Trein Groningen - Leer
Re: Trein Groningen - Leer
Een beter treinpad lijkt me de meeste tijdwinst op te kunnen leveren. Het aantal stops verminderen lijkt me minder noodzakelijk. Ten opzichte van de binnenlandse reizigers Gn - Nsch is het aantal grensoverschrijdende reizigers marginaal. Je hebt op een regionale trein, die toevallig de grens overgaat die stops nodig om nog voldoende volume te hebben. Je krijgt er een heldere, strakke dienstregeling mee of je moet de s20100 los leggen van de binnenlandse ritten.
Re: Trein Groningen - Leer
Waarom stopte de trein naar Duitsland tientallen jaren lang dan alleen in HS, Winschoten en Nieuweschans? Het gaat nu alleen maar ten koste van de reistijd.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Trein Groningen - Leer
Je kan toch makkelijk non-stop rijden tussen Groningen en Zuidbroek? De stoptrein Groningen-Veendam rijdt daar immers ook nog.
Re: Trein Groningen - Leer
Er zijn niet voor niets plannen voor een sneltrein Groningen-Winschoten-Leer die tussen Groningen en Winschoten alleen maar stopt te Hoogezand en Europapark. Al vernam ik gister dat er later weer een stop in Scheemda bij komt. :')
Re: Trein Groningen - Leer
Misschien is het wel een wens van de reizigers / provincie om alle stations 4x/uur te bedienen?SuperGhost schreef:Je kan toch makkelijk non-stop rijden tussen Groningen en Zuidbroek? De stoptrein Groningen-Veendam rijdt daar immers ook nog.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Trein Groningen - Leer
Je hebt daar enkelspoor dus als je daar toch moet kruisen en evt even moet wachten kan je net zo goed een stop inlassen. Makkelijk verdiend voor de reizigers. Daarnaast heb je nog maar 2x per uur een trein ten oosten van Zuidbroek dus als een daarvan een sneltrein wordt en niet stopt op Scheemda gaat de bediening wel erg achteruit.Klaasje schreef:Er zijn niet voor niets plannen voor een sneltrein Groningen-Winschoten-Leer die tussen Groningen en Winschoten alleen maar stopt te Hoogezand en Europapark. Al vernam ik gister dat er later weer een stop in Scheemda bij komt. :')
Re: Trein Groningen - Leer
Die sneltrein is als extratje bedacht in een uurdienst en die gaat in eerste instantie kruisen te Winschoten terwijl op datzelfde tijdstip de stoptrein kort keert in Winschoten. Dat is tenminste waarvoor Zuidbroek-Winschoten wordt aangepast en Winschoten wordt verbouwd. Dat alles zou in 2017 realiteit moeten zijn. Kennelijk doet men later wat dat betreft een stap terug.
Re: Trein Groningen - Leer
Groningen - Winschoten blijft toch van maandag tot en met zaterdag 2 keer per uur bediend worden
Re: Trein Groningen - Leer
Dat wordt in de spits 3x per uur. 1x per sneltrein, 2x per stoptrein.
Re: Trein Groningen - Leer
Nogmaals, die treinen daar zijn langzamer dan een gemiddelde sneltram. Gooi toch alsjeblieft een paar stations eens tegen de vlakte. De paar reizigers die daar instappen kunnen best 800 meter verder fietsen, en dan profiteert IEDEREEN van een veel snellere treinrit naar Groningen in plaats van een paar verdwaalde toeristen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Trein Groningen - Leer
Sja, zie dat er bij lokale politiek maar eens in te krijgen.
Re: Trein Groningen - Leer
Ja maar alleen de plaatsen zonder coffeeshop overslaan want dat is een goede reizigerstrekker.Vinny schreef:Nogmaals, die treinen daar zijn langzamer dan een gemiddelde sneltram. Gooi toch alsjeblieft een paar stations eens tegen de vlakte. De paar reizigers die daar instappen kunnen best 800 meter verder fietsen, en dan profiteert IEDEREEN van een veel snellere treinrit naar Groningen in plaats van een paar verdwaalde toeristen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
-
- Berichten: 243
- Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51
Re: Trein Groningen - Leer
Sappemeer Oost en Kropswolde eruit bespaart mij zoveel tijd in het jaar en velen met mij.
Re: Trein Groningen - Leer
Geheel terecht. Hoogezand heeft echt geen 4 stations nodig, met een beetje goed inpassen kan het ook wel met 2. 1 kilometer verder is totaal niet erg.nielsie600 schreef:Sappemeer Oost en Kropswolde eruit bespaart mij zoveel tijd in het jaar en velen met mij.
Re: Trein Groningen - Leer
De trein neemt daar de rol van bus over, dus bij schrappen van de stations moet er een vervangende (onrendabele) busverbinding in de plaats komen. Waar ik wel voorstander van bij is het invoeren van snel- en stoptreindiensten. De kleine stations hebben echt geen 15-minutendienst nodig.
In before Marlies met haar commentaar dat die 15-minutendienst per sé nodig is.
In before Marlies met haar commentaar dat die 15-minutendienst per sé nodig is.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Trein Groningen - Leer
Als ik op Google-Maps kijk, zie ik gewoon (buurt)busdiensten door Hoogezand rijden: 44, 73, 171 en 515. Dus het schrappen van haltes betekend helemaal niet dat er een onrendabele buslijn bij moet komen. Elke wijk in Hoogezand e.o. heeft al bushaltes van een deze lijnen. Sterker nog: lijn 73 rijdt zelfs gewoon naar Groningen, dus is een concurrent voor de trein!
Het grote probleem is alleen dat geen enkele van deze diensten welk station dan ook aandoen in Hoogezand. Daar kun je natuurlijk wel makkelijk wat aan doen. Als men het onderliggende busnet eens goed zou aanpassen, dan zou Hoogezand e.o. prima terug kunnen van 4 naar 2 of zelfs 1 station.
Het grote probleem is alleen dat geen enkele van deze diensten welk station dan ook aandoen in Hoogezand. Daar kun je natuurlijk wel makkelijk wat aan doen. Als men het onderliggende busnet eens goed zou aanpassen, dan zou Hoogezand e.o. prima terug kunnen van 4 naar 2 of zelfs 1 station.
Re: Trein Groningen - Leer
Lijn 73 is geen concurent van de trein omdat deze na Hoogezand verder rijdt richting Stadskanaal. En daarnaast kun je wel roepen dat je een aantal station kunt sluiten, maar wie gaat het verplaatsen van de overgebleven station om HS goed te kunnen blijven bedienen betalen? Kropswolde zou je zo kunnen sluiten, maar als je een van de andere station sluit laat je een (groot) deel van HS onbediend
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Trein Groningen - Leer
Boeiend waar die verder naartoe rijdt, op Groningen-Hoogezand gaat het weldegelijk de concurrentie aan met de trein, zeker aangezien het niet bij de stations daar stopt en Hoogezanders dus eerder die bus uitvolgen tot Groningen dan onderweg overstappen op een station.TheRoy-t schreef:Lijn 73 is geen concurent van de trein omdat deze na Hoogezand verder rijdt richting Stadskanaal.
Dat laat je natuurlijk alleen als je de bushaltes over het hoofd ziet, want elke wijk van HS heeft nu al een of meerdere bushaltes. Al ben ik het wel met je eens dat in de meest ideale situatie je dan een nieuw station op een centrale plek (centraal als in dat de buslijnen ook op een logische manier erlangs kunnen rijden) zou moeten bouwen.TheRoy-t schreef:Kropswolde zou je zo kunnen sluiten, maar als je een van de andere station sluit laat je een (groot) deel van HS onbediend
Maar op de lange termijn zou het zichzelf altijd terug winnen, doordat je bezuinigd op de treindienst. Elk station dat je bediend kost namelijk geld, zowel door een vergoeding voor het stoppen aan dat station als aan energiekosten voor de trein zelf. In principe zou het dus een lange termijn investering zijn door dat te doen, al zal een provincie dat nooit zo begroten schat ik zo in.
Ik denk dat Groningen nog best wat zou kunnen bezuinigen als ze zouden overgaan tot een visgraatmodel in die regio. Met één centrale treinhalte in HS krijg je zo nog meer voordelen lijkt me, aangezien dat station dan een snellere reistijd naar Groningen krijgt, veel reisopties (tot wel 5 treinen per uur) en een verdere bezuiniging op het busnet, terwijl veel reizigers er in reistijd zelf op vooruit zouden kunnen gaan.
Re: Trein Groningen - Leer
Die 4 stations zijn de zegen van HS. De plaats is mede zo groot en populair juist vanwege die 4 stations (want qua landschap en woonmilieu is het niet echt je-van-het). Die goede bereikbaarheid is wrsch. één van de sleutels dat dit Oost-Groninger gebied niet helemaal ontvolkt, en juist rondom Kropswolde en Martenshoek vindt nog ontwikkeling plaats. Vergeet niet: een dienstregeling is één ding, maar stations sluiten heeft sociale gevolgen die een busverbinding zoals die nu is onmogelijk kan opvangen.
Ik zou eerder pleiten voor een derde, en waar mogelijk vierde spoor, waarover de intercity's kunnen denderen. 't Kost wat, maar HS is nou eenmaal een soort Zoetermeer van Groningen. Je kunt de route niet sluiten - effectief gezien doe je dat als je alle stations vervangt door één centraal station. Het gros van de reizigers wil naar Gn, niet naar het oosten.
Ik zou eerder pleiten voor een derde, en waar mogelijk vierde spoor, waarover de intercity's kunnen denderen. 't Kost wat, maar HS is nou eenmaal een soort Zoetermeer van Groningen. Je kunt de route niet sluiten - effectief gezien doe je dat als je alle stations vervangt door één centraal station. Het gros van de reizigers wil naar Gn, niet naar het oosten.
Re: Trein Groningen - Leer
Ik zeg niet dat het perse nodig is, ik heb dat ook nooit gezegd.Berk-24 schreef:De trein neemt daar de rol van bus over, dus bij schrappen van de stations moet er een vervangende (onrendabele) busverbinding in de plaats komen. Waar ik wel voorstander van bij is het invoeren van snel- en stoptreindiensten. De kleine stations hebben echt geen 15-minutendienst nodig.
In before Marlies met haar commentaar dat die 15-minutendienst per sé nodig is.
Die kwartiersdienst is dus geen vereiste maar het zou ontzettend zonde (en stupide) zijn om een van de grootste successen in Nederland van het decentraliseren van spoorverbindingen om zeep te helpen door een van de belangrijkste factoren in dat succes weer terug te draaien. Zeker als we willen dat er buiten de stad zelf jonge mensen zonder uitkering in de provincie Groningen blijven wonen.
Re: Trein Groningen - Leer
In Veendam moeten we ook minstens een paar kilometer fietsen voor we bij het station zijn, waarom moeten de stations in Hoogezand dan op 800 meter van elkaar liggen? Prima om het zo te laten, maar erg efficiënt is het niet.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Trein Groningen - Leer
Zorgt juist die vele stations bij HS ervoor dat alle voorbij HS juist een slechtere verbinding krijgt, door al die stilstand-tijd bij de HS-stations?kalsoy schreef:Die 4 stations zijn de zegen van HS. De plaats is mede zo groot en populair juist vanwege die 4 stations (want qua landschap en woonmilieu is het niet echt je-van-het). Die goede bereikbaarheid is wrsch. één van de sleutels dat dit Oost-Groninger gebied niet helemaal ontvolkt, en juist rondom Kropswolde en Martenshoek vindt nog ontwikkeling plaats. Vergeet niet: een dienstregeling is één ding, maar stations sluiten heeft sociale gevolgen die een busverbinding zoals die nu is onmogelijk kan opvangen.
En als die stations zo goed voldoen en de omgeving nog aan het uitbreiden is, waarom lopen de totale reizigersaantallen dan drastisch terug?
De in/uitstappersontwikkeling tussen 2007 en 2009:
Hoogeveen-Sappemeer: -25% (van 1300 naar 968)
Martenshoek: -39% (van 1721 naar 1048)
Kropswolde: +11% (van 460 naar 511)
Sappemeer-Oost: +113% (van 237 naar 505)
TOTAAL: -18% (3718 naar 3032)
De mensen uit die omgeving gaan dus steeds minder met de trein, terwijl jij dus roept dat er in de omgeving meer mensen zijn gaan wonen. Ik denk dat er dus een goed gekeken moet worden of het wel zo goed voldoet, want blijkbaar is dat dus niet helemaal het geval, want er keren honderden reizigers de trein de rug toe.
Ik denk dus dat HS helemaal niet (veel) slechter af hoeft te zijn als men terug gaat naar 2 of 1 stations met een visgraatmodel voor de regionale bussen (waarbij heel HS een bushalte dichtbij houdt, alleen dan wel met een bus die ook naar het station gaat). Daarbij hebben de andere grote plaatsen voorbij HS (Veendam, Stadskanaal en Winschoten) ook voordeel bij, omdat ze dan veel sneller in Groningen zullen zijn en dus ook beter bereikbaar zullen zijn. Ook de omliggende plaatsen rond HS profiteren dan dankzij het visgraatmodel.
Re: Trein Groningen - Leer
Gaan we alweer die discussie over de 4 stations van Hoogezand-Sappemeer beginnen? Voor bewoners onder de Abraham Kuypersingel is de bus de verbinding naar Groningen en Stadskanaal/Emmen. De trein is 40 cent goedkoper, maar je moet wel eerste een kwartier naar het station lopen.
Re: Trein Groningen - Leer
Men mag wel kritisch kijken naar stations die dicht bij andere stations liggen in landelijke gebieden. Ze zijn nauwelijks een aanwinst omdat de reizigers van het desbetreffende station voortaan van het naastliggende station gebruik maken. (Soms gebeurt dat nu al omdat het naastliggende station meer reis mogelijkheden biedt). Dat ik als standpunt meer stations is komt omdat ik vind dat zelfstandige dorpen aan het spoor wel een station verdienen en dat wel een aanwinst is en nieuwe reizigers kan trekken. Hiermee duidt ik op bijv. Hoogkerk, Bathmen, Grubbenvorst, Belfeld, Berghem (bij Oss). Mijn kritiek gaat juist uit naar de HS-stations alsmede stations als bijv. Gaanderen, Hemmen-Dodewaard en Nijmegen Goffert (de HOV-bus is nauwelijks trager en loopt parallel met het spoor)
Re: Trein Groningen - Leer
HS-stations? Station HS? Ik volg het niet meer als westerling :S
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 79 gasten