Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door dylanwild94 »

BusFreakRotterdam schreef:Zag vanmiddag een bus rijden op lijn 68 met op de voorkant "Heijplaat-RDM Campus" als eindbestemming, logisch ook als je je bedenkt dat het al jaar en dag Heijplaats is. Sinds wanneer is dit?
kijk even op pagina 32. :wink:
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Hendrik
Berichten: 2545
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Hendrik »

BusFreakRotterdam schreef:Zag vanmiddag een bus rijden op lijn 68 met op de voorkant "Heijplaat-RDM Campus" als eindbestemming, logisch ook als je je bedenkt dat het al jaar en dag Heijplaats is. Sinds wanneer is dit?
Dat is sinds ongeveer een week. Zie ook deze post.
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door dylanwild94 »

ik ben trouwens wel benieuwd wat ze op de MAN's tonen.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
BusFreakRotterdam
Berichten: 952
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door BusFreakRotterdam »

Hendrik schreef:
BusFreakRotterdam schreef:Zag vanmiddag een bus rijden op lijn 68 met op de voorkant "Heijplaat-RDM Campus" als eindbestemming, logisch ook als je je bedenkt dat het al jaar en dag Heijplaats is. Sinds wanneer is dit?
Dat is sinds ongeveer een week. Zie ook deze post.
Gevonden! Idd vorige week al geplaats excuses! Waren een heleboel letter op filmrol zag er erg rommelig uit!
BusFreakRotterdam
Berichten: 952
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door BusFreakRotterdam »

dylanwild94 schreef:ik ben trouwens wel benieuwd wat ze op de MAN's tonen.
Misschien heeft iemand al een fotootje? *bus*
jesse-cruzu
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door jesse-cruzu »

Vind het zoiezo een beetje armoedig bij de RET dat de koersdisplay's alleen een bestemming kunnen tonen en niet bijvoorbeeld om de paar seconden iets anders kan filmen.
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door dylanwild94 »

ze kunnen wel degelijk gedurende de ritten iets anders tonen het gebeurt alleen vrij weinig.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 614
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Visgraatmodel »

jesse-cruzu schreef:Vind het zoiezo een beetje armoedig bij de RET dat de koersdisplay's alleen een bestemming kunnen tonen en niet bijvoorbeeld om de paar seconden iets anders kan filmen.
Kunnen ze wel degelijk, niet om de seconden maar het kan wel uit zichzelf iets anders tonen. Kijk maar naar de 97/98, verandert ook tijdens de rit doordat het een ringlijn is.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Ook bij lijn 183 verandert de eindbestemming gedurende de rit.
Bij de lijnen 143 en 144 verandert tijdens de rit de onderste regel (de via-'bestemming').
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Hendrik
Berichten: 2545
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Hendrik »

Het ging vandaag weer niet lekker met metro E. Door een 'defect voertuig' (dat is bijna dagelijkse kost de laatste tijd!) was er een rit uitgevallen. Nou, meerdere ritten dus. Dat zorgde voor enorm volle metro's. Zo erg heb ik het deze week nog niet gezien... Sommige ritten reden ook maar met één stel i.p.v. twee.
Je zou denken dat er wel wat SG3's van een andere lijn geplukt kunnen worden, maar blijkbaar is men daar niet op voorbereid.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Karl »

En die haalt men waar vandaan? Er kunnen maar een paar SG3'tjes op de Randstadrail.
Het is een spectrum.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Slechts 5, waarvan 1 op D zit (5615) en eentje op C (5614). De rest (5612, 5613 en 5617) rijden/reden vandaag al op lijn E. Slechts 16 van de 22 rijtuigen RSG3 zijn momenteel naar 'buiten' gegaan.
Hendrik
Berichten: 2545
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Hendrik »

Van lijn C en D dus. :wink: Ik wist overigens niet dat er maar zo weinig SG3's zijn die op lijn E kunnen rijden. Wat is daarvoor trouwens de reden?
En wat is er aan de hand met de 6 rijtuigen RSG3 die binnen zijn gebleven?
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Het verschil is het rijwielprofiel die geschikt moet zijn om er 100 km/u mee te kunnen rijden.
Dat hebben momenteel alleen de 5612-5615 en de 5617 nog.
Dit waren er ooit 9: 5612-5615, 5617, 5618, 5622, 5624 en 5630.
Hendrik
Berichten: 2545
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Hendrik »

Het is vast een domme vervolgvraag, maar toch: waarom hebben ze dat profiel nu niet meer? Het is toch altijd makkelijk als de rijtuigen ook op andere lijnen kunnen worden gebruikt?
(Ik kan me trouwens niet zoveel voorstellen bij 'rijwielprofiel', maar dat heeft ongetwijfeld met mijn gebrek aan technische kennis te maken... :P )
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Op het moment dat er dan 100 km/u gereden wordt, met een rijtuig die dat profiel niet heeft, kan hevig gaan schudden met kans op ontsporing.

De rede dat 4 rijtuigen het niet meer hebben, is om (waarschijnlijk) de volgende redenen:
- Onderhoud. De wielen met dat profiel gaan de helft van de tijd mee, ook al rijden ze geen 100 km/u (volgens mij).
- Hierdoor moet er mee RSG3 ingezet worden, waar soms wel érg makkelijk over gedaan wordt (zoals een/meerdere SG3 tijdens de zondagsdienst).
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door zone5324bericht... »

misschien is het nu anders, maar toen ik er in 2010 zelf reed, was de dienstregeling dusdanig, dat je het met 80 km/u rijden ook wel redde.
tevens zijn het maar een paar kleine stukjes op de hele route waar je 100 km/u kan rijden en vaak ook maar heel kort, omdat je dan toch weer af moet remmen voor een station.
dus als je ruimte wil bieden met eventueel lichte vertragingen, kun je dus ook gewoon een snelheidsbeperking van 80 km/u invoeren.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Dat was toen lijn E natuurlijk nog tot Rotterdam Centraal reed en als men die rijtijden hanteert krijg je net als in 2012, een dienstregeling met 11 wagendiensten op lijn E, ipv de 10 die met de '100 km/u-zones' wel gehaald worden.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door zone5324bericht... »

MetroRET schreef:Dat was toen lijn E natuurlijk nog tot Rotterdam Centraal reed en als men die rijtijden hanteert krijg je net als in 2012, een dienstregeling met 11 wagendiensten op lijn E, ipv de 10 die met de '100 km/u-zones' wel gehaald worden.
niet helemaal, want ik heb de meeste tijd al Slinge-Den Haag vv gereden.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door MetroRET »

In 2010 reed men nog niet naar Slinge op lijn E.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door zone5324bericht... »

sorry, mijn fout, ik bedoelde 2011/2012.
had me een jaar vergist...
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Zoals ik zei, waren er in 2012 door de ruimere keertijden, toen 11 wagendiensten met een kering via de keersporen achter Slinge, waar men van af wilde. Logisch ook, want dit kostte natuurlijk extra rijtuigen. Er is ook van af gestapt vanwege het iets krappere materieelvloot, door de niet-regulier rijdende teetjes op A/B.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door zone5324bericht... »

tja, de RET probeert natuurlijk ook overal op te besparen.
donny2290
Berichten: 161
Lid geworden op: wo 12 mar 2014, 17:59
Locatie: Rotterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door donny2290 »

Afwachten of ze met de 16 nieuwe wagens wel wat ruimer gaan zitten, en anders type T maar weer volledig in dienst nemen:). Hoe zit het trouwens met de SG2/1 wagens, gaan deze ook op de hoekse lijn rijden? ik neem aan dat de metro's de 100 km/u moeten kunnen halen tussen Maassluis en Hoek van Holland?

Voor de frequentieverhoging op de E-lijn zijn ook weer extra wagens nodig, waar wilt men deze vandaan halen op korte termijn?
Ov liefhebber, reizen.
Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 614
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Visgraatmodel »

Hoe zit het trouwens met de SG2/1 wagens, gaan deze ook op de hoekse lijn rijden? ik neem aan dat de metro's de 100 km/u moeten kunnen halen tussen Maassluis en Hoek van Holland?
Een paar pagina's geleden vroeg ik het ook maar het antwoord is al gegeven: Door veiligheidsredenen (die niet genoemd kunnen worden) mag de SG2/1 niet op de Hoekse Lijn. In feite zou het wel kunnen i.c.m de ZLB daar maar veiligheid gaat voorop. En trouwens, het wiel-profiel zou ruimer omgebouwd moeten worden enzovoorts.
Afwachten of ze met de 16 nieuwe wagens wel wat ruimer gaan zitten, en anders type T maar weer volledig in dienst nemen:)
Reken er maar op dat de 5700-serie hetzelfde interieur krijgt. De echte verschillen zitten hem onder de motorkap en het front zal (lees: een beetje) aangepast zijn door de nieuwe botsveiligheids-regels.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 33 gasten