Feb '15 (2/2): Тирасполь - столица Приднестровья! [74]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Feb '15 (2/2): Тирасполь - столица Приднестровья! [74]

Bericht door Suus »

Er is bij mij veel goed, maar voor bekrompenheid is er volstrekt geen plaats.

Polen is een hooggewaardeerd lidstaat van de Europese Unie, is politiek uiterst stabiel en heeft een solide economische groei. Het land is een voorbeeld voor andere landen in Oost-Europa waar de democratie nog steeds curieuze trekjes heeft. Het land uitmaken voor een economische plumpudding en zwaar antisemitisch is gewoon een zware overdrijving. Aan Nederland is ook genoeg op te merken, zoals de uitbuiting van Groningen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Feb '15 (2/2): Тирасполь - столица Приднестровья! [74]

Bericht door Obus »

:shock:

Ik mag hopen dat je het niet meent, Bee, het vergelijken van het Poolse antisemitisme met de uitbuiting van Groningers. Deze vergelijking gaat krom, heel erg krom. En zwaar antisemitisch lijkt mij niet overdreven, ik citeer uit hetzelfde artikel:

"Polen is een half antisemitisch land. Dat is een empirische waarheid. Polen is zelfs nu meer antisemitisch dan Duitsland in de jaren twintig van de twintigste eeuw, tijdens de Weimarrepubliek, was."

"Van de achttien miljoen internetgebruikers in Polen denken velen voortdurend aan de Joden en hun streken. Niet aan politiek, niet aan het weer. Dag in dag uit. Geen Nederlander zal dat geloven. Elk, letterlijk elk, willekeurig onderwerp wordt enthousiast tot zijn kern gereduceerd: het gaat om de Joden en hun streken."

"Antisemieten vormen in Polen een discourse community. Zij vinden dat Joden de schuld dragen van al het ongeluk in de verre en de nabije Poolse geschiedenis. Zij vinden dat de Joden de Holocaust aan zichzelf danken. Dat laatste wordt door sommige Poolse hoogleraren geschiedenis in het openbaar uitgedragen. Straffeloos."
De mortuis nil nisi bene
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Feb '15 (2/2): Тирасполь - столица Приднестровья! [74]

Bericht door Suus »

Als een artikel (zoals dat van de jouwe) wel erg opmerkelijke conclusies bevat is het een goede gewoonte (eigenlijk gewoon een wetenschappelijke verplichting!) om andere bronnen te zoeken die deze conclusie onderschrijven. Dat zijn essentiële informatievaardigheden. Bovendien is het een opiniestuk, wat je sowieso anders moet benaderen dan een krantenartikel of een wetenschappelijk artikel.

Ga je verder zoeken dan kom je bijvoorbeeld een ander opiniestuk uit dezelfde krant tegen dat tegen de conclusie van de auteur ingaat: http://www.niod.nl/sites/niod.nl/files/ ... 20spel.pdf

Kortom, wat is nu de werkelijkheid? Precies, die valt niet vast te stellen aan de hand van opiniestukken. Opiniestukken met beweringen die niet met bronnen zijn onderbouwd kunnen niet gebruikt worden om dergelijk zware beweringen te maken omdat ze een point-of-view bevatten. Het sluit bijvoorbeeld aan bij jouw straatje (gezien eerdere berichten elders op dit forum) en is daarom verleidelijk om als bron te gebruiken, maar zijn wetenschappelijk zeer af te raden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Feb '15 (2/2): Тирасполь - столица Приднестровья! [74]

Bericht door Obus »

Het artikel is inderdaad geschreven van een bepaald point-of-view. Klopt. Dat heb je met opiniestukken. Die zijn inderdaad niet geschikt voor wetenschappelijke onderbouwingen. Jij wint dit punt.

Ik ben dus maar gaan zoeken naar cijfertjes. Ik stuitte vrijwel meteen op dit onderzoek van de Universiteit van Warschau dat aangeboden is aan de Sejm op 9 januari 2014.

Ik citeer:

The general level of antisemitic prejudice in Poland is considerably constant. Among three forms of antisemitism (traditional antisemitism, secondary antisemitism, belief in Jewish conspiracy), only on the measures of traditional antisemitism we observed slight increase from 2009 to 2013.

23% of adult Poles surveyed in 2013 expressed traditional antisemitism – this form of antisemitism was observed more often in smaller towns and villages than in the big cities.

We found that more than 20% of Poles agrees with antisemitic comparison of Israel with the Nazi Germany

23%, dat is inderdaad een stuk minder dan 50%. Maar het is nog steeds erg veel. Heel erg veel. En het erge is: het neemt dus blijkbaar niet af.
De mortuis nil nisi bene
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Feb '15 (2/2): Тирасполь - столица Приднестровья! [74]

Bericht door Timon91 »

Ik sluit me bij Bee aan. Het is niet alsof antisemitisme niet bestaat in West-Europese landen (zie Frankrijk & voormalige DDR). Daarnaast kun je overal mensen vinden die tegen religies zijn, hoeveel mensen in Nederland zijn er wel niet anti-islam? Historisch gezien ligt het met antisemitisme natuurlijk heel anders, en dat het bestaat is al erg genoeg. Als iemand geen voorstander is van het joodse geloof dan wordt diegene al snel een "antisemiet" genoemd. Vraag eens op een Nederlandse middelbare school rond wat men van de #voeg geloof in# vindt, ik denk niet dat je daar heel vrolijk van wordt. Het is niet een probleem wat alleen in Polen voorkomt, het is een Europees probleem. De synagoge waar ik een paar keer per week langs fiets heeft ook "gewoon" een bewakingshokje van de politie voor de deur staan.

En wat betreft de economie: Polen is het enige EU-land wat niet een recessie gezeten heeft, toch knap als al je buren dat wel doen. Polen heeft een volwaardige dictatuur, een de-facto dictatuur en een zeer instabiel, in een halve burgeroorlog verwikkeld land als buren, ze houden zich daartussen prima staande. Dat het gemiddelde inkomen per hoofd van de bevolking absoluut gezien een stuk lager ligt dan in Nederland zegt wel iets over armoede, maar niet zoveel als jij beweert. Het levensonderhoud in Polen is natuurlijk ook een stuk goedkoper. Relatief gezien ligt het dus wel anders. Zie bijvoorbeeld ook dit stuk. Als je €20 krijgt in Warszawa voor boodschappen in de supermarkt kun je meer kopen dan voor €30 in Amsterdam. Goed, als je als inwoner van Warszawa dan met je geld naar Amsterdam gaat is het een ander verhaal, maar het grootste deel van je tijd breng je toch in je woonplaats door.
waldo79 schreef:@Timon91: de strategie van Ryanair is om een flink aantal stoelen tegen weggeefprijzen te verkopen. Voor het overige is alle comfort en extraatjes wegbezuinigd. Zodoende moet het cabinepersoneel flink aan de bak om nog rendement te halen uit zo'n vlucht :lol:
Ik ben bekend met de werkwijze van low-cost airlines, maar ik bedoelde vooral dat Wizz je tijdens de vlucht veel minder probeert aan te smeren, ondanks dat het allebei low-cost maatschappijen zijn ;) Bij Wizz hebben ze dan weer veel strengere bagage-eisen, bij Ryanair mag je zelfs twee stuks handbagage meenemen.
Visgraatmodel schreef:Probeerde de crewleden iedereen haasten te laten zitten zodat ze konden boarden? Ryanair hanteert al een tijdje dat de "turnaround" 25 minuten moet zijn. Hierbij ruimt de crew alles zelf op uit "kostenbesparing". En dan bedoel ik alles: Van alle stoelen controleren naar het checken van de lifevest tot aan het toilet...

Ik had eerder verwacht dat de crew beetje teruggetrokken zou doen, op school hebben we een nep-cabine en uit nieuwsgierigheid hebben we overal afval laten liggen en onszelf getimed. Afval opruimen, veiligheidszaken controleren, eventueel toilet (...) en ook de glijbanen. Ik weet niet hoe ze dat zo snel doen maar bij Ryanair klopt alles.
Viel mee, ondanks dat we vertraging hadden. We moesten nog gede-iced worden, dus dat kostte sowieso nog wat extra tijd. De meeste vertraging wordt toch in de lucht ingehaald, hier hebben we ook weer 10 minuten gewonnen.
Laatst gewijzigd door Timon91 op vr 27 feb 2015, 18:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn Flickr account.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Feb '15 (2/2): Тирасполь - столица Приднестровья! [74]

Bericht door Suus »

Tja, tijdens mijn vluchten met Alitalia en KLM kwam er ook een kar met in-flight verkoop voorbij. Ik vraag mij echter wel af wie er een duur merkhorloge koopt op een continentale vlucht?

Ik wil ook Obus bedanken voor de discussie, omdat het weer ideeën voor een nieuw project van mij heeft opgeleverd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Feb '15 (2/2): Тирасполь - столица Приднестровья! [74]

Bericht door Timon91 »

Dat is normaal, maar bij Ryanair komen ze op dezelfde vlucht drie keer voorbij, en dan nog een keer met drinken/snacks, en dan nog een keer met loten, en dan nog een keer met drinken/snacks, en dan nog een keer met dezelfde tax-free shit. Dat bedoelde ik ;)
Mijn Flickr account.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Feb '15 (2/2): Тирасполь - столица Приднестровья! [74]

Bericht door Stefan »

Ik heb tot nu toe ook alleen maar goeie ervaringen met WizzAir, vorig jaar toch een stuk of 10 vluchten met ze gemaakt en nog nooit echt noemenswaardige problemen gehad.. 5-10 minuten vertraging noem ik niet echt een probleem natuurlijk. :P
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Feb '15 (2/2): Тирасполь - столица Приднестровья! [74]

Bericht door deadlock »

Obus schreef:Ja en nee. Jij bent na de val van de muur geboren, voor mij en vele anderen eindigt Europa nog altijd bij Helmstedt* of tegenwoordig bij de Oder. Een land als Polen is en blijft voor mij Oostblok. Exotisch, dus :P

*Helmstedt is de laatste West-Duitse plaats voor de Duits-Duitse grens. Hier moest je door de douane heen om in het oosten te komen. Tegenwoordig staan er tankstations.
Dat is een overhaaste generalisatie en heeft meer te maken met grote cultuurverschillen en een (kleiner wordend) taalprobleem dat het nog steeds 'iets anders' is. Ik vind het er leuk en de mensen lief en warm en gastvrij.

Dat gezeik over antisemitisme en die holier-than-thou-attitude van je komt me echt m'n strot uit.

Ga zo door Timon91!
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Feb '15 (2/2): Тирасполь - столица Приднестровья! [74]

Bericht door Thom91 »

Timon91 schreef:Duitsland kom ik wel graag, er is nog genoeg te ontdekken daar. Gelukkig is het slechts 15-20 minuten op de fiets (als de stoplichten niet te veel tegenzitten :P).
Zo ver nog ja? :P

Fabeltastisch verslag weer, samen met deel 1! *O*
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Feb '15 (2/2): Тирасполь - столица Приднестровья! [74]

Bericht door marvinkok »

Richting Glanerbrug is bult op hè ;)

OT: Topverslag!
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Feb '15 (2/2): Тирасполь - столица Приднестровья! [74]

Bericht door Timon91 »

Thanks! :D Ach, vanaf mijn huis is de grensovergang bij Knalhutte (richting Ahaus) het dichtste bij, dat is iets van 5-6 km met een paar stoplichten. De dichtstbijzijnde normale supermarkt in Duitsland is iets van 25-30 minuten op de fiets (K&K Enschedeer Straße), maar dat hangt sterk af van al die stoplichten tussen de Miro en Glanerbrug :P
Mijn Flickr account.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Feb '15 (2/2): Тирасполь - столица Приднестровья! [74]

Bericht door Meltrain »

Mooi verslag. :pos:
Heb je toevallig ook nog foto's van het spoorwegmuseum in Boekarest? (Op een OV-forum mogen die eigenlijk niet ontbreken. :wink: )
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Feb '15 (2/2): Тирасполь - столица Приднестровья! [74]

Bericht door Timon91 »

**SCHOP** **kuchkuchstof**

Sorry voor het kicken van dit topic, maar ik wou dit wel even kwijt ;) Ik weet niet of iemand hier de aflevering van "Grensland" gezien heeft, de nieuwe serie van Jelle Brandt Corstius, maar het is de moeite waard ;) Aflevering 1 ging over Moldavië en uiteraard komt Transnistrië ook uitgebreid aan bod. De aflevering kun je hier vinden, wat opmerkingen van mijn kant die misschien wel leuk zijn om tijdens de uitzending erbij te houden (wat tevens de reden is dat ik dit hier post en niet elders):

- 20:14 - Het billboard wat je hier ziet is hetzelfde als op foto 8.
- 21:30 - De boekwinkel waar JBC in loopt is de boekwinkel die ik tussen foto 13 en 14 beschrijf, de kaart die op 21:42 getoond wordt is exact de landkaart die JBC te zien krijgt, en die nu in mijn kamer hangt :mrgreen:
- 25:49 - de immigratiekaart die hier getoond wordt is de standaard immigratiekaart van Transnistrië, voor alle buitenlanders (dus ook Moldaviërs). Hoe de man aan dat ding komt weet ik natuurlijk niet, maar het is wel apart aangezien ze normaal gesproken ingenomen worden. Ze zullen het wel een keer vergeten zijn.
- 26:25 - de grenspost die nu in beeld komt is die bij Bendery, gelegen op de hoofdroute Chişinău-Bendery-Tiraspol-Odessa. Deze grensovergang heb ik ook twee keer gebruikt.
- 26:30 - kort daarop komt er een controlepost en een brug in beeld, dit is de controlepost die onscherp op foto 23 staat.
- 27:41 - de brug die hier in beeld is is de brug waarvan ik foto 6 en 7 genomen heb.

Leuk detail: JBC was me twee weken voor, het was toen zo te zien een stuk kouder dan toen ik er was :P Ik vond de uitzending zeer de moeite waard om te kijken, alleen ligt in mijn ogen de focus van de uitzending wel erg veel op Moedertje Rusland en vrij weinig op Roemenië. Ik heb Moldavië steeds ervaren als een land wat zich liever vandaag dan morgen bij Roemenië aan zou sluiten (m.u.v. Transnistrië en Gagaoezië natuurlijk). Aan de andere kant denk ik wel dat de focus van deze uitzendingenreeks vooral ligt op de visie op Rusland vanuit de desbetreffende landen, dus dat verklaart het ook wel weer, maar dat verkleurt het beeld van het land misschien wel een beetje ;)
Mijn Flickr account.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Feb '15 (2/2): Тирасполь - столица Приднестровья! [74]

Bericht door isadora »

Mooi extra bij je al uitgebreide verslag. :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten