Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen van start

Bericht door Suus »

Ik nam aan dat dat uit de berichten wel op te maken viel, maar dat is (nu) dus ook 15.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen van start

Bericht door dennistd »

Zwolle-Kampen is trouwens in echte kilometers iets minder dan 13,2km (van juk tot juk).
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen van start

Bericht door starx »

Dat was mijn punt inderdaad. Reizigers die van kampen gebruik maken moeten meer betalen om Kampen Zuid niet uitde markt te prijzen. Een andere vervoerder dan NS op het kamperlijntje is juist gebaat bij een concurrentievoordeel.

Overigens zal Kampen Zuid altijd nog veel sneller zijn voor de richting Lelystad.
flipje
Berichten: 1248
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen van start

Bericht door flipje »

starx schreef:Dat was mijn punt inderdaad. Reizigers die van kampen gebruik maken moeten meer betalen om Kampen Zuid niet uitde markt te prijzen. Een andere vervoerder dan NS op het kamperlijntje is juist gebaat bij een concurrentievoordeel.

Overigens zal Kampen Zuid altijd nog veel sneller zijn voor de richting Lelystad.
Dat is dan ook de voornaamste reizigerstroom vanaf Kampen Zuid. Het aantal passagiers richting Zwolle is vaak op 1 hand te tellen.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Bericht door cassie127 »

Vraag me eigenlijk ook af wanneer ze gaan beginnen met de elektificatie
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Bericht door CamilleKreemers »

Zal deze concessie ook last krijgen van de machtspositie van de NS? In Limburg schijnt NS misbruik te hebben gemaakt van het feit dat ze de stations beheren.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Bericht door BR628 »

Ook daar zal NS koste wat kost willen winnen. Ze kunnen het zich niet veroorloven dat een andere vervoerder op een deel van het HRN zal gaan rijden (Es-Aml). Alleen om die reden al kan je ook hier een onrealistisch bod van hun verwachten en zijn andere vervoerders bij voorbaat al kansloos. Zou tijd worden dat er maatregelen genomen worden, bijvoorbeeld door NS uit te sluiten op regionale concessies. Hopelijk dat het ACM rapport de ogen van een ieder eens opent.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Bericht door SuperGhost »

Maar moeten we dan bijv. Arriva ook niet van alle regionale aanbestedingen uitsluiten? Want als NS geld naar Albellio zou kunnen overmaken om zo'n concessie te kunnen winnen, kan DB dat natuurlijk ook doen met Arriva.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Bericht door Suus »

Arriva wil een vrije markt, maar als bepaalde partijen ook op die markt gaan deelnemen omdat het kan en mag wordt het boos. Raar concept eigenlijk toch, dat marktwerking.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Bericht door BR628 »

Met dát verschil dat NS het HRN onderhands gekregen heeft. Daar wringt de schoen nou net. Om die reden mag bv Arriva ook niet in Duitsland meedoen. Maar NS hier dus wel.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Bericht door CamilleKreemers »

Arriva noemt het vrije marktwerking, maar in werkelijkheid willen ze zelf alle concessies hebben. Zodra ze een concessie verliezen, stappen ze direct naar de rechter. Dat was in de tijd van Qbuzz in GD al zo en sindsdien is er niet veel veranderd.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Bericht door Thom91 »

BR628 schreef:Met dát verschil dat NS het HRN onderhands gekregen heeft. Daar wringt de schoen nou net. Om die reden mag bv Arriva ook niet in Duitsland meedoen. Maar NS hier dus wel.
Het is Abellio, niet NS. En dat maakt voor veel zaken heel veel uit..
Komt wel goed schatje.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Bericht door dennistd »

BR628 schreef:Met dát verschil dat NS het HRN onderhands gekregen heeft. Daar wringt de schoen nou net. Om die reden mag bv Arriva ook niet in Duitsland meedoen. Maar NS hier dus wel.
Maar in Duitsland doet DB zelf volop mee met dochterbedrijven als DB Regio NRW, DB Regio Nord, etc.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Bericht door SuperGhost »

Ik vraag me ook af van wie Arriva niet in Duitsland zou mogen meedoen, volgens mij is dat een besluit van DB, niet van de overheden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Bericht door Suus »

Toen DB Arriva kocht moest het Duitse bedrijfsonderdeel van Arriva afgestoten worden door de kartelwaakhond, dat is verkocht aan de Italiaanse Spoorwegen. Verder zijn er geen beperkingen voor DB Regio. Het zijn eerder regionale autoriteiten die er opmerkelijke aanbestedingspraktijken op na houden die DB in Duitsland het leven zuur maken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Bericht door dennistd »

Ik heb het idee dat Arriva Duitsland niet gekocht mocht worden omdat DB anders door het opkopen van kleinere spelers een monopolie positie zou kunnen verkrijgen. Dat is natuurlijk wat anders dan dat ze die zou verkrijgen door het winnen van concessies.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Bericht door SuperGhost »

dennistd schreef:Ik heb het idee dat Arriva Duitsland niet gekocht mocht worden omdat DB anders door het opkopen van kleinere spelers een monopolie positie zou kunnen verkrijgen. Dat is natuurlijk wat anders dan dat ze die zou verkrijgen door het winnen van concessies.
Precies, dat is dan de reden. Zo zou Connexxion ook niet Arriva Nederland mogen overnemen (of v.v.), omdat het nieuwe bedrijf dan een te groot aandeel zou krijgen.
Buzzer
Berichten: 61
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 11:56

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Bericht door Buzzer »

De sluitingstermijn voor het indienen van de inschrijving wordt verschoven naar 22 april 2015, 12.00 uur. Aldus de provincie.
beantherio
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 07 jan 2013, 19:18
Locatie: Zwolle

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Bericht door beantherio »

Buzzer schreef:De sluitingstermijn voor het indienen van de inschrijving wordt verschoven naar 22 april 2015, 12.00 uur. Aldus de provincie.
Het wordt als volgt gemotiveerd:
NB. De aanbesteding is gerectificeerd en de termijn voor het indienen van de inschrijving is uitgesteld vanwege de volgende wijzigingen:

1. De Concessieverlener heeft besloten om de vervoervraag in 2014 zélf vast te stellen. In Bijlage B1.47 (Referentie Vervoervraag) heeft de Concessieverlener per halfuurblok het aantal reizigers vermeld.
2. De Concessieverlener heeft bijlage D4 - financiële bepalingen aangepast
Buzzer
Berichten: 61
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 11:56

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Bericht door Buzzer »

Buzzer schreef:De sluitingstermijn voor het indienen van de inschrijving wordt verschoven naar 22 april 2015, 12.00 uur. Aldus de provincie.
Vandaag sluit de inschrijving, ben benieuwd wie zich inschrijven voor deze concessie.
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Bericht door Berk-24 »

Syntus, Arriva, Abellio en misschien Connexxion.
Springer
Berichten: 61
Lid geworden op: do 18 sep 2014, 21:45

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Bericht door Springer »

BR628 schreef:...Zou tijd worden dat er maatregelen genomen worden, bijvoorbeeld door NS uit te sluiten op regionale concessies. Hopelijk dat het ACM rapport de ogen van een ieder eens opent.
Een oplossing zou kunnen zijn om de stations weg te halen bij de NS en onder te brengen bij Prorail. Zo schep je wel gelijke kansen voor alle vervoerders en kan de NS geen buitensporige tarieven rekenen aan concurrenten voor het gebruik van de infrastuctuur...
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Bericht door sirvinniei »

Dan is ProRail ook meteen verantwoordelijk voor voorzieningen op stations. Lijkt me dan een stuk lastiger als bijvoorbeeld een lokale vervoerder zonder conducteurs wil rijden en daarvoor in de plaats poortjes wil plaatsen.
Ik heb geen onderschrift
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Bericht door SuperGhost »

sirvinniei schreef:Dan is ProRail ook meteen verantwoordelijk voor voorzieningen op stations. Lijkt me dan een stuk lastiger als bijvoorbeeld een lokale vervoerder zonder conducteurs wil rijden en daarvoor in de plaats poortjes wil plaatsen.
Dat is nu ook al lastig, want dat zijn de regionale vervoerders (want NS moet verplicht met conducteur rijden) en NS staat nu niet echt bekend om met de regionalen mee te denken.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede & Zwolle - Kampen

Bericht door sirvinniei »

Kan je die authoriteit dan niet beter aan de vervoerder geven die het station bedient i.p.v. prorail? of de gemeente of provincie?
Ik heb geen onderschrift
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten