Op dit moment rijden er altijd (behalve heel laat in de avond en op zondagochtend) 6 IC's per uur tussen
Rotterdam Centraal en
Dordrecht. Op werkdagen overdag rijden er 4 Sprinters per uur, maar op andere tijdstippen slechts twee. Op werkdagen is de verdeling dus goed, maar in het weekend is het nogal scheef.
Ik vraag me af of 6 IC's dan echt nodig zijn, terwijl ik denk dat er best vraag naar is om de tussenstations ook in het weekend 4x/uur te bedienen.
Dat bracht mij tot het volgende voorstel: in het weekend wordt de s2200 ingekort tot Rotterdam Centraal, waarna hij in het pad van de s5000 verder rijdt naar Dordrecht.
Het voordeel is dat de Sprinter stations beter bediend worden en dat het totaal aantal reismogelijkheden gelijk blijft, het nadeel is dat de reis voor sommige reizigers iets langer wordt.
De overstap óp de Spurt gaat hierdoor helaas twee keer per uur verloren, maar de overstap ván de Spurt wordt juist robuuster (die is nu 2 minuten, dus vrijwel altijd 17 minuten). Bovendien is de s1900 ook nog een alternatief.
Ik durf niet te zeggen of het qua spoorbezetting en kruisende bewegingen in Dordrecht past, dus heb ik de huidige tijden hieronder vermeld:
De aankomst van de s2200 in Dordrecht is om :41 op spoor 3 en het vertrek om :50 van spoor 3.
De aankomst van de s5000 in Dordrecht is om :52 op spoor 4 en het vertrek om :08 van spoor 2.
Ik denk dat het aantal benodigde treinstellen hierdoor met 1 stijgt.
Het lijkt me niet nodig om deze verandering op werkdagen door te voeren en op de tijdstippen waarop de s2200 nu al niet rijdt, hoeft hij in mijn plan ook niet te gaan rijden.
Ik ben benieuwd naar jullie meningen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.