; met 17 jaar en 9 maanden dienst is de 17 de langstdienende standaard bij het GVB."
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Bus en trammaterieel

Bericht door Meltrain »

Ik vraag me af of zo'n uitgebreide tekst überhaupt wel geschikt is voor onze Wiki.
Die laatste zin is wel een leuke trivia, maar de rest vind ik eigenlijk té gedetailleerd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Jtm
Berichten: 4
Lid geworden op: di 25 jun 2013, 23:12

Re: Bus en trammaterieel

Bericht door Jtm »

De teksten worden nog bijgeschaafd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Bus en trammaterieel

Bericht door Suus »

Als het op de Nederlandse Wikipedia persé verwijderd moet worden (want volgens mij loopt er daar voor de zoveelste keer een discussie over) vind ik het niet echt een probleem als het hier wordt geplaatst wat mij betreft, zolang het maar een logisch en goed gestructureerd artikel is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jelmer
Berichten: 547
Lid geworden op: wo 19 mar 2008, 20:40

Re: Bus en trammaterieel

Bericht door Jelmer »

Jtm schreef:Dus een tekst zoals deze van [wiki]Amsterdams busmaterieel (1966-1982)[/wiki] zou hier geplaatst kunnen worden ?

"Eind 1970 werden de eerste CSA 1-wagens met grote DAF-letters en DKDL-motor geleverd. Het GVB nam in 1971 45 exemplaren in dienst waarbij er weer vanaf 1 werd genummerd om doublures te voorkomen met de gelede trams 552-575 en 576-587; de nog aanwezige voorverkiezers 33-52 werden tot 163-182 herdoopt.

Ze begonnen vanuit garage West en verhuisden in september 1975 naar Amsterdam-Noord omdat de chauffeurs uit Noord ook wel eens met de DKDL-bussen wilden rijden. De voormalige Becksonwagens 1-17 reden er nacht- en spitsdiensten.

Omgekeerd aan de DOL-bussen kreeg de 44 eind 1978 bij schadeherstel kleine DAF-letters; net als de 14, 63, 64 en de latere methadonbus 81. De 44 werd als eerste afgevoerd nadat hij op 2 december 1983 een flatgebouw bij Waterlandplein binnenreed en daarbij zware schade opliep. De 37 zou in 1985 de zesde methadonbus worden maar verkeerde in een slechte staat; samen met de 45 werd hij geplukt om onderdelen te leveren voor de Rotterdamse Leyland/Hainje-museumbus 309. De 16 werd aan een filmproductie-/begeleidingsmaatschappij verkocht als blauwe streetcornerworker en bestaat nog steeds.

In 1987 waren er nog maar zeven wagens over; de verdeling was;

Garage West: 6, 13, 43 (keerde terug naar Noord)
Garage Noord: 17, 35, 36, 38
De 13 haalde op 8 november 1988 de 1000.000 kilometer-grens; hij bleef doorrijden tot aan de voetbalpendeldienst naar de wedstrijd Ajax FC Twente waarbij supporters zich uitleefden. Met een diensttijd van 17 jaar en 1.015.062 kilometer op de teller werd hij geplukt en naar de sloper gebracht om souvenirjagers op afstand te houden.

De 17 (opgeknapt met onderdelen van de 35 en de 38) werd aan een Noordmontuer verkocht en teruggeleend als vaste wagen op spitslijn 39E totdat hij 26 mei buiten dienst ging; met 17 jaar en 9 maanden dienst is de 17 de langstdienende standaard bij het GVB."
Die GVB 38 is trouwens later als duikobject geplaatst in de Vinkeveenseplassen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten