Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door BrengMe »

Nee, het waren amba's.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Joh. :')
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Hee de website van GVB is vernieuwd :) Met leuk bannerplaatje wel :)
Ik doe ook maar wat
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Dat werd ook een keertje tijd - de vorige website was ontworpen in 2008 als ik me niet vergis. Destijds erg zijn tijd vooruit, overigens.

Vooral de nieuwe interactieve plattegrond is erg leuk en hulpzaam. Je ziet hier direct je route op de stadskaart uitgeplot. Ook kun je de afzonderlijke lijnen op de plattegrond plotten, met haltes.

Ik ga nog eens even verder grasduinen. Maar in ieder geval al: mooi hoor!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

De vorige website is op 3 januari 2012 gelanceerd, maar had al een tijd lang last van bugs. Brakke code die SharePoint uitbraakt die niet werkt op alle computers.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Ik kan de gewone lijnennetkaart niet vinden trouwens, alleen dat interactieve ding :(
Ik doe ook maar wat
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Ardan schreef:Ik kan de gewone lijnennetkaart niet vinden trouwens, alleen dat interactieve ding :(
Ik vind dat een logisch en ook goed bedacht gevolg van de keuze om al die informatie voortaan via de interactieve plattegrond aan te bieden.
Bram
Berichten: 149
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 23:08

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Bram »

Zo, vind jij dat, Alarguultje?
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door paolie »

Waardeloos dat de gewone lijnenkaart er niet meer opstaat. Je hebt nu totaal geen overzicht meer van het totale lijnennet en de samenhang tussen de verschillende lijnen. Zeker voor onbekenden erg onhandig. Kleine moeite om die gewone lijnenkaart en de railkaart weer toe te voegen.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Ik begrijp niet goed waar dat totaaloverzicht nog voor nodig is, als je met deze plattegrond ook precies kunt zien wat de reismogelijkheden zijn als je je vertrekpunt en eindpunt opgeeft? Vervolgens worden de mogelijke routes ertussen geplot. Ik zou willen dat men dit 15 jaar geleden al had gehad, toen ik net in Amsterdam kwam wonen. Had me veel gestaar naar al die rode, blauwe en groene lijntjes bespaard - om vervolgens alsnog verkeerd uit te komen...
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door paolie »

Tsja, ieder voor zich, maar op een overzichtskaart kan ik mij in enkele seconden oriënteren, terwijl de info die zo'n digitale kaart geeft slechts beperkt is en ik ook nog vanalles in moet tikken voordat ik überhaupt wat zie.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Maar die overzichtskaart toont dezelfde stadsplattegrond als de abrikaart? Het enige dat ontbreekt is een overlay van het lijnennet, maar dat moet voor de oriëntatie niet zo'n probleem zijn (tenzij je je juist oriënteert op dat lijnennet, maar dat veronderstelt enige bekendheid met dat net).

Wat ik nog wel aan deze kaart toegevoegd zou willen zien, is een mogelijkheid om met drag-and-drop een begin- en eindlocatie op de stadsplattegrond te selecteren. Dat zou veel tikwerk schelen, zeker bij de langere Amsterdamse straatnamen.

De feedbackfunctie waarmee ik dat zou kunnen aangeven, werkt echter (nog) niet. Heb zo'n idee dat GVB zo stond te trappelen om de nieuwe website met lijnenkaart live te gooien, dat men genoegen nam met een 'beta+'-versie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Alargule schreef:Ik begrijp niet goed waar dat totaaloverzicht nog voor nodig is, als je met deze plattegrond ook precies kunt zien wat de reismogelijkheden zijn als je je vertrekpunt en eindpunt opgeeft?
Als mijn doel is on kriskras door Amsterdam te reizen, dan wil ik weten wat de mogelijkheden zijn. Een begin- en eindpunt heb ik niet en aan tijd ben ik ook nauwelijks gebonden. Ik wil alleen dat ik ergens kan overstappen op een andere lijn.
Om zo'n reis een béétje te plannen, is het handig om het totale lijnennet te kunnen zien.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Je bedoelt: voor een ov-nerd is deze oplossing nauwelijks adequaat. Dat ben ik wel met je eens ;)

Aan de andere kant: genoeg leuke mogelijkheden om ook met deze plattegrond te spelen. Je kunt bijvoorbeeld meerdere lijnen selecteren en zo het hele tram- of busnet weergeven, of alleen bepaalde lijnen, bijvoorbeeld in Noord of West. Erg leuk speelgoed :)
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Karl »

Eh nee? Net of mensen gebonden zijn aan een lijn. Als je naar wijk X moet, dan kan je zowel lijn 1 of lijn 2 nemen. Dan wil je toch zien welke lijn er nog in de buurt komt? Ook bij verstoringen en dergelijke is het handig om snel een blik te hebben op het totale netwerk. Maar je moet natuurlijk vooral niet willen dat je reizigers zelf na kunnen denken. Snap niet wat daar zo moeilijk aan is.
Het is een spectrum.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Alle bezwaren die je noemt kunnen toch ook met een interactieve plattegrond gedekt worden? Sterker nog: bij verstoringen worden alleen nog die reisopties weergegeven waar geen sprake is van een verstoring. Lijkt mij toch veel handiger dan reizigers zelf maar naar alternatieven te laten zoeken.

Je sarcasme is dus een beetje misplaatst.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Sommige mensen hebben behoefte aan het een, andere mensen hebben behoefte aan het ander. Het is niet zo dat er mensonterende moeilijkheden ontstaan bij het op de website plaatsen van een lijnennet-PDF (die bestond immers al...) dat deze niet op de site geplaatst kan worden. Natuurlijk is dat dynamische lijnennetdingetje ook leuk, maar... [[GOTO BEGIN BERICHT]].
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Ik zit je bericht nu al een kwartier te lezen, Bee. Er lijkt geen einde aan te komen.

;)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

De lijnennetkaart produceert overigens ook wat bullshit af en toe. Waarschijnlijk omdat de reisplanner denkt dat de bushalte Diemen Zuid richting Diemen Noord is opgeheven terwijl die bushalte deze maand tijdelijk 75 meter verplaatst is vanwege de verbouwing van een bushalte. Maar ook dan worden andere opties zoals met tram 9 of de trein vanaf Diemen genegeerd. RAAR.

Afbeelding

Oja, de tijden dat je moet lopen bij Diemen Zuid kloppen ook niet. Door wie laten ze die reisadviezen maken, de apen van Artis?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door paolie »

Alargule schreef:Maar die overzichtskaart toont dezelfde stadsplattegrond als de abrikaart? Het enige dat ontbreekt is een overlay van het lijnennet, maar dat moet voor de oriëntatie niet zo'n probleem zijn (tenzij je je juist oriënteert op dat lijnennet, maar dat veronderstelt enige bekendheid met dat net).
Het ligt misschien aan mij, maar als ik een stedentrip plan naar een voor mij vreemde stad, is het eerste wat ik doe de lijnenkaart van het plaatselijk ov opzoeken op internet, en aan de hand van het lijnennetwerk check ik of de hotels die ik op het oog heb een beetje gunstig gelegen zijn, zonder dat ik op dat moment weet wat mijn concrete bestemmingen worden. En dat wil ik graag doen, zonder daarvoor eerst 40 verschillende lijnen te moeten aanklikken.
Reisadviezen op de GVB-lijnenkaart worden trouwens door 9292 gegenereerd, en de kwaliteit daarvan wil ook wel eens te wensen overlaten...
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Mee eens - voor dat doeleinde schiet een interactieve plattegrond tekort. Die is immers geënt op reizigers die van A naar B moeten, en die al (min of meer) weten wat A en B zijn.

Desondanks geloof ik niet dat de 'oude', statische lijnenkaarten nou zo heel veel beter zou helpen bij de zoektocht naar gunstig gelegen hotels, al was het maar omdat die hotels er niet op vermeld staan. Een meer gedetailleerde stadsplattegrond waarop ook OV-lijnen vermeld staan voldoet dan al beter.

Misschien dat GVB deze interactieve plattegrond met een extra layer 'gehele netwerk' zou kunnen uitrusten. Dan is het gemis van de oude plattegrond ook meteen verholpen. Voeg er nog een layer 'interessante bestemmingen' - uit te splitsen naar verdere categorieën zoals hotels - aan toe en je hebt een nog beter product.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Edwin »

Natorious schreef:
Edwin schreef:Nog een mooie van het kastje naar de muur gestuurd worden door zowel de gemeente Diemen als GVB.

Navraag bij GVB leverde de volgende reactie op:
Afbeelding
Kunnen ze wachten tot de zomer :')

Maar als ik het dus goed begrijp, wordt de halte helemaal rechts op jouw afbeelding dus niet meer bediend, en wordt er bij Stammerdijk pas in de zomer gestopt?
De halte in het midden is weg.
De halte links is nieuw, maar heet gewoon Vinkenbrug en is voor 66 en streek.
De halte rechts is nieuw, heeft Stammerkamp en alleen voor 66, maar heeft ook een R-Net-bord op de abri staan. Alleen komt deze halte niet voor in de DRGL van GVB, waren ze vergeten.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Een tip: als je in de dienstregeling een rit zoekt die niet op dit moment vertrekt, maar veel eerder of later, pas in de adresbalk van je browser de tijd aan. Anders kun je blijven klikken tot je een ons weegt. :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Alargule schreef:Heb zo'n idee dat GVB zo stond te trappelen om de nieuwe website met lijnenkaart live te gooien, dat men genoegen nam met een 'beta+'-versie.
Dit dus: http://www.metronieuws.nl/amsterdam/201 ... el-vernuft

Verder staat er dat GVB vanaf de zomer begint met het plaatsen van schermen op de haltes. Hoelang roepen ze dat nu al?
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Volgens mij wordt dit de 2e of 3e zomer dat ze dat roepen.

Wat is de moeite nou precies om masten met lichtkranten neer te planten? In ieder gehucht staan ze al zo'n beetje behalve hier. Zijn ze bij GVB iets revolutionairs aan het ontwikkelen met holografische units of dat de actuele reisinformatie recht je hersenen in gestraald wordt? :mrgreen:

De testopstelling op het Koningsplein vind ik iig helemaal niks. Je hebt daar alleen maar zicht op de reisinformatie als je recht voor het bord staat. Van elk ander punt op de halte heb je geen info. Ook komt het te vaak voor dat mensen ervoor staan (logisch). Mag hopen dat ze dit niet door de hele stad uitrollen op die manier.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten