Kapotte bovenleiding: bijna geen treinen vanaf Utrecht
Kapotte bovenleiding: bijna geen treinen vanaf Utrecht
Kapotte bovenleiding: bijna geen treinen vanaf Utrecht
2 maart 2015
Door een kapotte bovenleiding rijden er maandagochtend nauwelijks treinen van en naar station Utrecht. Reizigers in nagenoeg alle richtingen hebben er last van, zoals van en naar Schiphol, Den Haag, Breukelen, Den Bosch en Nijmegen. De NS raadt mensen aan om Utrecht te mijden.
,,Vertrek later of kies alternatief vervoer en hou sowieso de reisplanner in de gaten'', aldus een woordvoerder. De NS verwacht dat de problemen pas rond het middaguur verholpen zijn. Lees verder
2 maart 2015
Door een kapotte bovenleiding rijden er maandagochtend nauwelijks treinen van en naar station Utrecht. Reizigers in nagenoeg alle richtingen hebben er last van, zoals van en naar Schiphol, Den Haag, Breukelen, Den Bosch en Nijmegen. De NS raadt mensen aan om Utrecht te mijden.
,,Vertrek later of kies alternatief vervoer en hou sowieso de reisplanner in de gaten'', aldus een woordvoerder. De NS verwacht dat de problemen pas rond het middaguur verholpen zijn. Lees verder
Re: Kapotte bovenleiding: bijna geen treinen vanaf Utrecht
En de problemen houden aan tot 16.00u vanmiddag...
De mortuis nil nisi bene
-
- Berichten: 3644
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Kapotte bovenleiding: bijna geen treinen vanaf Utrecht
Wil ik eens met de trein gaan in plaats van de bus...
Ik heb geen onderschrift
Re: Kapotte bovenleiding: bijna geen treinen vanaf Utrecht
Mn zus is onderweg vanuit Deventer, heb haar maar geadviseerd om via Amfs en de Uithof te reizen...
Re: Kapotte bovenleiding: bijna geen treinen vanaf Utrecht
Wat ik niet snap: een kapotte bovenleiding leidt ertoe dat vrijwel het gehele treinverkeer van/naar Utrecht tot stilstand komt. Moeten al die treinen dan die specifieke bovenleiding passeren? Of is de nevenschade zo groot dat andere lijnen er ook door geraakt worden?
Re: Kapotte bovenleiding: bijna geen treinen vanaf Utrecht
Volgens Daniël gaat het om de bovenleiding in een wisselstraat:
Bij Utrecht heeft een setje ICM met de 4230 achterop (zo te zien was het een 3500) de bovenleiding omlaag gehaald middenin de noordelijke wisselstraat. Als gevolg ligt zo´n beetje heel het middelste stuk van Utrecht Centraal eruit.
Met de 1718 hebben we zo´n 10-15 minuten stilgestaan net voor Overvecht om vervolgens via spoor 3 van Overvecht en daarna uiterst links rijdend op spoor 1 van Utrecht Centraal binnen te komen. Daarbij haalden we zelfs nog de 11716 in die aannemelijk dus gestrand was voor de inrijder.
Edit: de schuldige (blijkt trouwens een IC naar Amersfoort geweest te zijn, verkeerd spoortjes geteld...
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Kapotte bovenleiding: bijna geen treinen vanaf Utrecht
Het was dus, zoals ik eerder al corrigeerde, een IC naar Amersfoort die in de wisselstraat gestrand was. Dat blokkeert dus sowieso al spoor 8 t/m 11. En kennelijk zit er het een en ander op dezelfde bovenleidingsgroep want 5/7 en 14/15 heb ik vanmorgen ook niet gebruikt zien worden. Gaat natuurlijk ook wat lastig als de spanning eraf moet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Kapotte bovenleiding: bijna geen treinen vanaf Utrecht
In een wisselstraat is het toch onhandig, zeker aangezien de stroom eraf moet wil je de bovenleiding willen repareren.Alargule schreef:Wat ik niet snap: een kapotte bovenleiding leidt ertoe dat vrijwel het gehele treinverkeer van/naar Utrecht tot stilstand komt. Moeten al die treinen dan die specifieke bovenleiding passeren? Of is de nevenschade zo groot dat andere lijnen er ook door geraakt worden?
Re: Kapotte bovenleiding: bijna geen treinen vanaf Utrecht
De stroom hoeft er niet af, je kan de boel gewoon aarden. En het is echt onvergeeflijk dat er tussen Sittard en Maastricht treinen uitvielen door dit gezeik. Werkelijk waar wat een amateuristisch gepruts.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Lege reizigerstrein reed bovenleiding Utrecht CS kapot
Lege reizigerstrein reed bovenleiding Utrecht CS kapot
Geplaatst op: donderdag 5 maart 2015 10:35
Laatst bijgewerkt: donderdag 5 maart 2015 10:36
Een lege reizigerstrein heeft maandag de bovenleiding bij Utrecht Centraal kapotgereden. Dat meldt spoorbeheerder ProRail. Dit gebeurde maandagochtend bij de opstart van de dienstregeling op het grootste spoorknooppunt van Nederland. De bovenleiding bij spoor 11a raakte over een lengte van zes meter beschadigd.
ProRail meldde dinsdag al dat uit een eerste inspectie was gebleken dat de bovenleiding voor het incident in een goede staat verkeerde. Nader onderzoek heeft nu uitgewezen dat de reizigerstrein de bovenleiding heeft beschadigd.
Om de geraakte bovenleiding te repareren werd ook automatisch de elektriciteit boven andere sporen uitgeschakeld, die aan dezelfde spanningsgroep zijn gekoppeld. Spoor 9 tot en met 14 hadden bij de opstart door toedoen van de breuk geen spanning. Spoor 1 tot en met 8, spoor 18 en 19 zijn niet geraakt door de breuk. Een goederentrein kwam door toedoen van de breuk zonder stroom te staan. Deze gestrande goederentrein blokkeerde ook een aantal sporen aan de zuidkant van Utrecht, waardoor er minder sporen beschikbaar waren voor het reizigersverkeer dan gebruikelijk.
Lees verder
Geplaatst op: donderdag 5 maart 2015 10:35
Laatst bijgewerkt: donderdag 5 maart 2015 10:36
Een lege reizigerstrein heeft maandag de bovenleiding bij Utrecht Centraal kapotgereden. Dat meldt spoorbeheerder ProRail. Dit gebeurde maandagochtend bij de opstart van de dienstregeling op het grootste spoorknooppunt van Nederland. De bovenleiding bij spoor 11a raakte over een lengte van zes meter beschadigd.
ProRail meldde dinsdag al dat uit een eerste inspectie was gebleken dat de bovenleiding voor het incident in een goede staat verkeerde. Nader onderzoek heeft nu uitgewezen dat de reizigerstrein de bovenleiding heeft beschadigd.
Om de geraakte bovenleiding te repareren werd ook automatisch de elektriciteit boven andere sporen uitgeschakeld, die aan dezelfde spanningsgroep zijn gekoppeld. Spoor 9 tot en met 14 hadden bij de opstart door toedoen van de breuk geen spanning. Spoor 1 tot en met 8, spoor 18 en 19 zijn niet geraakt door de breuk. Een goederentrein kwam door toedoen van de breuk zonder stroom te staan. Deze gestrande goederentrein blokkeerde ook een aantal sporen aan de zuidkant van Utrecht, waardoor er minder sporen beschikbaar waren voor het reizigersverkeer dan gebruikelijk.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Kapotte bovenleiding: bijna geen treinen vanaf Utrecht
Dus: ieder spoor voortaan zijn eigen, onafhankelijke spanningsgroep?
Of suggereer ik nu iets heel blonds?
Of suggereer ik nu iets heel blonds?
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Kapotte bovenleiding: bijna geen treinen vanaf Utrecht
Dus, om 8 uur waren er nog maar drie sporen buiten dienst, en was er aan de zuidzijde geen probleem meer. Met spoor 5/7 was blijkbaar ook al niets aan de hand.Na een uur is de spanning weer op drie sporen teruggebracht en rond acht uur ‘s ochtends is de goederentrein weggesleept.
Waarom ligt dan nog een heel groot deel van de dag het halve treinverkeer plat? Waarom kon er niks omgeleid worden?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Kapotte bovenleiding: bijna geen treinen vanaf Utrecht
Tsja, DSSU hé... :N
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Kapotte bovenleiding: bijna geen treinen vanaf Utrecht
Zelfs DSSU kan niet de volledige reden zijn, met 5/7 en 15 in dienst kom je nog een behoorlijk eind voor wat betreft de treindienst tussen Amsterdam/Schiphol en Arnhem/Den Bosch (daarmee moet je op z'n minst nog wel een halfuursdienst kunnen rijden op die trajectdelen).
Vanuit Amersfoort was het ook met deze sporen stroomloos nog mogelijk op spoor 8 te keren, dat past namelijk nog verrassend goed. En daarmee houd je dus eigenlijk vooral een probleem over voor de treinen uit de richting Gouda want je kunt eigenlijk niks extra's kwijt op 18a/19a.
Vind ik toch verdacht veel lijken op een potentieel best aardig werkende oplossing waarbij de gevolgen netjes binnen de corridors blijven (net als de treinen zelf)
Vanuit Amersfoort was het ook met deze sporen stroomloos nog mogelijk op spoor 8 te keren, dat past namelijk nog verrassend goed. En daarmee houd je dus eigenlijk vooral een probleem over voor de treinen uit de richting Gouda want je kunt eigenlijk niks extra's kwijt op 18a/19a.
Vind ik toch verdacht veel lijken op een potentieel best aardig werkende oplossing waarbij de gevolgen netjes binnen de corridors blijven (net als de treinen zelf)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Kapotte bovenleiding: bijna geen treinen vanaf Utrecht
Wat is de DSSU :? ?Z2N schreef:Tsja, DSSU hé... :N
Re: Kapotte bovenleiding: bijna geen treinen vanaf Utrecht
DSSU staat voor DoorStroomStation Utrecht. Het is de naam van het project dat ervoor moet zorgen dat treinen door Utrecht heen geleid worden, bijvoorbeeld door treinseries te koppelen (sprinters Woerden-Geldermalsen, sprinters Breukelen-Driebergen) en deze altijd conflictvrij op vaste sporen te behandelen. Hoewel dit in theorie capaciteitsverhogend werkt, doordat perronsporen minder bezet zijn en er minder kruisende bewegingen zijn, vrezen veel mensen dat verstoringen nauwelijks opgevangen kunnen worden doordat veel wissels weggehaald zijn en worden.
Volgens mij niet helemaal duidelijk verwoord, maar het idee zal duidelijk zijn.
Volgens mij niet helemaal duidelijk verwoord, maar het idee zal duidelijk zijn.
Re: Kapotte bovenleiding: bijna geen treinen vanaf Utrecht
Bedankt voor de uitleg .
Re: Kapotte bovenleiding: bijna geen treinen vanaf Utrecht
Ik snap nog steeds niet waarom men van Utrecht Maliebaan geen noodstation of omleidingsroute maakt. Als Utrecht Centraal plat ligt, dan ligt eigenlijk compleet Nederland op zijn gat. Den Bosch - Amsterdam of Arnhem - Den Haag/Rotterdam/Leiden wordt dan geen pretje.
Re: Kapotte bovenleiding: bijna geen treinen vanaf Utrecht
Omdat het geld kost.
Komt wel goed schatje.
Re: Kapotte bovenleiding: bijna geen treinen vanaf Utrecht
En omdat er geen ruimte is tussen Hvs en Asd voor nog meer treinen.
De mortuis nil nisi bene
Re: Kapotte bovenleiding: bijna geen treinen vanaf Utrecht
Ik ben het wel met groningen eens dat Utrecht een zwakke schakel in het Nederlandse spoornet vormt, juist omdat het het enige doorgangspunt is op heel veel essentiële verbindingen. Vergeleken met het snelwegverkeer: rondom Utrecht ligt een ring aan wegen, zodat verkeer bij problemen op één weg nog de keuze heeft om via de overige wegen te rijden. Dat het daar dan ook meteen een stuk drukker is - soit - je hebt in ieder geval een alternatief.
De impact van een storing bij Utrecht is nu gewoon veel te groot: óf alles rijdt, óf alles ligt stil - een middenweg lijkt nauwelijks te bestaan. Nu zal de aanleg van een ringspoorweg rond Utrecht misschien nog niet de beste oplossing zijn (want heel duur), dus zal er toch iets gedaan moeten worden in de organisatie. Een trein die op één spoor een bovenleiding kapot trekt moet niet direct tot gevolg hebben dat vrijwel al het overige treinverkeer gedurende een paar uur tot stilstand komt.
De impact van een storing bij Utrecht is nu gewoon veel te groot: óf alles rijdt, óf alles ligt stil - een middenweg lijkt nauwelijks te bestaan. Nu zal de aanleg van een ringspoorweg rond Utrecht misschien nog niet de beste oplossing zijn (want heel duur), dus zal er toch iets gedaan moeten worden in de organisatie. Een trein die op één spoor een bovenleiding kapot trekt moet niet direct tot gevolg hebben dat vrijwel al het overige treinverkeer gedurende een paar uur tot stilstand komt.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Kapotte bovenleiding: bijna geen treinen vanaf Utrecht
Die ruimte is er wel (in beperkte mate), het is een vaste omleidingsroute.Obus schreef:En omdat er geen ruimte is tussen Hvs en Asd voor nog meer treinen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Kapotte bovenleiding: bijna geen treinen vanaf Utrecht
Je zegt het al zelf: "in beperkte mate". Je kunt onmogelijk zestien treinen per uur extra door Weesp heen jassen. Als je er voor twee treinen per uur ruimte hebt, mag je van geluk spreken. En dat is geen oplossing, me dunkt.
De mortuis nil nisi bene
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Kapotte bovenleiding: bijna geen treinen vanaf Utrecht
Het is mogelijk om 2x/uur Utrecht-Amsterdam Centraal en 2x/uur Utrecht-Schiphol via Hilversum te sturen.
Dat is echt wel een betere oplossing dan alle IC's opheffen en de reizigers er in de sprinters bij proppen.
Dat is echt wel een betere oplossing dan alle IC's opheffen en de reizigers er in de sprinters bij proppen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Kapotte bovenleiding: bijna geen treinen vanaf Utrecht
Dat lijkt mij ook. Bij een verstoring is handhaven van dezelfde capaciteit als zonder verstoring sowieso niet mogelijk, dus alle extra treinen die je wel kunt laten rijden zijn dan welkom.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 88 gasten