verfmeer schreef:Zo rijdt er tussen Enschede en Groenlo ieder kwartier een bus, terwijl er bij een trein niet meer dan een halfuurdienst zou zijn, en misschien in het dal zelfs slechts een uurdienst.
Pas vanaf een bus iedere 10 minuten zou je over een spoorlijn kunnen overwegen, mits de reistijd met meer dan 10 wordt gekort. Want een bus iedere 10 minuten betekent een trein ieder half uur, waardoor je met 10 minuten reistijdverkorting netto op 0 uitkomt.
Ik zie niet in waarom Enschede - Groenlo (-Winterswijk - Arnhem) rustiger zou zijn dan Winterswijk-Zutphen (sterker nog: Enschede-Winterswijk lijkt me veel drukker). Ik denk dat daar minimaal dezelfde frequenties zullen rijden als op Zutphen-Winterswijk.
De frequenties op de deeltrajecten zijn ook al erg hoog en hebben daarbij nog altijd capaciteitsproblemen in de spits:
Enschede-Haaksbergen: spits: 8 per uur, brede spits: 6 per uur, dagdal 4 per uur
Haaksbergen-Eibergen: brede spits: 4 per uur, dagdal 2 per uur (ochtendspits ri. Haaksbergen 6 per uur)
Eibergen-Groenlo: Brede spits: 6 per uur, dagdal 4 per uur (ochtendspits ri. Haaksbergen 8 per uur)
Voor Enschede-Winterswijk is het nadeel dat de aanleg van het spoor veel te duur is (men wil spoor vaak al in enkele jaren terug kunnen verdienen en kijken te weinig naar de lange termijn). Ik denk dat (op het aanleg van het spoor na) het OV in die regio goedkoper zou zijn met zo'n treindienst en bijbehorende aanpassing van de busdiensten.
Daarnaast is er nog een ander nadeel: hierdoor ontstaat er een doorgaande spoorlijn Arnhem-Winterswijk-Enschede. Dit klinkt leuk voor een doorgaande treindienst, maar de Achterhoekers zijn als de dood dat Den Haag dat dan zal misbruiken als Noordtak van de Betuweroute. De Achterhoek zal alleen daarom dus ook al zo'n plan blokkeren. Vergeet bijvoorbeeld niet dat de betrokken gemeentes (Oost-Gelre en Berkelland) er ook tegen zijn dat de nieuw aan te leggen N18 in de toekomst tot snelweg wordt opgewaardeerd.