Buslijnen opheffen door lokaaltrein.

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50853
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Buslijnen opheffen door lokaaltrein.

Bericht door Suus »

Hoe komt het toch dat uiteindelijk elk topic als een walvis op het droge in de Achterhoek gestrand raakt?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
chemie
Berichten: 672
Lid geworden op: do 01 mei 2014, 12:01

Re: Buslijnen opheffen door lokaaltrein.

Bericht door chemie »

Eigenlijk blijkt maar dat de Achterhoek stiekem de place of all places is. Nee, ik denk dat de reden is dat er in de Achterhoek relatief veel ruimte is voor verbetering, en de grootste spammers van ideeën er vandaan komen? Gewoon een kwestie van opgebouwde frustratie door het enkelspoor en de geweldige verbinding tussen Achterhoek en Enschede.
Laatst gewijzigd door chemie op ma 02 mar 2015, 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Buslijnen opheffen door lokaaltrein.

Bericht door deadlock »

Bee schreef:Hoe komt het toch dat uiteindelijk elk topic als een walvis op het droge in de Achterhoek gestrand raakt?
Omdat mensen zich consequent dogmatisch blijven herhalen en compleet in hun eigen eilandje vastzitten in plaats van daadwerkelijk discussiëren.
Laatst gewijzigd door deadlock op ma 02 mar 2015, 23:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
chemie
Berichten: 672
Lid geworden op: do 01 mei 2014, 12:01

Re: Buslijnen opheffen door lokaaltrein.

Bericht door chemie »

Het is de toon die de muziek maakt deadlock.
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Buslijnen opheffen door lokaaltrein.

Bericht door verfmeer »

On topic dan maar:
SuperGhost schreef:Ik zie niet in waarom Enschede - Groenlo (-Winterswijk - Arnhem) rustiger zou zijn dan Winterswijk-Zutphen (sterker nog: Enschede-Winterswijk lijkt me veel drukker). Ik denk dat daar minimaal dezelfde frequenties zullen rijden als op Zutphen-Winterswijk.
Als ik puur vanuit de reiziger kijk, lijkt mij dat een verslechtering. Van 4x tot 6x per uur naar 2x per uur betekent dat de reistijd met minimaal 15 tot 20 minuten moet worden verminderd om de reistijd van station naar station niet toe te laten nemen. Van deur tot deur zal de reistijd nog korter moeten, omdat mensen verder moeten lopen. Dat lijkt mij niet mogelijk, waardoor het voor mij als reiziger uiteindelijk een langere reistijd oplevert. Een project dat een langere reistijd oplevert lijkt mij per definitie een slecht project, en zou dus niet mogen worden uitgevoerd.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Buslijnen opheffen door lokaaltrein.

Bericht door SuperGhost »

Bee schreef:Hoe komt het toch dat uiteindelijk elk topic als een walvis op het droge in de Achterhoek gestrand raakt?
Omdat iemand besluit om naar de Achterhoek te gaan (verfmeer in dit geval) en het is per OV niet gemakkelijk om de Achterhoek te verlaten. Zeker niet op dit tijdstip :')

Maar ik denk dat deze verwijzing naar de Achterhoek niet zo slecht was. Enschede-Winterswijk is denk ik wel een van de trajecten in NL waar een upgrading van frequente bus naar trein mogelijk zou kunnen zijn. En het ging de topicstarter wel om van busverbinding naar treinverbinding over te stappen.

Al is Enschede-Winterswijk ook niet lang de enige verbinding. Ik denk dat je o.a. ook moet denken aan Veendam-Emmen, Breda-Utrecht, Eindhoven-Veghel-Nijmegen en Rhenen-Kesteren als verbindingen waar een trein een interessante optie zou kunnen zijn.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Buslijnen opheffen door lokaaltrein.

Bericht door deadlock »

Zwolle-Apeldoorn en Apeldoorn-Dieren lijken mij zeer goede kandidaten voor reactivering trouwens. Jammer voor de VSM maar ach.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Buslijnen opheffen door lokaaltrein.

Bericht door SuperGhost »

Die was ik inderdaad vergeten.

Apeldoorn-Dieren was zelfs al een tijdje sprake van, maar Gelderland vond de reactiveringskosten te hoog en heeft voor een snelbusdienst gekozen.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Buslijnen opheffen door lokaaltrein.

Bericht door deadlock »

Mja, ik denk dat die kosten niet zo hoog hoeven te zijn eigenlijk.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Buslijnen opheffen door lokaaltrein.

Bericht door SuperGhost »

Volgens de media destijds was het zo'n 100 miljoen.

De Gelderlander
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Buslijnen opheffen door lokaaltrein.

Bericht door deadlock »

Dat lijkt mij een schijntje heel eerlijk gezegd.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Buslijnen opheffen door lokaaltrein.

Bericht door SuperGhost »

Dat is relatief gezien erg goedkoop ja.
Maar wellicht dat de provincie dat niet over heeft, aangezien ze ook al geld nodig hebben voor de elektrificatie van 5 bestaande spoorlijnen.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Buslijnen opheffen door lokaaltrein.

Bericht door AppleMoose »

Gelderland heeft geld zat.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Buslijnen opheffen door lokaaltrein.

Bericht door Vinny »

chemie schreef:Persoonlijk denk ik dat op het traject (Winterswijk -) Groenlo - Enschede een treinverbinding uit de kosten kan gaan. De terugwintijd (return of investment, ik weet even geen mooi Nederlands woord) is alleen veel te hoog waardoor dit niet gebeurd. Het aantal reizigers zal door de komst van een trein toenemen denk ik. Toch jammer dat de trajecten van de Geldersch-Overijsselsche Lokaalspoorweg Maatschappij (GOLS) grotendeels zijn opgebroken.
In ambtenarentaal heet zoiets "terugverdientijd". Het is maar dat je het weet ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Buslijnen opheffen door lokaaltrein.

Bericht door SLToilet »

Bee schreef:Dat is uiteindelijk jammer van de meeste spoorlijnen. Als we nu hadden geweten hoe dichtbevolkt sommige regio's van Nederland zijn t.o.v. de tijd dat de spoorlijnen zijn opgeheven waren ze niet opgeheven. Maargoed, dat is altijd makkelijk praten achteraf.

Een trein staat bij de consument in veel hoger aanzien dan een bus, met een station staat je plaats op de kaart. Een stationnetje kan ook een boost geven aan de leefbaarheid van een plaats, maar dan moet wel een voorwaarde zijn dat je naar een interessante plaats met de trein kan reizen (Groningen in dit geval) en dat je vanaf de plek waar je aankomt eigenlijk supersnel bij de populaire voorzieningen bent, dus Winkelen, Theater, Ziekenhuis, School en Grote Werkvoorzieningen.

Dus ja, dit kan best kans hebben.
De opgeheven spoorlijnen: is inderdaad doodzonde: alleen al in mijn regio zijn er tal voorbeelden waar prima voorstadslijnen hadden kunnen zijn zoals Waalwijk-Ht, Uden-Btl en Valkenswaard-Ehv. Dan hadden er nu niet zulke drukke buslijnen hoeven te rijden en kon het net flink gesaneerd worden: dit is misschien duurder in treinexploitatie maar is veel winstgevender omdat: de snelheid veel hoger ligt en de reisweerstand dus veel lager ligt dan met de bus (kosten personeel en hoeveelheid materieel) en inderdaad, mijn familie kan ik niet porren voor de bus, maar zo af en toe een keer een uitje met de trein waarbij we met de auto naar het station gaan is geen probleem. Dan is er voor een treindienst nog louter een bus nodig voor tussengelegen dorpen als Sint-Michielsgestel en Den Dungen, zelfs in één lijn samen te voegen die eindigt op een station Schijndel.

Ravenstein is een goed voorbeeld van een dorp waar geen bus hoeft te komen dankzij de trein. Dit kan ook met een dorp als Wouw (alleen de bus naar Hoogerheide zou ik dan nog handhaven), Dorst (Lijn 131 ingekort tot Rijen, Hoogeind kan dan worden bediend door een buslijn voor een P+R Bavelse Berg) en zoals eerder genoemd Berghem, waar de huidige gebrekkige buslijn beter helemaal opgeheven kan worden en een snellere, 7 dagen per week, 18 uur per dag, 2x per uur rijdende sprinter kan stoppen. Dat werkt veel beter dan de huidige situatie.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Buslijnen opheffen door lokaaltrein.

Bericht door Berk-24 »

Als men eerst in ieder geval kijkt naar tariefintegratie. Dat houdt in dat landelijke abbonementen en dagkaarten dan ook standaard voor tram, bus en metro gelden (m.u.v. lijndiensten van buitenlandse ondernemingen) en regionale abbonementen en dagkaarten ook voor de NS Sprinter en regionale trein laat gelden (waar geen sprinter rijdt, zoals in de kop van Noord-Holland in de NS Intercity in die regio) kom je al veel verder.

Voorbeeld: een dagkaart/abonnement Arnhem-Nijmegen is ook geldig in de s4400 tot Wijchen, s7500, s7600, s17600, s30700 en de s30900 tot Doetinchem. Zo wordt enerzijds de behoefte aan parallele buslijnen verminderd en anderzijds de sprinter beter gevuld in de daluren en het weekend.

Bij landelijke abonnement/dagkaart ook voor Bus, Tram en Metro laten gelden moet er voor zorgen dat de bus, tram en metro aantrekkelijker worden voor dagjesmensen en keuzereizigers. Zeker voor plaatsen die verder van het spoor af liggen als Waalwijk, Epe, Drachten, Uden, etc. Dit moet de rentabiliteit van de bus, tram en metro ten goede komen.

In Duitsland werkt men al met tariefintegratie, daar worden de tarieven per zone berekend en dan maakt het niet veel uit of je per bus of per trein reist. Zo is in Duitsland, zeker in de rustige uren de bezetting van de bus een heel stuk hoger als in Nederland.
Bussen als deze zie je niet in Nederland, maar in Duitsland zijn ze gebruikelijk en super comfortabel. Veel comfortabeler dan een regionale trein. Kijk, daarmee trek je wel reizigers.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Buslijnen opheffen door lokaaltrein.

Bericht door Z2N »

Hier ben ik ook wel voorstander van. In Zwitserland maak ik altijd graag gebruik van de simpele abonnementen en dag en weekkaarten die zonder moeite geldig zijn op bus, tram en trein. Je hoeft niet na te denken, en als niemand echt na hoeft te denken, wordt het voor meer mensen begrijpelijker en dus aantrekkelijker om het OV te nemen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Buslijnen opheffen door lokaaltrein.

Bericht door julsteren »

Toen ik de topictitel las, moest ik denken aan treintjes die over een soort tramlijnen de busroutes volgen dat op die manier de bus kan worden afgeschaft. Misschien ook een leuk idee.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Buslijnen opheffen door lokaaltrein.

Bericht door SuperGhost »

Zet er het woord automatisch voor en we hebben een nieuw Rick Visser-topic :X
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Buslijnen opheffen door lokaaltrein.

Bericht door julsteren »

Nee, niet automatisch, en al helemaal niet hangend :N gewoon buurttrams :3
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Buslijnen opheffen door lokaaltrein.

Bericht door SLToilet »

*kick*

Gisteren zat ik zo op de kaart te kijken door de provincie Noord-Holland: zonder enige busvoorkennis zou ik zeggen dat de dorpjes Oosthuizen en Scharwoude met enkele duizenden inwoners best wel geschikt zijn voor het idee. Geen bus vereist om de dorpjes te bedienen, alleen voor kleinere dorpjes in de buurt ervan een buurtbus.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Buslijnen opheffen door lokaaltrein.

Bericht door waldo79 »

Ik zou zeggen; bekijk op de wiki het busnetwerk in de regio Hoorn en Alkmaar en doe dan eens een voorstel.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten